Mitä mukaan synnärille?

KoBe

Varmaotteinen viestittelijä
Tammikuunmammat 2015
Ajattelin perustaa tällaisen ketjun, vaikka (toivottavasti) ennen tammikuuta ei tarvitse synnyttämään mennä.
 
Jo synnyttäneet osaavat varmaan antaa vinkkejä.
Jotkut ovat suositelleet mammakalsareita ja isoja, imeviä siteitä koska jälkivuoto on kuulemma runsasta ja yllättää useimmat. Toiset on kai saaneet sairaalan verkkokalsareita käyttöön, joten en tiedä onko tarpeen.

Synnytykseen mukaan kamera (joskin haluan itse päättää, otetaanko punaisesta punnerrusnaamasta kuvia = ei) tai kännykkäkamera. Lukemista (miehelle?). Hiusharja. Hammasharja. Omat sandaalit. Äitiyskortti.

Ja isä saa sitten myöhemmin tuoda kantokopan ja vauvalle vaatteita.

Tarvitaanko muuta?
 
Mä voin kokemuksesta sanoa,ettei koskaan ole liian aikaista :rolleyes: Mun synnytys käynnistyi spontaanisti vkolla 35 ,mutta onneksi olin jotain sairaala tavaraa kerännyt valmiiksi kaappiin josta mies kävi ne hakemassa kun synnytyksessä tuli "tauko".

Minulla oli mukana ainakin suolakeksejä ja välipalakeksejä ( tuli tarpeeseen! Olin syönyt lounaan ja seuraava ruoka oli seuraavan aamun ap) ja tuoremehu pillimehuja. omat hygienia tuotteet (deodorantti,hammasharja&tahna,hiusharja,shampoo,suihkusaippua). Oli kotoisampi olo kun oli omat mukana. Ikinä ei tiedä montako pv sairaalassa joutuu olemaan... Rennot vaatteet joilla lähtee sairaalasta, maha on edelleen iso ja paikat kipeänä. Itse halusin tarkkaan valita vauvalle kotiinlähtö vaatteet niin nekin tuli mukaan. Niin ja imetysliivit.


Hki:ssä ainakin saa siteet ja iki-ihanat verkkoalushousut sairaalasta. Sairaalan vaatteita saa käyttää ja ne oli minusta ihanan mukavat,ei paina eikä purista ja oli helppo harjoitella imettämistä.

Jotain lukemista/ ajanvietettä on hyvä olla varalta. jos synnytys etenee hitaasti niin aika tulee pitkäksi.
 
Mulla oli viimeksi mukana:
- kamera
- kännykkä ja laturi
- evästä (miehelle protskupatukoita, itselle vuodeosastolle lakua, luumuja ja tripmehuja)
- imetysliivit, joita tosin käytin vasta lähtiessä
- hygieniatarvikkeet eli hammasjutut, shampoo, suihkugeeli, kasvojen puhdistusaine, kasvorasva ja deodorantti

Mä menin ja kotiuduin samoissa vaatteissa. Käytin sairaalan verkkopöksyjä, siteitä, vaatteita ja sandaaleja. Vauvan kaukalon ja kotiutumisvaatteet mies haki. Mulla oli viimeks sopivasti tavaraa, ei mitään turhaa. Me oltiin perhehuoneessa ja se oli ihanaa, kun sai olla ihan kaikessa rauhassa.
 
Okei, eli eväät on tarpeen. Sairaalan vaatteita ajattelin itsekin käyttää, koska joku muu huolehtii niiden pesusta. Tosin itse olen tuntenut oloni niissä heti sairaaksi :grin . Kun sai omat vaatteet leikkauksen jälkeen päälle, olo parani huomattavasti. Deodorantti on hyvä muistaa. En ole niitä, jotka tuoksuvat ruusuilta hikisenä, olisinkin.

Imetysliivit hankintalistalla, tosin olen ajatellut hankkia semmoset vasta lähellä synnytystä. Mut mitäs jos synnytys tuleekin eteen jo ennen kuin ehdin hankkia semmoiset? Ehkä siitä ei kannata stressata :confused: ... vielä.
 
Mä todella olisin tarvinnut imetysliivejä sairaalassa esikoisen kanssa, mutta en ymmärrä miten ikinä olisin osannut etukäteen sellaiset hankkia. En todellakaan ollut varautunut siihen, minkälaisiksi rinnat kasvavat ja tosi nopeasti :eek: Etukäteen hankitut liivit olis saletisti olleet pienet. Mutta jotain tukea olisin rintoihin kaivannut. Jos ei liivejä saa hankittua ennen synnäriä niin suosittelen ottamaan mukaan jonkun "napakan" topin, jossa esim.liivinsuojat pysyisivät paikoillaan (niin, ja liivinsuojia). Topin kannattaa toki olla sellainen että vaikka toisen olkaimen saa helposti pois ja tissin esiin :)

Itselläni tulee mieleen tärkeimpinä seuraavat:
-deodorantti
-hammasharja ja -tahna
-hiusharja (shampoo ei ehkä välttämätön, sairaalassakin on)
-lukemista!!
-evästä (esim.pillimehua, karjalanpiirakkaa, suklaata :wink)
-kamera
-kännykkä + laturi
-mukavat vaatteet kotiutumista varten
-liivinsuojia
-imetysliivit/imetykseen soveltuva toppi

Ja täällä kans suositellaan pakkaamaan mielumin ajoissa kun viime tinkaan. Itsellä pakkaus jäi esikoisen kanssa tekemättä kun luulin että aikaa on. No ei sit ollut :grin ja mies toi kaiken jälkeenpäin.

AI NIIN, JA ÄITIYSNEUVOLAKORTTI :)
 
Mä halusin omat shampoot yms. kun ne sairaalan on yleensä sellasia hajusteettomia. :) Mä suosittelen sellasia bravadon body silk seamless (?) liivejä, ne joustaa eli voi hankkii jo ennakkoon. Mä käytin niitä sit loppuviimeks yöliiveinä, kun ei tukenu tarpeeks mun f-kupin rintoja, mut niillä pääsi hyvin alkuun.
 
Minulla oli pillimehut ja hedelmäsoseet synnytykseen. Soseet olisivat olleet tarpeen kun energia loppui, mutta en tajunnut pyytää niitä, ja mies ei tajunnut antaa :wink Musiikki jossain muodossa sen varalta että synnytys etenee hitaasti.

Ostin Boobin imetysliivit synnytyksen jälkeen, aivan ihanat ja joustavat joten mahduin niihin sekä isoilla että pienemmillä rinnoilla. Tällä kertaa pakkaan ne mukaan! Käyn varmaan ostamassa toisetkin jossain vaiheessa :)
Hiuspampulat mukaan jos pitkät hiukset, ja silmälasit jos sellaiset käyttää.

Ja joku jo mainitsikin luumut! Sunsweetin ovat hyviä! Minulla ei ollut niitä ensimmäiseen synnytykseen, mutta kaveri keksi lähettää suklaan, lehtien ja bodyn kera :Heartred Nämä syödään siis ummetukseen synnytyksen jälkeen. Paikat ovat muutenkin niin kipeät että ei pysty mitenkään enää ponnistamaan...
 
Sairaalaan kannattaa ottaa mukaan myös vauvalle tumput ja hattu. Ainakaan viimeksi (2011) näitä ei Kätilöopistolla saanut. Tai hattu oli semmoinen tuubisideharsosta solmittu, joka ei pysynyt vauvan päässä :) Ja sairaalan tossut eivät olleet ainakaan minun jalkoihin sopivat, jos niillä kävelee mieluummin kuin pelkillä sukilla niin omat voi hyvä olla ottaa mukaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo hyviä juttuja tullut, en jaksa toistaa.

Mutta kotiutumisvaatteista sen verran, että kannattaa _oikeesti_ kattoo mukavat ja löysät vaatteet kun koskaan ei voi tietää miten synnytyksessä käy. Ite olin eka ajatellu laittaa legarit, mutta koska vauva tuli sektiolla, ne olis puristanu suoraa siihen haavaan. Mammalökärit oli paras vaihtoehto.

Viimeks mulla oli omat pikkarit koska inhoooooon niitä verkkojuttuja, mutta aika pian jouduin kuitenkin sairaalapöksyihin kun kaikki omat meni likaseks (2-3krt/pvä sai vaihtaa..) Mulla oli myös oma yöpaita kun halusin tuntea oloni mahdollisimman mukavaks. Harmi että mun yöppäri oli sellasta "perusmallia" eikä imetysystävällinen, joten vauvan syntymän jälkeen olin sairaalavaatteissa mutta mulla oli koko ajan niin kuuma niissä! (Ne oli jotain vitun flanellia!) Ens kertaa varten aion ostaa itelleni muutaman mukavan edestä aukeevan paidan (esim miesten kauluspaitoja) niin saa olla sit syntymänkin jälkeen omissa vaatteissa.

Ja mä olin sairaalassa yhteensä viikon...

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Sen kerran kun synnyttämässä olen ollut niin en olisi mitään muistanut ottaa mukaan, jollei mies olisi huolehtinut. Lähtöä odotettiin 41+3 viikolle asti, mutta kun se hetki koitti niin itse en ajatellut mitään, mies ilmeisesti oli muistanut ottaa tuon äitiyskortin mukaan. Itse unohdin kaiken pikkuhousuista lähtien. Siellä tönötin -27 asteisessa pakkasessa miehen kollegehousuissa, isossa hupparissa, villasukissa ja pipo päässä. Takkikin onneksi oli, se sentään tyylikkäästi musta villakangastakki. Kyllä varmaan huikea näky olen Jyväskylän synnytysvastaanotolla ollut yhden aikaan yöllä. (Syynä tähän taisi olla suoraan suihkusta sairaalaan lähtö, tosin välissä kävin päästämässä lapsivedet olohuoneen matolle...)
Onneksi matkaa sairaalaan oli se 800m niin mies sai tuoda erinäisiä tarpeellisia asioita mukanaan muutaman päivän ajan. Ja eväisiin ei ollut aikaa, kun lapsi oli pihalla muutamassa tunnissa. Sen jälkeen sainkin maittavan aamu(yö)palan.

Eli pakatkaa ne tavarat hyvissä ajoin vaikka se synnytys venyisikin! Tai tehkää edes lista niin mies osaa valkata hyllystä. Kyllä siellä sairaalassa kuitenkin ensi hätään kaikki löytyy :) Itse aion lähdön hetkellä edes muistaa ne pikkuhousut..
 
Mulla oli mukana lakua, salmiakkia, suklaata, elovena-juomia, kännykkä ja laturi, imetysliivit (bravado), liivinsuojia, villasukat (talvi ja mä ainakin palelin kun ne sairaalan peitot on niin ohuita, nukuin aamutakki päällä), hammasharja ja -tahna.

Sampoota oli siellä (tai saippuaa). Kalsarit ja siteet sai sieltä. Mies toi vauvanvaatteet kotiutumispäivänä. Itse lähdin samoissa vaatteissa kotiin.

Dödöä olisin ehkä kaivannut, ja hiusharjaa.

Noi eväät/herkut mutustelin sitten synnytyksen jälkeen, oltiin sairaalassa 5 pv. Synnytyksen aikana sain yhden pillimehukeiton, joka maistui kamalalta koska siinä oli aspartaamia, ja mustikkakeiton joka jäi syömättä. Olin siis koko synnytyksen (aamusta iltaan) nestelinjalla, ei tehnyt mieli syödä.
 
Viimeks oli

vauvalle vaatteet ja kaukalo
itelle kotiinlähtövaatteet
siteitä; näitä en ota tälläkertaa, jälkivuoto on niin runsasta ettei niillä kaupan siteillä tee mtn, ku niistä sairaalan vaipoistaki tulee hetkesä läpi.
Imetysliivit ja suojat (nää on oikeesti tosi tarpeelliset, paidat on muute likomärkiä!)
dödö ja pesuhommat (dödöä en kyllä käyttäny kertaakaan, ku ei siinä vauvan hurmasa oikee kerenny aattelee. :D)
Tabi, tällä kertaa mennään kännykän netillä koska inhoan tota tabia!
Eväitä en tarttenu ku oulusa ainaki sai ruokaa synnyttämäsäki aina ku pyys. Söin joskus kaheksalta illalla ja 2 aikaa yöllä saatiin molemmat vielä yöpalaa.

Ekat 2 pv olin sairaalan vaatteisa, mut sit vaihdoin oman mekon päälle ku ahdisti ne sairaalan hiostavat vaatteet.
 
Tääl TYKSissä ei synnytyssaliin mentyään saanut enää ku nestemäistä ruokaa. Oli aika heikko olo kun vuorokauden eli pelkällä mehukeitolla ja mehulla. Ai että maistui onnittelukahvit ja voileivät hyvältä, vaikka ei sit ois millään malttanut syödä. :)
 
Toistoa tulee, mutta...Minäkään en kaivannut omia eväitä enkä omia vaatteita (omat sandaalit oli, sillä sairaalasta ei oikein löydy kokoja). Lukemista (en tosin jaksanut oikein lukea), kännykkä (nettiä tuli selailtua ja tekstareita läheteltyä) latureineen, imetysliivit + liivinsuojia, hammasharja ja -tahna, hiusharja, -renksu, dödö sekä oma shampoo olivat tarpeen. Mies toi sitten vauvalle vaatteet + kaukalon, kun kotiinlähdön aika koitti. Mulla oli kans lähteissä samat vaatteet ku tullessa ja onneksi oli löysät, mukavat mammahousut, ku oli se sektiohaava navasta alas.
 
Nostellaas tätä ylös, jos vaikka on jollekin tullut jotain uutta ja mukavaa mieleen. Monessa paikkaahan näitä listoja on, mutta ainakin itselle on kiva saada vinkkejä asioista mitkä saattaa tulla tarpeeseen tai olla täysin turhia.

Itse ostin kuukaus takaperin laukun ihan vaan synnäriä varten, ja hoitopöytää ja vaatekaappia selatessa oon heitellyt sinne epämääräisesti tavaraa sisään. Ens viikolla kun loma alkaa, niin aattelin sitten ihan oikeasti kattoa, että mitä synnärikassiin on tulossa. Taitaa olla nyt jo bodyjakin siellä 3 kpl, kun aina kun tuli pieni body käteen, niin heitin sen kassiin - pitäs varmaan päättää, että mikä niistä sitten on se kotiutumisvaate.
 
Meillä oli onneksi kaksi bodya mukana kun tytär syntyi. Esikoinen kun oli niin en ollut tajunnut että pään yli vedettävä body on PAAALJON vaikeampi kuin kietaisu! Sitä pään yli vedettävää ei sitten koskaan tullut edes käytettyä kun oli niin tiukka.

Välipaloja otan mukaan synnytykseen, ei niinkään ehkä sairaala-aikaan niin paljon. Minä en ainakaan saanut mitään syötävää ennenkuin tyttö oli jo syntynyt.
 
Tuosta kietasubodysta oon kuullu ennenkin - ja monet miehetkin kuulemma tykkää enemmän kietaisuista ja muista "helpoista" vaatteista - no mulla ei tätä mies ongelmaa nyt tuu ihan heti olemaan =). Kietasuvaatteet oli yhdellä tutulla ainoita mitä saivat vauvalle ensi alkuun päälle kun oli pieneltä mennyt käsisijoiltaan tms. synnytyksessä, eikä siis pukeminen ollu ens alkuun helppoa, kun piti kättä varoa.
 
Kiva kun tätä nostettiin, vois pikkuhiljaa alkaa oikeasti miettimään mitä mukaan vois pakata vaikkei toivottavasti vielä muutamaan viikkoon lähtö laitokselle olekaan ajankohtaista. Mieluummin hyvin valmiina ajoissa kuin että jäis pakkaamatta kokonaan.

En olis ilman tätä ketjua tajunnut esim syömistä pakata mukaan. Kiitti siis vinkistä! :)
 
Mä just tänään päivällä pakkasin sairaalakassin! Pikkunen mahassa jylläilee siihenmalliin etten halua tuskissaan paniikissa pakata jotain mukaan...

Kassiin tuli mm. pari Nutrilet ateriakorviketta, suolakeksejä, herkkukeksejä, välipalakeksejä, muutama pillimehu ja 1l mehupurkki jossa on korkki. Kaikista katsoin päivämäärät, että jos vauva meinaakin pysyä LA saakka mahassa niin päiväykset riittää silti.

Pikkuselle pakkasin kahdet erikokoiset kotiutumisvaatteet ja ulkovaatteet. Ja pari sisämyssyä kun Helsingissä vauvalle annetaan vaan sellanen "verkkosukka myssy" kun kaikki hienot värilliset pipot on pöllitty....

Itelle tuli myös hygienia vehkeet: matkakoot shampoosta& hoitoaineesta, hammasharja & tahna, hiusharja, liivinsuojia, pehmeimmät imetysliivit, alushousut, dödö

Lähtöhetkellä kun muistais vielä puh laturin ja kameran & laturin sekä parit "pakolliset meikit" niin eiköhän noilla kotiin asti pärjää :flower
 
Takaisin
Top