Miten tuleva isä suhtautuu raskauteenne?

Kiitos hyvistä vinkeistä, täytyy jutella tänään ton miehen kanssa jos se olis valmis kokeileen jotain apukeinoa lopettamiseen :)
 
Täälläkin pitäs tuleva isä motivoida jotenkin lopettamaan. Valitettavasti sitä päätöstä ei voi toisen puolesta tehdä.. Toivotaan että edes vähentää kun vauva tulee. Itteeni pelottaa että alan taas polttamaan sittenku ei oo enää ''pakko'' olla ilman.
 
Meillä myös mies polttaa. Itsekin polttanut, mutta nyt jo melkein puolitoista vuotta polttamatta.
En viitsi painostaa, koska se ei muuta tee kuin pahenna asia, ainakin meillä...
Mie olen vaan sanellut säännöt Tyypin synnyttyä;
kun käydään tupakalla, kädet pestään joka kerta, suunraikastin suuhun ja ainakin 15 minuutin karenssi vauvasta.
Kun lapsi rupeaa tajuamaan, että minne se isi menee ja mitä siellä tekee, niin sitten on loputtava. Ehdottomasti.
Mies samaa mieltä kanssani.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
meidän perheessä ei polteta, enkä mitenkään puolustele miehiä. Haluan vaan herättää ajattelua siitä, että onko nyt hyvä ajankohta patistaa miehiä lopettamaan tupakointi, kun muutenkin iso elämän muutos tapahtumassa. Voi olla niin monelta kantilta tressaavaa, että siihen vielä nikotiini riippuvuuden kanssa taistelu ei välttämättä tee hyvää. Käsien pesut ja tupakointi mahdollisimman kaukana on ehdottomia sääntöjä.
kyllähän me äidit joudutaan tekemään paljon suurempia uhrauksia tän raskauden ja lapsen eteen, mutta miehet ei välttämättä ole vielä edes tajunneet isäksi tuloa.
 
Ei, ja en minä siksi voisi miestä laittaa ahtaalle "camoon, älä polta, älä ikinä ota saunakaljaa ku Mä olen raskaana! Sunkin pitää olla ihan ilman mitään koko 9 kk!!!".
Lapset näkee sitä tupakan mallia muualtakin, ja se kiinnostaa jos kiinnostaa - poltti vanhemmat tai ei!
Tiedän monta tapausta, joissa vanhemmat ei polta eikä ole ikinä kukaan ryypännyt lasten edessä ja lapsista tulee nistejä, sivistymättömiä tupakkaan ja viinaan meneviä.
Aion opettaa lapsille, että se on oma päätös haluaako pilata keuhkoja tai muuta terveyttä, ja ettei se ole järkevää ja ettei tässä talossa polteta alaikäisenä.
Jos joku alkaa polttamaan, laitan jokaisesta askista tuhlatun summan tiettyyn paikkaan (ehkä naaman eteen, sillai ettei kuitenkaan saa pöllittyä niitä) ja kysyn joka kerta kun haisee röökiltä "kato, sulla ois jo tän verran rahaa säästössä jos et laittaisi niitä savuna ilmaan!". Tottakai jos jää tupakkaan koukkuun, niin tulen tukemaan lopetusta mutten myöskään aio olla liian ymmärtäväinen..



Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
mua kans pelottaa, et alanko ite uudelleen.. se esikon jälkeen alko niiiiiiiiin tyhmästi, vaikkei tehny edes yhtään mieli :sad001 harmittaa edelleen et alotin sillon uudestaan, vaikka nyt ollu jo pitkään ilman. mut mä luulen et jos ukko jaksaa kans olla nyt erossa tupakasta niin se on itelleki sit helpompi eikä välttis tuu alotettuu...
 
Meillä ei onneks alkoholi oo ongelma. Mies vähensi samantien, kun miekin lopetin heti.. tai jo ennen plussaa. Yhen lonkeron juo sillon tällön ja niittenkin välillä saattaa olla kuukausia välis.
 
meillä kans ukko vähentäny alkomahoolin kanssa.. sen oma isä on alkoholisti ja se kalja on ajoittain ollu meillä sellanen piru... ja ite ku oon päihdeongelmaisten parissa töissä, niin oon sanonu, et en tuo töitä kotio... jos kalja on ongelma niin se on loppu sit.... siinä oon tiukkana.
 
Meillä on ehkä syynä tuohon alkoholin vähentymiseen se, että myöhä käytiin ennen raskautta yhessä bilettämässä jomman kumman kavereiden kanssa tai kummankin ja sit ihan tehtiin ruokaa ja treffailtiin yhdessä ja sit lähettiin jatkoille. Se oli kivaa puuhaa, mut kyllä sitä ilmankin on ollut todella kivaa.
 
Me kun alettiin miehen kans aikanaan seurusteleen, niin sain sen lopettaan silloin tupakan polttamisen.. Alkuun sanoin sille leikilläni et mä lähden käveleen, jos se ei lopeta polttamista, mut tiesi se et en mä sitä sen takia ois jättäny. Sanoin kyllä et meidän kämpässä ei tupakka saa haista ja autoissa ei saa polttaa.. Lopulta se sitten itte päätti et on ihan hyvä ajatus lopettaa polttaminen ja lopettikin sitten uuden vuoden lupauksena.. muutamana viikon söi nikotiinipurkkaa tilalla ja lopetti sit senkin ja nyt ollu yli 3 vuotta polttamatta ja on ollut nyt tyytyväinen et lopetti..oon niin ylpee hänestä et hän todella siihen pystyi ja vielä suhteellisen kivuttomasti. :D

Tänä vuonna mies ei oo juonu kun yhteensä kaks kaljaa.. oon sille kyl sanonu et saa se esim saunakaljaa juoda, mut hän on ite päättäny et kun on ollu niin ongelmallinen raskaus, niin hän on koko ajan ajokunnossa jos tuleeki taas yllättäen lähtö.. Oon sanonutki et sitte synnytyksen jälkeen hän on kyllä ansainnu illanvieton kavereidensa kanssa, kun on nyt jaksanut niin hyvin olla mun tukena koko ajan, vaikka tää koko touhu on oikeestaan hälle ollu rankempaa kun mulle.
 
Mutta korjatakseni vielä: meillä ei mitään jokailtaisia saunakaljoja vedetä normistikaan ja miehen kanssa ollaan yhtä mieltä siitä että lasten edessä ei olla kännissä :) Itse otan hyvin harvoin humalaa jos jossain satun käymään (lähteminen ylipäätään harvinaisuus), koska en ymmärrä miks pitäis tieten tahtoen hommata pahaolo jne..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Ja meilläkin mies sanoi ettei aio mennä poikien iltoihinkaan enää rv 30 jälkeen kun lähtö voi tulla :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Sulla on Suski selkeesti hyvä mies. Ihanasti on sun tukena kun kaikki ei oo mennykään helpoimman kautta. Varmasti miehestä tulee myös hyvä isä kun on nyt jo noin hyvin mukana sun odotusajassa :)
 
Meillä mies poltti jokin aika sitten runsaasti aina kun joi ja välillä ihan muutenkin. Vuosi sitten se vähensi niin että poltti vain kun joi ja siitä sille tuli aina kauhee morkkis kun huomasi miten se vaikutti hengittämiseen urheillessa ja muutenkin. Nyt se ei ole pariin kuukauteen polttanut lainkaan edes juodessa ja haluaa pysyäkin siitä erossa,myös lapsenkin takia :)
 
Myö kumpiki lopetettiin polttaminen viikko ennen plussaa. Mies on tän raskauden aikana polttanu juopotellessaan eli oiskoha jotain kolme kertaa!?joka kerta oon sanonu että polttakoon juodessaan kuha huolehtii ettei tavaksi ota. Onha se tyhmä aikuista miestä "käskee" mut ku mulla saattas lipsahtaa itelläki aika helposti niin sillä en taho et alkas taas polttaa..:rolleyes: tupakka on mulle semmonen "helpotus hermostukseen". Toivon ettei synnytyksen jälkeen tarttis alkaa polttaa mut tiijän ettei kärsi polttaa sit sitä yhtäkään, siitä se jää.
 
Meillä on brenkkua kaapit täys, mutta sitä käytetään hyvin maltillisesti. Mies harrastaa oluita ja tapaa juoda yhden illassa tai joka toinen ilta. Viikonloppuisin juo viiniä, joka valitaan laitettavan ruuan perusteella. Ei ole käynyt mielessäkään, että käskisin miestä olemaan juomatta siksi kun en itse voi. Ehtiihän sitä sitten taas myöhemmin.

Viime viikonloppuna kaatoi mulle mademuhennoksen seuraksi hyvin pienen kaadon ihanaa proseccoa, joka oli meidän the kesäjuoma viime vuonna. Otin suullisen ja totesin, että tää maistuu liikaa alkoholilta. Otin miehen tyhjäksi juoman lasin, kaadoin siihen vissyä ja totesin, että nyt on maku muttei prosentteja. :p
 
Mun on nyt pakko puuttua tohon sähkötupakka-asiaan. Vaikka se onkin pelkkää vesihöyryä mitä ulos tulee, niin sähkötupakka sisältää samoja syöpää aiheuttavia myrkkyjä mitä tavallinen tupakkakin. Sähkötupakka on ihan jees, jos sen avulla tosiaan pystyy lopettamaan. Mutta valitettavan usein sillä korvataan tavan tupakka ja puolustellaan, että sähkötupakka olis muka terveellisempi.
Paras vaihtoehto lopettamiseen on noi lääkkeet tai nikotiinikorvausvalmisteet. Champix on tosiaan hyvä lääke, mutta sillä on noita sivuvaikutuksia. Ja nuuska ei todellakaan ole hyvä vaihtoehto tupakalle. Nuuska sisältää mm. lasimurskaa, jonka tarkoituksena on rikkoa limakalvon pinta, jotta nikotiini ja muut myrkyt pääsee nopeammin verenkiertoon.

Meidän mies lopetti tupakoinnin tammikuussa 9 vuotta sitten. Hän oli enempi sellainen tapatupakoitsija kuin että olisi ollut nikotiiniriippuvainen. Ilmoitin vaan hänelle, ettei meille tulee yhtään lasta, jos ei lopeta tupakointia.
Olen itse kasvanut ja elänyt lapsuuteni tupakansavussa, kun molemmat vanhempani tupakoivat ja jopa sisällä. He tupakoivat edelleen, mutta onneksi nykyään ulkona. En halua omille lapsilleni samanlaista lapsuutta kuin itselläni oli. Muistan kuinka häpesin koulussa tupakalta haisevia vaatteitani.
Alkoholikaan ei juurikaan kuulu meidän arkeen. Mies joskus ottaa saunakaljan, viime aikoina hän on ostanut kaupasta itselleen I-olutta. Ikinä mies ei ole juossut baareissa tms. Ottaa sen 1-2 olutta kotosalla sen jälkeen, kun muksut menneet nukkumaan. N.2-3x vuodessa käy kaverinsa luona saunomassa. Mä olin aiemmin se joka ramppasi baareissa, siis ennen lapsia :)
 
mulle ei kyllä oo koskaan tullu vastaan nuuskaa, mikä sisältäis lasia.. oon kyllä kuullu legendoja siitä, mut ainaki ne merkit mitä tiedän, niin sisältää suolaa, mikä "syövyttää" ienpintaa ja limakalvoa, josta se nikotiini imeytyy... mut nuuskahan sisältää moninkertaisesti enemmän nikotiinia ku tavallinen tupakka, et joissain nuuskissa ei välttis ole sitä suolaakaan, kun se nikotiini itsessään on jo niin hirvee myrkky, et se imeytyy ihan itsestään....
 
mies ei polta, eikä nyt hirveesti juo-viimeksi otti muutaman ku tuli kaverit käymään ja lähettiin porukalla baariin, taitavat baarimikot osaa ja viittii tehä alkoholittomia sekotuksia niin ei tarttee vaan vesilasin kanssa istua. Pikkusen nähden ei kyllä tule kukaan kännissä olemaan, saunajuoma silloin tällöin... ite lopetin juomisen jo melkei pari kuukautta ennen plussausta ku oli tiedosaa että saattaa pikkunen putkahtaa-sitten kun tuli menkat otti sen then lonkeron saunan jälkeen eikä sen jälkeen yhtään...
 
Nuuskasta sen verran että ei oo tainnu kymmeneen vuoteen olla enää tuo lasimurska sallittua. Ja hyvä niin! En siltikään liputa nuuskan puolesta. Hyi!
 
Takaisin
Top