Mittoja ja muuta vertailtavaa...

Zenja, mullakin lähtenyt tuo sf-mitta laskuun, mutta johtuu ihan siitä, että vauva laskeutuu. Harmi kyllä, että nuo sun sokerit heittelee, mutta onneksi sitä seurataan ja saat ensi viikolla lisätietoa!

Tsemppiä kaikille muillekin sokerien kanssa taisteleville.
 
Eilen oli neuvola. Hemoglobiini oli laskenut 121 -> 119, vaikka otan rautatabletin kiltisti joka yö tyhjään vatsaan. Täysin epistä! Viimeyönä otin appelsiinimehun kanssa(että imeytyis paremmin), mutta aamulla maistui pahalta suussa joten tuskin otan tavaksi. Hampaiden ja ikenien kunnosta muutenkin hankala pitää riittävän hyvää huolta.
Mitähän sitä vielä kokeilisi?
Neuvolasta suositeltiin punaista lihaa. Se maistuisi kyllä ja söisin pihvinikin mediumina jos vaan sais. Yritän kuitenkin noudattaa  gi-ruokavaliota, jossa punaista lihaa on vain välillä. Tällä ruokavaliolla pysyy verensokeri tasaisena ja närästys poissa. Tuskin hempan lasku tästä johtuu.
 
Noniin.....Taas tänään käyty Tyksissä kontrollissa:) ja samalla synnytystapa arvio.

Viikot siis nyt 35+5
Lapsivettä ihan normaalisti
tarjonta on edelleen ja loppuunasti todennäköisesti rt
liikkeet ++
sokerit hieman vaan heitellyt...ei lisätä insuliinia enää ja koitetaan loppuun asti pitää ruokavalio hyvänä :)
painoarvio kovistelin vähän ja halusin kuulla tämän lääkärin mielipidettä nuista edellisistä....ja sanoikin että viimekertainen on kyllä ollut ihan floppi...ei se mikään tankkeri ole:) tällä kertaa painoarvioksi parin laskukerran jälkeen tuli n. 2,6kg eli kuulostaa paaaaaaaaaaljon paremmalta.
Kohdunsuu viimeiseksi tämä minusta mielekkäin asia tältä käyntikerralta:)
Elikkäs kohdunsuu pehmeä, sormelle auki ja jäljellä kohdunsuuta 1cm, lapsen pää tunnettavissa.

Ja lääkäritäti sanoikin nyt että enää ei estellä jos lapsi ulos haluaa, saa tulla vaikka heti....eli siis pitäisköhän rueta operaatio vihollisen poistoon?

Normaali alatiesynnytys nyt sitten näkyvissä, kun on niin hieno ja suuri lantio:D:D:D:D vaikka mä ehkä olenkin vähän outo ja olen saattanut salaa toivoakin sektiota, paranemisista huolimatta se olis mulle ollu ehkä se mieleisin vaihtoehto vaikka leikkaus onkin.
 
Enpäs ookkaa tänne kirjotellu niin tuleeki pari käyntiä kerrallaan

33+5
Painoa tuli +1800 viikossa (hups)
Paineet 121/76
Hb 104 ja rauta kuuria vähä
Sf 29
Rt
Sykkeet 150-160x Heitteli hauheesti ja oli kamala hikka ^^
Liikkeet ++

Ja sitten tän päiväinen 35+5
Painoa +650 per vk
Paineet 117/76
Hb 124 eli onneks noussu
Sf siis sama 29 ----> vauva tulossa ulos, joten mun pitää ottaa rauhassa nyt viikon verran ainakin.
Ja RT todellakin, ei päätä enää alemmas saa, muuten  näkyis vaavin tukkaa jalkovälissä
Sykkeet 150x
Liikkeet ++

Reilun viikon päästä ois synnytystapa arviointi, että sinnekki asti ois kiva olla yhessä osassa [;)]
 
Purkautuminen tiedossa mittauksista ja keskiarvoista:

Olin neuvolassa ja mua ärsyttää. Mua ärsyttää se käyrien kyttääminen. Tiedän että on äärettömän hyvä, että meillä suomessa on näin tehokas seurantasysteemi ja äidistä ja vauvoista pidetään huolta, MUTTA silti nyt vaan ärsyttää.

Ensinnäkin ärsyttää verenpaineen mittaaminen. Mulla on jännitysverenpainetta. Mua ei jännitä neuvolan täti, ei sisätutkimusten tekemiset ei mikään piikittäminen, mutta verenpaineen mittaamisesta on tullut sellainen itseään toteuttava ennustus, joka on alkanut jo jossain murrosiässä. Sen takia olen hankkinut mittarin kotiin, kun tulin raskaaksi, että saan oikeat tulokset. Neuvolassa mun paineita olisi ihan turha mitata ja mua ärsyttää, että mitataan. Mua ahdistaa mennä neuovaan verenpaineenmittauksen takia!! Ja sitten mua ahdistaa se, että aina täytyy keskustella se sama asia uudestaan. Nevolassa paineet olleet koko raskauden 130-140/75-90. Kotona paineet koko ajan 100-120/55-70. Pissa puhdas, ei päänsärkyjä tms. Verenpaineen kotona olen mitannut useammalla mittarilla, jotka kaikki näyttää samaa.
Mä kohta kieltäydyn verenpaineen mittauksesta neuvolassa. Prkle. Ahdistaa. Ja ärsyttää sitten se, että aina joutuu selittelemään että niin mun paineet johtuu siitä että jännitän mittaamista.

Sitten painoa oli tullut nyt 750g/vko. Joo kai nyt, kun en ole pystynyt liikkumaan ja olen varmaan syönytkin enemmän kun jäin töistä pois. Paino noussut nyt 13 kg koko raskauden aikana ja rv36+1 menossa. Sain lihomisen "anteeksi" kun on sallitun rajoisa vielä kokonaispainonnousu. Pitäiskö laihduttaa seuraavaa neuvolakäyntiä varten, että mennään oikeilla käyrillä. ÄH! (joo tiedän nyt ei voi eikä saa laihduttaa enkä aio, mutta ärsyttää silti).

Ja sekin on ärsyttävää, että sf-mitta on koko ajan yläkäyrillä. Mitä se tarkoittaa?? No kasvaapa ainakin tasaisesti. Nyt oli sf-mitta 34 eikä ole vielä aivan alas asti laskeutunut. Mutta jos se voi johtua vauvan sijainnista, lapsiveden määrästä tai sitten siitä lapsen koosta, niin onko sitä pakko niin tarkasti tuijottaa. Vielä jos kerran viimeisessä lääkärintarkastuksessa tarkemmin arvioidaan vauvan koko ja muut.

Kiitos, että sain purkautua. Tämähän johtuu varmasti tasan vaan ja ainoastaan mun omasta ongelmasta suhtautua käyriin ja keskiarvoihin. Olisi turvallisenoloista olla aina keskiarvoilla ja keskiverto ja mahdollisimman normaali. Sitten kun vielä kokee, että joutuu selittelemään neuvolassa (vaikka ei edes varmasti oikeesti tarvitsisi), niin hermot vaan välillä menee. Ja ehkä oon vaan nyt herkillä, ärtynyt, nukkunut huonosti ja viimeisillä viikoilla, niin ei oikein jaksa enää tätä koko hommaa, jossa koko ajan ollaan seurannassa ja tarkkailussa. Voi kun jo pian tämä vauva syntyis, niin ei tarttisi enää murehtia että onko kaikki vauvalla varmasti hyvin, kun sitä ei itse voi katsomalla tarkistaa (aivan niin kuin keskiarvot siitä mitään kertois).

Ehkä mun pitäis vaan osata jotenkin löysätä itse pipoa ja eikä vaatia itseltä tai vauvalta keskiarvoja, mutta helpommin sanottu kuin tehty.
 
Anna niiden neuvolassa paasata arvoista ja käyristä... toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai sitten sanot, että jos on huolenaihetta, niin lähetettä äitiyspolille KIITOS! [:)] Toiset neuvolantädit on aika lungeja(mulla luojan kiitos sellainen) ja toiset tuijottavat pilkulleen käyriä, arvoja ja painonnousua.

Mulla on sf-mitta mennyt jokaisessa raskaudessa yläkäyrillä ja en ole siitä ollut lainkaan huolissani. Lekuri sanoi viimeksi synnärillä siitä mitasta ja että olisi tulossa isohko vauva. Ehkäpä voin vedota siihen, että ei ainakaan yliaikaiseksi menisi. [;)] Vanhimmat lapseni olivat 4045g ja 3096g. Ja lekurin mielestä isoja vauvoja, mun mielestä taas ihan normikokoisia. Nuorimmainen oli 2680g. joka syntyi viikolla 35+3

Eli löysää vain sitä pipoa! [:)]
 
Kiitos Riikka!
Mä taidan vaan olla yliväsynyt ja erittäin raskaana... Yritän etsiä keinot pipon löysäämiseen... :)
 
zil, komppaan Riikkaa asiassa. Itselläni on myös valkotakkikammo, jota en itse tiedosta, mutta se on näkynyt jo nuoruudesta saakka verenpaineessa. Esikoisraskaudessa jouduin hankkimaan verenpainemittarin raskausmyrkytysvaarasta johtuen ja aloin silloin merkata verenpaineet sellaisiin terveyskeskuksesta saataviin seurantalistoihin.

Heti tämän raskauden alettua aloin pitää uutta seurantaa paineista ja olen aina lätkäissyt sen mun kotimittauslistan terkalle ja lääkärille, kun ne ovat katselleet mun neuvolakorttia. Yllättävän matalat arvot mulla kyllä nyt on neuvolakortissakin, mutta kun alapaineet siinä vähän turhan korkealla, niin turhien keskustelujen välttämiseksi olen aina latonut sen oman seurantani pöytään.

Eli tää tapa on toiminut mulla. En todellakaan jaksaisi sitä ikuista keskustelua siitä, että kun mua vaan jännittää.
 
Neuvolassa käyty...rv 35+3.

Paineet: 124/70
Hb: 125 (laskenut nyt 3 vkossa 11, mut ei sanonu mitään, ku onhan tuo vielä hyvä)
Sf/ympärys: 34 / 102 cm
RT (ollut jo vkolta 30)
Sydänäänet: 138

Neuvolan paskapuntari näytti taas kilon enemmän, mitä kotivaaka. Eli neuvolan mukaan paino noussut nyt ekaan puntarointiin verrattuna 7kg.
Eipä muuten ihmeitä, eli seuraavan kerran 2 vkon päästä.
 
Minsu, kiitos sullekin: :) Taidan ottaa sun taktiikan käyttöön. Ens viikolla käynti äippäpolilla, niin otan sinne tiedot kotimittauksista mukaan ja lätkäisen pöytään.
 
ALKUPERÄINEN: Minsu

ALKUPERÄINEN: Minsu

ALKUPERÄINEN: Minsu

Neuvola rv 29+4
Paineet: 114/73
Paino: -50g/vk (yhteensä +2kg)
Sf-mitta: 29cm (hienosti yläkäyrän tuntumassa mennään)
Syke: + 150 (neiti lepäili tänään)
Liikkeet: ++
Lapsivesi: Normaali
Tarjonta: rt


Neuvola rv 31+5
Paineet: 123/82
Paino: -450g/vk (yhteensä enää +1kg)
Sf-mitta: 28cm (pienempi kuin edellisen kerran, mutta voi johtua vauvan asennosta ja myös eri mittaajasta)
Syke: + 160 (sitten hikka iski pienelle, jolloin syke nousi jopa yli 170)
Liikkeet: ++
Lapsivesi: Normaali
Tarjonta: ei osannut sanoa(?), mutta liikkeistä tiedän, että rt:ssa neiti on ollut jo pari viikkoa


Neuvola rv 33+3
Paineet: 113/77
Paino: +450g/vk (viime kerran lasku kompensoitunut)
Sf-mitta: 31cm
Syke: + 155
Liikkeet: ++
Lapsivesi: Normaali
Tarjonta: rt
Turvotus: (+) mun varpaat on turvoksissa
Hb: 112 (eli rautakuurille)


Täältähän näköjään puuttui myös edellisen neuvolan tiedot, joten tässäpä viimeisimmät:

Neuvola rv 35+4
Paineet: 125/79
Paino: +600g/vk
Sf-mitta: 30cm
Syke: +
Liikkeet: ++
Lapsivesi: Normaali
Tarjonta: rt

Neuvola rv 37+0
Paineet: 116/80
Paino: +280g/vk (kokonaissaldo +3,5kg)
Sf-mitta: 32cm
Syke: + 155
Liikkeet: ++
Lapsivesi: Normaali
Tarjonta: rt
Hb: 118 (rautakuuri on alkanut tuottaa tulosta)
Proteiini: + (maanantaina uusi näyte labraan)
 
en nyt muista koska viimeks oon mittoja kirjotellu tänne mutta laittelen nyt jotain tänne :)

RV 24+2
Verenpaine 114/64
Hb 108 (sillon alotettiin rautalisä)
Pissa ok
Sf-mitta 19 cm
Syke 140
Liikkeet ++

RV 28+3
Verenpaine 127/71
Hb 121
Sf-mitta 23cm
Pissa ok
Lapsivettä normaalisti
Tarjonta Viistotarjonta
Syke 136
Liikkeet ++

RV 32+5
Verenpaine 108/74
Pissa ok
Syke +
Liikkeet ++
Tarjonta raivotarjonta
Painoarvio 2kg

RV 34+5 (viimeisin) (oli käynti äitiyspolilla)
Verenpaine 117/76
Pissa ok
Lapsivettä normaalisti
Tarjonta raivotarjonta
Syke +
Liikkeet +
Painoarvio 2,4kg
Kohdunsuu pehmeä, auki 1cm ja pituus 3cm


Lääkäri vähä meinas ettei päästä laskettuun aikaan asti ja että voi olla hyvinkin mahdollista et pienokainen syntyy tässä kuussa.. Sydänkäyriä otettaessa tuli puolen tunnin aikana 8 puolitehoista supistusta. Alkaa siis olla jännät päivät käsillä :) Ens viikolla taas neuvola, katotaan mitä siellä sitte sanotaa
 
Eli täs  ois nää mittahässäkät;

30+2
paino: +400g 71kg
Rr: 99/67
Hemppari:111
sf:29
tarjonta:rt
syke:140-150
liikkeet:+

32+2
paino: +400kg 72,2
turvotus: ei
rr:112/63
bhb: 110
sf:30
tarjonta: rt
syke: 135/145
liikkeet:+

8.9 34+4
72,85 +280
turv. ei
rr: 101/67
bhb:102
sf: 30
tarjonta: rt
syke: 140+
 
Neuvola rv 34+3
Paineet: 111/74
Paino: +500g/vk (-4,0kg)
Sf: 37cm (laskenut 1cm)
Syke: 140
Liikkeet: ++
Tarjonta: rt
Hb: ei mitattu
Pissa: puhdas
Turvotus: ++

Nyt ollaan sitten virallisesti äippälomalla, aika rankka viikko takana ja risteily meni hyvin.

Palataan taas
 
moikka moi

mua kiinnostais milta tuo sf kayra suomessa nayttaa kun taitaa olla hieman erinakoinen kuin taalla islannissa.
viittisko joku skannata sita ja laittaa tanne kun en loytanyt netista kayria :)

mulla tanaan 36 vko taynna
neuvolassa painoa oli tullut taas lisaa ja olen nyt saanut 20,5kg raskauden alusta
verenpaine: 125/80
sf: 36cm
sikion syke:152-158
turvotusta
pissa ok
liikkeen hyvat
ja vauva kiinnittynyt lantionpohjaan
 :)

Maaru
 
rv 36+3 neuvolalääkäri (viimeinen)
verenpaine 122/86
sf 33
tarjonta rt
aykkeet 136
liikkeet ++
kohdunsuu n. 2,5 cm ja vähän pehmennyt
ei mitään erikoista vaivaa...

Viikon kuluttua taas käymään terkkarilla, näillä mennään loppuun asti. Ei mitään synnytystapa-arvioita tehty..
Koitan myös lisätä tähän sf-käyrän kuvan Maarulle, toivottavasti onnistuu!


 
Cervix kontrolli

rv 34+6
Kohdunsuu auki 2cm ja kanava hävinnyt
Lapsiveden määrä normaali
Painoarvio 1903g
Raivotarjonta
Sydämensyke +
Liikkeet ++
 
ALKUPERÄINEN: Lintunen

Minäkin voisin tänne omia tietoja pistää, kun ei ole tullut vielä laitettua! :)


Neuvola rv 7+5
Paino: 53,1
Paineet: 131/65
Hb: 136


Np-ultra rv 12+4
CRL: 66.4mm (vastaa viikkoa 13+0)
NT: 1.5
Down-riskisuhde 1:53 000
Istukka takaseinämässä


Lääkäri rv12+5
Paino: 53,8 (+140g/vk)
Paineet: 138/72
Hb: 112 (huih..)
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituus 3cm


Neuvola rv 17+4
Paino: 55,3 (+309g/vk)
Paineet: 127/68
Hb: 115
Sf: 16
Syke: 150
Liikkeet: +
Pissa puhdas


Rakenneultra rv 20+4
Painoarvio: 359g
RT
Syke: 150
Liikkeet: ++
Lapsiveden määrä normaali

Mitään mittoja ei ole ylhäällä missään, eipä ne taidettu kuin ääneen mainita, harmi..


Neuvola rv 22+1
Paino: 56,3 (+219g/vk)
Paineet: 130/65
Pissa: U-Prot -/+ (valkovuotoa oli vain päässyt..)
Hb: 119
Sf: 17
Syke: 150
Liikkeet: ++


Lääkäri (suppareiden vuoksi) rv 22+4
Paino: 56,8 (+1167g/vk)
Paineet: 143/69
Sf: 23 (huom, 3 pv aikaisemmin oli 17, taitaa tuo mittaaja vaikuttaa melko lailla tulokseen! :D)
Syke: 150
Liikkeet: ++
Pissa puhdas
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituus edelleen 3cm (nyt sormilla). Kaikki siis hyvin, mutta lepoa!


Neuvola rv 26+1
Paino: 58,8 (+560g/vk)
Paineet: 136/66
Hb: 121
Sf: 25
Syke: 150
Liikkeet: ++
Pissa puhdas


Neuvola rv 30+5
Paino: 60,7 (n. +500g/vk)
Paineet: 142/75
Hb: 116
Sf: 28
RT (oli kuulemma niin oudossa asennossa, ettei ottanut selvää, mutta sykkeiden perusteella kuitenkin rt)
Syke: 150
Liikkeet: ++
Turvotus: +/-
Pissa puhdas


Kuulemma mitat ja arvot on olleet kuin oppikirjasta, hyvälle siis vaikuttaa sen puolesta kaikki :)



Neuvola rv 33+6
Paino: 61,4 (+223g/vk)
Paineet: 135/73
Hb: 117
Sf: 30,5
RT
Syke: 150
Liikkeet: ++
Turvotus: +/-


Lääkäri/äitipoli rv 35+1
Koska neuvola oli niin vasta, ei otettu mitään arvoja eikä mittoja
Liikkeet: ++
Syke: +
Lapsiveden määrä: normaali
PT
Painoarvio: 2430g, syntymäpainoarvio <3500g, kuulostaa hyvälle siis :)
Kohdunsuu kiinni, pituus 2cm (ei maininnut eikä merkinnyt oliko edes pehmentynyt)

Eipä siis supistukset olleet mitään kyllä saaneet aikaiseksi, odotin jotain ihan muuta [:D]

Ja tosiaan, tytteli siis viihtyikin perätilassa, vaikka tähän asti luultu olevan rt. Enkä usko, että on kääntynyt nyt lähiaikoina.. Viikon päästä siis kääntöyritykseen!

Muoks* Ainiin, lääkäri kovasti ihasteli pitkää 1,5cm tukkaa, joka hulmusi ruudulla! [:D] Oli aika jännän näköistä [:)]
 
Lintunen: Ai sut on vielä ultrattu. Mä just ite kans aattelin et voiku ois ihana saada viel ultrakuvia...

15.9 vika neuvolalekuri

paino72.2 vähentyny 600g
hb ei mitattu
rr 107/70 vaikka olin just pungertanu itteni neuvolaan..
toukka raivotarjonnassa ja pää oli tunnettavissa sormin
ei turvotusta

kohdunsuuta jäljellä n. 2cm, pehmennyt, mutta kiinni.

Synnytyspainoarvio oli 3kg
 
Takaisin
Top