Miten menee, äiti?

Meillä tuli lauantaina 4kk täyteen ja rapiat 9kg on plakkarissa. Melkosta on kasvu :D
Siispä kuukauden verran jaksoin kituuttaa ja heräsin yöllä tunnin välein syöttämään, sitten rimpautin neuvolaan ja kehottivat antamaan illalla kiinteätä evästä, josko alkais uni maistumaan, vetäsikin sitten 6h ja 4h putkeen. Joten tästä syystä alkoi kiinteät 3,5kk iässä, vaikka aluksi mielin imettää sinne puolivuotiaaksi, mutta eihän toista voi nälässä pitää. Hurjaa tuo kasvu kyllä. Oppi myös viime viikolla kääntymään ja kohta varmaan lähtee ryömimään kun näyttäis liikkeet vähän siltä ja kamala hinku etiäppäin.

Aivan ihanaa nähdä tää kehitys ja ilo kaikesta uuden oppimisesta. :) ne kaikki riemun kiljahdukset ja kikatukset. Meijän pötkitä oikeen rätkättää kun kutittaa kainalosta vähän ja höpöttää jotain pöljää sille. :D
 
Aina kannattaa valittaa :wink Eilen sitten remontin keskellä jäi illan torkut parikymmentä minuuttia väliin ja poika nukahti viimeisen syötön aikana (noi klo 23) sänkyyn viereen, josta nostin sitten omaan pinnasänkyyn. Puoli viisi aamulla heräsin kummastelemaan, kun edelleen nukkuu. Siinä puoli kahden aikaan heräsin kyllä laittamaan tutin suuhun kun aloitti ähinän, mutta jatkoi sillä unia.

Viideltä sitten heräsi ja söi, eikä malttanut palata omaan sänkyynsä vaan ehkä tunnin verran ähisteli ja pärisytteli suutaan siinä kainalossa. Aamulla herättiin puoli kymmeneltä :)
 
Mymmeli - Aluksi vaunut oli taikakeino saada tytsy uneen mutta taika haihtui johonkin. Nykyään ei välttämättä nukaha vaunuihin ollenkaan ja joudun kantamaan tyttöä sekä työntämään vaunua samalla (tai muuten huuto on hirmuinen koko matkan). Välillä tyyppi taas suostuu olemaan vaunuissa hereillä leikkien leluilla ja joskus nukahtaa, mutta aina herää heti kun vaunut pysähtyy. Nyt on alkanut olemaan hereillä pitkiä automatkojakin, vaikka ennen sekin oli varma unilääke. Mystinen tapaus tää neitio_O
Nukkuu muuten ekan pätkän omassa sängyssään eri huoneessa ja kun kolmen pintaan herää syömään niin otan viereen. Olen yrittänyt laittaa takaisin sänkyyn mutta sitten ei nukuta, joten omien unien kannalta vielä tämä järjestely toimii paremmin.

Me aloitettiin vellit ihan itse, ajatuksella että ehkä nukkuisi vähän pidempää jos saisi jotain tukevampaa mahanpohjalle. Sinne uppoo yleensä iltasin 80ml riisivelliä ja tissimaitoa perään, mutta unet vielä mitä on. Aamulla nauttii noin 50ml ja tissimaitoa ehkä. Neuvolassa hyväksyivät velliajatuksen mukisematta.
 
meillä kolme kk neuvolassa täti jo kertoi että miten sitte aikanansa edetä kiinteiden kanssa, millä hyvä alotella ja minkä ikäsenä aikasintaan jne. tuohon aikaankin maitoa sujahteli menemään aikalailla ja nyt kun maitomäärät alko olla yli 140 ml per kerta ja hyvä jos kolmea tuntia meni kun piti jo uudelleen saada, niin ruvettiin ottamaan ensimmäisiä kiinteitä matkaan tuollon n.4pv ennen kuin täytettiin 4kk. Ihan kylläkin mennään maisteluilla, tai toki nyt jo (tästä viikosta alkaen) kaksi kertaa päivässä menee sosetta (oma tekemää kasvis ja kaupan hedelmä) sellaiset 3-4 teelusikallista :) ja maito päälle ja muuten pelkkää maitoa siis. Maistelemaan on nyt keretty bataatti,peruna ja porkkana. Hedelmistä päärynä ja mango. Vähän on saanut imeskellä tuorekurkkua ja vesimelonia :wink Näillä mennäänkin sitten hetken aikaa :)
 
Meillä menee maitoa kerralla 150-200ml ja kyllä se tuo 3h taitaa olla aikalailla se aikaväli milä syödään. Paitsi pidemmät päikkärit päivällä ja yöllä nukutaan pidempiä pätkiä. Poitsu tuossa jo nukkui koko yötäkin, mutta nyt on mennyt yöt ihan hirveen rikkonaisiksi. Syylliseksi epäillään perunaa, alkoi pari päivää perunan aloittamisen jälkeen. Aikaisemmin sai viikon verran kukkakaalia ja tästä ei tullut mitään. Tai siis eihän tuo poika suostu niitä soseita varsinaisesti syömään. Lähinnä maistelua, nyt alko kyllä jo vähän enemmänkin niellä sitä perunaa. Eilen ei meinannut millään nukahtaa yönille, kauhee itku. Ja koko yön sitten itkeskeltiin ja heräiltiin. Tänään ei nyt mitään kiinteitä saanut ja hyvin nukahti unille, normaalit taistelut tutin kanssa :grin Toivotaan että poitsu nukkuu rauhallisemmin tän yön.

Mä edelleen hämmästelen tota poitsun kasvua. Ihan järjetöntä vauhtia kasvaa. Loppui 74 lyhythihaiset bodyt ja kaivelin varuiksi noita 80 koon lyhythihaisia bodeja ja nekin oli ihan sopivato_O Ei oo osannut varautua tuollaiseen kasvuvauhtiin, kun jotenkin ajattelin että suunnilleen samoissa kasvaa kuin siskonsakin (joka siis myös syntynyt maaliskuussa) niin ei ole oikein varautunut näihin 74 koon vaatteissa kesäkeleihin. Sain siis hyvän syyn lähteä vähän shoppailemaan:grin Ajattelin tässä jo alkaa katteleen ensi kevääksi välikausihaalaria, mutta en nyt tiedä oikein minkä kokoista sitten uskaltaisi lähteä ostamaan. Tosin noi ulkovaatteet tuntuu lähes kaikki olevan tosi reilua kokoa.
 
Mä olen myös yllättynyt tämän veikkosen kasvusta. Esikoinen oli ja on edelleen hyvin lyhyt, painoa toki oli pituuteen nähden hänelläkin mukavasti. Jos tämä kasvaa tätä vauhtia, ovat varmaan parin vuoden päästä saman kokoisia :) Alkaa itsellä käsivarret taas kasvaa, kun nostelee ja kantelee jöllikkää paikasta toiseen. Ei huono ollenkaan. Muutenkin olen nyt miettinyt, että syksyn tullen on kalenteriin vaan varattava liikuntaharrastukset. Muuten jää taas puheen tasolle. Herkkuja menee edelleen ihan tolkuttomasti. Mussuttamisesta on päästävä ainakin osittain eroon.

Meillä tuntuu rytmi taas kadonneen johonkin. Ollaan koko poppoo lomarytmissä (mies lomalla). Nukutaan kymppiin ja esikoisen päiväunet ovat nyt jääneet muutamana päivänä pois. Tämä pienin tykkää valvoa yöllä yhteenkin asti. Ottaa kai sen oman aikansa sitten silloin, kun päivällä ei taida olla äidillä tarpeeksi aikaa :) Kovasti ollaan jotain lomareissua suunniteltu, mutta esikoinen on nyt flunssassa. Muutenkin meidän lähteminen esim. kauppaan on melkosen työn takana välillä. On niin monta liikkuvaa tekijää tässä perheessä nykyisin :) Sitä välillä oikein miettii, että niin, meitä on siis jo neljä + koira :grin

Onko teidän vauvoilla ollut jaksoja, että "juttelu" on vähentynyt? Olen nyt viime aikoina huomannut, että poitsu imee noita sormiaan vaan kiivaasti ja jutustelu on jäänyt. Yhdessä vaiheessahan oli koko ajan äänessä, ettei täällä meinannut muut saada puheenvuoroa. Luin kyllä yhtä uhmakirjaa (esikoisella uhma), jossa oli tästä, että ennen seuraavaa kehitystä tai jotain, lapsi ns. taantuu tai unohtaa opittuja taitoja. Jos se ois sitä sitten.. En muista esikoisella tällaista hiljaista kautta, mutta mies kyllä sanoi, että olisin ollut huolissani hänenkin kohdalla samasta asiasta. Itse jo nuo huolet unohtanut, kun niitä on ollut niin paljon ja koko ajan ja milloin mistäkin :confused:

Täällä ei vielä kierähdetä ympäri, mutta kyljellään pungerretaan. Ja istuma asentoon haluaisi koko ajan. Pitkiä aikoja viihtyy vatsallaan. Parin viikon päästä sitten 4kk neuvola. Varmaan siitä sitten aletaan maistelemaan hiukan kiinteitä. Perunalla en meinaa tällä kertaa aloittaa, koska siitä on esikoisen kohdalla huonot kokemukset. Bataatilla en myöskään, koska siitäkin on :) Ehkä siis aloittelen kesäkurpitsalla, jotka ovatkin nyt tosi herkullisia ja sitten vähän päärynää.
 
Beijaflor, meillä myös on ollut, noh, ei voi sanoa hiljaisempaa, mutta vähemmän jokeltelua viime aikoina. Se tuntuu johtuvan siitä, että tyttö keskittyy lelujen tutkimiseen ja liikkumiseen. Etenkin liikkumisen suhteen on tapahtunut edistystä, täällä käännytään molemmin päin ympäri ja tuo tuntuu jo etenevänkin lattialla jonkun 10 cm! En tiedä, voiko sitä ryömimiseksi vielä sanoa, mutta kova kiinnostus liikkumiseen on. Myös pystyasennosa on mahdottoman kivaa olla. Tyttö on hyvin sosiaalinen ja nauraa, kun pelleillään yhdessä. On tätä kyllä hauska seurata!

Miten on, siirrytäänkö tuonne salaisen ryhmän puolelle keskustelemaan jossain vaiheessa? :)
 
Minä ihmettelin tossa toissa viikolla kun höpöttäminen loppui lähes täysin, mutta ajattelin sen johtuvan siitä kun tuo fyysinen kehitys/oppiminen etenee huimaa vauhtia. Nyt on höpötys alkanut taas mutta erilaisena kuin ennen, monologit on huimasti pidempiä ja "kehittyneempiä" entisiin yksittäisiin huuteluihin.

Meillä lomailu ja muualla nukkuminen on auttanu tyttöä löytämään tarkemman nukkumaanmeno/heräämisrytmin. Ennen meni nukkumaan kolmen tunnin haarukalla ja heräs kun neidille sopi. Nyt nukkumaan 11 pintaan ja ylös 7-8. Toivottavasti jatku vielä miehen loman jälkeenki ni tulee ees vähän rytmiä ja selkeyttä tähän hommaan:)

Minulle edellä mainittu salainen ryhmä on suuri mysteerio.
 
Juu, oli se ohi menevä vaihe :) Nyt juttua taas riittää ja murinakin on palannut :grin

paujoh Tuolla on ohjeet siitä, miten voi liittyä "salaiseen" ryhmään ja myös kriteerit, millä pääsee siihen liittymään. Ryhmässä voi vaihtaa kuulumisia niin, ettei ihan kaikki näe niitä :)
 
Meilläkin juttelussa oli taukoa, mutta nyt taas höpötetään. Neuvolalääkäri kyseli tuleeko konsonantteja jo, mutta en minä siihen osannut vastata. Olenkin nyt yrittänyt kuunnella "silläkorvalla".

Meillä on nukkumaanmeno välillä tunnin taistelu huutokonsertin kera ja välillä aivan sulassa sovussa nukahdetaan samantien. Joskus höpöttää itsekseen tunninkin verran sängyssään ennen simahtamista ja pyörii kuin väkkärä, saa olla kääntämässä oikein päin. Peittoa ei voi käyttää kun potkii niin kovasti, meillä onkin nyt pidempään nukuttu makuupussissa. Kotona ilmanvaihto sen verran viileällä, että ihan ilmankaan ei voi nukkua.

Lattialla masullaa ollessa liikkuu jo sen verran, ettei koskaan ole samassa asennossa mihin jäätiin ja välillä pyörii napansa ympäri molempiin suuntiin.

Onko kukaan huomannut vauvaiän aikana, tuleeko lapsesta oikea- vai vasenkätinen? Kun tuntuu, että tarttuu nyt aina ensin vasemmalla esimerkiksi leluihin.

Salaiseen ryhmään pitää olla 30 viestiä, jotka ei minulla ainakaan täyty vielä. Jos keskustelu täällä kokonaan loppuu, ei se pääse täyttymäänkään, ellei sitten kirjoittele tyhjiä viestejä.
 
10 viestiä kuussa pitäisi muistaakseni olla. Voin kysellä Miramarialta, miten tarkka ja ehdoton tämä sääntö on. Ei haluta tietenkään menettää yhtään keskustelijaa tämän takia!

muok: niinpä tosiaan, pitäisi olla 30 viestiä ensin kirjoitettuna. No, toivon mukaan tämä ei rajaa ihmisiä ryhmästä pois vaan pistäisi kirjoittelemaan enemmän :)
 
Muokattu viimeksi:
Heippa vaan kaikille! Uusi äiti olisi täältä tulossa mukaan keskusteluun. Oon pitkään lueskellut teidän juttuja ja tunnutte kovin tutuilta jo, mutta vasta nyt uskaltauduin itse mukaan. Meille syntyi 7.3. tyttövauva, meidän perheen neljäs lapsi, mutta mieheni ja mun eka yhteinen. Itselläni on 9v. poika, joka asuu luonamme ja avomiehelläni on kaksi lasta (poika 10v. ja tyttö 7v.) entisestä liitosta. Mieheni lapset käyvät meillä joka toinen viikonloppu ja loma-aikoina ovat pidempiäkin pätkiä. Ollaan oltu 5v. yhdessä.

Meidän vauveli on kovin aurinkoinen ja iloinen tyttönen. On nukkunut 2 viikkoisesta lähtien kokonaisia öitä (!!) Ite heräilin pitkin poikin yötä miksei se herää syömään, kunnes tajusin nukkua itekin. Päivisinkin nukkuu kahdet-kolmet muutaman tunnin päikkärit. Tällä tytöllä on siis aikamoiset unenlahjat. Esikoinen oli hyvin eri maata, itkuisia iltoja, hyssyttelyä ja kanniskelua kaiket illat, joten olin valmistautunut siihen tälläkin kertaa. Mutta toisin kävi. Synnytyksestä voin käydä kirjaamassa synnytysosioon. Sujui nopsaan ja "luonnollisesti". Tyttö on kasvanut hyvin rintamaidolla. 4kk neuvolassa mitat 7,2kg ja 63,5cm. Viime viikolla aloitettiin kiinteiden maistelut neuvolan ohjeiden mukaan. Perunaa ja kukkakaalia on testailtu ja hyvin uppoaa. Kääntyy selältä vatsalleen, toiseen suuntaan on mennyt kerran kaiketi vahingossa. Viihtyy vatsalleenkin jo ihan kivasti, jos on jotain leluja ihmeteltävänä... tai syötävänä :)
 
Tervetuloa mukaan Hyppis!

Huomasin saman kun te muut eli juttelussa tuli tosiaan hieman taukoa. Nyt ollaan taas vauhdissa ja saattaa jutella todella pitkiäkin aikoja yksin tai seurustellen. Meillä rintaraivarit vain jatku ja en enää jaksanut huudattaa tyttöä, joten imetys loppui pari viikkoa sitten. Päivisin alkoi ruokailuvälit olemaan jo aika tiheitä kun yöllä ei syö, joten aloitimme n. viikko sitten iltavellin. Maissivelliä menee heittämällä se 200ml ja sitten nukutaan tyytyväisenä yö.

Käytiin juuri 4kk neuvolassa ja sielläkin suhtautuivat hyvin imetyksen loppumiseen. Kasvu on nyt hyvää ja tällä hetkellä mittarissa 5675g ja 63cm. Soseilla ei ole kiirettä, mutta ajattelimme vähitellen aloitella maistelun. Ensimmäisenä varmaan bataatti, se toimi meillä hyvin esikoisella.

Hellettä pikkuinen sietää nyt jo huomattavasti paremmin kun toukokuussa. Sillon ei nukuttu päikkäreitä ja huudettiin päivät aika kiitettävästi. Nyt viihtyi meidän mukana ulkona, kunhan pidetään varjossa tai vaunuissa.

Mahallaan on kiva pötkötella, mutta käsi jää edelleen jumiin kääntyessä. Hupaisaa katsella kun yrittää hirveällä raivolla päästä mahallaan eteenpäin. Hieman siinä jo onnistutaankin. Kovasti odottelemme vauvauintia, joka alkaa parin viikon kuluttua.
 
Tervetuloa uudet mukaan! Mukava saada lisää jutustelijoita joukkoon! :)
Tuonne salaisen kansion puolelle olisi kyllä mukava siirtyä jutustelemaan samoista asioista, kuin täälläkin :) Mutta ihan samaa mieltä olen Kittiksen kanssa, että 10 viestiä tuntuu hirmu paljolta määrältä, mutta ymmärsin sen olevan kaiken kaikkiaan kirjoituksia tänne kk kohden. Mutta pitäisi kyllä mielestäni jotenkin huomioida elämäntilanne, että joskus tulee 5 ja joskus 15, kun muutakin tekemistä on koneella olon lisäksi. Näin kesällä ainakin mielummin on ulkona, kuin sisällä koneen ääressä :)

Salaiseen ryhmään olen perustanut vastaavanlaisen keskustelun - eli ihan yleistä jutustelua. Ja neuvola-asiat varsinkin olisi oikein mukava jutella salaisella puolella. Ja kun kiinteät on jo monella ajankohtainen ja pian muillekin olisi mukava jutustella siitäkin aiheesta ihan omana asianaan ja jakaa vaikka samalla soseiden ohjeita :)

Itse en ole pannut merkille liiemmin tuollaista hiljaista vaihetta.... meillä se nyrkki ja lelut menevät niin vikkelään suuhun, että olen siksi ajatellut neidin olevan vaisumpi. Entiseen malliin kuitenkin sitten seurustellessa naureskelee ja jutustelee. Neiti on nyt muutamia kertoja kääntynyt mahalta takaisin selälleen ja leikkimatolla liikkuu/ryömiin pieneä matkoja eteenpäin. Ja välillä koettaa mennä konttausasentoon :eek::grin

Meillä selvästi on päiväunientarve vähentynyt. Ihan lempi puuhaa on katsella isoveljen leikkejä! Hiekkalaatikolla on kivaa. Vielä en kyllä ilkeä häntä antaa hiekkaa kokeilla vaikka kovin sinne haluaisi mennä. Miksi jotenkin tuntuu, että tämä kasvaa ja kehittyy ihan mielettömän nopeasti! Varmasti tahti on sama, kuin esikoisenkin kohdalla, mutta esikoisen ollessa vauva lähinnä kuvitteli asian päinvastaiseksi. Onko muilla tällaista? :rolleyes:
 
Heh, tänään pötköteltiin varjon alla takapihalla kanoja katsellen. Oli niin jännää, että puolisen tuntia siinä meni masullaan ihmetellen :) Kovasti punnertaa myös käsien varaan rintakehää ilmaan.

Kiinteisiin olen sen verran varautunut kuuden kuukauden iän lähestyessä, että olen lueskellut neuvolaohjeita ja hankkinut muutaman jääpalamuotin lisää. Olen myös lukaissut läpi saamani pienen reseptikirjan vauvanruuista. Siellä oli hauskasti kokonaisia aterioitakin soseeksi tehtynä.

Neuvolassa sanottiin, että kuuden kuukauden iässä sitten nopeammalla tahdilla tutustutaan ruokiin. Tämä kait tarkoittaa kahta uutta ruoka-ainetta viikossa, vaikka kaksi maistelukertaa päivän aikana?
 
Meillä oli muuten kanssa pientä taukoa jutustelussa, mutta nyt jälleen pölötetään :) Tiistaina poitsu oppi kääntymään selältä vatsalle! Ja nyt ottaa ihme "loikkia" eteenpäin, vetää jalat mahan alle konttausasentoon ja pönkäisee eteenpäin:grin Hypähtää eteenpäin noin 10cm kerrallaan, mutta päätyy kyntämään nenällään ja sekös vasta ärsyttääkin... Ehkä ne kädetkin hokataan kohta ottaa mukaan, niin ei tarvitse niin kovasti hermota:grin

Mä huomasin että olin unohtanut itseni ilmoittaa tuonne listaan missä lasketut ajat olivat, joten en kai sitten pääse sinne suljettuun ryhmään. Vai voiko sinne näin jälkeenpäinkin lisäillä?

Meillä takutaan tuon syömisen kanssa. Poitsu on alkanut 2-4 kertaa yössä heräämään syömään jälleen. Hän ei halua/osaa niellä niitä soseita. Nyt on teelusikallisen saanut menemään alas asti. Koitin tänään hedelmäsosetta, josko olisi mausta kiinni ja makea maistuisi paremmin. Mutta pyh, iloisempi ilme oli, että parempaa selvästi oli mutta ei sitäkään nielty. Pitää vissiin niitä vellien ohjeita kaivella jostain netin syvyyksistä, jos sitä herra sitten nielisi. Tosiaan niin helpollahan tästä ei päästä että marssisi kauppaan ja ostaisi sitä velliä, kun herra on maitoallerginen:sad001 Esikoiselle tein melkein kaikki soseet itse, mutta nyt 2 lapsen kanssa tuntuu aika olevan niin kortilla että arvostaa kovasti sitä että kaupasta löytyy jotain valmiinakin. Varsinkin kun esikoinen on moniallergikko, niin hänelle niitä valmiita tuotteita ei oikein kaupasta löydy. Miksköhän muuten noihin joihinkin vauvojen soseisiinkin lisätään sokeria, hyvin outoa :confused:
 
Täälläkin on tänään alettu toden teolla harjoitella kääntymistä, mutta se ei ihan vielä onnistu.
Ja pulinaa tulee taas ihan hirmuisesti. Isoveljen mielestä jopa häiritsevän paljon :grin

Mä en ole oikein perillä meidän syömisistä ja öisistä heräämisistä. En ole yhtään katsonut päivällä, että millaisilla väleillä syö. Päiväunet voivat olla yhdestä kolmeen tuntiin ja niitä nukutaan 2-4 kertaa päivässä. Ollaan ihan lomarytmissä, jota pitäisi alkaa kääntää pikkuhiljaa, kun mies menee viikon päästä jo töihin. Ja haluan kyllä muutenkin taas rytmin takaisin. Kun herää kymmeneltä, tuntuu että päivä on ihan ohi. Pienemmän syömisrytmiäkin tarttis varmaan alkaa vähän tarkkailemaan, kun ajattelin 4kk iässä aloittaa pikkuhiljaa kiinteät, niin tietäisi vähän mihin väliin niitä sitten antaa. Esikoinen ei syönyt velliä vaan aloitettiin puurot silloin kun sai aloittaa (olikos ne viljat 5kk ikäisestä?). Täytyy tämän kohdalla katsoa, että pitääkö aloittaa joku velli jo aikaisemmin. On niin paljon isompi kuin veljensä, että mahtaakohan rintamaito pelkästään riittää..

Tein esikoiselle alkuun itse pöperöitä, mutta meillä takkusi niiden soseiden kanssa tosi paljon. Kaupan sose meni paremmin, joten jonkun aikaa syötin niitä ja sitten sotkin omia joukkoon. Pikkuhiljaa siitä alkoi maistua omatekoisetkin. Täytyy katsoa mihin aika ja energia riittää tämän pienen kohdalla. Varmaan samalla tavalla mennään, vähän omaa ja vähän kaupan.
 
Meilläkin oli selkeesti vähän hiljaisempi vaihe parin viikon ajan, mutta sen jälkeen palattiin taas normaaliin höpöttelyyn. Ja jokeltelee ja juttelee paljon enemmän seurustellessa. Itsekseen leikkiessään neiti on aika hiljainen. Nyt uus juttu on kiljuminen ja huutelu. Ja sen jälkeen hämmästys, että minustako tuo ääni lähti.

Vatsallaan ollessaan yrittää selvästi pungeta eteenpäin, peppu jo nousee hyvin, mutta suurta etenemistä ei ole vielä nähty, pyörimistä navan ympäri enemmänkin. Ulkona pötköttely on kyllä ihanaa! Isompien lasten touhuja on niin mukava seurata. Ihan vähän on varpailla kokeiltu rantahiekkaa ja merivedessä pikkusen varpaita kasteltu. Ilme oli aivan ihastunut! Tää tyttö on ihan alusta alkaen tykännyt kylpemisestä ja vedestä. Me käytiin jo kesäkuun ajan vauvauinnissa ja nautti selvästi vedestä. Elokuussa taas meinattiin jatkaa kesätauon jälkeen.

Meillä on sujunut ongelmitta kiinteiden maistelut. Oon nyt toistaiseksi ite tehnyt soseet (perunaa, kukkakaalia ja bataattia), saas nähdä kuinka pitkään jaksan :)

Musta tuntuu myös, että tää vauva kasvaa hirmuista vauhtia. Esikoisen kohdalla jotenkin aina odotti, että milloin siirrytään seuraava kehitysaskel eteenpäin. Nyt vaan toivoo, että tuo olis vauva mahdollisimman pitkään eikä niin vauhdilla oppis kaikkea uutta.
 
Kiva kun keskustelut jatkuu vilkkaana ja tervetuloa mukaan, Hyppis!

Meidän vauva (4kk ja n.1 vko) ei ole vielä kiinteitä tai velliä saanut ja on pääasiassa äidinmaidolla ruokittu, mutta nyt tuntuu aloitus jo ajankohtaiselta. Tyttö herää nälkäänsä nyt kolmisen kertaa yössä ja olen totta puhuen ollut viime ajat melko väsynyt. Hän on nyt noin 6 kg (eli varmaan ihan ok omalla käyrällään, mutta ei nyt mikään kovin iso kuitenkaan kun syntymäpaino kuitenkin 3,7 kg).. tuntuu jotenkin ihme viidakolta noiden vauvan ruokailuun liittyvien sääntöjen ja neuvojen kanssa ja 4kk neuvolakin vasta ensi viikolla. Meille 80-luvun lapsillehan ainakin tuon ikäisenä annettiin yleensä jo muutakin kuin maitoa, joten minunkin äitini kannusti aloittamaan jo. Kovasti tekis mieli kohta kokeilla, jos vaikka korvikkeeseen tehtyä perunavellia sitten.
 
Meillä ollaan nyt tosi kärttyisiä. Päivisin pitäisi koko ajan tapahtua jotain ja olla liikkeessä. Ei malteta nukkua päikkäreitä kunnolla, yliväsymyksen jälkeen vain lyhyitä nokosia. Yöllä heräillään ja vaaditaan tissiä, muttei kuitenkaan ole nälkä vaan pitäisi saada nukkua rinnalla.

Meillä on sisällä sopivan viileää, 23-24 astetta ilmalämpöpumpun avustamana, eikä ulos juuri ole asiaa paahtumaan. lyhyesti vaan käydään. Olisiko silti väsymystä ilmojen takia?

Meillä on myös jo pidempään kuolattu, pureskeltu ja imeskelty alahuulta, ensimmäisiä hapaita odotellessa. Sillähän se kärttyisyyskin selittyisi. Ikää kohta kuitenkin jo 5 kuukautta.
 
Takaisin
Top