Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Sellainen huomio, että tietääkseni näissä kielletyissä on tavallaan kaksi "ryhmää".
A) Laku, kahvi, siemenet ym, näissä tiedetään olevan haitallisia aineita, mutta ei pystytä kertomaan tarkkaa turvallisen rajaa. Eli satunnaisesti pienet määrät tuskin aiheuttaa yhtään mitään.
B) Graavikala, meetvurstit ym raaka kala/liha, pastöroimaton pehmeä juusto ym, joissa kyseessä on bakteeririskit. Todennäköisesti niissä ei ole mitään, eli olis ihan turvallista syödä reilustikin. MUTTA jos käy huono tuuri ja onkin pöpö, niin sen pöpön saa siitä yhdestä suupalasta, ja siitä voi tulla ikäviä seurauksia.

Itse olen tämän jälkimmäisen ryhmän suhteen paljon tarkempi. Mutta jos sen vahingossa syödyn meetvursti siivun jälkeen on vielä parin päivän päästä täysin terve, niin kuvittelisin, ettei siinä sitten ollut mitään haitallista. 🤔
Toksoplasmoosin osalta on hyvä huomioida, että oireet alkavat vasta 10-21 päivää tartunnan jälkeen 😕 Eli aika pitkään saa odotella ja verikokeissakin näkyy vasta noin 2 viikon kuluttua.

Mä olen nyt joutunut sortumaan tällä viikolla päivittäin pariin kaatissäkin namiin. Tavallaan on kyllä huono omatunto ja toivon, ettei oo tullu tehtyä hallaa. On vain helpottanut hieman tätä etovaa oloa. Huomenna yritettävä päästä kauppaan missä olis myynnissä niitä namituvan salmiakkeja.

Yritän mahdollisimman tarkkaan noudattaa suosituksia, joilla on selkeää näyttöä haitallisuudesta sikiölle tai raskaudelle.

Kahvin ja teen (kofeiinin) jätin pois heti kun näytti plussaa. Rasvaista kalaa tulee valitettavan harvoin syötyä, vaikka pähkinöitä ja kasviöljyjä käytän päivittäin. Varmuuden vuoksi turvaudun raskauden/imetyksen aikana tarkoitettuun Omega-3-lisäravinteeseen.

Satunnaisista herkuista tai lipsahduksista ei kannata liikaa murehtia, stressaaminen ei myöskään ole hyväksi. ☺️

Oletteko uskaltaneet ostaa&syödä punalaputettuja tuotteita? Tai muuten syödä kuinka lähellä päiväystä?

Nyttenkin meiltä löytyis pari päiväysvanhaa jogurttia/rahkaa sekä pari lapsen sose-/puuropussia, oletettavasti kaikki on kunnossa ja normaalisti söisin itse tai syöttäisin lapselle. Nyt en taida itse uskaltaa syödä, mutta lapsellekin antaessa täytyis eka ite maistaa&tarkistaa. 😬🤔

Tai ylipäätään varovaisuus hygieniasta. Lapsi halus kaupasta meetvurstia, mähän en tietystikään saa syödä. Jos lapselle tekee leipää ja ottaa sormin sen meetvurstin ja vsikka seuraavaksi höylää juustoa pesemättä käsiä välissä. 🤔 Saastuuko juustopaketti? 😬 Tai jos lapsi niillä meetvurstisilla käsillään käpälöi paikkoja? Entäs jos oman leipäni kuumennan mikrossa, niin mistä tietää, että on varmasti riittävän kuuma? 🤔 Entäs valmiiksi pestyt salaatit? Kypsä kala torilta myyntiautosta? Eihän kosketa samoilla käsillä/puukoilla tms kypsään ja raakaan kalaan? 😬

Ei pitäis miettiä liikaa. 🙈🤯

Ei kenties kannata liikaa miettiä, kunhan perushygienia on kunnossa. Punalaputetut tuotteet eivät edes ole päiväyksen yli, joten söisin kyllä. Ja jos kyseessä on lihatuote, se tulee kuitenkin kypsennettyä ennen syömistä.

Meillä pyörii kissoja jaloissa ja jos haluaisin ylianalysoida asioita, en uskaltaisi syödä mitään mikä olisi koskettanut pöydän pintaa. 😅

Muuten oon noudattanut mutta kuivalihaa en voi jättää😩 mul paha addiktio siihen😅 ja kuivaliha muutenkin "valmistetaan" noin +55°C 10h
Ärsyttää kun en voi syödä esim sinihomejuustoa🥲 jota vedin varmaan vähintään yhen Auran paketin 2kk välein😅 välillä saatto mennä enemmän🙈

sain pari viikkoo sitten ruokamyrkytyksen suunilleen yhdestä salaatista🥲 saan aina salaatista en ymmärrä😅

Olin katsovinani, että ainakin ostamani Mozzarella oli pastoroitua, joten se varmaan Ok kypsentämättä? Mites pitsalla käynti? Millasia täytteitä uskaltaa ottaa, siis kun tilaa pitsaa🤔 Mä söin pari päivää siemenkaurapuuroa, enpä muistanut että siemeniä piti vältellä.

Oih, odotan kyllä ku saan synnärille isot pussit lakua ja salmiakkia, mä kyl koitan olla ilman 😏
Ite ottanu perus pitsan mitä yleensä mut ilman aurajuustoa🥲
Ananas, Katkarapu, kinkku, ja vaihtelee tuo neljäs😅 esim, joku juusto muu kun homejuusto.

Ite joudun syömään ihan sikana lakua kun mul tosi matalat verenpaineet aina ollu😅 jtn 80/65

Olen koittanut olla tarkkana, mutta on kyllä tullut syötyä esim parmesania, koska en löydä mistään 100% varmuutta saako syödä vai ei. Lisäksi saattanut jotain muita lipsahduksia tulla, mutta koitan olla tarkkana.

Ei kenties kannata liikaa miettiä, kunhan perushygienia on kunnossa. Punalaputetut tuotteet eivät edes ole päiväyksen yli, joten söisin kyllä. Ja jos kyseessä on lihatuote, se tulee kuitenkin kypsennettyä ennen syömistä.

Meillä pyörii kissoja jaloissa ja jos haluaisin ylianalysoida asioita, en uskaltaisi syödä mitään mikä olisi koskettanut pöydän pintaa. 😅
Samaa mieltä.
Perus maalaisjärjellä pääsee hirvittävän pitkälle, eikä itsellä ainakaan ole käynytkään mielessä, että punalappusia ei vois syödä, tai sellasii jossa päiväys menossa. Voin syödä päiväykseltä vanhentunutta kunhan ei ole pilaantunutta. Harva tuote päivässä on roskistavaraa.

En jaksa enkä halua olla yli hysteerinen kaiken suhteen. Ihan perus normaalia elämää.
Välillä kyllä miettii miten ihmeessä ennen on terveitä vauvoja saatu tällä vouhotuksella.
Nytkin on kahdeksassa vuodessa tullut lisää ruoki kieltolistalle, metvurstia syön ihan yhtälailla ku ennenkin.

Olen koittanut olla tarkkana, mutta on kyllä tullut syötyä esim parmesania, koska en löydä mistään 100% varmuutta saako syödä vai ei. Lisäksi saattanut jotain muita lipsahduksia tulla, mutta koitan olla tarkkana.
Ootko löytäny jonkun pastöroidun parmesanin? Asutaan isossa kaupungissa eikä isoimmissakaan marketeissa oo tullu itelle vastaan niin siks ite en oo uskaltanu pastöroimatonta ostaa…

Ootko löytäny jonkun pastöroidun parmesanin? Asutaan isossa kaupungissa eikä isoimmissakaan marketeissa oo tullu itelle vastaan niin siks ite en oo uskaltanu pastöroimatonta ostaa…
En ole, mutta kysyin torstaina asiasta neuvolassa niin sanoi että parmesania saa syödä.

Saako syödä vakuumipakattua LÄMMINsavustettua lohta? Kun muistelen lukeneeni, että ylipäätään koko vakuumipakkaus olisi vähän kyseenalaista raskausaikana, mutten kuitenkaan löytänyt selkeää kieltoa kuin kylmäsavustetusta&graavikalasta. 🤔
Mies ostanut hyvää ajatellen tietämättömänä tämän päivän ruoaksi. 😕 Pitäisköhän mun varuilta kuumentaa omani mikrossa, mutta kuinka kauan, kuinka kuumaksi, että olis turvallista?

Tänään huomasin, et mun Novellessa on aloe veraa, mikä on kielletty. Sitä vielä ääneen ihmettelin ehkä kaks päivää sitten, et kuka muka juo aloe veraa, ku sitähä on kaikis käsirasvoissa vaan... 🙄 Tarkkana pittää olla aijai 🙈😅
Ei völttis oo ite aloe Vera yhtää🙈 ainakin moni tuote käyttää mm, vitamiineja ja makuja eikä itse aloe Veraa toki jos siinä lukee että on itse aloe Veraa niin sit en osaa sanoo😅 ainakin mun lempi Novelle varmaa just tuo sama sisältää Aloe Vera uutetta ja sen todella pieni määrä, ite ainakin jatkan niiden juomista kun on ainut joka menee alas😅

Kahvi ja laku on pahoja. Kahvista en luovu, aamukahvi menee ja satunnainen päiväkahvikin joskus mut Selkee vähentäminen kuitenki.
Muuten ei oo muutoksia tarvinnu tehä

Takaisin