Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Onneksi jouluna tuli syötyä kaloja ja homejuustoja kyllästymiseen asti, niin ainakaan vielä ei haittaa, vaikka osasta näistä pitää nyt luopua.
Salmiakki ja kahvi on itselle kova paikka, ja kahvia en pystykään kokonaan lopettamaan vaan vähennän.

Jäin pohtimaan raakaa kananmunaa, eli vaikka majoneesia joissa tätä on. Olin lukevinani aiemmin, että suomalaiset kananmunat ei enää ole kiellettyjen listalla, mutta nyt kun asiaa googletin niin en löytänyt enää mistään tietoa asiasta. Ruokaviraston sivuilla ei lukenut ainakaan kiellettyjen listalla raakaa kananmunaa? 🤔
Tätä pohdin vain siksi, että ei tarvisi olla niin tarkka jos käy ulkona syömässä. 😁
 
Onneksi jouluna tuli syötyä kaloja ja homejuustoja kyllästymiseen asti, niin ainakaan vielä ei haittaa, vaikka osasta näistä pitää nyt luopua.
Salmiakki ja kahvi on itselle kova paikka, ja kahvia en pystykään kokonaan lopettamaan vaan vähennän.

Jäin pohtimaan raakaa kananmunaa, eli vaikka majoneesia joissa tätä on. Olin lukevinani aiemmin, että suomalaiset kananmunat ei enää ole kiellettyjen listalla, mutta nyt kun asiaa googletin niin en löytänyt enää mistään tietoa asiasta. Ruokaviraston sivuilla ei lukenut ainakaan kiellettyjen listalla raakaa kananmunaa? 🤔
Tätä pohdin vain siksi, että ei tarvisi olla niin tarkka jos käy ulkona syömässä. 😁
Jos tarkoitetaan kananmunien tuomaa salmonellariskiä. Niin Suomi on toteuttanut tiukkaa salmonellavalvontaohjelmaa. Ja suomalaisista kananmunista voitaneen puhua melkeinpä salmonellavapaista (toki takaisinvetojakin mahdollisen salmonellariskin takia löytyy). Mutta ulkomailta tuodut kypsentämättömät kananmunatuotteet (pelkkiä kananmunia ei taideta juuri tuoda Suomeen) ovatkin sitten ihan eri lukunsa. Niissä kannattaa olla erityisen tarkkana.

Salmiakki on muuten itselle myös aika paha olla ilman😅
 
Mä en edes muista mitä kaikkea sai syödä ja mitä ei. Yritän syödä mahdollisimman monipuolisesti mutta samalla välttää kiellettyjen listalla olevia.
 
Äh kahvin määrää tarvii varmaan vähentää. Ja suolaa varmaan pitäis kans vähentää.
 
Mitenhän tästä selviää kun nyt tekis mieli jo sushia aivan älyttömästi?😂🥺 Mä noudatan noita ohjeita älyttömän tarkasti. En halua myöhemmin miettiä mitään syömisiä jos sattuisikin jotain, koska 9kk voi ihan hyvin olla ilman kaikkea kiellettyä.
 
Joo, mäkin haluan noudattaa ohjeita mahdollisimman tarkasti 😊 kahvia en juo, mutta ennen raskautta energiajuomia meni yksi/päivä. Pari päivää ennen alkionsiirtoa lopetin ne, eikä oo oikeestaan tehnyt mielikään sittemmin. Salmiakki on ollut mun lemppari ja jokapäiväinen himotus ennen raskautta, mut nyt plussan jälkeen ei ollenkaan.
 
Noudatan kyllä ohjeita, muuten ei tee tiukkaakaan, mutta kahvi ja salmiakki ovat pahimpia mielitekoja nyt. Kahvi ei kyllä viime raskaudessa maistunut kuin vasta loppua kohden, joten se ongelma saattaa vielä hoitua itsestään 😀
 
Yritin eilen käydä kauppakeskuksessa syömässä, mut hitsiläinen, miten vaikeaa oli löytää sopivaa ruokapaikkaa/sopivia ruokia 😱 Kaikessa tuntuu olevan kananmunaa tai sit tuore-/homejuustoja.
 
Muuten tiukasti, mutta silloin tällöin saatan muutaman lakun napata suuhun. 🤭Nyt ei kyllä tee yhtään mielikään… vielä.
 
Kahvia varmaan kuluu yli suositusten. Ja kotimaista majoneesia aion syödä. Jos oikein tiukka tilanne tulee niin myös graavilohta.
 
Olen koittanut noudattaa ohjeita niin tarkasti kuin osaan, eli syödä monipuolisesti ja välttää niitä aineita, jotka on selkeästi listattuna. Mutta ei esim. tullut mieleenkään, etteikö majoneesia voisi syödä.

Itselle tekee eniten vaikeeta kahvi ja siemenet. Kahvia juon suositusten mukaisesti, eli olen joutunut sitä vähentämäön aiemmasta käytöstä jonkin verran (oli ihan päivästä riippuvaista menikö 0-5 kuppia). Siemenistä tykkäisin myös, mutta yritän nyt välttää. Pitää nyt alkaa tehdä itse pestoa, kun mun lempparimerkissä on noita öljykasvin siemeniä.
 
Mä oon nyt vähentänyt aamukahvia 3 kupista kahteen. Yleensä juon vielä päivällä kaks kuppia, mutta siitä pääsee päiväunilla eroon, ehkä. 🤣
Suolaa oon myös yrittänyt vähentää, verenpaineet tuppaa nousemaan aina raskausaikana ja vaikka lääkitykset on loppuvaiheessa jo maksimit. Kokeillaan jos tämä tepsis.
 
En usko, että omassa ruokavaliossa on paljoakaan, mitä pitäisi jättää pois. Pitää kyllä tsekata suositukset vielä, mutta tuskin alan niistä liiaksi stressaamaan. Teen juontia pitää vähentää tai jospa sitä siirtyisi kofeiinittomaan.
 
Oon vaihtanut kahvin osittain kofeiinittomaan kahviin niin, että käytän aamukahvia keittäessä 2 mitallista normi kahvia ja loput kofeiinitonta. Muuten juon kofeiinitonta kahvia. On ihan hyvää ja saa edelleen juoda normimäärän(=paljon) kahvia🙈🙈
 
Nyt ihan selvästi alkaa se kahvin himo vähentyä, makeakaan ei maistu enää.. 🫢
 
Sushi on kyllä kova paikka luopua mutta mutta... Ehkä odotus sitten palkitaan kun sitä pitkästä aikaa saa :tears: En ajatellut ihan super tarkkana olla mitä suuhuni pistän. Kahvia en ole koskaan juonut kuin kupin päivässä, juustojen ja kalojen kanssa täytyy olla tarkkana, makean perään en ole koskaan ollut. Ehkä enemmänkin niin, että koittaa keskittyä syömään monipuolisesti, paljon kasviksia ja kaikkea terveellistä :Slightly Smiling Face:
 
Takaisin
Top