Elikkä siis synnytyksen käynnistystapa riippuu kohdunkaulan kanavan kypsyydestä. Yleensä on laskettu, että kypsyttämiseen menee se 1-3 päivää. Ja kypsytys tapoja on kaksi, kohdunsuunlaajennus ns. balonki-menetelmällä ja prostaglandiini tabletti emättimen pohjukkaan tai suun kautta. Käynnistys tapoja on kaksi eli se oksitosiini ja kalvojen puhkaisu. Eli aina ensin aloitetaan tuolla kypsytyksellä jos kohdunkaulan tilanne on epäkypsä kuten mullakin oli :)
Kohdunsuun laajentaminen balonki menetelmällä:
Elikkä laitetaan sellainen katetri sisätutkimuksessa kohdun sisään lapsvesikalvojen ja kohdun seinämän väliin. Katetrin kärjessä oleva balonki Täytetään nesteellä, jolloin balonki asettuu sikiön pään ja kohdunsuu sisäsuun väliin. Tämä pehmeä nestepallo kypsyttää ja laajentaa kohdunsuuta paikallisesti ja lääkkeettömästi. Balonkin irrottua on kohdunsuu kalvojen puhkaisun kypsä. Balonki voi aiheuttaa pientä alavatsajomottelua ja kuukautisyyppistä kipuilua.
Kohdunkaulan kypsyttäminen prostaglandiini- (misoprostoli) tabletilla:
Elikkä tää tabletti tuli joko emättimeen tai suun kautta. Miroprostoli-tabletti annostellaan tavallisesti 3-4 tunnin välein päiväsaikaan. Lääke aiheuttaa useimmiten alavatsajomottelua, kuukautistyyppistä kipuilua ja kohdun supistelua. Sikiön hyvin vointi varmistetaan kypsytyksen aikanaottamalla sikiön sydänäänikäyrää ennen ja jälkeen lääkkeen annon.
Ja mun ymmärtääkseni aina kokeillaan ensin tolla balonki menetelmällä. Ainakin mulle laitettii heti se eikä lääkkeillä :) Mulle laitettiin balonki joskus 12 aikaan. Ja se tais tipahtaa 16 aikaan pois koska mun kalvot puhkastiin sit 16.30. Se balonki ois varmaan tipahtanu aikasemmin jos olisin kävelly enemmän ym, mut mä halusin lepäillä vaan. Sit myöhemin laitto oksitosiini tipan ja ooteltiin et supistukset voimistuu. Keski yön mais pääsin sit synnytyssaliin ja sain sen kiireellisen epiduraalin ja ne kolmesti lisäs mule epiduraalia selkä kipujen takia. Sit seiskan aikaan alko tapahtuu ja poika synty 8.20. Ja kun mun lapsi vesi tuli se oli ihan siistiä. Hieman verta. Synnytys ei ollu ollenkaan sotkunen. Kävin yöllä kolmesti pissalla kaikkien juttujen kanssa ja yhtään ulostetta ei tullut ja vertakaan ei lennellyt ja ne vähäisetkin sotkut oli piilossa, että en itse edes nähnyt. Hieman tuli tissiin verta kun vauva nostettiin syliin :) Että ei kaikilla ole sotkuinen synnytys :) Ja vaikka mulle tehtiin episiotomia niin sekin vain siksi kun pojan sydänäänet katos ja tuli kiire ja imuvedolla sit autettiin. Silti mun synnytyskin oli helppo ja aivan normaali :)