Miten menee, äiti?

Soittelin neuvolantätille, jos sillä olisi ollut poppaskonsteja tohon että poitsu oppisi nielemään soseet. Ei ole. Vain harjoittelua ja kaikkea mahdollista mitä mieleen tulee voi koittaa :grin Päätettiin nyt sitten lisätä harjoituskertoja päivässä kahteen. Jos tosta syömisestä tulis joskus jotain ennnekuin täällä valvotaan kaiken yötä, viime yönä poitsu heräsi 2,5h välein syömään. Alkoi tulla vähän epätoivoinen olo.

Meillä on alettu kuolata kans ja alahuulta välillä imeskellä ja kädet on ollu jo pitkään suussa kokoajan. Esikoisella tosin kuolaus alkoi 2kk iässä ja ensimmäinen hammas tuli 7kk vanhana.
 
Meidän mimmi se vetelee entistä pidempiä päikkäreitä mitä kuumempi on :rolleyes:

Tosin meillä täällä sisällä on kyl aika kuuma, välillä tuntuu paremmalta käydä vähän ulkona tuulettumassa. Täällä syödään myös rintaa normaalia useammin vai oliskohan tää nyt se 4 kk:n tiheän imun kausi vähän myöhässä (ens viikolla 5 kk)? Neuvolassa kovasti kyseltiin viimeksi, mut en ollut silloin moista huomannut...

Täällä on ollut ihan hurjaa kuolausta jo useamman viikon ajan. Ajateltiin kans, joko sieltä alkais hampaita ilmestymään, mut ei oo vielä näkynyt.

Meillä on ollut tänään äiti- ja lapsivieraita useamman perheen voimin, ihanan piristävää!! Kiva, kun pääsee muidenkin sylkkyyn ja riittää, että äiti on lähistöllä :)
 
Nyt on omasta päätöksestä annettu kolmena iltana bataattimaitoa, tai velliksikö sitä kutsutaan, (pari ruokalusikallista keitettyä, soseutettua bataattia sekoitettuna maitoon), kun nälkä tuntuu olevan. Ei vielä mitään erityistä eroa aiempaan nukkumisen suhteen tai muutenkaan, eli heräilyä kolmen tunnin välein edelleen. Ehkä turhan kärsimättömänä odotin, että olisi vaikuttanut jotain, meneehän tuosta nyt mahaan asti enemmän kuin pienellä lusikalla maistellessa. No, ainakin bataatti näyttäisi sopivan tytön vatsalle, vaikka kai se on vähän aikaista vielä sanoa. Odotan kovasti sitä meidän 4kk neuvolaa (siis 4,5kk, ilmeisesti henkilökuntaa ollut lomilla tms?), tarvittais nyt niitä kasvukäyriä ja Winksunkin kaipaamia asiantuntijoita sekä heidän selkeitä neuvojaan (ja rauhoittelua, että kaikki ok, kuten varmaan onkin!) Eli hyvin tutulta kuulostaa... :rolleyes: Mutta joo, meilläkin ollut tässä kesäreissuja yms, jotka ovat sekoittaneet muutenkin aika vaihtelevia päivärutiineja. Elokuu ja "normaali elämä" ovat siis melko tervetulleita. Ruokailujen ja nukkumisten kanssa tulee olemaan vielä miljoona kysymystä. Onko kellään vinkata hyvää opasta ruokailun aloittamiseen?
 
Mä oon tehnyt soseista tosi nestemäisiä. Esimerkiksi cantaloupe-melonista tuli varsin nestemäinen sose ja tuntuu, että se menee tosi helposti alas. Vai onko sitten se makea melonin maku, tiedä häntä :wink

Meillä ainakin tuntuu olevan jonkunmoinen kasvupyrähdys meneillään ja varmaankin tiheät imetysvälit päivällä selittyy sillä, että vauva "tilaa" lisää maitoa.

Mulla on sellainen kirja kuin "500 ruokaa vauvoille ja taaperoille". Sitä voin suositella. Alussa on lyhyt johdanto soseiden aloituksesta yms. Paljon yksinkertaisia perusohjeita, mut sit niihin on muunnelmia. Ruuat on jaoteltu iän mukaan. Tykkään siitä, että taaperoikäisille tarkoitetut ruuat on sellaisia, jotka sopii koko perheelle. Vaikka kyllä meillä noi isommat lapset söi tänään vauvalle tehtyä omenasosettakin puuron kanssa :p
 
Kyllä myöhäisillat on ihanaa aikaa nyt, kun lapsen saa nukkumaan yhdeksältä iltaisin. Minä kun en nuku päivällä mitään päikkäreita, vähän jännittää että nukunko öisin riittävästi vai painetaanko tässä hormooneilla vielä. Itse painun nykyään sänkyyn näihin aikoihin yhdentoista kieppeillä ja aamulla ylösnousu yhdeksän aikaan. Yöherätykset nyt taas lisääntyneet, kolmesti vähintään.

Päivisin pikkumies on edelleen hyvin vaativa ja seuranhaluinen, lyhyitä päikkäreitä nukkuva, joten oma aika on tosi kortiila. Siksi en maltakaan nukkua yhtäaikaa lapsen kanssa.
 
Meillä alkoi myös vauvauinti :) Ja vaikken itse tykännyt paikasta enkä järjestelyistä, pojalla oli huisin hauskaa! Oli yhtä hymyä altaassa ja roiskutteli menemään. Lopuksi kyllä huomasi että alkoi jo väsyttää, kotimatkan ajaksi simahti autoon. Ja illalla nukuttaessa jatkoi hymyilyä, mahtoiko nähdä uintiunia.
 
huh, meillä ollut sellainen kiukkupäivä, että oksat pois. Muutamat yötkin olleet nyt aika katkonaisia.... Mahtaakohan hampaita olla tuloillaan... :rolleyes: Illalla oli taas onneksi oma iloinen itsensä, kun sai otettua kunnon unet.

Neiti täytti 5kk ja sen kunniaksi sai maistaa vadelma-ruusunmarja pilttiä 1 teelusikallisen. Sellainen sattui olemaan kaapissa, joten päätin antaa maistaa. Sen verran makeaa, ettei ilmekään värähtänyt. Maiskutus oli kyllä kova, mutta kyllä se aikalailla taisi kaikki tulla ulos :) Jospa huomenna kokeillaan taas yksi lusikallinen.

Ei kukaan ole tuonne suljettuun ryhmään ollut kiinnostunut siirtymään? :)
 
Me ollaan nyt lisätty päivään toinen maistelukerta eli päivällä tarjoan reilun ruokalusikallisen verran kasvissosetta (yhtä tai kahta eri makua) ja iltaisin on ollut tarjolla lusikallinen hedelmää (melonia tai omppua). Oon myös ruuan yhteydessä hörpyttänyt nokkamukista vähän rintamaitoa. Välillä vaikuttaa, että typyllä on jano ja siksi ei sose maistu. Sit taas jatkaa maitohörpyn jälkeen ihan mielellään. Meidän neiti ei siis ole tuttipullosta oikein suostunut syömään, joten taidetaan siirtyä suoraan nokkamukiin. Tutin kanssakin on vähän niin ja näin, peukku maistuis paremmin...

Mies se kyseli milloin vettä voi alkaa antamaan janojuomaksi? En muista yhtään esikoisen ajoilta milloin aloitin. Onko kellään tietoa tai oletteko saaneet neuvolasta mitään ohjeita? Meillä on ens viikolla neuvola, joten pitää muistaa kysyä.

Meillä jatkui tosiaan vauvauinti nyt 1,5 kk:n tauon jälkeen ja neiti oli todella innoissaan, kun pääsi altaaseen! Mua jännitti kovasti miten sukellukset sujuu tauon jälkeen, mutta ei ollut ongelmia. Ollaan suihkussa sukellettu kotona, mut ei muuten. Joo, meillä kans nukahdetaan autoon aina uinnin jälkeen :)

Mä tulisin mielelläni sinne suljettuun ryhmään, mutta mulla on vielä tekemistä, että saan 30 viestiä täyteen. Perästä tullaan :wink
 
Mäkin voisin sinne suljettuun ryhmään tulla, mutta mut pitäis vissiin eka lisätä sinne laskettuaika listaan jos niin voi näin jälkikäteen tehdä?

Me lisättiin toinen ruokailukerta tai siis harjoittelukerta päivään kanssa ja jihuu! nyt poika syö! JEE! Yöt ovat rauhoittuneet jälleen 1-2 syöntikertaan ja päivälläkään ei enää vedetä sitä maitoa ihan hulluna eli tarpeeseen tuli tukevampi ruoka. En vellejä jaksanut alkaa väsätä vaan tein ihan löysän riisipuuron poitsulle ja hyvin on maistunut. Päärynäsose pisti mahan toimimaan hieman liian sutjakkaasti.

Meillä on alkanut helle vähän vaivata päivisin. Ulos ei tarvitse edes miettiä menevänsä, kun lämpöä on ollut yli 30 astetta.
 
Meidän pitäisi myös alkaa vähän maistelemaan kiinteitä. En vain oikein vielä tiedä mistä aloittaisin. Peruna sai esikoisella aikaan sellaisen vyyhdin, etten sillä aloittele. Bataatistakin esikoinen oksentaa, joten en viitsi silläkään aloittaa. Mutta eihän se tarkoita, että nyt olisi sama juttu. Jotenkin vaan karvat pystyssä noiden kanssa. Ehkä kesäkurpitsaa voisi kokeilla ja päärynää. Onkohan luumu kovin tujua tavaraa? Voi olla, että vähän vatsan pehmikettäkin tarvitsee tai en tiedä kyllä. Meillä aikamoista itkua nykyään välillä ja kakka muuttunut vihertäväksi. Vähän limaistakin välillä. Itse olen jättänyt suklaan pois ja kanamunaa mietiskellyt aiheuttajaksi..

Me mennään jo parin viikon päästä kasvukontrolliin. Painoa tulee edelleen tosi hyvin, taisi olla siinä 8,3kg (lääkäri ei merkannut korttiin mittoja lainkaan). Mutta pituus lähti käyrällä alaspäin. Tämä lääkäri oli aika kokematon ja noh.. ehkä hieman sosiaalisissa taidoissa vielä harjoittelemista.. Onneksi on jo toisesta lapsesta kyse, esikoisen kohdalla olisin varmasti säikähtänyt tai huolestunut. Edellinen mitta saattoi tosiaan olla reilu (sellainen olo tuli silloin mitattaessa), joten voi olla, että käyrällä ei todellisuudessa ole tipahdusta..

TÄmä meidän jäpykkä on kyllä hyvin samanlainen tapaus kuin isoveljensä. Kiire ei ole mihinkään ja rauhallisena pötköttelee ja katselee muailmaa. Vielä ei käänny vatsalleen. Tai no yhden kerran kääntyi ja sängyssä pari kertaa, mutta ei vielä silleen tosissaan ole homman jujua tajunnut :) Nyrkit on edelleen ranteita myöten suussa. Ja nyt sitä juttua riittää, myös öisin.. Viime yönä yhden aikaan päätti vissiin käydä päivän tapahtumat läpi, sen verran kauan meni siinä monologissa :grin Öisin en ole lähtenyt seurustelemaan, vaikka kyllä vähän teki mieli kommentoida väliin. Niin hauskalta se kuulosti.

Meillä on nyt selvästi veljekset alkaneet nauttia toistensa seurasta. Hauskinta pienestä on se, kun isoveli potkii käytävällä palloa ja pidän häntä veljen tasolla ja veli juoksee kovaa vauhtia välillä ohi ja pallo lentelee. Toinen suosikkijuttu on olla yhdessä leikkikaaren alla ja huitoa ja potkia vimmatusti. Isoveli jakelee haleja ja suukkoja useasti. Ihania ovat :Heartred

Meillä alkaa myös syksyllä harrastukset. Vauvan kanssa mennään tanssimaan ja isoveli jatkaa muskarissa. Syksyssä on aina sellaista uutuuden huumaa. Joka syksy sama fiilis. Sellainen kuin joskus pienenä oli, kun koulu alkoi.

Mä mielelläni keskustelisin myös siellä toisen ryhmän puolella, mutta meitä taitaa olla aika pieni joukko siellä vielä..
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Minullakin on viestimäärän kerrytys vasta käynnissä, jonkin aikaa vielä täällä yleisellä pitää pyöriä.
 
Hienoa, eiköhän me vielä päästä salaiseen ryhmään kirjoittelemaan! :) Winksu, eiköhän sinut voida lisätä maalismammojen listalle jos pistät vaikka Miramarialle viestiä...? Olet kuitenkin ollut meidän jutuissamme mukana jo odotusaikanakin ja aktiivisesti edelleen jutuissa mukana :) Ja muuta, äkkiä vain kirjoittelemaan viestiminimi täyteen :I


Apua! Kahtena päivänä olen antanut pikkulusikallisen vadelma-ruusunmarja pilttiä (ja paljon sitten on mennyt alas...?) ja tänään nousi sitten sellaisia punaisia läiskiä kasvoihin, kaulaan, rintaan ja mahaan.... Pari yötäkin (jo siis yksi yö ennen maistelua) nukuttu aika katkonaisesti ja tänään vielä herätty jo 6, kun tavallisesti noustu vasta 8.30.... Eli väsynyt on... Elättelen toivoa, että väsymys ja sen tuoma kiukku punattaisi kasvoja (ainakin levossa on vaaleentunut/ hävinnyt aiemminkin...). Koskaan ei aiemmin tässä mittakaavassa ole tullut mitään läiskiä. Kyllähän jokunen joskus pieni punaläikkä on voinut jossain olla.... Nyt siis lähinnä pelottaa tuo, että onko yhteyksissä tuohon pilttiin. Meillä kun esikoisen kohdalla on käyty niin pahat ruoka-aineallergia "sodat", että toivoin tällä kertaa pääseväni helpommalla. Yksi vaihtoehto on myös kuumuus... Meillä sisällä kyllä viileää ja eilen illalla olin vielä itse viluinen, joten laitoin tytöllekin lakanan päälle pienen viltin... Eli oli hivenen hikistynyt eilisiltaisen kylvyn jäljiltä... Nyt ajattelin pitää pari päivää taukoa kiinteistä ja antaa jotain muuta makua maistaa.... ja katson kuis käy. kesäkurpitsaa olen ajatellut.
 
Mymmeli meillä kun koitettiin päärynää niin kaula, kainalo ja nivuset meni ihan punaisiksi ja iho rikki, tosin en sitten tiedä oliko kuumuus hauduttanut nuo taipeet vai oliko päärynästä. Tosin edelleen ihan yhtä kuuma ja paranivat melkolailla heti kun päärynä lopetettiin ja tosiaan päärynä pisti kyllä mahankin sekaisin, ei kylläkään vaikuttanut maha kipeältä kun ei itkeskellyt sitä mutta kakkaa tuli sitten kyllä runsain mitoin ja usein. Ja meillä kans on esikoisella paljon ruoka-aineallergioita ja pikkasen hysteerisenä tässä pojan oireita kyttään että tuleeko jotain... Itku meinaa aina välillä (kun on tarpeeksi väsy) kaupassa päästä kun tuntuu niin epätoivoiselta tuo ruokien suunnittelu miten tekisi sellaista ruokaa että koko perhe sitä voisi syödä ja vielä vaihtelevaa. Ja samoin kun etsii esikoiselle välipalaa, tuskaista hommaa.
 
Meillä kuumuus vaikuttaa todella paljon tytön syömisiin ja nukkumisiin. Ei oikein tissi maistu kun heti on ressukalla pää hiessä, ymmärtäähän sen. Tuttipullosta ilmeisesti heruu vähän vähemmällä vaivalla joten sitä käytetään apuna välillä. Lisäksi annan tuttipullosta vettä, kun olo on tosi hikiseltä vaikuttava (meillä sisällä lämpötila pyörii siinä 30asteen tienoilla). Onneksi iltavelli maistuu (230ml) ja kerran yöllä syö kunnolla tissiä. Muut liruttelut päälle ja vielä tuntuu pärjäävän. Neuvola 18pv, sitten tiietään syökö liian vähän jos paino ei ole noussut tarpeeksi.

En tiedä johtuuko helteestä, mutta nukkumaan saaminen tuottaa tuskaa tällä hetkellä. Päivisin tyyppiä nukutetaan huudon kanssa välillä puolituntia ja sitten tytsy nukkuu vaan 15min, nice:confused:. Yöunille nukutus kestää puolitoista tuntia (vaikka silmät luppais kuinka niin taistelutta ei luovuteta) ja sen jälkeen herää seuraavan tunnin sisään useita kertoja itkemään, ennen kuin sippaa lopullisesti. Rutiinit samat ollu jo pari kuukautta ja aina tehdään samoin eli toivottavasti vaanvaihe tai helteestä johtuvaa. Iltasin on aika kulunut olo kun selkä, kädet ja jalat kävelty/hyssytelty loppuun. Päiväunet ollu aina lyhyitä mutta nyt yli puolituntia kestävät harvinainen poikkeus..
 
"läiskät" ja ihon punoitus hävisi jo eilisiltaa kohden. Taisivat vain olla hikoilusta johtuvaa... Tosin sitä pilttiäkään en ole antanut kun sen 2 kertaa (ja nyt 2pvä väliä). Kävimme illalla taas kylvyssä sillä erolla, että jätin kylpyvedestä öljynkin pois ja sängystä vaihdoin vielä lakanatkin. Jo iltaa kohden iho alkoi vaalenemaan. Ihmettelen vain sitä, ettei ollut näppyjä, mitkä yleensä miellän hien aiheuttamiksi vaan olivat enemmänkin punaisiä pisteitä ja läiskiä...''

No jaa, huomiseksi tein kesäkurpitsasosetta maistaa ja katsotaan kuis käy. Jos ei mitään niin sitten viikon parin päästä annan kyllä uudelleen sitä ruusunmarja-vadelma pilttiä maistaa.

Meidän yöt ja unet ovat olleen nyt viime viikkoina aika levottomia.... Nukkuisi hyvin, mutta tarvitsee tutin. Neiti pyörii unissaan ja pitkin sänkyä ja tutti on aina häviksissä ja sitten on tullut kiukku. Nukahtaa ja alkaa nukkumaan kyllä tyytyväisenä heti tutin suuhun saatuaan. Itse sitten pompin pitkin yötä sitä tuttia laittamassa ja unet ovat aika katkonaisia. syöttökertoja kuitenkaan ei ole kuin n.2.

Nyt on opittu kääntymään lattiallakin mahalta selälleen. Usein kyllä vielä kääntyminen tapahtuu siten, että pää kopsahtaa maahan ja itkuhan siitä tulee, mutta kyllä joskus vain ilme muuttuu "täh, mitä nyt kävi, miks maisema vaihtui" hämmästyneeksi :grin
 
Kerroppa sitten +Mymmeli+ miten kesäkurpitsa maistui? Tässä ihan pian minäkin sitä kokeilen, kun jantterin vatsa on alkanut taas normalisoitua :)
 
beijaflor Kyllä vain maistui! Piti antaa vain 1tl, mutta tämä neiti VAATI lisää! Pieni Se määrä silti oli korkeintaan 3tl. Meni jopa suurin osa vatsaan asti. Oli täyttä tavaraa soseutettuna eli ei niin hirmu löysää. :)
 
+Mymmeli+ Ai että. Toivotaan, että täällä olisi sama reaktio :)

Oletteko muuten tehneet päärynästä soseen eli keittäneet sitä hetken ennen? Vaiko ihan suoraan päärynästä raaputtaneet hedelmälihaa? Esikoisella mä keittelin alkuun.
 
Meilläkin tuo neiti pyörii sängyssä kuin hyrrä eikä uni meinaa tulla. On aikaisemmin todellakin vaan laskettu sänkyyn unirätin kanssa ja on itsekseen sinne nukahtanut. Nyt täytyy olla koko ajan tuttia laittamassa ja kääntämässä selälleen. Nukahtaa silti vieläkin suhteellisen hyvin, kyljellään tuntuu olevan nyt lemppariasento. Ja nukkuu koko yön aamuun asti (vieläkin..!). Tsemppiä kaikille, joilla menee kauan aikaa nukuttamiseen. Mä muistan esikoisen ajoilta, että se oli välillä raastavaa....

Täytyykin kokeilla kesäkurpitsaa, sitä ei olla vielä testattu. Tänään kokeiltiin kaupan sosetta, banaani-persikka ja se sai ensimmäisen kerran kunnon irvistelyt aikaan :confused: Neiti on nyt alkanut pärisyttelemään syönnin aikana ja usein käy niin, että sosetta lentää vähän joka puolelle :)

Beijaflor, mä keittäisin päärynää hetken aikaa. Mutta toisaalta, jos on hyvin kypsä päärynä, ehkä sitä saisi muussattua ilman keittämistäkin.
 
Päärynää (ja montaa muutakin ruoka-ainetta) vois varmaan myös höyryttämällä kypsentää? En ole vielä kokeillut, mutta ajattelin lähiaikoina testata.

Täällä on maistelut aloitettu bataatilla ja perunalla melko onnistuneesti. Myös päiväuniin alkaa muodostua jonkinlainen rytmi. Tyttö, joka muuten yhtäkkiä löytyy milloin mistäkin päin olohuoneen lattiaa kun hetkeksi selkänsä kääntää, myös väsähtää hyvin nopeasti. Energia loppuu kuin seinään ja alkaa kova väsymyskiukku. Onneksi lämpötilat ovat edes ihan vähän nyt pudonneet, eikä aurinko ole paistanut koko aikaa parina viime päivänä, niin on ollut järkeä laittaa vauva ulos päiväunille. Vaunukoppaan hän onneksi rauhoittuu nopeasti.

Mutta nyt pitäis äidinkin tajuta mennä nukkumaan... hyvää yötä vaan :)
 
Takaisin
Top