Miten menee, äiti?

Itse tykkään aina höyryttämällä kypsentää ihan kaikkea. Ja joskus "köksäntunneilla" saanut oppia, että pitäisi esim. perunoihin jättää kuoret kypsentämisen ajaksi sosetta tehdessä. Näin ne vähäiset vitamiinit mitä perunassa on jäisivät perunaan ja höyryttämällä eivät liukene veteen...

beijaflor, tekisin varmaan kuten Hyppiskin meinasi. Eli kypsyysasteen ja päärynän merkin mukaan. kovempaa hetken höyryttäisin pehmeämmäksi ja pehmeämmän yksilön sellaisenaan. :)

Meillä tänään vasta ensimmäinen viileä päivä, +25 :D Eli meillä on täytynyt kyllä ottaa päiväunet sisällä. Mutta senkin puolesta, että saanut rauhassa nukkua, kun muut ollaan touhuttu ja mekastettu ulkona. Meidän pihapiirissä on muitakin lapsia niin paljon, että ääni on joskus aika melkoinen :) Ollaan sitten hereillä ollessa ulkoiltu. Viltin päälle vain leikkimään ja seuraamaan isompien lasten touhuja - ja tämä on tytöstä kivaa :)
 
Mä olen myös höyryttänyt kaikenlaista kypsäksi. Ostin sellaisen kivan jotain muovia olevan siivilän, joka sopii hyvin useimpiin kattiloihin ja siihen vain sitten höyrystymään. Välillä olen keittänyt kattilassa toista ja samalla höyryttänyt toista siinä päällä. Höyryttämällä niistä hedelmä soseista saa vähän kiinteempiäkin. Välillä niistä mun hedelmä"soseista" tuli sellaistakin mehua että :grin

Tehosekoitin on oiva väline jos enemmän haluaa soseita tehdä kerralla ja sauvasekoittimella pärjää pienempien satsien kanssa hyvin. Jos haluaa tehdä enemmän pakkaseen kerralla soseita niin löysin vinkin jostain netin syövereistä esikoiselle soseita tehdessä että laittaa pakastepussiin ja sitten narulla tai teipillä kiinni yksi annoskoko ja sitten seuraava annosperään ja taas kiinni jne. Oli kätevää kun sai vain leikata annoksen irti saksilla ja tilaakin säästyi pakastimessa kun ei ollut turhaa ilmaa purkeissa pakastumassa. Itse käytin maalarinteippiä ja koin sen hyväksi kun oli sen verran leveä se väli että sai hyvin leikattua aina yhden pallukan irti. Ja helpoiten sujui pussin täyttö kun laittoi ensimmäisen annoksen (nää oli jo sellaisia pienen sosepurkin kokoisia annoksia) tavallisessa mukissa ja sitten seuraavia varten oli korkea lasi. Ei mennyt niin sottaiseksi se pussi kun sitä täytteli.

Täällä on ollut ukkosta melkein joka päivä ja sitten satanut. On ollut vähän huonot ulkoilukelit. Aamusta kun on lähtenyt heti liikenteeseen niin on ollut vähän viileämpää ja kuivempaa niin poitsukin päässyt ulkoilemaan. Päivällä meidän piha on kuin sauna, se on tollai kivasti suojattu joka puolelta ja auriko porottaa suoraan siihen niin sinne ei kyllä ole mitään asiaa kun on ollut yli 30 astetta lämmintä varjossa. Nyt tosin on ollut kivasti viileämpää. Ärsyttää täällä nuo vapaana juoksentelevat kissut. Päästiin tänään tuonne leikkipuistoilemaankin oikein kun on niin paljon viileämpää niin esikoinen astui hiekkalaatikolla kissankakkaan:mad: Onneksi oli koirankakkapusseja mukana (aina vaunuissa kun koirien kanssa lenkkeillään) niin sain putsattua jotenkuten ne kengät. Ja pienellä kaivelulla sieltä löytyi neljät kakkulit... Pitänee laittaa kaupungille viestiä jos vaikka laittaisivat kannen siihen hiekkalaatikkoon. Oli kyllä niin ällöttävää että. Mietin jo että mitäs kun sinne menee sellaisia pieniä, jotka laittavat kaiken suuhunsa ja ihanaa sitten jos sinne suuhun menee se kakka sieltä hiekanseasta. Yök.

Poika on oppinut jonkin aikaa sitten pyörimään napansa ympäri vatsallaan :) Hieman helpottanut tuota tuskaa kun ei pääse eteenpäin :) Kuolan määrä on lisääntynyt, mutta hampaita ei näy ei edes pullottele ikenet. Nyt pitäisi löytää aikaa ommella kuolalappuja, esikoisen omat kun ovat aikalailla pinkkejä :grin
 
Winksu Tuo pussi-systeemihän kuulostaa kätsyltä. Mä en ole sitä jääpalakuutiojuttua saanut millään toimimaan. Aina oli kuutiot pitkin lattioita.. Ehkä en vaan osannut :)
Yöks noita kissan kasoja. Meidän naapurin laatikolla oli myös käynyt joku kissa asioillaan. Meillä on onneksi kansi, muttei aina ole päällä, kun unhottuu laittaa. Pitää varmaan käydä omakin laatikko läpi.

Meillä on kans nukuttu päiväunet vallan sisällä. Ilmojen viiletessä siirrytään pihalle.
 
Minulla tänää kolmas päivä 38asteen kuumeessa. Tytön hoito aika vaativaa kun kaikkia niveliä jomottaa kolottaa ja pää tuntuu räjähtävän aina kumartuessa. Onneks mies on ottanu itselleen enemmän tytön hoitoa, muuten en tietäs miten selviäis. Huomenna vaan joutuu menemään töihin.. Kaikki kunnia äideille jotka hoitavat lastaan ja lapsiaan (monikossa) kipeinä ollessaan, uskomatonta hommaa!

Noh jos olo vielä hirveä huomenna ni eiku päivystykseen istuskeleen tyytin kaa. Uusia elämyksiä molemmille:confused: Ajattelin kokeilla tehdä bataattivelliä kun tästä tervehdyn ja aiemmissa viesteissä oli kyllä hyviä apuja.
 
Tsemppiä paujoh. Sairastaminen pienen kanssa on varmasti raskasta.

Jeee, nyt meidänkin köllöttelijä keksi kääntymisen :grin Viime yö olikin tosi levoton, heräili parin tunnin välein. Aamupesujen jälkeen laitoin poitsun köllöttelemään ilman vaatteita olohuoneen lattialle ja lähdin hakemaan vaippaa ja vaatteita. Siellä hää oli, vatsallaan hymy korvissa. Ja sen jälkeen on kääntynyt useita kertoja eli ehkä se nyt on opittu.

Kakkagalluppi :grin: Imeytyykö teillä osa kakasta vaipan sisään eli on sellaista litkua? Ja onko se ihan normaalia? Näin mä olen ajatellut, että ois ihan ok. Mutta neuvolassa viimeksi puhuivat ripulista.. En oikein tiedä enää mikä on normaali ja mikä ei. Esikoiseen en voi oikein verrata, kun hänellä oli ihan outoa se kakka, jolle ei koskaan selitystä sitten edes löytynyt. Todennäköisesti vuolaat rinnat ja ilma yhdessä.
 
Kakka-asiaa! Jee :) On aika löysää tavaraa eikä ole merkittävästi muuttunut, vaikka soseita jo vähän meneekin. Ei mitään ihan litkua kuitenkaan. Ei tuo minusta kauhean huolestuttavalta vielä kuulosta, tosin olen ihan maallikko näissä jutuissa. Silloin jokin kk sitten kun omalla maidolla syötin pelkästään, meidän neuvolantäti sanoi, että löysä kakka olisi yleensä merkki tosiaan siitä, että maitoa tulee vuolaasti.

Pitää varmaan kokeilla tuota pakastepussisysteemiä myös, kiitos vinkistä!
 
Kakka meilläkin imeytyy aina välillä enemmän ja välillä vähemmän vaippaan. Pullolla tosin vain mennään. Luulis sen olevan ihan normaalia. Etenkin jos on kokoajan ollut samanlaista.

Mullakin muuten lenteli aina niitä jääpalakuutiosysteemissä pakastettuja klimppejä ymräpi keittiötä kun yritti yhtä ottaa irti:grin
 
Mä taas oon löytäny elämäni ensimmäiset jääpalamuotit jotka kestää ja niistä lähtee NIIIN hienosti irti palat kun vähän vettä valuttaa pohjapuolelle niihin paloihin mitkä irti haluaa :) nyt tosin aletaan olla jo siinä vaiheessa että pakastan menemään jo pilttipurkkeihin isompia annoksia, sillä tuttuja ruokia menee jo noin. puolipurkillista aina per syöntikerta. Hedelmäsoseet oon ostanut kaupasta, jotain pientä laittanu itte... Puuro on nyt otettu listalle, sitä tosin vasta maistellaan varovaisesti. hyvin vetelänä versiona annan, en mitään paksua tököttiä vielä... ja oon tehosekottimella hiutaleet vaan jauhanu jauhoksi niin hyvin sileää puuroa/paksua "velliä" on tullu Kakka on kiinteytyny nyt kun ollaan kiinteitä aloteltu syömään, eikä oikeestaan oo imeytyny vaippaan. Ei kuitenkaan mitenkään kovalle ole mennyt!

Muutenki olo vähän helpottanu, hetkittäisiä heikkoja hetkiä joskus, mutta ihanaa, kun on alkanu taas nauttimaan tästä touhusta :Heartred
 
Mukava piia84 etä olo vähän jo helpottaa.

Mulle tuomioks tuli mononukleoosi alias rauhaskuume alias pusutauti. Eli kuumeilua ja kurkkukipua voi jatkua vielä kaksikin viikkoa. Hiphei. Nyt jännätään maanantain neuvolaa ja saako tyttökin kuumeen, sillä ekasta setistä sai.

Eilen tein bataattivelliä mutta siitä tuntu tulleen enemmänki keittoa. Sama ongelma oli aikaisemmin tekemäni perunavellin kanssa. En ymmärrä miten osaan näin taitavasti liiotella nestemäärät. Tän on pakko olla joku lahja:grin
 
Toivottavasti menee pian ohi, paujoh, ettei tarvis kahta viikkoa sairastaa! On kyllä varmasti tosi rankkaa!

Kiva kuulla, että siellä kans nautiskellaan, piia84.

Mulla toimii kans jääpalamuotit hyvin. Teen siis niin, että pakastan kertaalleen muotin. Sitten kastelen muotin pohjaa lämpimällä vedellä ja kippaan leikkuulaudalle koko muotin palat. Siitä sitten minigrip-pusseihin sen verran paloja per pussi, kun haluaa. Alkuun laitoin ihan minikokoisiin pusseihin 2-3 palaa, nyt jo voi laittaa useamman. Pusseista saa myös kätevästi otettua sulamaan vain niin monta palaa kuin haluaa. Ja päälle saa kirjattaua mitä sosetta sisältää ja milloin tehty.

Mullakin tuli alkuun kovin vetisiä soseita, kun lisäsin rintamaitoa niihin. Tuntuu, että joihinkin kasviksiin ei tarvitse lisätä nestettä ollenkaan. Esim. kesäkurpitsassa on itsessään niin paljon nestettä, että höyrytin ja soseutin sellaisenaan. Kesäkurpitsaa on siis maisteltu nyt pari päivää ja hyvin maistuu! :) Samoin löysää kaurapuuroa on vähän maisteltu.

Meillä oli siis aikamoista itkustusta pari päivää. Luulisin, että johtui niistä rokotuksista. Välillä tuntui tosi lämpöiseltä, mut ei mitattaessa ollut kuumetta. Ei oikein kelvannut muu kuin sylkky. Rintarepussa typy rauhottui selvästi ja sai nukuttuakin siinä parit pienet unet, kun käytiin ulkona. Tänään ollut jälleen oma iloinen itsensä, köllötellyt ihan tyytyväisenä taas lattialla ja sitterissä ja yhdet kolmen tunnin päikkäritkin on jo takana :grin
 
Hei, nopea kysymys kesäkurpitsasta... tää on varmaan joillekin itsestäänselvyys, mutta ei mulle :D Eli, pitääkö se kuoria ennen höyrytystä? Tai ollenkaan?
 
Mä kuorin sen kesäkurpitsan, on jotenkin niin paksua se kuori. Ja ehkä mä oon myös vähän hysteerinen, ulkomaisia kun kaikki kesäkurpitsat olivat joita oon ostanut.
 
minä kuorin myös kesäkurpitsat. Myös kurkuista kuorin kuoret aluksi ennen, kun on lapsella kunnon hampaat.
 
Mä kuorin myös, vaikka olen nyt ostanut suomalaisia luomu kesäkurpitsoja. Se kuori on tosiaan niin paksu. Ja kurkunkin kuorin aika pitkään esikoiselle, joskus vieläkin :)

Teillähän on +Mymmeli+ kohta isot bileet, esikoisella siis. Onnea!! :greet025

Täällä tuo väkkyrä kierähtää nyt koko ajan vatsalleen ja yrittää päästä eteenpäin kovasti. Ja nyt on opittu uusi kirkuminen, ihan kreisi ääni :grin Tosi paljon tuntuu muuttuneen sen jälkeen, kun kääntymään oppi.
 
Kiitos beijaflor! Kyllä tässä jo kovin olen synttärikemuja suunnitellut! :grin Vinkatkaapas siis, mikä olis jokaisen mieleen pikku suolainen? :grin Ja haastetta tuo vielä pojan toive teema Tuomas Veturi!

Minä myös olen jääpalamuottien käyttäjä. Suurkiitokset Hyppis pakastusohjeesta! Tuota tulen kyllä jatkossa käyttämään itsekin!

Itse olen oppinut lisäämään nesteet pikkuhiljaa. Soseutan niin kauan sauvasekoittimella ilman nestettä kun pystyy (varsinkin tuoreet kasvikset ovat todella pehmeitä ja mehukkaita) ja useinpiin ei loppepeleissä tarvitse ollenkaan. Bataattikin on varsin löysää kypsänä :) ÄM on muuten todella pilkkoutuvaa ja usein tekee ruoasta todella löysää. Eli ÄM menee paljon vähemmän. Puuroa en koskaan saanut tehtyä pojalle ÄM, ettei tullut ihan pelkkää maitoa. Käytin siis valmista puurojauhetta. Voisikohan toimia normaaliin hiutaleen kanssa?
 
Mitä te laitatte soseisiin ja velleihin jos ette käytä äidinmaitoa ja jollain tarvis vähän lötköyttää sörsseliä? Vettä vai korviketta vai onko vielä muita vaihtoehtoja?
 
Mä laitoin sitä keitinvettä soseisiin, jos tarvi saada löysemmäksi ja osa oli menossa pakastimeen. Ennen ruokailua lisäsin korviketta, jos oli tarvetta vielä löysyttää.
 
paujoh Itse käytän aina ensisijaisesti äidinmaitoa, mutta välillä myös keitinlientä. Höyryttäessä en ole keitinlientä käyttänyt. Esikoiselle (n.+6kk alkaen) tehdessä käytin paljon myös öljyä, mikä vähensi muun nesteen määrää.

Usein myös kun pakastimeen tein ruokaa, tein täyttä tavaraa ilman löysentämistä. Sitten sulatettua lisäsin tuoretta äidimaitoa. Toimii varmasti myös korvikkeen kanssa ( en niihin ole perehtynyt, enkä tiedä miten pakastustoimii) Äidinmaitoa ei saa sulattaa mikrossa, joten siksi erikseen :)
 
Takaisin
Top