Mitä mukaan synnärille?

Pakattu kassi odottaa vaatehuoneen kaapissa :grin Esikoisen syntymään olis tänään enää vain 7pv!! Wow!!
 
Millaista vaatetta olette pakanneet? Vai luotatteko sairaalan tarjontaan? Olisko jumpsuitti hankala tai outo?

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Jos itselle meinaat niin mä ainakin luotan sairaalan tarjotaan..se hikoilun ja muunkin eritteiden määrä oli itsellä ainakin sellasta että ihan mielelläni annan vaatteet muiden pestäväksi :wink mukaan otin sairaalassa oloa varten vaan noi carriwellin comfortit ja imetystopin sekä sellasen löysän neuletakin..niillä pärjäsin viimekskin tosi hyvin :)
 
Mä en kans haluu miettiä, et milläköhän noi veri- tai maitotahrat saa pois omista vaatteista, vaan todellakin kulutin sairaalan vaatteita niin paljon kuin tarvitsi. Villasukat oli ainoa oma vaate siellä ollessa ja ne on pakattu nytkin. Muutenkin suurinpiirtein kassi on pakattu ja pieni lista puuttuvista tavaroista on jääkaapin ovessa, jotta sit lähdön hetkellä ei tarvii miettiä, että mitäköhän vielä pitikään ottaa :)
 
Mä otan vaan ne vaatteet millä lähen, villasukat, imetystopin ja imetysrintsikat. Plus ehken jonkun villatakin. Jos vanhemmat haluaa tulla käymään niin kiva vetää ees toi toppi ja villatakki päälle :)
 
Mä oon viettäny elämässäni niin paljon aikaa sairaaloissa, että ajatuskin niistä keltasista ja punasista pyjamista yököttää, puhumattakaan epämukavista kylpytakeista ja tieskenen jaloissa hikoilleista tossuista... siksi pari omaa pyjamaa/oloasua, alkkareita, villatakki/aamutaaki ja sisätossut lähtee mukaan. Synnytykseen suostun ottamaan sairaalavetimet, mutta heti siitä selvittyäni haluan suihkuun ja omat vaatteet päälle! Pyjamapaidat valikoituu käytännöllisyyden mukaan, eli kietaisumalleja joiden kanssa helppo imettää ja pitää vauvaa iholla :)

Niin ja toki puhdas ja mukava vaatekerta kotiutumisra varten.
 
Kolibrin kaa samoilla linjoilla vaatetuksen kans. Usnon myös et omat vaatteet (ja kodin tuoksu niissä) auttaa toipumisessa. Lisäks uskon et jo ennen synnytystä pidetyt omat vaatteet vahvistaa sitä tosiasiaa että synnyttäjä ei oo potilas, ja että sulla on oikeus vaikuttaa synnytyksen kulkuun.
 
Voihan se toisilla olla näinki eli yhtään tuota näkökulmaa / mielipidettä vähättelemättä. Minä en kokenut sellaista vaikutusta, vaan toipuminen alkoi heti sairaalavaatteissakin, vaikka hätäsektio tehtiin eli eka pävän makasin kipupumpussa ja tipassa kiinni, mutta sitten vaan ylös yrittämään. Leikkaushaava vuoti ja oli kipeä. Verkkoalkkarit ja sairaalan löysät, "kainaloihin asti" vedettävät housut oli ainoat, joita saattoi ajatellakaan päälle. Kyllä joutui sitten kotona miettimään, mitä päälle pukea. Eikä tarttenu muutenkaan miettiä tahroja yms. ja päivittäin sai vaatteet vaihtaa. ITse kun en seuraavana päivänä päässyt kotiin. Omat imetysliivit oli ja aamutakki ois voinu olla oma, mutta en kokenut tarpeelliseksi. Oli ihana hukkua massaan. :D Sopivia tossuja ois tuskin löytyny, joten ne oli hyvä olla itellä.
 
Täytyy myöntää, että kun itse menin leikkaukseen josta kotiuduin seuraavana päivänä, tunsin itseni todella sairaaksi sairaalavaatteissa. Kanyylit ja kaikki lisäsivät sairauden tunnetta. Aion silti likastaa sairaalavaatteet ja pitää vain jotain omia vaatteita ja laahustaa käytävillä haamun näköisenä.
 
Pakkaan varmaan joitakin omia vaatteita mukaan varalle.. Jokin oma kylpy-/aamutakki olisi kiva, mutta ainoa jonka omistan on valkoinen tassukuvioinen :p Ehkä vähän liiaksi erottuva.. Viime Tammikuussa jäi sairaalavaatteista huono fiilis kun kaikki olivat niin suuria.. Vaikka sitten käyttäisi niitä yli-isoja housuja ja paitaa niin saisi edes sopivan aamutaki päällensä niin tuntisi olonsa mukavammaksi kun ajattelee, että pitäisi vauvaa hoitaa samalla niin ei ole kiva jos itseä tuskastuttaa huonosti istuva telttaa muistuttava takki.. Eikä se värikään ole niin hyvin pukeva :grin Vastaan tulikin jo ihanat sandaalit kesää ajatellen, mutte ensitöikseen ne menevät sairaalatossuina.. Sairaalan kengät ovat toinen asia, jotka ovat niiiiiiiiiiiin epämukavat..
 
Villasukat ja villatakki, muuten sairaalavaatteet ettei tartte heti alkaa pyykkivuoren kanssa painimaan ja vaatteista eritteitä hinkkaamaan kun kotiutuu. Muutenkin maidon noustessa hikoiluttaa niin pirusti, että monta kertaa yössä sais vaihtaa sekä vaatteet että lakanat.
 
Hyvä kun kirjoitit villatakista, muistin että onpahan kaapissa pitkä villatakki jota ei muuten tule käytettyä niin mennee hyvin sairaalatakkina :):)
 
Aikooko moni pakata vauvalle tutin mukaan? Aikoinaan (1997, 1998 syntyneet) sai vielä sairaalan puolesta ensimmäisen tuttinsa, mutta 2010 syntynyt tyttö ei ainakaan tyksistä saanut. Sanottiin, että häiritsee maidon nousua, mutta kyllä se nousi vaikka tutin pienelle annoinkin, et pystyin suihkussa tms käymään. Hänellä kun olisi ollut koko ajan imu päällä, eikä sitä oikein rinnatkaan kestänyt. Nyt olen taasen ajatellut ostaa ja keittää tutin valmiiksi jo sairaalakassiin. Sitä ei ole vielä pakattu, mutta tuskin mitään ihmeellistä edes otan. Oon toivonut poliklinikkasynnytystä, eli mikäli kaikki menee ok, niin päästäis muutaman tunnin kuluttua synnytyksestä kotiin. Puhtaat kotiintulovaatteet kannattaa kyl miettiä valmiiksi, koska jos vedet menee, ni ne synnytykseen menovaatteet ei välttämättä oo käyttökelpoisia :-) Ne on muuten piirun vaikea miettiä valmiiks, kun ei yhtään tiedä, minkä kokoisena sitä kotiutuu. Plus sitten se, et tuleeko esim. tikkejä, niin ei ehkä ihan farkkuja kuiteska..
 
Synnytin ensimmäisen vauvan kätilöopistolla ja sielä painotettiin jo silloin ko käytiin tutustumassa synnäriin, että tutit on sitten sairaalassa kiellettyjä! Muistan kuinka omasta mielestä oli jotenki tosi huvittavaa että kätilö kieltää pakkaamasta tutteja vauvalle mukaan. Ja kuinka kätilö selitti että enää ei ole missään sairaalassa niin sanottuja vauvahuoneita jonne vauvan voi tuoda vaikka suihkun ajaksi vaan vauva on koko ajan äitin kanssa. Olihan se järkyttävää ko itte oli ihan loppu synnytyksen jälkeen ja kipeä niin ei voinu hetkeäkään levätä ko vauvaa oli hoidettava.No muutenkin kyseisetä sairaalasta jäi p****n maku suuhun ja tämä siis 2011. Noh toinen vauva syntyi Rovaniemellä. Kun käytiin tutustumassa synnäriin täällä niin kätilöt painotti että on hyvä muistaa ottaa vauvalle tutti mukaan niin sujuu kotimatkakin paremmin :). Näin ne käytännöt vaihtelee... Ja täällä vauva otetaan kaikilta( mikäli äiti haluaa )niin ensimmäiseksi yöksi vauvalaan hoitoon että äiti saa kerätä voimia. ja vauvan voi viä suihkun ajaksi tai jos haluaa kanttiinissa käyä niin hoitajille.
 
^ Näin ne käytännöt vaihtelee, mutta onpa hurja ero! Kummipoika syntyi TYKSissä pari kktta sitten, ja ensisynnyttäjälle jätettiin vauva yöks, vaikka äiti oli ihan poikki pitkän synnytyksen ja kahden tunnin ponnistamisen jäljiltä! Ei ollut sitten tuore äiti herännyt vauvan itkuihin yöllä uupumukseltaan ja aamulla sai hoitajilta huudot siitä, ettei oo vauvaa syöttänyt.. Kyllä mä lähden siitä, et mun vauva ja mä päätän, saako tutin vai ei. Ei se kotimatkakaan oo kovin mukava, jos vauva koko ajan kitisee ja meilläkin menee matkaan n. 1,5h!
 
Mä synnytin viime vuoden elokuussa kättärillä. Olin valvonu 2 yötä (ekan kotona kun oli "kumma olo" ja tokan synnyttäen laitoksella. Aamulla 7:30 päästiin osastolle eikä kukaan missään vaiheessa ehdottanut et vauva olis voinu mennä jonnekin hoitajien kanssa että oisin hetken saanu nukkua. Siinä mentiin kolmatta vuorokautta ilman unta... Mulla jäi ruokkimis rumban välissä 1h aikaa levätä ennenkuin rumba alkoi uudestaan (imetys,pumppaus,ruiskulla syöttö, 1h lepoa äitille ja sama rumba alusta...) syöttää kun piti 3h välein kun poika synty ennenaikaisesti! Kotiin kun päästiin niin laskin et 5vrk:n aikana olin nukkunu reilu 10h... Se on sitä paljon puhuttua ja kehuttua lapsilähtöistä (vai mikä se nyt oli) hoitoa!
 
Hätäsektion jälkeen herättyäni nukutuksesta vauva nukkui heti vieressä. Joutuivat tosin nostaan vauvan rinnalle, ku en eka päivänä vielä pystynyt nouseen ja olihan se pari päivää hidasta muutenki niin sain kivasti apuja kaikkeen, kunnes pääsin kunnolla liikkeelle. OYSissa pyytäessä ottavat vauvan hoitoon, ellei saa nukutuksi. Minusta periaate on oikea.

Mulla oli OYSissa tutti mukana, mutta olivat laittaneet siellä jossain vaiheessa sairaalan tutin suuhun, kun vaihtoivat vaipan ja uuden sai pyytäessä, jos tippui esim. lattialle. Meillä tosin neiti ei syöny tuttia koskaan myöhemminkään muulloin ku nukahtaessaan.
 
Otan parikin tuttia mukaan, varmuuden vuoksi.. Vaaleanpunaisen kun tyttöä on lupailtu ja varalta keltainenkin jos kuitenkin sattuu poikana syntymään :wink On kai se parempi olla turhaan mukana kuin mies lähettää kotiin sitä etsimään ja keittelemään.. Plus sitten saa mahdollisesti heti oman tutin suuhun, eikä sairaalan..

Tyksiin menijänä ei kovin positiivista kirjoitusta tuosta sairaalasta ole tullut mihinkään keskusteluun :rolleyes: Ihan odotettavaa omienkin kokemusten rinnalla ko. laitoksesta.. Noh.. Kunhan terveinä päästäisiin molemmat kotiin niin hyvä olisi..
 
Aloin eilen pakkailla sairaalakassia pikku hiljaa ja mieleen tuli pakata mukaan myös iso kauppakassi ulkovaatteille. Kätilöopistolla niille ei ainakaan ollut mitään paikkaa vaan mies niitä joutuu raahaamaan ensin vastaanottohuoneesta synnytyssaliin ja sitten synnytyssalista osastolle. Pysyy hanskat, takki ja kengät paremmin mukana kun saa ne yhteen kassiin. :)
 
Takaisin
Top