Mitä jos vaan vihaa olla raskaana?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja corolla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hymykuoppa, tiedän tunteen. Mä yritin luistaa vaa'alla käymisestä kerran neuvolassa. Mutta terkkari hymyili siihen vaan herttaisen vittumaisesti ja sanoi että käypäs nyt kuitenkin että nähdään minkä verran sitä turvotusta on kun näyttäis vähän olevan. En ymmärrä mitä se paino kertoo jos virtsa ja verenpaine on kunnossa, eihän silloin kai voi olla raskausmyrkytystä. Kävin sitten vaa'alla ja tulin jälleen kerran itkien neuvolasta kotiin. En mä sen terkkarin nähden sentään ole vetistellyt vielä kertaakaan, mutta aina on loppupäivä pilalla kun neuvolassa käy.

Mä olin jotenkin aatellu että riittää kun raskausaikan paino nousee jonnekin 56 kiloon (olin laskenut että siinä mahtuu olemaan vauva vesineen, istukka, lisääntyneet verivolyymit, rasvakudokset ja kaikki). Että enempää ei tartte. Mutta lähemmäs seittämääkymmentä se on mullakin nyt. Sen kestäis vielä jotenkin jos ei sitä hierottais naamaan neuvolassa ilman mitään lääketieteellisiä perusteita. Raskausaikana ei näköjään vaan ole oman itsensä herra. Mikään ei oo mennyt niinkuin kuvitteli.

Painonnousun seraaminen

Äidin lähtöpainosta riippuen paino voi nousta raskauden aikana 8 - 14/(16) kg. Alipainoisilla raskaana olevilla painoa saa tulla 12 - 16 kg, normaalipainoisilla noin 12 kg ja ylipainoisilla 8 - 10 kg.

Alkuraskauden aikana painon lisääntyminen on vielä melko vähäistä. Keski- ja loppuraskauden aikana paino ei saisi lisääntyä enempää kuin puoli kiloa viikossa.

Suurempi lisäys on usein merkkinä äidin elimistöön kertyneestä nesteestä, joka näkyy turvotuksena äidin sormissa, jaloissa sekä kasvoissa. Liian vähäinen painonnousu voi viitata puolestaan istukan huonoon toimintaan ja sikiön pienipainoisuuteen.

Normaali painonnousu selittyy sikiön, istukan ja kohdun painosta, lapsivedestä, verimäärän lisääntymisestä, rintojen koon suurenemisesta, elimistön nestemäärän lisääntymisestä sekä rasvakudoksen kertymisestä.

- Sikiö 3,5 kg
- Istukka 0,5 kg
- Lapsivesi 0,7 kg
- Kohtu 1,0 kg
- Rintojen kasvu 0,4 kg
- Veritilavuuden lisääntyminen 1,3 kg
- Kudosten nestepitoisuuden lisääntyminnen 1,2 kg
- Rasvakudoksen lisääntyminen 3,4 kg
- Yhteensä 12,0 kg

Tässä nyt hieman fakta tietoa :) Eli keskimäärin raskauden aikana kertyy se 12kg. Mut eihän sitä voi tarkkaan määritellä kellekköön. Toisille tulee enemmän kuin toisille. Itelle tuli esikoisen kans 17 kg ja se oli tosi kova paikka, mut nyt paino on noussut vasta pari kiloa :) Ja painon seuranta on tärkeetä myös jos esim kohtu kasvaa äkisti ja RDn takia myös :)

No eihän se teekkään. Mut parempi aatella et vauva voi hyvin kun paino nousee :) Mulla taas huolena kun paino ei nouse ja vatsa ei kasva. Et kasvaako vauva nyt tarpeeks sielä masussa vai käynnistetäänkö taas ennen aikojaan :confused: Tuo teksti oli neuvola tätien jostai justusta

No kyllä mun mielest tää toinen odottaminen on paljon kamalempaa :grin Nyt jännittää ihan sikana ja huolestuttaapi enemmän. No toisaalta nyt on ollukki paljon pahempia kipuja. Viime yökin oli ihan kamala :sad001 Ja toivon, että huomenna neuvolassa sais vähän lisää järkee tähän taas

Niin no siitä toisen odottamisesta mulla ei oo kokemusta niin en voi kommentoida :D Mut niinhän se varmaan menee et yksilöllisesti koetaan kaikki vaivat, murheet ja raskausajan muut myllerrykset...eipä näitä kokemuksia kauheesti voi tai varsinkaan kannata keskenään verrata!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

No mun on ainakin pakko kokeilla taas imetystä alkuun. Se on lekurin suositus kun syön lääkkeitä kumminkin koko raskauden ajan niin vauvalle on tärkeetä saada sitä omaa maitoa alkuun et se ei niitä vierotus oireita saa :) Viimeks imetin 6 viikkoa kunnes poika päätti et tissi ei kelpaa. Et katotaan miten nyt lähtee vai lähteekö ollenkaa. Hyvin on poikaki kasvanu vaik ei mamman maitoa syönyt :) Mut maidon laatukin vaikuttaa vauvan tyytyväisyyteen ja kaikilla maito ei oo niin riittosaa ja ravinteikasta. Serkulla tutkittiin maito kun se vikaa lastaan imetteli ja vauva ei tuntunut täyttyvän millää vaik söi useesti päiväs ni maito oli vaan niin hepposta ettei riittäny. Et oli pakko vaihtaa sit äidin maidon korvikkeeseen. Eipä tuostakaa voi kauheesti paineita ottaa :)

Mä olin vähän alipainoinen ennen raskautta, mutta 20 kiloa siis tullut että pahalta tuntuu. Neuvolassa asiasta ei ole urputettu mitään, mutta mutta kyllähän ketä tahansa sieppaa jos paino nousee alle vuodessa parikymmentä kiloa, raskaana tai ei. Kyllä mä tiedän että osaan nää hoidella pois, mutta ei siltikään ole kamalan mieltäylentävää olla tällanen jättiläinen. Etenkään kun ei pääse heti synnytyksen jälkeen varmaan juoksemaan.

Mulle on itsestäänselvää että imetän jos vaan onnistuu (vauvanruuat kulkee kätevästi mukana, helppoa, halpaa, parhaassa tapauksessa jopa hoikentavaa ja kohtukin kutistuu helpommin). Mutta kyllä se vähän oudolta varmaan tuntuu. Näin viimeyönä painajaista jossa mun toisesta rinnasta vaan suihkusi maitoa hallitsemattomasti. Nisäkkäitähän me vaan ollaan mutta silti tuntuu oudolta ryhtyä meijeriksi. Imetys myös estää mua repsahtamasta tupakkaan tai nikotiinipurkkaan, joten se on hyvä. Toivon ettei imetyksen päätyttyä edes pahimmissa stressitilanteissa tulis enää mieleenkään koko syöpäkääryle. Sittenhän sitä on tullut oltua varmaan lähemmäs pari vuotta ilman, luulis ettei enää haikailis sen perään.

Pippuri, Mulla maha laskeutu nopeasti ja painokin lähti laskee vaikka en 2 kk kyennyt liikkumaan kunnolla mihinkään :) Tottahan se on et sekin on niin yksilöllistä ettei voi etukätee tietää jääkö ne vai ei. Mut ei ne kaikille jää roikkumaan:) Eikä muakaan piristä tää kumpu, mut ton ekan jälkee jo asiaan suhtautuu nii eri tavalla. Itellä on meijeri olo jo nyt :grin Ja sulla on TOSI HIENO tavoite tuon tupakan kans ! :) Toivottavasti saat pidettyy siitä kiinni !

Kiva kuulla åke et kaikki on hyvin masussa ja onnea tyttösestä :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin