Minäkuva, muuttuva vartalo ja painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yritetään vaan pitää ruokavalio "puhtaana", niin ainakaan ylimääräisiä kiloja ei pitäisi tulla.. Ne mitä tulee, ni vauva tuo..

Mua harmittaa kun rv6-19 tuli 10,6kg.. Jos vaan oisin pysyny tiukkana itselleni sen syksyn ja joulun niin ei varmasti ois tullut tuohon malliin. :( mutta kun oli huono olo kokoajan ni vaan "huono", rasvanen ja suolanen ruoka ja herkut kelpas.... Nyt siis +9kg edelleen, eli vähän ollaan tultu alaspäin..

Eclipse kiitos artikkelista! :) mulla tosin paino ei oo ku laskenut viikkojen 20-27 välissä. :D toi mommyrexia kuulostaa pelottavalta.... Löytysköhä siitä tietoo enemmä.

No kerrohan sitten mitä sanottiin Henuu!!
Musta tuntuu et oon hirvee läskimangneetti vaan :sorry: En vaan tajuu miten tätä painoa vaan kertyy... Tosi oudosti viellä kun ekat 3kk ei tullut kun muutama kilo, ja sit jossain vaiheessa tuli tyylii 4kg/kk ja söin ihan samal tavalla kuin ekoina kuukausinakin.. Ja nyt viimisen kk sisällä on tullut 2kg :woot: (No ei sentää 4), mut joo, yhteensä on 17kg nyt, ihan hirvittää miten koville kroppa joutuu pelkän järisyttävän nopean painon nousun takia.. (Ihan kun pelkkä raskaus itsessään olis tarpeeksi) Ja tätä menoo paukkuu kyl kakskymppiset rikki ennen LA:ta :sad001
Sama homma itellä että nuo kilot vaan tuli hyvä ettei kerta pompsina! Ja aivan samalla tavalla olen syönyt ja liikkunut mitä sillo alussakin! :(
Ja sit mulla ainahi on kamala tämä turvotus jaloissa ja käsissä! Ei meinaa kengätkään mahtua ennää jalkaan! Tämä se vielä tästä puuttuhi..
Laitan viestiä että mitä sielä neuvolassa sanottii..nyt ollaan matkalla :)
Ilmottelehan sinäkin että mitä ne neuvolassa sannoo vai sannooko ne mittää..

Tällä kans +17kg..parin päivän aikana tullut 2kg. Nyt sit sairaslomaa loppuviikko, ettei tulis enempää turvotusta. Terkkari pelotteli raskausmyrkytyksellä,ja sairaalalevolla.. Eli nyt lepoa kotona ja toivotaan, et tilanne alkaa helpottamaan

rosmarinaa, auttaisiko jos sanoisit neuvolassa, että et halua enää käydä neuvolassa, kun stressaat painosta ja pelkäät saavasi nootia jos on tullut edes kilo ylöspäin, vaikka olisit kuinka pitänyt tiukkaa ruokavaliota.

Minä sanoin näin ensimmäisessä neuvolassa ja painotin tietäväni että minulla on ihan liikaa ylipainoa. Esikoisen kohdalla minua inhotti käydä neuvolassa kun aina kitistiin painosta.. Nyt ollut ihan mukavaa, mutta tosin vieläkin menen miinuksella... rv 26+2 tänään

No niin neuvolassa käyty ja sokerirasitukseen passitus heti huomenna! Ei meinannu terkka uskoa puntarin lukemaa niin käski toisen kerran puntarille :D
Hemoglobiini oli ihanteellinen onneksi!
Viikonlopun yli saapi sit jännittää tuloksia et narahanko vai mitäkä..onneksi sf mitta oli kuitenkin normaali!

Pitää tosiaan varmaan sanoa jos vielä asiasta tulee puhe. Tänään mulla on eri th ni katsotaan mitä hän sanoo asiasta. :)

Painon kanssa taiteilu luo kyllä omalta osaltaan hiukan lisää "suoritusmaista" tuntua raskauteen...ensin oli ihan ok terkan mielestä, oli maltillista jne, mutta sitten kun paastoarvo meni niukasti yli rajasta rasituksessa niin johan alkoi....ei sais nousta yhtään...en tiiä miten sen teen kun on kiivaimmat kasvunajat masuasukillakin...hoh hoi... kaikkiaan tullu vajaa 6 kg alusta ja jonkin verran ylipainoa oli jo lähtiissä. Kai tässä pitää vaan jaksaa yrittää syyä monipuolisesti ja välttää herkut ja liikkua tuntojen mukaan...ei pitäis ottaa turhaa ressiä, sillä se se pahempaa on kun joku muutaman kilon painonnousu.

Hoitohenkilökunnalla taitaa olla aika erilaisia suhtautumisia painonnousuun. Nyt on menossa rv 28 ja painoa on tullut lisää + 13 kg. Minulle sanottiin, että olisi hyvä jos paino ei enää lainkaan nousisi loppuraskauden aikana. Kuulemma vauva saa äidistä loput tarvitsemansa eli eipä muuta kun laskemaan kaloreita. Aluksi tuntui aika tiukalta, koska olin raskauden alussa normaalipainoinen (BMI 21) ja sekä vauva että vatsankoko ovat täsmälleen keskikokoa. Nyt ajattelen, että ehkä tällä tavalla sitten ei jää niin paljon lisäkiloja pudotettavaksi raskauden jälkeen :)

Muokattu viimeksi:
Mulla tullu viime punnituksen mukaan jo 18kg painoa lisää, radikin todettiin mutta ei minun neuvolatäti ole sanonu yhtään pahaa sanaa painonnoususta. Olen sen kyllä itte maininnu että huolestuttaa painonnousu, mutta tätsykkä on lähinnä tasotellu mun fiiliksiä, että se on normaalia ja jokaisella painonnousu on yksilöllistä -sama se vaikka kaikki söis ja liikkuis samalla tavalla. Painonnousuun tai laskuun kun voi vaikuttaa niin monet eri asiat.
Mulla on esim verenpaineet ollu tosi hyvät eikä mitään muutakaan hälyyttävää oiretta, niin siksi varmaan myös olen saanu enempi "päähän silittelyä" kuin noottia :P Radistakin sanoi että arvot oli sillä tavalla hyvät (vaikka paastoarvo pomppasikin 5,5)ja ruokapuoli kunnossa, niin ei mitään hätäpäivää! Ei ole maailmanloppu se :)

Hoitohenkilökunnalla taitaa olla aika erilaisia suhtautumisia painonnousuun. Nyt on menossa rv 28 ja painoa on tullut lisää + 13 kg. Minulle sanottiin, että olisi hyvä jos paino ei enää lainkaan nousisi loppuraskauden aikana. Kuulemma vauva saa äidistä loput tarvitsemansa eli eipä muuta kun laskemaan kaloreita. Aluksi tuntui aika tiukalta, koska olin raskauden alussa normaalipainoinen (BMI 21) ja sekä vauva että vatsankoko ovat täsmälleen keskikokoa. Nyt ajattelen, että ehkä tällä tavalla sitten ei jää niin paljon lisäkiloja pudotettavaksi raskauden jälkeen :)
Ohhoh... Johan on jyrkästi asia sinulle ilmaistu. Minä kyllä väitän, ettei tuo painon samassa pitäminen tule onnistumaan kenelläkään. Ennen synnytystä nimittäin turvotus lisääntyy kaikilla. Ja se on kuulemma just yks metkki synnytyksen lähestymisestä. Ja painohan saattaa muutenkin heitellä suolentoiminnan tai vuorokaudenajan mukaan...

Vaikka en minä sitä kiellä, etteikö terveelliset elämäntavat olis hyvästä.

Minusta Mrs.Peek-a-Poo sinulta varsin mahtava suhtautuminen saamaasi neuvolan kommenttiin. :)

Ohhoh... Johan on jyrkästi asia sinulle ilmaistu. Minä kyllä väitän, ettei tuo painon samassa pitäminen tule onnistumaan kenelläkään. Ennen synnytystä nimittäin turvotus lisääntyy kaikilla. Ja se on kuulemma just yks metkki synnytyksen lähestymisestä. Ja painohan saattaa muutenkin heitellä suolentoiminnan tai vuorokaudenajan mukaan...

Minusta Mrs.Peek-a-Poo sinulta varsin mahtava suhtautuminen saamaasi neuvolan kommenttiin. :)

Minäkin suhtauduin vähän skeptisesti siihen mahdollisuuteen, että paino ei enää yhtään nousisi loppuraskauden aikana (vaikka en edes tiennyt turvotuksen lisääntymisestä ennen synnytystä). Näin hän kuitenkin vakuutti, joten saapa nähdä miten käy. Punnituksen teen aina samaan aikaan aamulla ja samalla vaa'alla, joten vertailurvon pitäisi olla kohtuullisen luotettava. Niin ja kiitos, luulen että ilman leppoisaksi tekeviä raskaushormoneja olisin saattanut loukkaantua hänen puheistaan :)

Mistä oot, mrs. peek-a-poo, saanut rauhalliseksi tekeviä raskaushormoneja? Mä oon saanu vaan niitä hermojen menetyksiä lisääviä! Tasan ei mee nallekarkit...

Mistä oot, mrs. peek-a-poo, saanut rauhalliseksi tekeviä raskaushormoneja? Mä oon saanu vaan niitä hermojen menetyksiä lisääviä! Tasan ei mee nallekarkit...

Ei mene ei. En tiedä mistä nämä tulivat, mutta heti plussauksen jälkeen iski jokin ihmeellinen rauhallisuusvaihe. Mies ja työkaverit ovat ihmetelleet kun olen koko ajan jossakin ihmeellisessä zen-mielentilassa, vaikka seinät kaatuisivat ympäriltä. Yksi työkaveri sanoi, että jos tyyneyttäni voisi pullottaa ja myydä niin tulisi hyvä bisnes :)

Mrs. Peek-a-boo, onko teillä tiedossa tuleeko tyttö vai poika? Esikoista odottaessa olin tyyni ku mikähän, vaikka mitä olisi tapahtunut. Esikoinen on poika. Nyt ei ole tiedossa kumpi tulee, mut hermojen menetyksiä on ollut useammin kuin sata kertaa. :D

Meille on kaiketi tulossa tyttö ja oon kans ollut tosi zen. Ajettiin pieni kolari esim. pe ja mies ihan hiilenä turhasta rahanmenosta, mutta itse otin tyynesti. Ok, kallis keikka, mutta eipä vahingolle mitään voi. En jaksa ottaa kierroksia edes sellaisista asioista, jotka yleensä ärsyttävät. :D

No johan oli, täälläkään ei terkka sitten tällä kertaa sanallakaan kommentoinut painon nousua :wideyed: Ja minä kun valmistauduin pahimpaan moittimiseen, niin ei sanonut mitään.
Verenpaine ym kaikki tosi hyvät (tosin ollu koko raskauden) ja jäi kyl hyvä fiilis tästä käynnistä. :) Ja nyt mullekkin vihdoin annettiin "toiveet synnärille" lista vai mikskä sitä sit kutsutaankaan.

Takaisin