Mittoja ja muuta vertailtavaa...

Laitanpa tässä lääkärikuulumiset:

25+2 eli tänään kävin, kaikki oli ihan hyvin. Teki sisätutkimuksen ja paikat oli kiinni ja kiinteät, mittas ekan kerran funduksen oli 26cm (reilusti käyrien yläpuolella). Ei puhunut sokerirasitukseen menemisestä mitään, lähetteenkin laittoi mun omasta pyynnöstä kontrolli ultraan sen istukan takia.
Ei verenpaineita, Hb:tä tai muutakaan ottanut.
Liikkeet ++
Syke n.140
Siinäpä se...
seuraava neuvola on 2.8 (rv28+6)
Olin kyllä aika pettynyt koko lääkäriin...ylimielinen p...a sanoisin minä.

Neuvola, tänään 23+6.

Hb 110 (milloinkahan se rauta tehoaa !!??- syönyt kuukauden ja vain laskee)
virtsa puhdas
RR 102/63
paino 59,3 kg (+110 g/vko)
SF-mitta 21
syke 140
liikkeet ++

Ed. neuvola kesäkuussa 19+3

Hb 119
virtsa puhdas
RR 108/64
paino 58,8 kg (+275 g/vko)
SF-mitta 18
syke 145

RV 27+2

Hb 112 (ei se vaan nouse)
RR 102/60
Paino +820 vko (kotipunnitusten perusteella nousu vähäisempää)
Sf 25
sydämensyke +
Liikkeet ++
Tarjonta RT

Ohhoh, hirmu pitkä aika kun viimeksi olen täällä käynyt edes lueskelemassa! Noh, eipä minun vauvakuulumisiini olekaan mitään kovin mullistavaa liittynyt..

Minullakin ollut hieman sokerit koholla.. Ei onneksi kuitenkaan kovin merkittävästi.. Käskivät kuitenkin kahdesti viikossa neljä kertaa päivässä kotosalla mittailemaan.

Sokerirasituksen tulokset näyttivät seuraavaa:
0h: 5,3
1h: 7,3
2h: 8,5

..ihmettelin vain kun tuosta viimeisestä arvosta eivät mitään sanoneet, vaikka on aika korkealla kait.. tunnin paastoarvoa vain valittelivat.. nyt kotona aina on paastot ollu kondiksessa, mikähän sitten lienee rasituksessa tuon kanssa ollut..

noh, anyway.. mulla myös sf-mitat viuhtonu normaalia korkeammalla.. eka mittaus 19+1 oli 20, toinen 23+0 näytti samaa linjaa, eli 25. johtuiskohan nuokin osakseen sitten noista sokeriarvoista.. mene ja tiedä. ainakin lapsivettä mulla ollu reilusti (mihin siis myös on taipumusta raskausajan diabeetikoilla (vaikka en heihin VIELÄ lukeudukaan))..

"Onneksi" kaikki eivät sentään ole koholla, nimittäin hemoglobiinipirulainen on laskenut lähtölukemista hirvittävästi. Normaalisti 150:n kieppeillä liikun, mutta nyt alle 110:n huomaa vedon kyllä olevan pois. Rautaa siis täälläkin..

Onhan teille sanottu (pitäisi kyllä lukea rautavalmisteiden pakkausselosteissakin), että kalsium (ja taisi olla myös sinkki tai joku muu) heikentää raudan imeytymistä? Eli jos on tapana ollut napata koko arsenaali kerralla, eli raskausmonivitamiinit, kalkkitabletit sun muut kivat pillerit, niin ei välttämättä imeydykään niin hyvin kuin haluaisi. Tuskin siis kokonaan imeytymistä estää, mutta kuitenkin. Ja toisaalta taas C-vitamiinia tulisi elimistössä olla riittävästi jotta saataisiin parhaat tulokset.. Näin ainakin minä olen ymmärtänyt. Reilun viikon vasta itse ehtinyt syömään, eli vielä joutuu aika kauan venailemaan, lähteekö nousemaan..

Toivon mukaan te muutkin näiden asioiden kanssa painivat saatte arvot kohdilleen! :)

Tuon raudan imeytymisestä... lähtee kuulemma toooosi hitaasti nousuun rautavalmisteista huolimatta, mutta vauva kyllä ottaa omansa, että sen puoleen ei kannata huolia. [:)]

chr1sta, ihmettelen tuota miksi sun 1h arvoa oltaisiin kritisoitu, kun se on reilusti alle raja-arvon:
0h: 5,3
1h: 10,0
2h: 8,6

Toki tuo 2h arvo olisi hyvä olla pienempi kuin tuo 1h, joten siinä mielessä varmaan saattavat olla huolissaan, kun sokeri ei kääntynytkään laskuun, vaan jatkoi imeytymistään. Itse jäin kiinni juuri 2h-arvosta ja neuvolasta selitettiin, että se yleensä viittaa lievästi heikentyneeseen insuliinin tuotantoon. Mun elämään raskausdiabetes ei kuitenkaan ole suuremmin vaikuttanut, ainoastaan ruokavaliota olen tarkistanut ja seurantana vain joka 3. viikko paastosokerin mittaus. Meillä lapsivettäkin ihan normaalisti.

Lisätietoa noista raja-arvoista ja raskausdiabeteksesta löytyy mm. täältä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01608 

Mullakin sokerirasitus takana ja olin ihan varma, että kiinni jäin, mut kuinkas kävikään [:D]

0h-4,7
1h-8,8
2h-7,2

Ensimmäisessä ultrassa raskauden kesto 12+2

Pää vartalomitta 56,6mm
Lakimitta 16,7mm
Reisiluu 5,3mm
Niskaturvotus 0,4mm

Normaali sydämen toiminta. Normaalit sikiönliikkeet. Normaali lapsiveden määrä.

Tänään oli kolmas neuvola ja huomenna on lääkärikäynti edessä huimauksen takia. Olen nyt sairaslomalla viidettä päivää, kun aamuisin on huipannut niin kamalasti, että töissä on meinnanut taju lähteä monesti. Hemoglobiini tosiaan oli laskenut ja nyt sitten rautaa popsitaan.

Raskausviikot 16+5
Painonmuutos/viikko 0,026
RR 120/70
Sydämensyke +

Rakenne ultra

Meillä oli eilen ultra missä selvisi, että pikkuisella pojalla kaikki hyvin  painoarvio taisi olla vähän reilu 300g.

Sokerirasitus
0h 4.4
1h 4.1
2h 4.1

Tänään oli taas neuvola, missä annettiin kelan paperit. Tällaisia arvoja tällä kertaa:

rv 21+5 painonnousu/vko 360g
rr 128/72 hb 116
sydämensyke+liikkeet +
Kohdunpohjan korkeus 18

Viides neuvola+lääkäri

rv 25+5 painonnousu/vko 1025g
rr 131/83
sydämensyke+liikkeet ++
Kohdunpohjan korkeus 23
Kohdunsuu 3cm kiinteä ja kiinni

Uutta taas :)

Rv 27+4
Painonnousu +1300/vk (nyt oon syöny hyvin)
Verenpaine 103/58 (ihmeteltii mite on näin alhainen vaikka syön kaikkea mikä nostaa paineita)
Hb119
Sf 23
Syke 144
Liikkeet ++

Jaa sitten sokerirasituksen tulokset.
Rv 27+0
0 h  4.9
1 h 6.9
2 h 7.0

Erittäin helpottunu näistä tuloksista, kun suvussa on äidin ja isän puolelta sokeritautia. Siskolla oli raskausdiabetes ja äiti joutuu miettimään syömisiään ja kaikilla hänen siskoillaan oli raskaana insuliinia käytössä. Sentäs minä olen toistaiseksi säästynyt tältä. [:)][:)][:)]

Mulle ainaki sanottii että seuraavana päivänä voi ite soittaa ja kysyä, mutta mä odotin neuvola käyntiin asti.
Ja joissain paikoissa jos tulokset on "pahat" niin tk saattaa soittaa tuloksista.

Niin en muistanukkaa tänne kirjotella ku keskiviikkona kävin ultrassa, kun pitää varmistaa että kehittyy kunnolla, kun syön lääkkeitä mitkä saattaa vaikuttaa jotenkin.

Rv 27+6
Eli kaikki oli kunnossa.
Lapsivettä normisti.
Mittoja lääkäri ei antanut minkäänlaisia....
Paino 1204g
Sydän oli kokonaisuudessaan kehittynyt oikein hyvin.
Maksa, munuaiset ja mahalaukku oikean kokoiset ja toimivat.

Neuvola rv 29+4
Paineet: 114/73
Paino: -50g/vk (yhteensä +2kg)
Sf-mitta: 29cm (hienosti yläkäyrän tuntumassa mennään)
Syke: + 150 (neiti lepäili tänään)
Liikkeet: ++
Lapsivesi: Normaali
Tarjonta: rt

Sokerirasitus tänä aamuna, eikä mennyt ihan putkeen...

Paastoarvon sain tietää pikatestistä, vaikka lopulliset tulokset tulevat huomenna neuvolaan. Oli 4,2. Olo oli aluksi hyvä, mutta paheni pikku hiljaa kokeen alettua. 1h 40 min litkun juomisen jälkeen en saanut enää pidettyä sisällä. Oksensin hillittömän määrän sokerivettä, enkä tajua miten sitä oli niin paljon, vaikka juomisesta oli kulunut jo kauan. Veden seassa oli ikävästi vielä hieman verta.

Terkkari ei keskeyttänyt koetta vaan teki vielä pikatestin 2h verestä. Taas oli arvo 4,2. Olisikohan niin että suoleen ei sitten ole mennyt kertakaikkiaan mitään? En tajua miten se voisi olla mahdollista. Onko kellään ollut samantapaista kokemusta? En ole ollut millään tapaa sairaana raskauden aikana ja alkupahoinvoinnit menivät ohi rv 16.

Nyt sitten jännitän huomiseen, että saanko uusintatuomion... [:'(]

Kävin 15.7. ennen reissua neuvolassa, silloin vkot 27+4.

Hb: 114 (ei oo noussu, mut sijaisterkka sanoi, ettei tarvi enää syödä rautaa, ku kuuri loppui...?!)
paineet: 108/68
Sf-mitta: 27cm (yläkäyrällä jatketaan tasasesti)

Annelse - kuulostipa kurjalta tuo sun rasitus, kirkaimellisestikin rasitus. Itse selvisi ihan hyvin siitä hommasta. onni oli se, että löysin labrantiloista hyvän paikan missä ikkunat auki ja suht viileä. Jos olisin siinä tukalassa tilassa joutunut sen parituntia olemaan, niin olis vähintään pyörtyminen ollut edessä.

Ehkä tällä kuumuudella oli osuutta asiaan sun kohdalla.. On pitkä aika olla juomatta näillä keleillä kellonympärys. 

Tänään kävin neuvolas ja sain tietää etten välttämättä edes joudukaan sokerirasituskokeesee, vaik periaatteet pitäis joutua. Uus neuvolatäti sano et
ku lähtöpaino on ollut alhainen eikä suvussa esiinny diabetesta, niin sitä ei välttis tarvita ;)
Menossa 27+4
Paino on täl hetkel 69.35 eli painoa on kaikenkaikkiaan tullu lisää se 12kg
RR oli 116/61, kun mittasivat sen multa heti (norm alhaisempi)
Hb oli tippunu 102:teen!! Vaikka syön rautaa
Kohdun pohjankork oli 26cm
Toukan syke oli 142
Ja liikkeistä tuli + (toukka piilotteli itseään iha selkeesti ;P
Ja kohdunsuu oli 3cm mihin olin tosi tyytyväinen kun on suppaillut iha kunnol täs taas..

Nyt sit saikul tän kuun loppuun jos olo helpottais ja suppailut vähä vähenisivät.

Tuulienkelin kans vähä puhuttii et olis kiva nähä muitakin joukolla =)
Antaisi taas uusia ulottuvuuksia näihin raskauksiin =)

<3: Jihuu

Milloin/miksi tuo sokerirasitus tehdään?
Mulle ei ole neuvolassa asiaa missään vaiheessa otettu esiin tai ehdotettu ja viikkoja on kuitenkin 29 kasassa.

Mä kävin 2viikkoo sitten sokerirasituksessa nyt on siis 27vk mulla alkamassa..valitin alkuraskaudessa että suu kuivaa kamalasti niin neuvolan täti sit huolissaan onko mulla diabetes..se tehään yleensä jos painoindeksi on ylipainon puolelle/tai jos suvus on diabetesta..selvitetään onko raskausajan diabetes siis puhjennut ja ettei tuu ns sokerilapsi siis liian iso(näin mä oon siis ymmärtänyt voin olla jotenkin ulallakin)
Huomenna saan tulokset sekös tässä jännittääkin[:-]

Täällä meillä päin se tehdään kaikille yli 25v. odottajille. Vuosi sitten, kun odotin, näin ei ollut. 

Takaisin