Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Suurinosa kaupan majoneesista on myös pästöroitu, joka poistaa sen riskin. Kaikissa ei kyllä välttämättä mainita erikseen tuota pastörointia, mutta löytyy niitäkin joissa mainitaan..
 
Itse noudatan suht tarkasti suosituksia. Salmiakkiin en etenkään koske, kun jos vaarana on heikentää istukan toimintaa niin se ei tunnu hyvältä ajatukselta itselle 😅

Ja tuli tätä ketjua lukiessa mieleen että mun Omega-3 valmisteessa on A-vitamiimiä. Sen jätänkin nyt pois. Onko jollain suositella jotain muuta valmistetta tilalle?
 
Olin katsovinani, että ainakin ostamani Mozzarella oli pastoroitua, joten se varmaan Ok kypsentämättä? Mites pitsalla käynti? Millasia täytteitä uskaltaa ottaa, siis kun tilaa pitsaa🤔 Mä söin pari päivää siemenkaurapuuroa, enpä muistanut että siemeniä piti vältellä.

Oih, odotan kyllä ku saan synnärille isot pussit lakua ja salmiakkia, mä kyl koitan olla ilman 😏
 
Olin katsovinani, että ainakin ostamani Mozzarella oli pastoroitua, joten se varmaan Ok kypsentämättä? Mites pitsalla käynti? Millasia täytteitä uskaltaa ottaa, siis kun tilaa pitsaa🤔 Mä söin pari päivää siemenkaurapuuroa, enpä muistanut että siemeniä piti vältellä.

Oih, odotan kyllä ku saan synnärille isot pussit lakua ja salmiakkia, mä kyl koitan olla ilman 😏
Toi lakritsi on itelki paha vältellä mutta ajattelin kyllä olla ilman koko raskauden. Synnärille sit vaan lakusekoituspussi mukaan😋
 
Minulla oli esikoisesta synnärillä mukana lakupaloja ja irttareita joista oli 98% pelkkää mustaa. Tosin pakko myöntää että parit salmiakit meni jo ennen synnytystä kun jouduin vuorokautta ennen osastolle. Mies toi myös sushia sinne minulle ja energiajuomaa.
 
Olin katsovinani, että ainakin ostamani Mozzarella oli pastoroitua, joten se varmaan Ok kypsentämättä? Mites pitsalla käynti? Millasia täytteitä uskaltaa ottaa, siis kun tilaa pitsaa🤔 Mä söin pari päivää siemenkaurapuuroa, enpä muistanut että siemeniä piti vältellä.

Oih, odotan kyllä ku saan synnärille isot pussit lakua ja salmiakkia, mä kyl koitan olla ilman 😏
Ei kai pitsan täytteissä ole mitään rajoituksia. 🤔 En ainakaan äkkiseltään keksi, tai no joku korvasieni varmaan. Koska pitsahan paistetaan, niin siinä kypsentyy yhtälailla meetvurstit, juustot kuin graavilohetkin. 😁 Mä olen raskausaikoina tyydyttänyt meetvurstihimon nimenomaan pitsalla, vaatii vaan tehdessä älyttömän itsekurin. 🤣
 
Ei kai pitsan täytteissä ole mitään rajoituksia. 🤔 En ainakaan äkkiseltään keksi, tai no joku korvasieni varmaan. Koska pitsahan paistetaan, niin siinä kypsentyy yhtälailla meetvurstit, juustot kuin graavilohetkin. 😁 Mä olen raskausaikoina tyydyttänyt meetvurstihimon nimenomaan pitsalla, vaatii vaan tehdessä älyttömän itsekurin. 🤣
Joo, ihan vasta opin että jotku pitsatäyteet laitetaan vasta paiston jälkeen. No mutta parit pitsat kerenny jo syömään tässä, nyt otin vönerillä😁
 
Mä pyrin oikeasti välttämään niitä mistä seuraukset voi tulla jo yhdestä kerrasta. Eli esim "raaka" meetvursti, pastöroimattomat juustot.

Mutta sitten taas mitkä on määrästä riippuvaisia, niin paljon rennommin. Kahvia menee edelleen liikaa, mutta olen vähentänyt ja vaihtanyt osittain kofeiinittomaan, täytyy koittaa vieläkin vähentää. Tulee olemaan vaikeaa, koska se on aina maistunut oikein hyvältä. 😁 Cola- tai energiajuomia en juo yleensä muutenkaan. Salmiakista en suuremmin välitä, lakusta kyllä tykkään. Niitä oli kotona jonkun verran jemmassa plussatessa, ja meinaan kyllä syödä ne pois sillä tyylillä, että muutama silloin tällöin. Samoin kaapista löytyvät pinjansiemenet meinaan kyllä syödä, mutten osta enää uusia. 🤔

Mutta vaikeaa tulee olemaan valmisruokien suhteen, kun olen niin tottunut ostamaan pikaevääksi jotain kasvispyöryköitä, liha-/lohipullia, kypsää pulledporkkia tms ja napsimaan suoraan paketista. Niin jos ne täytys nyt kuumentaa kunnolla. 🙄 Ja sitten toinen stressaava on kasvisten hygienia. Uskaltaako syödä mitään valmiita pestyjä salaattisekoituksia? Pakasteherneiden kuumennus jne. Ja nimenomaan siis jotkut kyläpaikan tarjoilut, subwayt tms. 😬 Ja tuorejuustot =juustokakut ym kyläillessä, varsinkin kun näin alussa ei viitsis kysällä mitään. Niin onko varmasti pastöroitua, tuoreita, kylmäketjut kunnossa jne. Varsinkin kun meidän neuvola vetää vähän tiukennetulla linjalla kieltäen kaikki pehmeät juustot, ai niin tais olla kieltolistalla myös raejuusto ja leipäjuusto 🙈 niin itse on vähän hysteerinen siitä mitä uskaltaa syödä vastoin ohjeita. 😬 Ja siis viralliset ohjeethan ei vissiin kiellä noita, en tosin nyt ole tarkistanut.

Ja mun oikeastaan ainoa himo on suola. 😅🙈 Ja tajusin vasta tuossa syksyllä keskenmenneessä kun aloin himoita suolaisia ruokia, että mähän olin esikoista odottaessa ihan himona suolaan. 🤣 En vain silloin ymmärtänyt sitä raskaushimoksi.
 
Mä oon itte veggaani (miehen termi, ku syön munaa xD), ni suuri osa suosituksista tulee täytettyä jo itsestään. Ensin ajattelin, et ne on sellasii suuntaviivoja, mutta oon käyny yrttiteen suurkuluttajana paaaaaljon yrttien vaikutuksia läpi ja lopulta päädyin kofeinittomaan teehen. Alkuraskaudesta tosi moni yrtti aiheuttaa teenä nautittuna suuren riskin sikiölle ja mun periaate on, et jos se on riski, ni sitä voi välttää. 😅 Ja join aiemmin yhen energiajuoman päivässä, nyt täysin kofeiinivapaana elän. Ekat 2 viikkoo oli pahimmat, mut nyt alkaa kroppa tottua jo siihenkii. 😁 Kasa tabuja pitää kyl ottaa, mut siinä kans oon aatellu et parempi vara kuin vahinko. 🙈
 
Itse noudatan suht tarkasti suosituksia. Salmiakkiin en etenkään koske, kun jos vaarana on heikentää istukan toimintaa niin se ei tunnu hyvältä ajatukselta itselle 😅

Ja tuli tätä ketjua lukiessa mieleen että mun Omega-3 valmisteessa on A-vitamiimiä. Sen jätänkin nyt pois. Onko jollain suositella jotain muuta valmistetta tilalle?
Mulla on itsellä käytössä laadukas kalaöljykapseli, jossa ei oo A-vitamiinia, ei siis kalamaksaöljy, vaan pelkkää kalaöljyä. Yritin ensin ottaa pellavansiemenöljystä omega-3:sii, mut hitto sen maku ei lähtenyt suusta millään. 🤢 varmasti apteekista saa laadukasta. Toi mun on joku huippulaatunen hippituote vissiin kun mies syö sitä itekki. 😅
 
Mä oon itte veggaani (miehen termi, ku syön munaa xD), ni suuri osa suosituksista tulee täytettyä jo itsestään. Ensin ajattelin, et ne on sellasii suuntaviivoja, mutta oon käyny yrttiteen suurkuluttajana paaaaaljon yrttien vaikutuksia läpi ja lopulta päädyin kofeinittomaan teehen. Alkuraskaudesta tosi moni yrtti aiheuttaa teenä nautittuna suuren riskin sikiölle ja mun periaate on, et jos se on riski, ni sitä voi välttää. 😅 Ja join aiemmin yhen energiajuoman päivässä, nyt täysin kofeiinivapaana elän. Ekat 2 viikkoo oli pahimmat, mut nyt alkaa kroppa tottua jo siihenkii. 😁 Kasa tabuja pitää kyl ottaa, mut siinä kans oon aatellu et parempi vara kuin vahinko. 🙈
Apua! 😳 Viitsisitkö antaa tiivistelmän yleisimmistä haitallisiksi tiedetyistä yrteistä? Mä kun oon taas yrittänyt vaihtaa kahvia teehen, niin ettei menis ojasta allikkoon. 🙈 Onko maustetut mustat/vihreät teet turvallisia, vaikka makuna olis mikä tahansa ja jois jotain yhtä enemmänkin? Entä rooibos, lähinnä marketeissa myytävä Nordqvist? Entäs minttu"tee", en muista onko siinä muuta kuin minttua? 😳🙈
 
Apua! 😳 Viitsisitkö antaa tiivistelmän yleisimmistä haitallisiksi tiedetyistä yrteistä? Mä kun oon taas yrittänyt vaihtaa kahvia teehen, niin ettei menis ojasta allikkoon. 🙈 Onko maustetut mustat/vihreät teet turvallisia, vaikka makuna olis mikä tahansa ja jois jotain yhtä enemmänkin? Entä rooibos, lähinnä marketeissa myytävä Nordqvist? Entäs minttu"tee", en muista onko siinä muuta kuin minttua? 😳🙈
Siis luin ihan kansanperinteen yrttikäyttötapoja täältä (https://www.fytoterapia.fi/blogi/), kirjoittaja on amk-koulutettu, ja lähteet vaikuttaa asiallisilta. Yllättävän monia yrttejä on käytetty keskenmenon aiheuttamiseen tai kohdun supistelun vahvistamiseen esim. menkkojen yhteydessä, mikä yllätti. Toki määrät yleensä aika reiluja varmaan, mut ei sitä tiiä. Tän linkin takaa löytyy Lääkelaitoksen lääkkeet ja raskaus missä on hyvä osio yrteistä raskauden aikana: https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17161_raskaus2r.pdf

Tein itelleni listan sellasista, mitä itse käytin aiemmin enemmän. Käytännössä vadelmanlehtitee on vaan niistä ok ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. 😂 Tuolla fimean julkasussa oli juttua myös salmiakista. En oo nähny vielä uudempaa, vaikka tuo on vuodelta 2009. 🤔
 
  • Tykkään
Reaktiot: MM
Oon ihan maani myynyt, kun söin tänään epähuomiossa kaksi siivua chorizoa juhlissa 😔 Toksoplasmoosin pitäisi olla suht harvinainen, mutta en voi olla miettimättä, että mitä kaikkea tästä voi pahimmillaan aiheutua..
 
Oon ihan maani myynyt, kun söin tänään epähuomiossa kaksi siivua chorizoa juhlissa 😔 Toksoplasmoosin pitäisi olla suht harvinainen, mutta en voi olla miettimättä, että mitä kaikkea tästä voi pahimmillaan aiheutua..
Elä liikaa ressaa. Itekki eilen epähuomiossa söin salmiakkia, vaikka se on kiellettyjen listalla. Ja varsinki ihan alussa en ees tajunnu mitkä kaikki on kiellettyä, ni tuli huomaamatta syötyä esim. Pellavan siemeniä ja merilevää pieniä määriä. Mut oon ite aatellu sen niin, että kyse on niin pienistä määristä, että ei niistä mitään tule. 🤗
 
Tänään huomasin, et mun Novellessa on aloe veraa, mikä on kielletty. Sitä vielä ääneen ihmettelin ehkä kaks päivää sitten, et kuka muka juo aloe veraa, ku sitähä on kaikis käsirasvoissa vaan... 🙄 Tarkkana pittää olla aijai 🙈😅
 
Elä liikaa ressaa. Itekki eilen epähuomiossa söin salmiakkia, vaikka se on kiellettyjen listalla. Ja varsinki ihan alussa en ees tajunnu mitkä kaikki on kiellettyä, ni tuli huomaamatta syötyä esim. Pellavan siemeniä ja merilevää pieniä määriä. Mut oon ite aatellu sen niin, että kyse on niin pienistä määristä, että ei niistä mitään tule. 🤗
Sellainen huomio, että tietääkseni näissä kielletyissä on tavallaan kaksi "ryhmää".
A) Laku, kahvi, siemenet ym, näissä tiedetään olevan haitallisia aineita, mutta ei pystytä kertomaan tarkkaa turvallisen rajaa. Eli satunnaisesti pienet määrät tuskin aiheuttaa yhtään mitään.
B) Graavikala, meetvurstit ym raaka kala/liha, pastöroimaton pehmeä juusto ym, joissa kyseessä on bakteeririskit. Todennäköisesti niissä ei ole mitään, eli olis ihan turvallista syödä reilustikin. MUTTA jos käy huono tuuri ja onkin pöpö, niin sen pöpön saa siitä yhdestä suupalasta, ja siitä voi tulla ikäviä seurauksia.

Itse olen tämän jälkimmäisen ryhmän suhteen paljon tarkempi. Mutta jos sen vahingossa syödyn meetvursti siivun jälkeen on vielä parin päivän päästä täysin terve, niin kuvittelisin, ettei siinä sitten ollut mitään haitallista. 🤔
 
@MM Nimenommaan just näin. Mulla itelläni on vaan semmonen mustavalkonen ajattelu sen takia, et on helpompi jakaa ruokia sallittuihin ja kiellettyihin, ku et siinä keskellä ois semmonen "näitä voit ottaa välillä, mutta älä syö liikaa", ku en mä sitte kuitenkaan muista, mitkä niitä keskiruokia ja kiellettyjä ois, kun nyt jo tekee tiukkaa.. 😂
 
  • Tykkään
Reaktiot: MM
@MM Nimenommaan just näin. Mulla itelläni on vaan semmonen mustavalkonen ajattelu sen takia, et on helpompi jakaa ruokia sallittuihin ja kiellettyihin, ku et siinä keskellä ois semmonen "näitä voit ottaa välillä, mutta älä syö liikaa", ku en mä sitte kuitenkaan muista, mitkä niitä keskiruokia ja kiellettyjä ois, kun nyt jo tekee tiukkaa.. 😂
No joo, totta tuokin. 😅 Mä oon jo oppinut muistamaan nuo, sekä myös sen mitä meidän neuvolassa opastetaan ja kuinka se eroaa ruokaviraston virallisista ohjeista. 😅🙈 Mutta siinä onkin sitten aina arpominen, että neuvola kieltäis kokonaan, virallisesti sais syödä tietyin ehdoin, niin uskaltaisko sitä sitten syödä vai pitäskö jättää väliin. 🙄
 
Takaisin
Top