Mitä mielessä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KatMa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko sulla ollut neuvolalääkäriä tai neuvolaa ton jälkeen? Siellä meillä ainakin käytiin läpi koska musta ne merkataan neuvolakorttiin jos en väärin muista :) mut kai se on just sen analysoinnin takia ei kaikkialla merkata et äidit ei rupee itse niitä googlailee ja miettii, et tiedon kaikki ok pitäis riittää ja sit lääkärin/th:n kanssa keskustelu tarkemmista luvuista.

Meillä lääkäri sanoi hyvin et jos ajatellaan et se luku ois esim 1:260 niin mun pitäis olla tässä hetkessä täysin samanikäisenä, samassa terveydentilassa jne raskaana 259 kertaa ja sit se 260.kerta olis että voi tulla esim. Down. Eli toodella pieni mutta riskitöntähän ei ole mikään missään vaiheessa raskautta vaikka kaikki seulat ois niin hyvät kun voi olla. Eli huoletta olisin tämän osalta. :)
Ei ole ollut vielä neuvolaa nt-ultran jälkeen, eli voi olla, että tulevalla käynnillä näitä käydään läpi, ja ainakin voin sit kysyä näistä.

Mutta toi on kyllä niin totta, mitä kirjoitat, että todennäköisyys on kuitenkin pieni, ja aina voi kaikkea kuitenkin sattua, vaikka luvut olisi miten lupaavat. Eli ehkäpä taas vähäksi aikaa lopetan tämän murehtimisen... Päätän aina, että kun joku rajapyykki on saavutettu, niin sitten vaan nautin tästä, haha, aika monta rajapyykkiä jo ohitettu, ja aina joku huoli putkahtaa jostain päähän.

Seulan tulokset tuli postissa, kirjeessä luki vain, että ei lisääntynyttä riskiä. Saakohan niitä tarkempia lukuja ollenkaan itse tietää? Tai onko niillä edes mitään merkitystä? Ei varmaan, mutta jotenkin tää huolehtiminen ei lopu, vaikka kuinka yrittää ottaa rennosti.

Liikkeitä olen välillä kuvitellut tuntevani, mutta taitaa kyllä vielä olla suoliston kuplintaa täällä.
Minäkin sain tulokset ainoastaan postissa juuri noin, tarkempia tuloksia ei ole tullut minnekään näkyviin. Täytyy sanoa, että ihan tyytyväinen olen näin. Edellisessä, keskenmenneessä raskaudessa kävi ikävästi niin päin, että verikokeen tulokset pamahti näkyviin ennen ultraa. Minä sitten viisaana googlaamaan tuloksia, jotka antoivat vähän syytä huoleen. Neuvolasta kun kysyin, niin sanoivat, että voin yrittää aikaistaa ultraa tai varata ajan yksityiselle nipt-testiin (itsellä oli jo siinä vaiheessa vähän olo, ettei kaikki ole hyvin ja onko ketään hengissä). Ultran aikaistaminen ei onnistunut, eikä se paljoa helpottanut, kun sanottiin, että vastaavia tuloksia näkee päivittäin ja kaikki on ollut hyvin. Keskenmeno tuli sitten 3-4 päivää ennen ultraa.

Sitä muuten vähän mietin tuosta kirjeestä, että siinä viitattiin ainoastaan downin syndroomaan. Eikös sen lisäksi seulottu muutakin :scratch?

Sitä muuten vähän mietin tuosta kirjeestä, että siinä viitattiin ainoastaan downin syndroomaan. Eikös sen lisäksi seulottu muutakin :scratch?
Minä ihmettelin ihan samaa, ja paniikissa googlettelin, että miksi muista tuloksista ei ole mitään kirjeessä. Huslabin sivuilta löytyikin tieto, että vaikka seulassa katsotaan myös muita riskejä, näistä ei ole mainintaa kirjeessä. Eli tulkitsen niin, että jos riski kohonnut, tulee soitto, muuten kaikki hyvin. Mutta aika epäselvää minusta...

Minä ihmettelin ihan samaa, ja paniikissa googlettelin, että miksi muista tuloksista ei ole mitään kirjeessä. Huslabin sivuilta löytyikin tieto, että vaikka seulassa katsotaan myös muita riskejä, näistä ei ole mainintaa kirjeessä. Eli tulkitsen niin, että jos riski kohonnut, tulee soitto, muuten kaikki hyvin. Mutta aika epäselvää minusta...
Kiitos! Tämä selvensi, vaikken ollut päätäni tällä vaivannut (ihme ja kumma :angelic:).

Mä olen miettinyt, että miten käytännössä ilmoitetaan vanhempainvapaasta töissä. Pitääkö nyt jo tietää, kauan aikoo olla poissa, tai siis ilmoitetaanko se yleensä etukäteen, onko kenelläkään kokemuksia? Lähinnä mietin, että mistä sitä voi tietää, että miten hommat etenee sitten vauvan kanssa, sehän vaikuttaa kuitenkin varmaan aika paljon tuohon poissaolon pituuteen ja siihen, kumpi meistä kotona on vauvan kanssa.

Mä olen miettinyt, että miten käytännössä ilmoitetaan vanhempainvapaasta töissä. Pitääkö nyt jo tietää, kauan aikoo olla poissa, tai siis ilmoitetaanko se yleensä etukäteen, onko kenelläkään kokemuksia? Lähinnä mietin, että mistä sitä voi tietää, että miten hommat etenee sitten vauvan kanssa, sehän vaikuttaa kuitenkin varmaan aika paljon tuohon poissaolon pituuteen ja siihen, kumpi meistä kotona on vauvan kanssa.

Itse ilmoitin töissä heti samalla kun ilmoitin äitiysloman aloituksesta että noin vuoden olen ainakin pois, jos tulee muutoksia puoleen tai toiseen niin otan sitten yhteyttä. Mies pitää omat vapaansa sitten kun pidän lomat ensi vuonna. En tosin tiedä miten menee oikeasti, pitääkö kuinka ilmoittaa se pituus. Itsellä esimies ainakin heti kysyi että koska aion palata niin oli sinänsä helppo heti kertoa ainakin suunniteltu pituus :)

Muistaakseni siinä on joku sääntö että saa ensin ilmoittaa yhden pätkän ja sitten kerran jatkaa sitä ja sitten pitää tehdä joku pätkä töitä. Saatan kyllä muistaa väärin. Toivottavasti joku tietävämpi tulee vielä kommentoimaan.

Kiitos infoista, pitää jossain vaiheessa jutella töissäkin näistä ja vähän kysellä, miten nämä kuviot on siellä tavattu hoitaa. Ihan hullua, että enää muutama kuukausi olisi vapaan alkuun, missähän välissä mä saan kaikki keskeneräiset hommat pakettiin...

Kiitos infoista, pitää jossain vaiheessa jutella töissäkin näistä ja vähän kysellä, miten nämä kuviot on siellä tavattu hoitaa. Ihan hullua, että enää muutama kuukausi olisi vapaan alkuun, missähän välissä mä saan kaikki keskeneräiset hommat pakettiin...

Joo, kaikki keskeneräiset hommat pitäisi ehtiä tehdä ja lisäksi perehdyttää sijainen ja dokumentoida tuhat asiaa. Tällä viikolla tuli jo tehtyä ylitöitä että saisi yhden projektin etenemään loppua kohti.

Noita kannattaa katsoa oman alan tessistä, toki valtaosa tesseistä noudattaa tässä kohtaa lakia ilman omaa sovellutusta. Eli kaksi kuukautta ennen äitiysvapaan alkupäivää pitää viimeistään ilmoittaa äitiysvapaasta ja samalla on hyvä myös ilmoittaa estimoitu töihinpaluupäivä. Töihinpaluupäivää voi omalla ilmoituksella muuttaa viimeistään kaksi kk ennen töihinpaluupäivää vanhempainvapaan vuoksi. Hoitovapaata pitää erikseen anoa työnantajalta (hoitovapaaseen ei työnantajan tarvitse suostua, huom. tässä saattaa olla tes-kohtaisia eroja!). Toki varmaan valtaosa työnantajista on hoitovapaan suhteen joustavia ja aina kannattaa selvittää onko omalla työnantajalla jotain omia käytäntöjä asian suhteen.

Kiitos Riga, tämä selvensi hyvin asiaa! Kävin vielä tutkimassa tessiä, ja siellähän oli aika kattavasti selitetty toimintatavat.

Meillä ei harmillisesti ole TES:n kirjattu kun vain tuo ilmoitusaika ennen pois jäämistä(2kk)ja palkanmaksusta äitiysloman ajalta.
Tosi suppeasti löytyi tietoa, muutaman lauseen verran :rolleyes:

Takaisin