Mitä jos vaan vihaa olla raskaana?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja corolla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäki vihaan nii sitä fiilistä :grin Sit ku mä en ees ime hyvin rasvaa ni oon sellanen ällö kävelevä tahma pallo sitten ja sit on epämukava olla :p Ja ku ei haluis pukee heti vaatteita päälle, mut käveleppä tääl alasti sitten puol päivää ku rasva ei imeydy :grin Mä oon kans miettiny tota napanuoraa et onkohan se kaulan ympäril o_O Viimeks katos jo sydänäänet ilman sitä ni mitäs sit jos ois viel se :confused: Ja sun masu asukkis on vaa riehunu liikaa :grin Poika teki sitä et se nojas aina mun masuun niin et jumiutu välil moneks tuntii ni tohon mahaa jomotti sikana ku oli ihan toispuoleine o_O Sit vaika kui koitti hieroo ni ei liikkunu vaa sammu just siihi :p No ootappa kuule ku se jää siihen tiettyy asentoo sit onki kiva ku varpaat on aina saman paikas ja kädet toises paikas :grin Mul tekee nii kipeetä tohon oikeen tissin alle kun ton varpaat on koko ajan siinä :p

Munki maha on kamala kun makaan selällee ja mäkin vihaan tätä :grin:oops: Tää ei oo kaunis ! :grin Juu en mä ny aatellukkaa ee oisit sitä pitäny hauskana :p Sille ei muuten mitää syytä oikeestaan löytyny o_O Papereiski lukee äkillinen (sit se joku hieno lääke termi sana tähän väliin), ilman napanuoran kietoutumista. Me oltii sii ponnistus vaihees ja kaikki oli ihan hyvin mä kuuntelin ohjeita ja ukko siin vieres oli sit autamassa ja sit mää vaan rupesin kelaa et nyt hei kaikki ei oo ok ku sielt tuli lisää porukkaa ovesta kun mulle ei missään vaihees sanottu et sydänäänet katos :confused: No mulle ei mitää paniikkia edes tullu et sit se lekuri koitti imukupilla mut eihän se pojan päässä pysyny ku sil oli sellanen kunnon letti tiellä ku sil ei pysyny ees se mittaus juttu päässä :grin Otti uude imukupi ja yritti mut ei onnistunu ni sit vähän leikkas ja imuvedol ulos. Ei tehny mikää kipiää onneks vaikka yks kätilö pomppi mun mahanki päällä :p

On kyllä miettiny et oliko se jotenki musta kiinni ku aloin olee niin väsyny aamulla et jos se oli liian hidasta et jäi jotenki sit huonosti sinne puristuksii o_O Ei pitäis itteään tollasista syytellä, mut mä olin ihan puoli unessa oikeesti :grin

Meillä taas ukko rilluttelee kylillä.. Ja eipä oo huvittanu mennä edes nukkumaan o_O Mut eihän sitäaina tarviikkaa olla ihmeellistä viihdettä :grin Hyvähän se on et aika on kulunu nopiaa :grin Mun kello vaan ei taaskaan liiku mihkään :confused:

Mun täytyy ny kommentoida noista kätilöistä... Mulla oli niin pitkä prosessi tuo ekan ulostuminen, että mulla ehti olemaan kaks kätilöä. Ensimmäinen oli tosi sympaattinen, ihana, mukava. Mutta tää toinen, joka oli paikalla silloin kun oltiin ns. tositoimissa oli täys ääliö.

Esim. siinä kohtaa kun mulle oli annettu toka epiduraali, niin sanoin, että mä haluan nyt nukkua (ihan kuten ekankin epiduraalin aikana). Se siinä rämpläs sitä tietokonettaan ja totes, että joo hän täyttää tästä muutamat kohdat ja poistuu sitte salista. Noh, mä nukahdin ja heräsin muutaman minuutin päästä siihen kun tää kätilö ravistaa mua olkapäästä ja sanoo "Mä meen nyt". Ei vittu! Voitteko kuvitella? Mä olin just nukahtanu! Mitä vittua sen tarvii erikseen tulla ilmottaan koska poistuu salista.

Ihan samantyylistä tilannetajuttomuutta se näytti muissakin tilanteissa. Leikkaussalissa se talutti mun miehen väärästä ovesta sisään, kun makasin siinä mahansisälmykset leväällään. Onneks se ei pyörtyny... Ovia oli kaks; toinen mun jalkopäässä ja toinen pääpuolella. Ja vittu se toope valitsi niistäkin sen väärän.

Osastolla se tuli sitte taas herättään mut keskellä yötä ja kyseleen palautetta synnytyksestä. Voi vittu, vieläkin harmittaa, että olin niin unenpöpperössä, ettei päässä liikkunu mitään, niin olisin voinu oikeesti haukkua sen pystyyn facetoface:grin Siis aivan uskomaton idiootti.

Tuli vaan mieleen, että tollasille kätilöille on ihan turha viedä kyllä mitään synnytystoivelistaa. Mutta toivotaan, että tota lajia ei oo ihan joka oksalla :)

Mun synnytystoivelista ekassa synnytyksessä oli riittävä kivunlievitys piste.:p mä toki tiesin että ilman listaakin pääsee kokeilemaan eri asentoja, olla pallon päällä tai ammeessa tms. Tosin multa tuli lapsivedet ja sitä valui runsaasti koko ajan, niin en halunnut juurikaan paljoa liikkua eikä amme luonnolliseti onnistunut. Keinutuolissa mä kiikuttelin, kun se tuntui rentouttavan.

Mä ymmärrän että jotkut haluavat tehdä yksityiskohtaisen listan, se tuo varmasti turvallisuuden tunnetta. Mutta älkää sitten pettykö, jos kaikkia kohtia ei voida syystä tai toisesta toteuttaa. Synnytys kun ei aina mene niin kuin suunnittelee ja silti kaikki voi mennä hyvin :)

Kätilöä ei pysty valitsemaan, nämä asiat kun on työvuoroista kiinni ja meidän sairaala on opetussairaala niin siellä saattaa olla opiskelijoita mukana. On totta että kätilöt, kuten me kaikki ihmiset olemme erilaisia persoonia. Toinen on rempseä ja voi sanoa asioita, joista toinen loukkaantuu ja toinen sitten superempaattinen eikä päästele sammakoita suustaan :grin Mä en silti usko että kukaan kätilö tahallaan haluaa aiheuttaa synnyttäjälle pahaa mieltä tai loukata häntä.

Täytyy sanoo et mitä oon noita synnytystoivelistoja lueskellu eri ketjuissakin, niin ei voi muuta sanoo ku et onneks en oo kätilö! Taidan olla äärimmäisen helppo synnyttäjä, kun mulla ei ollu viimekskää eikä tuu nytkään oleen mitään muita toiveita kun se et hoidetaan se muksu pihalle sieltä tyylillä millä hyvänsä ja niin pian ku mahdollista. :grin

Voi åke ! Tosi harmillista :sad001 Ehkä noi mun höpötykset laukas sulle tolasen unen ja niitä ei tuu enää :)

pommiina, Oon niin samoilla linjoilla :grin Eilen ku perehdyin tähän asiaan niin totesin, että voi vittu osaan sanoa jos haluun sielä ne spotti valot pois ja heitän kyllä kätilöä sillä ilokaasu naamarilla jos en sitä halua. Mä meinaan ahistun siitä naamarista ja viimeksikin kätilö kysyi nätisti et haluunko niin sanoin etten pysty pitää naamalla sitä. Mun poika ois voinu kuolla jos olisin etukäteen kieltäny episitomian ja sit sitä ois ruvettu pohtimaan siinä et annanko luvan leikkaa. Hällä väliä yhdellä hemmetin arvella kunhan se lapsi saadaan ajoissa ja terveenä pois :) Minusta tuo on ihan silkkaa tähti tiedettä ku on pitäny keksiä kaiken maailman juttuja ja ihan oikeesti niillä toiveilla ei kauheesti oo väliä siihen henkilökuntaan jos on mulkku kätilö niin se on mulkku ja mikää toivelista paranna sen käytöstä. Ainakaan mun mielestä :grin Hihii taisin taas ilmaista itseäni aika jyrkästi:oops::p Mun mielestä suurin osa noista on ihan itsestään selvyyksiä ja minä osaan ilmaista itseni myös sielä salissa selkeesti ja kuuluvasti :grin

Cranberry ja Pommiina. KYLLÄ NIIN puhutte asiaa. Siellä mitään tajuttomana synnytetä, että kyllä niitä toiveita pystyy heittään siinä ihan tilanteen mukaan.:wink Ja edelleen päästiin siihen asiaan, että sitä synnytystä on ihan turha etukäteen suunnitella, ei se mee suunnitelmien mukaan koskaan...

Hymykuoppa, Meiltä kysyttiin tosta opiskelijasta, että haittaako et olis hänen vika synnytys ennen valmistumista nii mua ei haitannut se ollenkaan kun loppujen lopuksi oli suureksi avuksi. Ja meilläkin oli yöllä yks kätilö joka seuras mun vointia ja vuoron vaihto oli seiskalta ja se joutu sit lähtee ja harmitteli ettei päässyt näkemään kun vauva syntyy. Ja muuten se lääkäri oli ulkomaalas taustanen ja se oli ollut jo aamulla käynnistys puolella eli tiesin et se on koht ollu 24 h töissä, mut hienosti osas asiansa ja oli todella mukava. Eikä sielä huoneessa kukaan ylimääräinen ravaa. Sulla on se oma kätilö ja plus sit lääkäri ja anestesia lääkäri. Tietty jos osuu toi vuoron vaihto kohille ni sit porukka vaihtuu.

Corolla, Niinpä ! Sitä ei voi millään tietää miten se menee joten mä ainakin meen pää koppa tyhjänä odotuksista paikan päälle ja sit katotaan mitä tapahtuu :grin Turhia pettymyksiä vaan tulee ku toivoo liikaa. Ja luojan kiitos mun mies aukoo kyllä suunsa jos on tarvis :p Tosin ei ole tarvetta ku on näi kova sananen akka :wink Tosin viimeksikin meni nii et lääkärit pyys anteeks multa :p Et ehkä mä olin sit oikeesti helppo tapaus :grin

Cranberry, Heh siis juurikin noin! Hyvin ilmaistu! :wink Ja sit oon sitä mieltä et jos jotakin asiaa ei saa siinä tilanteessa ilmaistua niin sit sitä ei tartte! Mua itseasias huvittaa ajatuskin et jos olisin moisen listan laatinu ekaan synnytykseen, niin kyl siin tilantees olis laput unohtunu ja muutenkin ollu ihan yks paska hailee mitkä valot siel oli päällä jne. varsinkin kun olin niin pöllyissä etten pahemmin muista koko tapahtumasta mitään. :grin Ei siis millään pahalla ketään esikkoa oottavaa ja listan laatijaa kohtaan, mut kyl mä aina niitä listoja lueskellessa aattelen et " voi kun te tietäsitte.. :rolleyes: " :grin

Pommiina, Ja mä olin nii unessa et koko yö meni lepposasti ja sain lääkettä lisää ja mua komennettiin sit vaa aina välil vessaan :p Ja en mä siinä tilanteessa ku olin niin väsynyt ois edes tajunnu pyytää mitää. Voi ku mää viel mietin ukko parkaa ku se koitti näyttää reippaalta vaikka kuorsas samaa tahtii siinä tuolissa kun minäkin :grin Se mun kyl täytyy ukosta sanoo et olin ihan super ylpee miten hienosti hoiti roolinsa sielä :grin Toiset ku sanoo et ukko on tiellä vaa, mut mun miehestä oli kyl iso apu koko ajan ! :p Ja en mäkää sillä listalla ois tehny mitää ku tuli hätä ni siit ois vaa ollu haittaa ku lääkärit joutus mun kaa neuvottelemaan. Ja samaa mieltä tossa et sitä mitä ei saa sanotuks ni sit ei tarvitse. :p Eikä ne kätilöt pakota sua ottamaan asioita mitä et halua. No mun käynnistyksee ny kuulu toi oksitosiini tippa ja itse asias en ois siitä ees kieltäytyny ku tiesin et se vauhdittaa synnytystä ja jälkeisvaiheen takia otan kyl mielelläni nytkin. Yks huono kokemus vaan kutkuttaa mieltä mitä mun esimiehelle kävi, mut sitä en tääl kerro kun muut menettää sit kaikki yö unet vaik loppu hyvin kaikki hyvin :grin Äitille just puhelimes naureskelin et voiks sä kuvitella miten vaikeeta se nykyjään on ku ennen on synnytetty saunassa :grin Onneksi en ole minäkään kätilö ! :grin Vois mennä hippasen hermo ihmisiin ja noihin lappusiin :p Kyllä mä ymmärrän et halutaan toivoo kaikenlaista, mut voi voi ku ei se aina vaan mee nii :rolleyes:

no niin no.eipä se "voi kun te tietäsitte" oo ihan noinkaan.joka synnytys ja synnyttäjä on kuitenkin erilainen. :)

allekirjotan ton hymykuopan tekstin ihan sanasta sanaan.
mä oon ihan pirun tarkka omasta tilastani ja muutenkin tahon vaikuttaa kaikkeen mitä tapahtuu.ja ne vieraat ihmiset keihin pitäs tuntematta luottaa ahdistaa myös mua...

synnyttäjä ei ole potilas jonka pitää siä kätilöitten pillin mukaan tanssia enkä taho et mua sellasena kohdellaan.ja kun ei tosiaan tiä mitä tapahtuu,toi toivelista on hyvä.mies voi si pitää mun puolia jos en itte pysty.
mä en oo semmonen "kaikki kivunlievitys tänne ja muksu asap pihalle keinolla millä hyvänsä" -synnyttäjä,vaan tahon siitä ittelleni positiivisen kokemuksen ja sellasen,että koen että oon voinu siihen vaikuttaa.taatusti oon si henkilökunnan mielestä vaikee asiakas mut ei voi mitään :p:grin

viäkin on kyllä paska fiilis siitä eilisestä.pitäskö sitä käydä tutustumassa parissa muussakin paikkaa...tai si laitan synnytystoivelistani kärkeen et kätilötäti xx on persona non grata :p harmittaa kyl kun tähän asti oon ollu tosi tyytyväinen neuvola- ja lääkäripalveluihin.saanks mä ottaa ne ihmiset sieltä hoitaan sen homman?

Takaisin