Mitä mukaan sairaalaan ?

Kiitos, Dalia! Tää oli hyvä tiivistelmä. Itsekin oon Kättärille tulossa nyt ekaa kertaa. Esikoinen syntyi Naistenklinikalla 2005. Vastasit moneen käytännön kysymykseen, jotka mua mietitytti. :)

Mä oon vissiin nähny omiani :D Mut meinaan kieltää kaikkii muit tulemast paitsi äitiä ja kaveria..muistelisin et jos sanoo ettei haluu jotain tiettyy tyyppii sisään,nii sitä ei päästetä? :/

Kiitos, Dalia! Tää oli hyvä tiivistelmä. Itsekin oon Kättärille tulossa nyt ekaa kertaa. Esikoinen syntyi Naistenklinikalla 2005. Vastasit moneen käytännön kysymykseen, jotka mua mietitytti. :)

Eka lapsi tulossa meille, niin tuo oli suora tiivistelmä siitä tutustumiskäynnistä. :wink

Mä oon vissiin nähny omiani :D Mut meinaan kieltää kaikkii muit tulemast paitsi äitiä ja kaveria..muistelisin et jos sanoo ettei haluu jotain tiettyy tyyppii sisään,nii sitä ei päästetä? :/

Ei tietenkään päästä, eivätkä kerro puhelimessa mitään. Potilasturvallisuus ja vaitiolovelvollisuus.

Eli voin sanoa,etten missään nimessä haluu lapsen isää käymään(ei siis olla väleissä) ja sit se ei oikeesti pääse käymään?:)

Meillä oli esikoisen kanssa perhehuone ja olihab se mukavaa kun sai rauhassa tutustua pieneen eikä tarvinnut joka asiaan pyytää hoitajia apuun. Nyt mies jää tietysti pojan kanssa kotiin joten sairaalakokemus voi olla hyvinkin erilainen. Mielestäni perhehuone oli hintansa väärtti :-)

Tiada: Kyllä voit sanoa, eikä ne silloin anna mitään tietoja eivätkä päästä osastolle. Jos et kerro lapsen isälle milloin olet sinne menossa, niin eihän se sitä myöskään saa selville. Kannattaa varmuudelta kyllä asiasta mainita. SInä olet potilaana kirjoilla sairaalassa niin ei sinne ole kellään asiaa, kenet potilas kieltää tulemasta.

Meillä ei ollut viimeksi perhehuonetta eikä haluta nytkään. Viimeksi ajattelin sen niin, että jos vauva itkee kovasti öisin, on aivan turha että me molemmat oltaisiin sitten sen vuoksi hereillä, kun ei siellä pienessä huoneessa pääse itkua pakoon. Ja isä saa muutenkin notkua siellä koko päivän, joten kyllä sitä nyt pari yötä pärjää ilmankin sitä. Ja nyt sitten mies saa tietty olla kotona siksi, että hoitaa esikoista. Se nyt varsin pöhköä olisi, että esikoinenkin sinne raahattaisiin tylsistymään ja nukkumaan huonosti.

Esikoinen syntyi kättärillä, kuten ilmeisesti tämä toinenkin. Ei haettu paikkaa Haikaranpesästä, mutta koska siellä oli tilaa, niin sinne päästiin. Kahden hengen huoneessa olin kaksi yötä ja vain ensimmäisen yön siinä oli huonekaveri. Hän oli hyvin hiljainen, keskittyi vauvaansa eikä heistä mitään häiriötä ollut. Vierailijoita kävi sekä minulla että hänellä, mutta silloin poistuttiin sieltä omasta huoneesta siihen seurusteluhuoneeseen.

Meilläkään ei ole koskaan ollut perhehuonetta. Esikon kohalla en tainnu edes tajuta sellasta kysellä ja seuraavien kohalla iskällä onkin ollut kädet täynnä kotona, niinkuin nytkin. Ite olen kyllä osannu ihan olla sairaalassa, oon saanu levättyä ja ei oo ressannu. Pahin muisto on toisen muksun kohalta. Eka yö synnytyksen jälkeen. Neiti vaikeroi alkuyön ja kun hän nukahti 2-3 aikaan ni viereen tuotii just synnyttäny äiti. Hällä ei sitte kohtu supistunut ja voi pojat sitä hässäkkää.. Henkilökuntaa oli varmaan 6-8 paikalla, isä ja vauva jo työnnettii käytävään ku oli ahasta ja emäntä huusi kivusta ku eläin ja veri lensi ku teurastamossa.. Muutama tunti siinä pyörähti ennenku saivat homman pakettiin.. No sit heräs oma muksuni.. Joten ei nukuttu ei sinä yönä. Aamulla sitte alko vieruskaverilla puhelinrumba tai oikeestaa miehellä. Jokaiselle sano et kaikki meni hyvin ja äiti ja vauva voi hyvin.. Melekein kävin vetää äijää lättyyn..

Kyl mun pitää tiada kysyy sulta että missä kättärillä sä oot käynnyt? :D :D Voi hyvää päivää.. Ihana oot <3 Oon synnyttänyt siellä -07 ja -09, kyllä siellä kahvilassa pöydät on! :D

Meillä oli perhehuone esikoisen kanssa. Miehelle sillä oli suuri merkitys: ekat yöt lapsi oli teholla, minä "lapsettomien äitien huoneessa", sitten sain yhdeksi yöksi lapsen kahden hengen huoneeseen toisen äidin + vauvan kanssa, ja lopulta oltiin perhehuoneessa kaikki neljä yötä. Mies koki, ettei päässyt kunnolla mukaan touhuun ja lapsen hoitoon ennenkuin saatiin tuo perhehuone, mullehan se ei tilannetta niin muuttanut. Pääsi keskittymään olennaiseen eikä tarvinnut rampata kodin ja sairaalan väliä ja miettiä omia ruokailujaan yms.

Nythän mies toki huolehtii esikoisesta niin jää perhehuoneet ottamatta.

Mutta varsin pieni hinta siitä huoneesta tuli ottaen huomioon sen merkityksen miehelle.

Mäkin luulen, että perhehuone on tärkeä etenkin mun miehelle just siks, että se pääsee alusta asti kokonaan mukaan vauvan hoitoon. Varmasti mä pärjäisin niiden huonekaverienkin kanssa, mutta ois se miehelle kurjaa lähteä aina yksin yöksi kotiin nukkumaan. Varmasti sitten on ihan eri tilanne, jos lapsia on jo useampia ja miestä tarvitaan sisarusten hoitamiseen.

Mä tosiaan käsitin ettei meillä ees täällä oo perhehuoneita. No oisko tästä kotoo kuutisen kilsaa sairaalalle ni eiköhän tuo mies saa olla paikalla melkein niin paljon ku haluaa :D

Kävin ostamassa sairaalakassiin ison pussin lakuja että kakka kulkee sit sairaalassa liukkaasti ;-) synnytyksen jälkeen ensimmäiset paskallakäynnit pelotti kun olis pitänyt ponnistaa joten täytyy koittaa saada tavara tulemaan mahdollisimman liukkaasti ulos. Ja lakut vaan on paljon parempia kuin sairaalan tarjoamat luumumössöt ;-)

Heh, mulle riittää pari kuppia tujua kahvia niin johan muuten on ummetukset vaan ajatus :grin Toivottavasti ne sairaalassa osaa keittää kunnon sumpit!

Kuinka valtavia laukkuja teiän mukana lähtee sairaalaa? Ja otatteko kaikki heti mukaa vai tuoko joku sit kotiutumisvaatteet myöhemmin? En muist onko näihin jo vastattu täällä:)

Mä otan kaiken muun mukaan, mies tuo sit tullessaan turvakaukalon ja vauvan toppapuvun/untuvapussin kumpaan nyt sit päätyy :happy: mä en luota siihen et mies osaa tuoda mulle tarvitsemani :rolleyes: joten otan ne ennemmin lähtiessä mukaan.

Näin määki vähä meinasin.. Eli joku jätesäkillinen tavaraa mukaa meiltä on 60 km sairaalaa ni viittis montaa kertaa ajeluttaa tota ukkooka:)

Mä en ainakaan aio pakata kuin pikkurepun mukaan, jossa lähinnä alusvaatteita, hampaan pesuvehkeet, dödöä ja rasvaa. Lisäksi otan mukaan lukemiseksi jonkun kirjan, jos tulee tylsää. Mies osaa kyllä loput tuoda ja ei se oo niin justiinsa, vaikkei kaikki tulisikaan mun toiveiden mukaan.

Takaisin