Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Tarkkaan meinaan noudattaa, mutta toivottavasti en liian stressaten. Ja varmasti esim. pari salmiakkia napsin jossain kohtaa. Juustot oli viime raskaudessa vaikein, että mitkä lasketaankaan pehmeisiin juustoihin. Alkuviikosta googlailin asiaa ja ilmeisesti Ruokaviraston mukaan pastöroidut pehmeät juustot home-ja kittijuustoa lukuunottamatta olisi ok, kunhan olisi mahdollisimman tuoretta. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvallisen-kayton-ohjeet/
 
Laku ja sushi houkuttais. Saatiin joululahjaksi olutmaistelupakkaus ja ne nyt sitten jää miehen maisteltavaksi mikä vähän harmittaa. Viime vuodet oon pääsäntöisesti mennyt holittomilla viineillä, oluella, moctaileilla jne oikein mielelläni mutta erikoisoluita ei kyllä nollaprossaisina ole hyviä ollut.

Sirkusaakkoset on mun lemppareita, niitä oon pari kertaa pari kappaletta jo syönytkin 🙃 Oon itse siinä käsityksessä että ihan pienet määrät lakua/salmiakkia ei haittaa ja niin taisi neuvolalappusissakin lukea. Mut on toki myös asiantuntijamielipiteitäkin että mielummin nollatoleranssi.
 
Sanoisin, että noudatan suosituksia aika tarkasti, mutta kuitenkin myös maalaisjärkeä käyttäen. Esimerkiksi pari satunnaista kupillista rooibosta olen tähän mennessä juonut teen korvikkeena. Ja vaikka kasvissushissa nyt vähemmän tai enemmän merilevää onkin, ei sillä joka päivä tule herkuteltua, joten ihan kokonaan en siitä aio luopua... Graavilohi oli riittävän suuri uhraus :tears: Juustoissa taas katson (ja tarvittaessa kysyn) ovatko pästöröityjä vaiko eivät. Jostain olin lukevinani että kovat yli 6 kk kypsytetyt juustot olisivat turvallisia pästöröimättöminäkin, mutta tähän mennessä olen ainakin popsinut vain pästöröityjä. Tulee kyllä kova ikävä mun lemppari Roquefortia... Ja kotitekoista tiramisua. No, onpahan mitä odottaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Kahvin määrää pitää vähentää neljästä kahteen kuppiin. Salmiakki on mun suurin kiusaus ja se sushi...😅 Saatan kyllä todella satunnaisesti maistella salmiakin siellä täällä, mutta voisi kyllä myös tilata noita sallittuja versioita.

Onneks ei tälläkään kertaa joulu osu raskauden ajalle🙈 Yritän olla näissä perus tarkkana, mutta ei liikaa stressiä.
 
Lätkäisin sitten tänäaamuna pari meetvurstia leivälle ja syötyäni vasta aloin miettiä, et jaa täähän tais olla nou nou listalla.. tää on just tää mun muistini.. jaksaisin väittää että toksoplasmoosin saamiselle on todennäköisempiäkin lähteitä, kuin tosi suolainen hyvin säilytetty makkara. Mut jospa sitä koittais kuitenkin taas olla tarkempi :Grimacing Face:
 
Voi kääks, pitäisi ilmeisesti palautella vähän tarkemmin noi ruokarajoitteet mieleen, kun tätä lukiessa tulee kokoajan vastaan jotain mitä oon syönyt 🙄 Eilen meni juurikin meetvurstia ja ihan varta vasten ostin rooibosta, että on kofeiinitonta teetä 🤦‍♀️
 
Noudatan suosituksia pääpiirteittäin. Dpo10 kun tuli eka haamu testiin, olin pitkästä aikaa toimistolla töissä päivän, ja tiimiläiset halusivat tilata sushia. En halunnut herättää mitään epäilyjä, joten tilasin avokado rullan kotoa tuodun salaattini lisäksi (ja söin sen hyvillä mielin). En kyllä söisi raakaa kalaa enkä liha/juustolautasia, mutta esim muutaman lakun/salmiakin voisin syödä (tosin täällä ei niitä juuri ole saatavilla). Kahvin vaihdoin teehen jo tämän kierron alusta ja jo ennen sitä join kahvin puoliksi kofeiinittomana. Myös alkoholia en ole viimeisen 3kk aikana juonut muuta kuin pari lasia jouluna ja uutena vuotena ruokaillessa.
 
Yritän vältellä kiellettyjä ruokia niin hyvin kuin muistan/tajuan, mutta en aio olla liian fanaattinen niiden suhteen. Tulee kyllä olemaan vaikeaa ilman lakua ja salmiakkia:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Mä olen ottanut muutamia palasia salmiakkia , koska olen huomannut, että auttaa kun huono-olo iskee🙈 Uskon ettei pienestä määrästä haittaa ole.
 
noudatan varmaan aika tarkkaan. kahvi oli aika helppo vaihtaa enimmäkseen kofeiinittomaan ja kala-kasvissyöjänä ei ole muuten paljoa muutettavaa, paitsi etten syö enää ulkona salaatteja vaan kypsennettyä ruokaa, ja sushista ja löysäksi paistetuista kananmunista pitänyt luopua. aika pieniä juttuja kuitenkin mun kohdalla et silleen sopii omaan ruokavalioon!
 
Emmin että pitääkö mozzarella yms jättää pois, oon välillä syönyt. En syö lihaa/kalaa niin noi on niin helppoja wrappeja yms! Kahvia vähentänyt. Ja onneksi kroppakin kertoo! Meillä oli vieraita jotka toi tuomisiksi siideriä, en halunnut ihmetystä niin avasin pullon ja kostutin suuta. Yleensä nautin moisesta hetkestä, mutta nyt ei olisi mitenkään mennyt alas! Kävin sitten lorauttelemassa pullosta lavuaariin että pinta aleni...
 
Syön kyllä suositusten mukaan, mutta yritän välttää stressaamasta tätä syömistä kuitenkaan liikaa. Kahvi onkin ollut kuopuksen yrityksestä asti lähes vaan kofeiinitonta, niin siitä ei nyt synny ongelmaa.
 
Sinihomejuusto ja kahvi on kyllä niin tärkeitä, että en kummastakaan ole valmis luopumaan. Kotimaista auraa suosin kuitenkin. Mutta kahvi, menee useampi kuppi päivässä 😬
 
Vähän pihalla vielä koko listasta. Majo tuli ihan yllärinä kyllä, voi olla että jää listalle eniveis. Raaka kala jää kyl pois. Täytyy nyt tutustua vähän tarkemmin suosituksiin!
 
Suositusten mukaan ruokailen. Kahvin vöhentäminenkin on onnistunut ihme kyllä hyvin😅
 
Vähän pihalla vielä koko listasta. Majo tuli ihan yllärinä kyllä, voi olla että jää listalle eniveis. Raaka kala jää kyl pois. Täytyy nyt tutustua vähän tarkemmin suosituksiin!
Multa on menny ohi et majoneesi on kielletty 🤔😯 mitä mieltä ootte, onko siis myös ihan kaupan majo vai vaan tuore?
 
Multa on menny ohi et majoneesi on kielletty 🤔😯 mitä mieltä ootte, onko siis myös ihan kaupan majo vai vaan tuore?

Whaat, mistä asti sekin on ollut listalla.. en kyl löytänyt nopeella googlauksella että olis kielletty.. pitääpä se ruokaviraston sivu kattoa vähän tarkemmin..
 
Onko majoneesissa raakaa kananmunaa, niin sen takia kielletty? Minä onnessani kävin jo Subwayssä syömässä.
 
En tiiä mistä tuo majoneesi suositus löytyy, ei ainakaan ruokaviraston virallisista ohjeista. Mut jos joku löytää jonkun virallisen lähteen niin lukisin mielelläni :) Raakaan kananmunaan tosiaan liittyy salmonellariski, mutta eipä tuo salmonella ole sikiölle haitallinen kuten listeria tai toksoplasmoosi, toki siis eipä kukaan salmonellaa halua, mutta muistelisin et norokin on riskaapelimpi kuin salmonella raskauden kannalta. Ja siis sanoisin et jos on kaupasta ostettu ja hyvin säilytetty majoneesi niin riski salmonellaan on aika olematon suomen ruokahygieniatsolla.
 
Takaisin
Top