Mitä mukaan synnärille?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä en ota syömistä. Ainakin meillä sai tosiaan välipalaa, jos vaan pystyi syömään. :D Varmaan se vähän riippuu, ku eikö sitä mahdollisen hätäsektion takia sitä syömistä vältetä, ellei synnytys veny. Miehellehän sitä vois jotain pakata mukaan, tosin viimeksi kävi syömässä sillä välin, ku sain epiduraalin ja nukuin päikkärit. Sairaalassa sai sitten synnytyksen jälkeen ruokaa koko ajan, mutta kyllähän ne omat herkutki maistu.

Moni kehuu kyllä kietaisubodeja. Onhan ne tosi käteviä, mutta itse tykkäsin (mies myös) käyttää silti enempi tavallisia, en tiiä miksi.

Myssyä en ota matkaan. Ei ollu esikoisellakaan. Eka yöksi kyllä kapaloitiin ja pää suojassa siis, mutta käsittääkseni sen jälkeen ei myssyä käytetä. Ylimääräinen lämpö haihtuu pään kautta, joten siksi pidän pään sisätiloissa paljaana. En muista, oliko omat tumput mukana, mutta en ajatellut nyt ottaa niitäkään.

Muokattu viimeksi:
  • Syötävää otan minäkin mukaan, jos ei tule syötyä niin onpahan jotain pikaista syötävää kotona myöhemmin.
  • Vauvalle otan varmaan muutamat bodyt/potkuhousut, pipon ja sukat käsiin ja lämpöpussin (jota en ole vielä hankkinut) tai sellaisen, jonka saa turvakaukaloon.
  • Deodorantti, shampoo, hoitoaine, hammasharja ja -tahna pitää ottaa. Samoin harja ja hiuslenkkejä.

• Kotiutumisvaatteet pitää pakata kotona miehelle mukaan otettavaksi, jos jostain syystä sairaalaanmenovaatteet ei ole hyvät. Pestäänkö niitä sairaalassa vai pitääkö ne lähettää pesuun kotiin, jos niihin on vuotanut paljon lapsivettä?

• Nyt äitiyskortti on tavallisessa kassissa, mutta se pitää ottaa mukaan (tai sitten sekin kassi pitää ottaa mukaan), samoin

• kamera + laturi, kännykkä + laturi ja iPad + laturi. Jos iPadiin lataa kirjoja, ei tarvi ottaa muuta mukaan. Tuskin ehtii lukea, mutta onpahan varoiksi.

Omia lääkkeitä ei ole, mutta pienen kuoharin ajattelin yrittää muistaa pakata, tulee sitten juotua tai ei.

• Tossut sairaalassa kävelyä varten? Sairaalan vaatteita ajattelin likastaa.

Meikkejä en ota mukaan. Joku halusi meikkiä että näyttää kuvissa paremmalta, mutta en oikein muutenkaan käytä. Voihan ripsari olla laukussa, ei ole pakko käyttää.

• Käteistä ja Kela-kortti vielä.
Toisaalta kunhan muistan kännykän ja äitiyskortin, pärjään aika pitkälle. Miehen kännykällä voi ottaa kuvia ja loput tavarat saa haettua myöhemmin. Onkohan noi sitten ne kaksi asiaa, jotka unohdan?

Noista bodeista sen verran, että se yksi joka meillä oli mukana synnärille joka oli päänylivedettävä, niin pääntie oli tosiaan liian tiukka emmekä koskaan saaneetkaan sitä vauvan pään yli. Esikoisen py oli "huikeat" 33 cm, joten tällä kertaa en ota sitä riskiä ettei vaatteet menisivät päälle vaan pakkaan mukaan ainakin 3 jokaista (kaksi vauvaa kun on tulossa) ja sellaisia vaatteita mitä muistan että käytimme esikoiselle :)

Pakkaan myös täytettävän vesipullon mukaan. En jaksa juosta kokoajan hakemassa lisää juotavaa jos on 2 dl lasi käytössä.

Hmmmm, tuo kuohari ei kuulosta mitenkään tyhmältä idealta :wink Olikohan meillä sellainen mukana viimeksi kun kuulostaa niin tutulta. Jos oli niin jäi juomatta, mutta ehkä tällä kertaa kunhan synnytys menee hyvin!

Taidan minäkin käydä kuoharin vielä kassiin sujauttamassa :wink Saa ainakin tunnelmaa kun sen poksauttaa vaikkei ite sitä joiskaan :grin

Mun listaa;

* kotiutumisvaatteet itselle ja käärölle + kaukalon tuo isukki myöhemmin kera lämpöpussin
* crocsit isille ja minulle ( ovat hyvät synnyttäessä ja myöhemminkin osastolla kun saavat kastua )
* Hygieniavälineet ja liivinsuojat
* Eväitä isälle synnytykseen ja luumupilttiä sekä suklaata osastolla oloa varten
* Isälle vaihtopaita ja sukat (jos vaaveli syntyy aamulla niin pitkä päivä edessä olla samoissa hikisissä vaatteissa ja voihan nuo vaikka sotkeutuakin)
* Isille myös hammasharja
* vauva-lehtiä, kynä ja vihko
* Puhelin, kamera ja laturit^
* Urheilupullo
* Löysä neuletakki osastolla oloa varten, imetysliivit ja toppi
* Vauvalle pehmolelu (esikollekin oli) ja uniliina (tein itse molemmille)

saas nähdä tuleeko lisää tarvittavia kun tässä aikansa pähkäilee..

Mä selasin tän ketjun ja kirjotin samalla oman listan kännykkään ylös! Ens viikolla lähdetään esikoisen kans vähän hermolomaileen mun pikkuveljen seuraks kun meidän äiti on reissussa, ja sit ku sieltä tullaan nii vois pakkailla sairaalakassia kun saadaan ton reissun tiimoilta kassi tyhjäks. Pakkaan myös kotiutumislaukun valmiiks, sen saa mies napata mukaan kun tulee hakeen meitä kotiin.

Oman listani tärekeimpinä on kelakortti, neuvolakortti, lääkkeet (täytyy täyttää valmiiksi yksi ylimääräinen viikon dosetti, kun mun lääkkeitä ei oikein sisko osaa annostella ilman tosi tarkkoja ohjeita..) ja puhelin. Loput voidaan tuoda myöhemminkin, mutta koitan pakata valmiiksi laukkuun myös kameran, mukavan, puhtaan vaatekerran, sisätossut ja villasukat, kuumavesipullon ja kaurapussin, hierontapallon ja -kouran sekä tietty pari rentoutumista auttavaa ja hyvää mieltä tuottavaa levyä :)

Vauvalle kotiutumis vaatekerta, myssy, tumput ja ulkovaatetoppaukset sekä tutti ja pari harsoa ja pyyhettä.

Mietin itse että mitä ulkovaatetusta ottaisin vauvalle kotiin tuloa varten. Kun toi äp pakkauksen toppahaalari on ihan kamalan iso vastasyntyneelle ja liekö tammikuussa edes niin kylmä että moista lyhyelle automatkalle tarvitsee. Onko kellään kokemusta turvakaukalon lämpöpussista? Kaverillani on ollut sellainen ja kehui sen maasta taivaisiin näppäryytensä puolesta. Mietinkin että olisiko tuollainen vaihtoehto hyvä toppapuvun korvaamiseksi. Syksyä kohden ukkeli varmaan alkaa olla sopiva äp pakkauksen haalariin.

No se kaukalopussi ois tosi kätevä ja helppo ja ihana (helppo laittaa vauva vaikka yöpuvussa autoon, kun saa pakkasella kuiteski lämpimässä kannettua autoon). Ne ovat kuiteski aika kalliita ja käyttö jää suhteellisen vähälle (muutama kuukausi täällä pohjoisessaki), joten päätin itse jättää hankkimatta. Hyvin pärjättiin esikoisen kanssakin ilman. Tosin monesti kävi mielessä, kuinka se ois kätevä Lämmitettyyn autoon villapuvussa ja peitto päällä onnistui kuiteski aivan yhtä hyvin. Hankin esikoiselle sellaisen pehmeän ja tosi lämpöisen nallepuvun, johon aion pukea tulokkaankin kotimatkalla. Se meni myös aivan hyvin vaunuissa tosi pitkään, ku on tosiaanki lämmin. Autossa aina aukaistiin, kun meillä nuo ajot kuiteski tunnin mittaisia. Kun hieman kasvaa niin tosiaan villapuvussa ja peitto päälle nin ei tule kamala hiki tai vastaavasti autossa hieman lämpöjä pienemmälle.

Äippäpakkausta en ottanut, mutta esikoisen äippäpakkauksen toppapuku tallessa. Ensi syksynä taidan kuiteski ostaa jo erilaisen puvun, joka pitää kosteutta eli jolla voi lumihangessakin möyriä. Ensi talvena sitä jo kontataan ja mahdollisesti tepastellaankin ulkona.

Muokattu viimeksi:
Meillä on Wallaboo kaukalopussi joka ostettiin siis nyt tälle neidille..ei käyttökokemusta vielä mutta todella ihanan kätevän oloinen on!

Ite kans aattelin tuon Wallaboon hommata ja mietin et miten se toimisi myös vaunuissa... Ootko MarinaMelina kokeillu sitä vaunuihin, pystyisiköhän käyttämään? Mulla kun ei ole itsellä autoa, niin muuten käyttö jäisi tosi vähälle...

Niitähän on erikseen kaukalopusseja ja lämpöpusseja mun käsittääkseni...toi kaukalopussi on aika lyhyt verrattuna noihin lämpöpusseihin..Jotenka itse varmaan ostaisin sen pidemmän version vaunu käyttöön..

Tiedän joo et on, mut ei yhtään huvittaisi ostaa montaa pussukkaa, ja kun rattaisiin syksyllä pitäisi sitten semmonen pitkään menevä hommata :) Mittojen puolesta menis sopivasti tuohon mun citycross-koppaan se kaukaloversio, mut olis kiva kokeilla ensin... Oikeestaan oon kyllä jo päättäny et semmosen haluun joten semmonen tulee :D

täytynee varmaan käydä pussukka hakemassa. Baby stylessa oli vielä tarjouksessa 35€ ihan hyvän oloinen pussi, ei minusta ole kamalan kalliskaan. Jotenkin tuntuis että on vaan helppo laittaa poika pussiin vähemmissä kamppeissa, kun aina purkaa ja keriä järjettömiä vaatekerroksia.

Mä ostin sellaisen kotimaisen emman kaukalopussin, untuvatäytteisen. Ei ollut pahanhintainen moniin muihin verrattuna. Vaikuttaa kätsyltä, just automatkoille, kun on sit helppo avata kun autossa alkaa olla lämmin. Todennäköisesti se siis pakataan kotimatkaa varten, varmaan sinne alle peruspotkupuvun lisäksi sellainen 'nallehaalari' ja jos kova pakkanen, niin villahaalari väliin..

Ainaki mulla se nallehaalari on nimittäin todella lämmin itsessään, kun on teddykangasta eli vain sisävaatteet alle, jos autolla matkustaa. Voihan siihen paukkupakkasilla laittaa vielä peiton kun kantaa lapsen autoon, mutta siinä nallehaalarissa tulee tosi kuuma autossa hyvin pian. Meni pitkään syksylle vaunuissakin se puku, kun villahaalari alle ja pussiin vaunuihin. Toki sitten kunnon pakkasilla käytin toppapukua. Se minkä automatkoilla usein koin oli se että tarttis/haluais ohuen peiton lapselle. Kaukalopussiinkaan en ihan sisävaatteissa lasta laittasi, kun jotenkin tuntuu, ettei pientä voi autossakaan sisävaatteissa pitää. Sen vuoksi harrasti sitten mieluummin sitä, että sisävaatteissa autoon tai siis se hengittävä villapuku sisävaatteiden päälle ja sit peitto (lakki tietty myös päässä) päälle ainakin sen ajan, kun kantaa lapsen autoon, joka yleensä näissä tilanteissa oli lämmin. Ohut peitto oli kyllä kätevä monessa tilanteessa Lyhyillä matkoilla esim. kauppaan puin sitten kyllä ihan nallepuvun tai toppahaalarin päälle, kun en tykännyt kaukalossa vauvaa kuljetella, ellei nukkunut.

Ei mene kaukalopussi kauaa vaunuissa tai ainakaan sitten, kun sitä toppapussia tarttee ratasosassa isommalle lapselle. Me ostettiin rattaisiin sellainen ja en ole katunut. Todella kovassa käytössä oli, kun esikoinen nukkui vielä toisen talvenkin päikkärit vaunuissa eli 1,5-vuotiaaksi asti. Vauvallahan se kaukalopussikin kyllä menee myös vaunuissa. Ei tuo Walleboon pussi ole kyllä kovin kallis, 55 e näyttää olevan ilman alennuksia, mutta taidanpa pärjätä ilman, kun aloin tosiaan miettiä, miten käytäntö osoitti viimeksi.

Mä ostin Kappahlista sellasen nallepussukan, kokoa 50/56, siin oli myös aukko, mistä saa turvakaukolon vyön.
Siinä oli tarkotus tuoda poika kotiin synnäriltä. Ja aateltiin, et se menee tän talven autoreissut. Vaunuihin pojan paketoi sit siihen pukuun ja makuupussiin jne. Äippäpakkauksen toppapuku tosiaan menee varmaan sit ens syksynä/talvena.

Muuuten en o viel miettiny synnärilaukun pakkausta. Perhevalmennuksessa sanottiin, et omat hygieenituotteet ja miehelle evästä kannattaa ottaa. Sanottiin, et ei kannata paljon ottaa tavaraa, koska säilytystilaa ei o paljon. Ja meillä on n.10-15min matka kotiin, ni mies voi sit tuoda/hakea, jos jotain tarvii. Ja sairaala tarjoaa wi-fin eli pädillä pärjää, jos jää luppoaikaa. :)

Tyksissä kuulemma synnyttäjillä pitäis olla omat sisäkengät. Otetaan miehellekin mukaan, ettei tarvi talvikengillä olla synnytyssalissa.
Pidän nykyään neuvolakorttia mukana käsilaukussa koko ajan, jos tulee tarve mennä äkillisesti synnärille syystä tai toisesta. Kelakortti on lompakossa ja miehellä aina kännykkä mukana, jolla saa kuvia. Omakin on varmaan mukana, mutta sen kamera on huono.

Tekisi mieli jo pakata sairaalakassi. Ostin uudet Crocsitkin, tosin olin pohtinut niitä muutenkin koko kesän.

Kai se olisi järkevää pakata kassi valmiiksi. Vaikka tulisi kiire sairaalaan, miehen olisi helppo napata kassi. Laturit se osaa kyllä ottaa, eli niitä mitä ei voi pakata, ei tarvitsekaan välttämättä pakata vielä.

Täällä on jo kassi aikalailla pakattu :) on itsellä rennompi olo kun alkaa olla valmista. Eikä siihen kun esikko syntyi ole kun reilu 4 viikkoa...hurjaa!! :D

Takaisin