Mittoja ja muuta vertailtavaa...

annnie74

Satasella mukana keskusteluissa
Mua ainakin kiinnostaisi, minkä pituisia pienet ovat milloinkin, paljonka hb on ollut, veriryhmät ja kaikki mahdolliset arvot.

Aloitan itse: TrlSeul -tuloksia RV12+1

NT 0,7mm, S-PAPPA 1034 mU/l, S-PAPPAMoM 1.96 MoM, hCGxMoM 1.06 MoM ( en edes tiedä, mitä lukuja seurataan, mut tossa jotain...lisääkin on )
CRL 55 mm
Downriski 1:14 000
Tr13 ja Tr18 riskit 1:100 000

10+1 hb oli 123 ja paineet 109/67. Huomenna uusi neuvola.
 
En saanut lainkaan varsinaisia tuloksia nt-ultrasta, vain tuloksen että riskiä ei ole...?

Mutta muita mittoja viikoilla 12+3:
CRL 63 mm
NT 0,9
paineet 122/68
Hb 133
vauvan sydämen sykkeet 150-160
 
Varhaisultrassa rv 7+0
CRL 7,2mm

Np-ultrassa rv 11+5
CRL 47,7mm
Nt 0,9mm
Veriseulan suhdelukuja en ole saanut, mutta tuloksena ei riskiä.

Neuvolassa rv 12+1
Paineet: 114/77
B-Hb: 134
Syke: 160
 
Neuvolassa 8+2

Hb 142
Verenpaine 123/79
Pissa OK

Ultrassa 9+4

Lapsivesimäärä: normaali
Sydämen syke: +
Liikkeet: +
Istumapituus: 26 mm

Neuvolassa/Lääkärissä 10+5

Verenpaine 126/74
Veriryhmä B+ (ei vasta-aineita)
Muut verikokeet:neg
Paino +247g/vko
CX 3cm-sulj.
Vauvan syke:+


NT-Ultrassa 12+2

Lapsivesimäärä: normaali
Sydämen syke: +
Liikkeet: ++
Istumapituus: 59 mm
Päänmitta: 20,0mm
Niskaturvotus: 1,1mm
Reisiluun pituus: 7,4mm
Nenäluu: +

Downriski: 1:84000
 
Ensimmäisessä ultrassa raskauden kesto 12+2

Pää vartalomitta 56,6mm
Lakimitta 16,7mm
Reisiluu 5,3mm
Niskaturvotus 0,4mm

Normaali sydämen toiminta. Normaalit sikiönliikkeet. Normaali lapsiveden määrä.
 
Eihän ne ultrassa soita downin riskituloksia,jos niitä ei ole. :)

Mullekin sanottiin silloin,että he ottavat yhteyttä 2 viikon päästä,JOS jotain on. Jos ei ole,niin soittoa ei tule.

[:)]
Sori,tulin huutelemaan tuolta toukokuisista.
 
Minunkin tietääkseni soittavat vain jos on jotain soitettavaa, muuten tulee kotiin se kirje :)
 
Tuulienkeli, ihmettelen että ei rautaa kehoitettu syömään. Mulla 17. viikko meneillään ja hb oli 102. Käskettiin ottaa obsidania ensin kaks kertaa päivässä viikon ajan ja sen jälkeen sitten yksi päivässä. Viikolla 9 oli laskenut myös jo oli 117, mutta silloin kehoitettiin aloittamaan multabs raskaana- pillereillä, joissa kaikkea. Mutta kun se ei riittänyt, niin obsidanin aloitus.
 
Jeps, neuvolasssa käyty, rv 16+1
pää-pylly 9.4 cm
paineet 121/70
hb 128 !!! Noussut!!! Enpä muista, millon ois ollu näin hyvä.
kovasti liikku, kun katsottiin ultralla =)
 
Joo, itekin yllätyin kyl, et oli hb noussu. Muuta syytä en löydä, kuin Multivitan syönnin. Muuten ruokavalio ihan normaali, en erityisemmin tarkkaile.

Nii...eikös muissa neuvoloissa sitten ole ultraa? Höh... Sais kyllä olla!
 
Voi jospa oiskin neuvolassa ultra! Se ois huisia.
Mut juu ei, ei täällä Länsi-Helsingissä ole ainakaan moista.

Mä muistelin, että mulla ois ollut verensokeri joskus jotain 145(?).
Nyt pysytellyt 125. Tekis mieli aloittaa toi raskausmultivita, jos vaikka nousisi. Mulla on nyt yksi halvempi lääkecombo :)

Tiedättekö saako muuten foolihappoa ostettua sellaisenaan,
siis tabuina joissa ei ole muuta mukana?

Hiukset putoo!!! Tekis mieli aloittaa sellainen tablettikuuri jossa on kaikkea muuta muttei foolihappoa. Ja tota foolihappoa en haluaisi jättää kokonaan pois.
 
Ulpukka, mulla itselläni on sellaista foolihappovalmistetta kuin Foliren. Ilmeisesti apteekista, itse sain tuon loppupaketin juuri synnyttäneeltä kaveriltani kun kerroin raskaudesta. Kannattaa kysyä apteekista, kyllä ne siellä tietää! :)

Mulle neuvolan täti sanoi ekan neuvolan yhteydessä kun mies kysyi särkylääkkeistä, että Panadol ja Panacod käyvät.. Vähän pisti ihmetyttämään tuo jälkimmäinen.. Itselläni noita tabuja on, muttei ole tullut mieleenkään niitä syödä nyt, etenkään mihinkään pikkukipuiluun.. Apteekissa kyllä tyrmäsivät Panacodin käytön aika rankasti kun tarkistin. Kodeiini raskausaikana ei kuulosta minunkaan korvaani erityisen hyvältä.

Itse olen soitellut usein tuonne teratologiseen tietopalveluun, jos yhtään on mietityttänyt..

Mulla itellä hemoglobiini laskenu aika tavalla. Normaalisti n. 149, pari viikkoa sitten enää 126.. Noh, vielä onneksi pärjää ruokavaliolla. Paineet siinä 121/76 hujakoilla olleet..

Nyt en kehtaa noita np-ultran juttuja sen enempää kertoa, siitä on kuitenkin kohta se kuukausi..

Nyt vasta itseasiassa tajusin kun kattelin tota äitiyskorttia, että neuvolan täti on joko sanonu tai kirjottanu tähän väärin.. Sanoi että downin riski 1:28000, mutta kirjottanu et 1:2800. Samoin noi kaks muuta: sanoi että 1:100000, mut siitäkin yks nolla puuttuu..
 
Ulpukka77: foolihappo, on reseptilääke (kysyin viimeksi kun ostin). Tosin en tiedä tarvitaanko sitä tässä vaiheessa raskautta kauhean paljoa (ainakin minulla määrättiin vain 1/3 ajaksi). Sen jälkeen kuulemma pärjää monipuolisella ruualla ja monivitamiinivalmisteilla.

laitan nyt myös mitat (jos muistan ulkoa) perjantaina oli lääkäri (14+4):
 
paineet 109/80
Hb 122 (odotan vielä seuraavaan kertaan rupean sitten syömään rautaa, niistä menee vatsa sekaisin)
vauvan sydämen sykkeet 155
Paino: n. 240g/viikko, tätä en tarkasti muista

Lääkärin tutkimuksen mukaan kaikki ok, siis mitä nyt näki. Meilläkään ei lääkärillä ole ultraa, harmi.
 
Kyllä foolihappoa saa ilman reseptiäkin, itse ainakin ostin Folirenia apteekista alkuraskauden aikana.. Tosin nyt olen lopettanut sen syömisen, kun uuden tutkimuksen mukaan läpi raskauden foolihappoa syöden lapsen riski sairastua astmaan suurenee. (Sanottiin just, että ekan kolmanneksen voi hyvin syödä, sit ei ehkä enää kannata). Muutenkaan en tykkää mitään nappeja popsia, kun on vuosikausia joutunut syömään vaikka mitä lääkkeitä kaksisuuntaisen takia. Alkuraskaudessa söin kalsiumia+ d-vitamiinia myös, nyt vaan kalsiumia.

Joo ei ole ultraa yleensä kai neuvolassa? Oishan se kiva joka kerta kurkkia sitä vauvaa... [:)]
 
Kiitos vastauksista.
Taidan vielä soittaa sinne tetralogiseen. Ja kysyä ton foolihapon jatkamisesta ja Piimaxista. En halua lapselle astmaa, riittää jos saa samat allergiat kuin minulla ja avomiehelläni.
Mutta mulla menee hermo tän hiustenlähdön kanssa! Oletan ettei liity raskauteen. Haluaisin alkaa syömään Piimaxia (hiuksille, kynsille jne.) Siinä on kuitenkin magnesiumia, jota oon nyt jo saanut Cardiosanista, jossa on foolihappo, magnesium ja b6 ja b12. Lisäksi syön d-vitamiinia. Nyt Cardiosanit loppuu ja jos voin lopettaa ton foolihapon niin jatkaisin sitten Piimaxilla ja d-vitamiinilla.
Meillä syödään vihreitä papuja, parsakaalia jne mistä saa kaikkia hyödyllisiä ainesosia. Kesäkuussa onneksi alkaa ulkotyöt ja loppuu myös d-vitamiinin syöminen.
Heh, heh. Isot on ongelmat ihmisellä :)
 
Jospa minäkin laittaisin näitä omia neuvolakäyntejä tänne :)

Rv 6+4
Paino 62kg (ennen raskautta 60kg)
Verenpaine 107/65
Hemoglobiini 120

Rv 10+0 lääkärineuvola
Paino 64kg +583g/vko
Verenpaine 100/63
Hemoglobiini 134

Nämä oli ennen ultraa "vanhalla" LA:lla

***********************************************

Rv11+1 np-ultra
Sikiön pituus 44.0mm
Niskaturvotus 0.8mm
T21 1:8400
T18 1:34000
T13 1:100000
Down 1:800

Rv 15+2
Paino 64kg
Verenpaine 102/77
Hemoglobiini 121
Sydämen syke 144-146
Liikkeet +

Rv 19+1
Paino 65,5kg +389g/vko
Verenpaine 102/62
Hemoglobiini 122
Sydämen syke 143-148
Liikkeet ++
Sf-mitta 15cm
vyötärön ympärys 90cm
 
Tänään oli kolmas neuvola ja huomenna on lääkärikäynti edessä huimauksen takia. Olen nyt sairaslomalla viidettä päivää, kun aamuisin on huipannut niin kamalasti, että töissä on meinnanut taju lähteä monesti. Hemoglobiini tosiaan oli laskenut ja nyt sitten rautaa popsitaan.

Raskausviikot 16+5
Painonmuutos/viikko 0,026
RR 120/70
Sydämensyke +
 
Lääkärineuvolassa tänään rv 16+0:

verenpaine 101/64 (ei ihme että välillä huimaa ja on paha olo)
paino noussut kuudessa viikossa 154g/v, eli kunnon kasvu ei vielä ole alkanut, maha onkin pääosin iltaturvotusta
Hb 128 (tippunut edellisen kerran 135:stä, muttei kuulemma paljon)
sikiön pulssi 145
 
Moro,
kättäriltä tuli vain kirje että että downin riskiä ei ole.
Sydän äänet oli 145 vklla 16
Hb oli 120 eli oli laskenut. Paineita en muista mut ei ollu realistinen ku samantein ku tulin huoneesee ni neiti mittas sen eikä antanu lla taukoo.höh.
Muita en tiedä.

Mulla oli kans kovaa huimausta vk:lla 16 ja pahaa oloa, mut meni kunnon syömisellä ja levolla ohi. Et muistakaa levätä ja juoda enemmän!
Meikkixel nykyää koko ajan vesipullo messis ja hörpin vartin välein ni on auttanu huippaukseen :) Tsemii!!!
 
Takaisin
Top