Minäkuva, muuttuva vartalo ja painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Painonnousu ahdistaa taas, jos puoleen väliin mennessä tullut 10 kg niin mitähän tässä kaikenkaikkiaan ehtii kertyä! :O Ja lähtöpainoakin oli jo liikaa. Saas nähä miten sokerirasituksessa käy... Nooh, olo on kuitenkin energisempi ja parempi ollut jo useemman viikon :)

Päätin ottaa kalorilaskurin käyttöön niin näen, mistä tuo painon nousu todella tulee.

Ei se paino välttämättä tarkoita että sokerirasituksessa olisi arvot koholla. Itsellä on 30kg ylimääräistä ennestään ja vkolla 14 tehty sokerirasitus oli ihan normaali. Tosin mä en nykyään juurikaan syö makeaa ja oon saanut läskini jo ajat sitten :grin

Minulla oli esikoisen aikaankin jo aika tavalla ylimääräistä ja sokerit oli niin keskiarvossa kun vaan voi olla. Silloinen th oikein ihmetteli. Silti minulle tuli iso vauva. :joyful: Söin kyllä makeita silloin(kin) aika paljon. Nyt olen koittanut vähän himmata makean syöntiä, että ei tulisi ihan yhtä iso vauva tällä kertaa, mutta taitaa meillä olla enemmän geeneistä kiinni... :rolleyes: (Minä olen ollut syntyessäni 5050g ja mieheni 3600g ja hän syntyi neljä viikkoa etuajassa! :eek:o_O )

Mä oon ite ollut 3224g, mut mun mies oli vähän yli 4kg (ja myös hänen sisarukset kaikki olleet yli 4kg) siks pelkäsinkin et esikoinen olis iso vauva, mut ei hän ollut kuin 3200g eli aika lähelle omaa syntymäpainoani.

Joopa joo, tänään paino näytti +12,7kg !!!!:woot: Kuulema ei sais enään hirveesti nousta, kuin 200g/viikko! Mitenköhän tulee onnistuun kun nythän se vaavi vasta kasvaakin painoa!! Ärrr, masentava olo tuon painon takia nyt, terkka sai "haukuttua" painon nousun niin... :sorry:
Nyt vaan toivon et sokerirasitus on ok. Kuin nopeesti ootte saanut tulokset? Mulla otettiin tänään päivällä se.

Isosiskollani oli myös molemmat vauvat pieniä vaikka hänkin on ollut yli 4kg. En tiedä mikä siihen niin kovasti sitten vaikuttaa. :)

Itse olen pelännyt painonnousua. Onneksi minulla ei ole vielä paino nousut oikeastaan ollenkaan. Lähtöpainoa on sen verran reilusti yli rajojen... On kyllä alkanut vähän hirvittämään, että kuinka nopeaa nousu on sittne loppupuolella. Muistelisin viimeksikin painoa tulleen melko reippaasti juuri lopussa...

Minä luulin, että saan suht pieniä vauvoja, koska itse painoin vain 2600g ja valjeni 3000g. Mieheni ja hänen sisaruksensa ovat myöskin olleet n. 3 kiloisia.

Meillä menikin vähän toisin; eka oli 3 600g, toka 4055g ja kolmas 4500g. Tää neljäs on varmaan sit 5000g. Kiva :meh:

Itse painoin syntyessäni 3700g (53cm pitkä ja rv 39+4) ja isosiskoni 3200g (39+4) ja 3430g (40+3)
Mies taas painoi 3480g.(50cm) Meillä esikoinen painoi 3920g (53cm pitkä), mutta syntyikin vasta rv 41+6 :p
Saas nähdä meneekö tämäkin yli ja tuleeko reippaasti yli 4kg vauva :oops:

Mä toivon et oma ipana tekee samat kuin minä itse eli syntyy 3 viikkoa etuajassa ja mitat oli n. 2700g ja 45 cm. :grin Tällä iällä kun raskaus rasittaa muutenkin aika paljon enemmän kroppaa niin yliaikaisuus kielletty :p

Mä oon ihmetelly et miks mun maha ei kasva enää entistä tahtia, kun näyttää tismalleen samalta ku 2vk sitte.

Tässä kun on nyt jatkettu terveellistä elämää ruokailun ja liikunnan kannalta niin otin mitat kropasta ja mahalle oli tullu vaan 2cm lisää! :P eli ilmeisesti samaan aikaan oma rasva on vähän huvennu, ku vauva on kasvanu! Kaikkialta muualta oli kahdessa viikossa lähtenyt senttejä vaikka kuinka! Vyötäröltä 4cm ja takapuolelta 3cm! :D
Käsistä ja reisistäki oli aika huimasti lähtenyt.

Ihan käsittämätöntä mitenkä vaan terveellisen ruoan syöminen ja joka päiväsen 4-5km lenkin käveleminen voi vaikuttaa! Tää tsemppaa jatkamaan ja jaksamaan taas lenkkien kävelyä ja pysymään erossa herkutteluista. Paitsi lauantaisin! :P sillo on ansaittu herkkupäivä.

Nyt on plussasta tullu +9,1kg. Tammikuun alussa se oli vielä +10,6kg. Eli ei tää nyt iha nii kehnolta näytä mitä pelkäsin. ;)

Täällä myös yksi jolla kela neuvolaan mennessä tullut 10kg :greet025 Ei murehdita noista kiloista, nautitaan raskaudesta. Ymmärrän toki jos on muutakin ongelmaa esim. raskauden ajan dm, silloin nuo kilot olisi hyvä saada pysymään kurissa. Itsellä tuli ensimmäisestä 26kg ja lähes kaiken sain pois, en edes hirveitä tehnyt mitään. Noin vuodessa tippui hiljalleen kun hormonit tasoittuivat. Jos olisin panostanut niin varmasti olisin saanut kaiken pois ja enemmänkin. Kuitenkin aika timmiksi saanut raskauksien välissä kropan. Kilot kuuluvat raskauteen, toisille siunaantuu enemmän, toisille vähemmän :Heartpink

Täällä myös yksi jolla kela neuvolaan mennessä tullut 10kg :greet025 Ei murehdita noista kiloista, nautitaan raskaudesta. Ymmärrän toki jos on muutakin ongelmaa esim. raskauden ajan dm, silloin nuo kilot olisi hyvä saada pysymään kurissa. Itsellä tuli ensimmäisestä 26kg ja lähes kaiken sain pois, en edes hirveitä tehnyt mitään. Noin vuodessa tippui hiljalleen kun hormonit tasoittuivat. Jos olisin panostanut niin varmasti olisin saanut kaiken pois ja enemmänkin. Kuitenkin aika timmiksi saanut raskauksien välissä kropan. Kilot kuuluvat raskauteen, toisille siunaantuu enemmän, toisille vähemmän :Heartpink
Huippu kirjoitus! Kiitos :Heartbigred

Kiitos Mamma-79 tsempeistä! (:

Muakin on alkanut ahdistaa painonnousu, koska olin jouluun mennessä saanut n. 2kg lähtöpainoon lisää ja nyt yhtäkkiä (kun joulun aikoihin alkoi herkutkin taas maistua ja nyt on useamman kerran viikossa tullut syötyä, muuten syön tosi terveellisesti) muutamassa viikossa on lähtenyt paino nousuun ja esim. viime viikonkin aikana olisi muka tullut melkein kilo lisää! No joo, siis yhteensä oon alkupainosta 4,5-5kg plussalla (nyt rv 23+4) mutta jos tätä tahtia jatkuu niin ei hyvä heilu! Sokerit on just maanantaina neuvolassa katottu pissanäytteestä, ei löytynyt, ja sokerirasitukseen en joudu koska olin alle 25 kun tulin raskaaksi ja normaalipainossa.

Pitäisi ehkä siis munkin rajoittaa herkuttelua tai ruveta taas herkuttelemaan itse tehdyillä sokerittomilla vaihtoehdoilla, mut jotenkin kun kaikki muukin on kiellettyä ruokavaliossa (mulla raskauskieltojen lisäksi vielä laktoositon ja lähes gluteeniton ruoka oltava) niin ei jaksaisi enää lisätä asioita kieltolistalle. Mulla ei myöskään toimi esim. karkkipäivä kerran viikossa.. No joo, pysyn hyvässä kunnossa niin mutta se yks päivä onkin sitten aamupalan ja lounaan jälkeen pelkkää herkkua ja olo seuraavana päivänä sen mukainen.. Olen yrittäny opetella herkkujen sallimista ja kohtuusyömistä Patrik Borgin oppien mukaan, mutta homma on vielä hyvin pitkälle alkutaipaleella. Ja nyt raskauden takia kieltäytyvästä suhtautumisesta on tosi vaikea irrottaa kun pieni ääni toitottaa päässä "et saa syödä kun ei ole vauvalle hyväksi" ja sillonhan sitä sitten tuleekin syötyä!

Anteeksi pitkä sepustus, piti vähän purkaa tunteita näköjään

Täällä tänään rv 22+6 ja -4/-3,5kg. Eli siis painoa tullut 500g kuukaudessa, eli ei paha, vaikka haluaisinkin pysyä loppuun asti miinuksella. Sehän siinä olisikin, jos tulisi max 750g/kk painoa lisää, niin pysyisi +/-0kg.
Tosin nyt voin rehellisesti kertoa, ettei ole tullut lenkkeiltyä tai urheiltua oikein mitenkään muuten kuin esikoisen ja hevosten kanssa.

Mietin vain mitenhän tuon lenkkeilynkin aloittaisi taas. Varmaan mentävä silloin kun mies on esikoisen kanssa päiväunilla vaikka *hauuukotus* ne eivät olisi minullekaan pahitteeksi...
Pitänee vain ensin ostaa uudet lenkkarit, niin ei jalat kipeydy noissa vanhoissa.

Olen nyt rv 25+5 ja tähän mennessä tullut painoa yhteensä +2kg, jotka ovat ilmaantuneet minulle viimeisen kuukauden aikana.
Raskauden alkaessa olen ollut normaalipainoinen, ehkä jopa lihaksikas.
Nyt en ole saanut pidettyä kehostani liikunnallisesti yhtä hyvää huolta kuin normaalisti liikuntakieltojen vuoksi, ja osaksi siksi huolestuttaa mitä tälle kropalle tapahtuu. Ymmärrän, että painon kuuluu nousta raskauden aikana, mutta en tunne itseäni hehkuvaksi ja seksikkääksi mamacitaksi, vaan ennemminkin turpoavaksi palleroksi, jonka kunto rapistuu liikuntakieltojen myötä.
Haluaisin olla ylpeä myös raskausajan kehostani, mutta silti koen vaikeaksi nauttia tästä turpeesta ulkomuodosta.
Onneksi tälle kaikelle on hyvä syy. Jännittäähän se synnytyksestä palautuminen myös.. Mutta kaikki omaan tahtiinsa ja onhan asioilla aina ollut tapana järjestyä. Tärkeintä minulle kuitenkin on, että vauva tulee turvallisesti ja terveenä maailmaan.

Kaucy: Mulla on samoja fiiliksiä. En oo niinkään huolissani painon noususta vaan kunnon heikkenemisestä. En oo pystynyt treenailemaan raskauden aikana käytännössä ollenkaan ja välillä ollut pitkiä aikoja vuodelevossa. Paikat alkaa oleen aika jumissa kun en oo päässy liikkumaan. Kestää varmaan pitkään ennekuin raskaudesta palautuu entiselleen fyysisesti. Mutta kaikesta huolimatta tällä hetkellä eniten huolettaa vaan se että meneekö raskaus loppuun niinkuin pitää ja onko vauvalla kaikki hyvin. Myöhemmin voi sitten tuskailla sen kanssa kun keho on päässyt rapistumaan:wideyed:...(rv23+4, +4kg)

Mää en alkuraskaudesta päässy liikkeelle, kun olin täysin sohvanorjana.. Kyllä huomasikin, kun sitten tammikuussa pystyi alkaa liikkuu lähes normaaliin malliin, niin oli kunto romahtanut ihan totaalisesti. :/ nyt oon kuitenki saanu vähän takasinpäin ja jaksaminen on taas paremmalla mallilla. :) lenkkeillä jaksaa joka päivä ja kotihommat sujuu mutkitta.

Alkuraskaudesta rv 4-20 tuli +10,6kg tällä hetkellä alusta +9,1kg. :) rv 24+2

Mutta tuon tuskan voin vain kuvitella mikä tulee kun on kielto liiikkua! :( täydet sympatiat teille ketkä ette saa/pysty liikkumaan entiseen malliin! <3

Jos jotain lohduttaa, niin ei se kunto raskauden aikana mihinkään katoa!! Itse olin kilpaurheilija vielä ennen ensimmäistä raskauttani (nyt siis neljäs viiteen vuoteen), eikä se pohjakunto mihinkään ole vieläkään hävinnyt. Vaikken todellakaan ole kauheasti asian eteen vaivaa nähnyt. Kehonkoostumus eli lisääntynyt rasva ja leventynyt lantio synnytyksistä, tekevät sen ällön olon. Myös painopisteen muuttuminen sekoittaa mua ainakin hirveästi, kun ennen niin vartalon toiminnastaan tietoinen minä olenkin muuttunut aika kömpelöksi. Nooh... Nämäkin on aina palautunut nopeasti, kunhan elimistö on muuten palautunut synnytyksestä! :)

Takaisin