Mitä jos vaan vihaa olla raskaana?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja corolla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hymykuoppa, Huomasin että olit tuota käynnistystä pohtinut tuola synnytys turinoissa. En viittiny sinne enää jatkaa kun aihe oli jo vaihtunut, mut mul olis ihan fakta paperi käynnistyksestä jos haluut tekstin kuulla :) Siitä löytyy tosi huonosti mun mielestä netistä ainakin silloin kun käynnistys oli mun kohdalla ajan kohtainen. Mut tuossa on nuo käynnistys tavat ja lääkkeet kerrottu jos tahdot tietää :) Mun oli ihan pakko kaivaa toi paperi kun sulla tota pelkoa näyttää olevan ja itellä toi käynnistys tosiaan meni hyvin niin aattelin jos sulle tois turvaa tieto tosta miten se yleensä kulkee ja miten sielä menetellään :)

Jos sulla on jotain hyvää ja hyödyllistä faktatietoa käynnistyksestä niin oikeen mielelläni luen niitä!

Elikkä siis synnytyksen käynnistystapa riippuu kohdunkaulan kanavan kypsyydestä. Yleensä on laskettu, että kypsyttämiseen menee se 1-3 päivää. Ja kypsytys tapoja on kaksi, kohdunsuunlaajennus ns. balonki-menetelmällä ja prostaglandiini tabletti emättimen pohjukkaan tai suun kautta. Käynnistys tapoja on kaksi eli se oksitosiini ja kalvojen puhkaisu. Eli aina ensin aloitetaan tuolla kypsytyksellä jos kohdunkaulan tilanne on epäkypsä kuten mullakin oli :)

Kohdunsuun laajentaminen balonki menetelmällä:
Elikkä laitetaan sellainen katetri sisätutkimuksessa kohdun sisään lapsvesikalvojen ja kohdun seinämän väliin. Katetrin kärjessä oleva balonki Täytetään nesteellä, jolloin balonki asettuu sikiön pään ja kohdunsuu sisäsuun väliin. Tämä pehmeä nestepallo kypsyttää ja laajentaa kohdunsuuta paikallisesti ja lääkkeettömästi. Balonkin irrottua on kohdunsuu kalvojen puhkaisun kypsä. Balonki voi aiheuttaa pientä alavatsajomottelua ja kuukautisyyppistä kipuilua.

Kohdunkaulan kypsyttäminen prostaglandiini- (misoprostoli) tabletilla:
Elikkä tää tabletti tuli joko emättimeen tai suun kautta. Miroprostoli-tabletti annostellaan tavallisesti 3-4 tunnin välein päiväsaikaan. Lääke aiheuttaa useimmiten alavatsajomottelua, kuukautistyyppistä kipuilua ja kohdun supistelua. Sikiön hyvin vointi varmistetaan kypsytyksen aikanaottamalla sikiön sydänäänikäyrää ennen ja jälkeen lääkkeen annon.

Ja mun ymmärtääkseni aina kokeillaan ensin tolla balonki menetelmällä. Ainakin mulle laitettii heti se eikä lääkkeillä :) Mulle laitettiin balonki joskus 12 aikaan. Ja se tais tipahtaa 16 aikaan pois koska mun kalvot puhkastiin sit 16.30. Se balonki ois varmaan tipahtanu aikasemmin jos olisin kävelly enemmän ym, mut mä halusin lepäillä vaan. Sit myöhemin laitto oksitosiini tipan ja ooteltiin et supistukset voimistuu. Keski yön mais pääsin sit synnytyssaliin ja sain sen kiireellisen epiduraalin ja ne kolmesti lisäs mule epiduraalia selkä kipujen takia. Sit seiskan aikaan alko tapahtuu ja poika synty 8.20. Ja kun mun lapsi vesi tuli se oli ihan siistiä. Hieman verta. Synnytys ei ollu ollenkaan sotkunen. Kävin yöllä kolmesti pissalla kaikkien juttujen kanssa ja yhtään ulostetta ei tullut ja vertakaan ei lennellyt ja ne vähäisetkin sotkut oli piilossa, että en itse edes nähnyt. Hieman tuli tissiin verta kun vauva nostettiin syliin :) Että ei kaikilla ole sotkuinen synnytys :) Ja vaikka mulle tehtiin episiotomia niin sekin vain siksi kun pojan sydänäänet katos ja tuli kiire ja imuvedolla sit autettiin. Silti mun synnytyskin oli helppo ja aivan normaali :)

No, mut tuota lääkettä ei kai ensimmäiseksi aleta antaa. Ja se ei kaikille aiheuta samanlaisia oireita. Mulla oli samassa huoneessa yks joka käytti sitä kun ei muuten käynnistynyt eikä ollut mitään veriroiskeita :) Ja mä en tienny et se on tuo sama lääke kun tosiaan tolla nimellä lukee tolla lapulla. Mun mielestä se balonkin laittaminen oli pieni nipskaisu ja oikeestaan ei suurempaa kipuilua. Tosin ite en kävelly sen kaa ni en tiiä olisko ollu kauheen epämiellytävä. Sit ku tuli kovempi kipui ni ois pitäny tajuta et se lähti pois paikoiltaan :grin mut en mä ku vaan löhösin sit ku menin vessaan ni huomasin et oli tullu pois :grin Ite tiedän kans tutuilta ja muilta paljon huonoi kokemuksii, mut tuo oma meni siis kohtuu hyvin niin siks aattelin et ehk joku positiivinen tarina vois helpottaa. Ja ite ponnistusvaihees en tuntenu mitää kipuu enkä huomannu ees et lääkäri leikkas paikkoja et hyvät oli kipulääkkeet :) Ja siks mie nyt oonki ihmeissäni miks mua pelottaa ja jänskää ku viime kerta oli ihan ok :oops:

Juu toi sun synnytyshän vaikuttaa menneen oikein hyvin! Musta on kyllä kiva kuulla hyviä kokemuksia ja erilaisia tarinoita. Harmittaa vaan kun ei voi tosiaan tietää miten se sit omalla kohdalla menee...kaikkea voi aina sattua ja tapahtua kun ei sitä synnytystä voi etukäteen käsikirjottaa.

Niinpä ja ei oo ketään kuka ennustais miten se menee ! Ärsyttää ihan ku sanovat et eka tuli helposti niin tääki. Eihän se mikään takuu oo ku yhden on saanu et toinen sujuu kans. Kaikkee voi tapahtuu. Itestä toi käynnistys oli vaan mukava sillee et oli koko ajan turvallisis käsis ja sit mulle kerrottii koko aja et mis mennää. Et tavallaan tuntu et hommaan oli joku kontrolli :) Ja mun pieni mies tuli tähä vieree just pupua heiluttelee et kai seki koittaa tääl piristää sua :)

:) hyvä että pikkumies on hyvällä tuulella.

Jos mä voisin synnyttää nyt niin ehkä selviisin siitä vielä, mutta kun tää pelko vaan tästä kasvaa vielä pahimmillaan sen 7+2 viikkoa niin veikkaan että musta ei oo sit enää mitään jäljellä...

Toivotaan että se sun toinen synnytys menee yhtä hyvin kun ekakin. Tottahan se on ettei sitä voi tietää mutta koita pysyä positiivisena :)

Mul hetki sit tajuton ahdistus asiasta, mut nyt se jänskäys taas katos onneks :) Nyt vaan harmittaa tuo selkä ja se et en ihan oikeest saa tehä mitään :sad001

Älä sitten liikaa lue noita juttuja jos ne tuo lisää ahistusta :)

Juu mä yritän olla lueskelematta liikaa. Mä haluisin vaan tietää kaiken mahdollisen etukäteen. Minkä sitä kontrollifriikki itelleen voi...

Se vaan on niin harmillista et monesti se tieto lisää tuskaa :grin Ite just siks en sairaalaa ym muualle menny ku en halunnu luoda liikaa mielikuvia. Mut jos uskaltaa tutkiskella niin mikäs siinä, mut elä liikaa jos pahentaa pelkoja :) Mullakin selkä ollu muutaman päivän parempi ! :) Lääkäri suositteli kysymään kyl kuvauttamista ennen synnytystä o_O Et jos on se iskias vaiva niin voi olla kivulias synnytys ja lanne selän kipujen vuoksi ois ihan suotavaa kysyä. Eli täytyy nyt kokeilla neuvolassa aloittaa keskustelu tästä heti jos vaikka pääsis kuvauttaa

Niin no mähän oon just sen vaivan takia ollu saikulla jo kohta 3kk...Eli ihanaa synnytyskokemusta odotellessa! :D

No toiki lääkäri sano et hyvin laitettu epiduraali ja ajoissa niin auttaa. Ja mun selkä kivut ainakin viime synnytykses katos sillä. Mut näin pahoja kipuja ei ollu raskaus aikana. Kyllä välillä tuntee ittensä ihan mummoks näiden kipujen takia ! :grin

Takaisin