Mitä jos vaan vihaa olla raskaana?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja corolla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun äidillä on tosi ahdas lantio joka on todettu vasta synnytystilanteessa. Synnytystapa-arvio tehtiin mutta lantioo ei kuvattu. Mun koko synnytyspelko on oikeestaan peräsin siitä synnytystarinasta. Hätäsektio suostuttiin tekeen vasta ihan viimehetkillä kun vauvan (eli mun) sydänäänet romahti jo todella heikoiks. Se oli kuulemma vähän sellanen synnytys, jossa mikään ei menny niinkun ois pitäny...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Niin ja siis mä oon äitiäni pidempi mutta rakenteeltani sirompi. Oon ihan pienestä pitäen ollu varma etten pysty synnyttämään enkä tosiaan oo myöskään ikinä halunnu synnyttää.

No sekin on nii paha ku ulkoo ei nää onko sun paikat isot vai ei. Itekki oon tosi hoikka ollu aina ja olin varma etten ikinä haluu synnyttää et ei musta mahdu ikinä mitään ulos. Plus pelkäsin mun sairauksien takia. No onneks mun poika oli pieni eli 2 kg 846 g. Ja aivan varmasti oisin kieltäytyny jos vauva ois ollu nelise kilone. Ja mä oon jättäny täällä kertomatta kaikki ne tarinat mitkä mä tiedn koska en haluu lietsoo kellekkää ensisynnyttäjälle pelkoa asiasta, mut näiden takii mulla hyper iso stressi. No ootko koittanu pyytää kuvausta ? Ja ootko tosta puhunu neuvolassa ?

Joo siis mulla on se synnytystapa-arvio 25.3. eli 35+0 ja ainakin pelkopolilla oli puhetta et tehtäis myös se lantion kuvaus sillon. Jos ne meinaa "unohtaa" kuvata lantion niin aion kyllä niin kauan roikkua ovenkahvassa ja itkeä et ne suostuu sen tekemään!

Mulle ei oo viel puhuttu mitää synnytystapa arvioista. Ehkä seki vähän vaivaa. Joo kannattaa kyl taistella se lantion kuvaus itelleen ettei tuu sit yllätyksiä. Mut jos sulla on muutenkin ollu syömishäiriö taustaa ym. Niin luulis kyllä et sektioon päätyvät. Mulle tuo neuvola täti jankkaa vaa et mulla ois nyt syömishäiriö :confused: Onko sulla muuten hajua paljonko vauva nyt mahtais painaa ? Mun viime ultran arvio oli 1 kg 221 g

Mulla ei oo ollu ultraa kun viimeks sillon 20+0 ja sillon painoa oli muistaakseni 331g joka oli vähän normaalia enemmän mut kätilö kuvaili pikkutyyppiä kuitenkin normaalikokoseks. Sen jälkeen ei oo mitään kokoarvioo saatu, mutta koska on isot vanhemmat niin luultavasti myös ainakin jonkun verran keskimäärästä isompi vauva tulossa. Joudun kuitenkin oottamaan kokoarvioo tonne 35+0 saakka.

Eihän sitä varsinaista synnytystapa-arvioo ees tehä kaikille vaan sitävarten on se loppuraskauden lääkärikäynti jossa katotaan vauvan asentoo, kokoa ja äidin paikkoja. Ja jos on kerran synnyttäny normaalisti niin varmaan oletus on et siihen pystyy uudestaankin. Tietenkin sit jos on syytä epäillä isokokosta vauvaa niin yleensä lähetetään tarkempaan arvioon.

No mulla pitäis olla sairauksien takia. Mut ehkäpä se ei oo ollu viel aiheellist ku mul on kumminkin taas se ultra tulossa. Viimeks se kans vaa ilmotettii sit yhen ultran yhteydes. Nyt vähän jänskättää kun ne rupee taas vaavin sydäntä seurailee. Viimeks itkin joka kerta sen koko puol tuntia kun kuunneltiin. Ukko on aika varma et taas mennään käynnistykseen. Ois se kyl kiva saada hieman aikaisemmin masusta ulos vaik ei tohon toukokuun alkuunkaan oo pitkä aika, mut silti !

Ei sulla montaa viikkoo enää oo arvioon :)

Niin no mietin just kanssa et kun käyt niissä ultrissa niin varmaan sua seurataan muutenkin tarkemmin ja ilmotetaan sit ajallaan myös arviosta :)

Tuntuu jotenki tosi hölmöltä ku mua seuraillaan nii tarkkaan ! Ku kaikki muut on käyny ne kaks ultraa ja mulla neljäs tulossa.. Esikoisen kans oli ne seitsemän ultraa. Toisaalta oon onnellinen et tarkkaillaan sitä kasvua. Viimeks ois voinu sattuu vaikka mitä jos ei ois seurattu. Joka kerta kyl jännittää enemmä onko kaikki hyvin vai ei

Niin no mä voin ainakin omasta puolestani sanoa et yks tai kaks ylimäärästä ultraa olis saattanu rauhottaa mieltä tosi paljon. Kun kaikki on uutta ja en oikeen tiiä ees miltä pitäis tuntua, mikä on normaalia ja mistä pitäs huolestua niin olis ihan ok jos välillä näkis mitä siellä masussa tapahtuu...

Mieluummin siis ravaisin ultrissa kun esim perhevalmennuksissa!

Mitä asioita ootte muuten perhevalmennuksis käyny ? Mä en käyny esikoisenkaan kanssa ja en oo nytkään menos. Mut ois ihan mielenkiintoista tietää et onko siel oikeest asiaa mistä ottaa kiinni :)

Mua just ahistaa se et mä en piristy niistä ultrista vaan stressaannun lisää vaikka niist pitäs olla happy..

Meillä olis ollu 4 kertaa mutta kävin vaan 2. Eka oli imetys sit vauvan hoito, parisuhde ja synnytys. Olis ehkä pitäny käydä siellä synnytysluennolla, mutta en vaan saanu itteeni pakotettua sinne. Noissa valmennuksissa on ollu jotenkin niin jäykkä tunnelma ja se synnytys tuntuu liian henkilökohtaselta aiheelta! Sen luennon voi kuulemma kuitenkin kuunnella myös netissä. Katon sen videon sit kun oon siihen henkisesti valmis!

Noista ekoista kerroista kun olin paikalla sain kyllä ihan ok vinkkejä, mut tuntu myös välillä et varoteltiin ja peloteltiin vähän turhan paljon. Luotan siihen et apua saa sit kyllä tarvittaessa neuvolasta!

No itelki oli etten haluu mennä sairaalaan tutustuu ja tällee ku uskoin et se lietsoo vaan lisää pelkoa mulle. Ja sit mua ahistaa kaikki tälläset ryhmä jutut ni jätin siks noi valmennukset välistä. Ja sit taas tää erikoinen ulkonäkö muutenki aiheuttanu neuvolas aina katseita ni ei huvittas istuu ringis nutturatätien kans :grin Tuntuu et tääl on tosi paljon vanhempia nää kaikki odottajat... Ja en oo varmaan jääny kyl mistään paitsi ku en oo luennoilla ollu

Ja sitä synnytysvideoo ei kannata kattoo sit jos sul on vähänki sellane olo et lisää pelkoa :)

Mustakin tuntuu et muut odottajat on vanhempia vaikka en oo ees mitenkään nuori. Ajattelin olevani vanhimmasta päästä, mut olin vissiin väärässä. Ja kyllä mäkin oon keränny vähän katseita perhevalmennuksissa ja neuvolan odotusaulassa ulkonäköni takia, vaikka ei mussa oikeestaan oo ees muuta poikkeevaa kun aika räikeet hiukset :D

Mä ajattelin kyllä mennä sinne synnärille tutustumaan. Vaikka onhan mulla jo se pelkopolikäynti ja se synnytystapa-arvio muutenkin siellä mut haluun vaan varmistaa että ei oo sit sellanen olo et oon ihan eksyksissä siellä!

No tosiaan mun ukolla on keesi ja tatskat. Sit mulla on lyhyt tukka ja täl hetkel tollane kalju kohta tos vasemman korvan yläpuolella ja sit värinä on pinkkiä, punasta ja mustaa. Sit oon kova käyttää meikkii, muutamat lävistykse ja tyylikin sellanen et varmasti porukka kattoo. Kaupas on välillä narri olo ku tulee niit tuijotuksia :)

Meille sairaalas sanottiin et nykyjään on paljon vanhempia odottajia. Mut totesivat et 40 vuotiaille on hankalempaa monesti lasten hoito ja vauvaa ihan pelkäävät. Et nuoret osaa paljon luontevammin hoitaa vastasyntynyttä ja vanhemmat äidit pelkää enemmän sitä et lapsi hajoo.

Mä totesin etten edes muistais jos paukkaisin yöllä sinne sairaalaa et mihin pitäs mennä :grin

Mä en ees löytäny synnärin ovelle ite! :D

Tosta ulkonäköasiasta...onneks niistä katseista ei tarvii välittää! Yks pikkutyttö kysy kerran sen äidiltä kovaan ääneen et miks mulla on tän väriset hiukset sen äiti jotenki nolostu niin vastasin sit ite et siks koska ne sopii täydellisesti yhteen mun lempitennareiden kans :D Tyttö oli ihan tyytyväinen vastaukseen!

Mutta mun pitäis kyllä varmaan ruveta nukkuun nyt kun oon suunnitellu itelleni koko päiväks tekemistä huomiselle! Jää muuten pullat leipomatta jos ei nyt nuku :)

Musta tuntuu et oon kauheen vanha ensiodottaja (26v), joka kerta äitiyspolillaki ja kaikkial ne muut on aina jotai parikymppisiä :P

Noista ulkonäköasioista... olin ite "joskus nuoruudessa" gootti/metallityttö monta vuotta, ja muistan kyllä mitä se on kun jokainen vastaantulija kyylää, vielä kun oli hieman pienempi kaupunki. Ja aina sitte sen kerran vuodes ku lähti hesaan Tuskaan niin olikin ihan tylsä, kun kukaan ei ees kattonu päin ;) En kuitenkaan mitenkään häiriintyny siitä että ihmiset katto, ja nykyisinkään ei yhtään haittaa olla huomion keskipisteenä.
Joskus välillä vieläkin pukeutuminen/ulkonäkö menee takaisin siihen suuntaan, mutta nykyisin jo tulee outo olo jos joku hieman kattoo päälle. Sellainen "oonkoha jo liian vanha tähän". Se harmittaa osaltaan, että on jo jotenkin sulloutunu siihen "vanhemman" muottiin missä erikoinen ulkonäkö kuuluu vaan "nuorisolle".
Olis yhä hauska pukeutuu erottuvasti ja saada ihmisiä vähän kyyläämään, mutta ne mä vaan jotenkaan enää... osaa O.o

Miu niin no mäkin oon just täyttäny 27 ja siks oletinkin olevani jo sieltä vanhimmasta päästä odottajia, mutta eipä se sit mennykään ihan niin! Voi tietenkin olla että mun tyyli nuorentaa ja muiden odottajien vanhentaa. Kyllä mä sen tiedän että mulla on poikkeevan räikee tyyli ikäsekseni, mutta ennen kun täytän 30 en ees harkitse sen muuttamista :D

Takaisin