Minäkuva, muuttuva vartalo ja painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tarkoituksella pahoittamatta kenenkään mieltä, mutta minusta pieni "terkkarin pelko" tai lähinnä niiden huomautusten pelko on se asia mikä pitää ainakin itseäni jonkin verran kurissa herkuttelun suhteen raskaushormoonien myllätessä. Jos ylipainoa on ollut jo ennen raskauttakin, niin millä todennäköisyydellä herkuttelu loppuisi raskauden aikana. Toisilla kiloja esim sairauksien takia, ne tietenkin asia erikseen. Tosiasia vaan on se, että jos kiloja kertyy enemmälti raskaudessa ja kerääntynyt jo alkuraskaudessakin, niin tilanne vaatii lisätarkastelua. Jos kiloja on kerääntynyt ja paineetkin huitelevat missä sattuu niin olisipa edesvastuutonta terkkarilta kuitat asia maton alle.
Itse olen huomannut nyt muutaman viikon ajan, että nälän tunne seuraa mukana yhä useammin ja tulee helposti hamuttua jotakin naposteltavaa ruokien välissä. Hieman nostin ruuan annoskokoa ja taas pärjää paremmin. En siis väitä olevani mikään puhdas pulmunen vaan kyllä täälläkin herkkupäivinä nautitaan olan takaa

ps. Itselläni jo aika iso raskausmaha, mutta olen nauttinut siitä täysin siemauksin, kun kuitenkin selkeästi raskaudesta johtuva, kiinteä maha <3 Ennemmin ylikorostan sitä sopivilla vaatteilla kuin peitän jätesäkkeihin :D

Muokattu viimeksi:
Minua ei kyllä ole yhtään suitsinut se, että th joskus jotain painosta sanoisi. Eipä mulle kyllä ole sanotukaan. Tiedän ja tiedostan itse sen, että syön herkkuja aivan liikaa. Sekin vaan on oma valinta. Itse tunnustaudun sokeririippuvaiseksi. Minun on todella vaikea vähentää herkkujen syöntiä. Minun pitää lopettaa se kokonaan, jos aion sitä kautta painoani alkaa pudottamaan. Minun kohdalla tosin jo liikunnan lisääminen olisi varmaankin ihan riittävä toimenpide.
Tämäkin siis on vain minun oma ajatus enkä tarkoita pahoittaa kenenkään mieltä.

Kyllä minä herkkuja syön ja käyn sillointällöin grillilläkin. Silti paino edelleen miinuksella, niin ilmeisesti liikun sitten tarpeeksi siihen nähden.
Tietty jos en olisi tällainen herkkuperse, niin painohan laskisi kokoajan.
Meillä kun neuvolan th kitisee jos paino tippuu, vaikka se ei minua itseäni haittaisikaan, kun ylipainoa löytyy taustalta.
On käynyt silti mielessä lopettaa kokonaan kaikki sokerit ja kovat rasvat, että paino tippuisi ja tippuisi kokoajan, mutta herkkuperse mikä herkkuperse...

Tallihommissa ja lumitöitä tehdessä sitä tulee kuntoiltu itsensä hikeen. Eilen kävelin reippaasti töistä kyydin luo, niin sai supistuksia aikaiseksi, joten en oikein enää lenkkeillä voi täydellä vauhdilla. Ainoastaan löntystellen..
Lonkka kuitenkin kärsi tiistaina kun käytiin esikoisen kanssa tutuilla ja siellä tuli vain istuskeltua kokoajan, kun syötiin ja pelattiin lautapeliä. Niinpä pidettävä huoli, että liikkuu normaalisti.

MInä tiedän, että minä en liiku riittävästi (istumatyö ja pitkä työmatka). Siihen tulee muutos syksyllä kun voin aloittaa vanhan harrastuksen uudelleen. Nyt raskausaikana kun en oikein viitsi aloittaa mitään uutta (kun on siis niin vanha harrastus, että aloitan sen oikeastaan uutena). Ja siis minulla on ihan reippaasti ylipainoa. Esikoisen odotus aikana tuli vähän alle 15kg lisää ja se kaikki lähti melko nopeasti synnytyksen jälkeen (imetys ja vaunulenkit). Nyt on tullut alle 2kg lisää ja tänään on rv 26+0. Vaikka siis olen herkkuja syönyt liian usein ja liian paljon.

Täällä taas niin itsekriittinen ihminen, että terkkarin painostus ei tunnu mukavalta. :/ +8,9kg alusta, terveelliset elämäntavat ja pelko lihomisesta -> ahdistavaa kuulla että on jo tullut tarpeeksi raskauden aikana, eikä olisi kovin suotavaa että tulee lisää. Ahdistaa nekin 7 ylimääräistä kiloa mitä en vaan ehtinyt laihduttaa ennen raskautta ("muutaman" kerran oon kironnu näitä kesäkiloja. Harmittaa!!).

Että mulle ei sinänsä oo haittaa siitä, että painosta sanotaan positiivisesti, osaan painon itsekkin pitää kurissa, ei tuu sellaista "no kyl mä nyt voin syödä enemmän, ku terkkari sanoi että painoa ei ole liikaa". Kritiikki taas ahdistaa ja saa pakonomaisen yrityksen pitää paino samassa, keinolla millä hyvänsä. Että kai se on vähän ihmiskohtaista miten se neuvolan kritiikki tai positiivusuus painosta vaikuttaa. :) meitä on moneksi, kaikki kun ollaan erilaisia ihmisiä!

No joo en mä myöskään tarkoittanut etteikö oo hyväksi seurata painon nousua sun muita, ja sinänsä hyvä kun terkka kertoo millä käyrillä mennään, mut siis on se aika masentavaa kuulla joka kerralla että "ei ois kyl noin paljoa painoa tarvinnut kerätä" tai "nyt oot kyl kerännyt jo kaikki tarvittavat kilot" kun on viellä kuukausia jäljellä..
Ja sit viel kun oot vähentänyt kaiken pastan, leivän kokonaan pois (ettei tuu ylimääräsiä hiilareita) syöt aamusin vaan kaurapuuroa, ja herkuttelet vaan hedelmillä. Ja jos silti painoa kertyy vaikka käyt päivittäin lenkillä rattaiden kanssa jne, ja silti paino vaan nousee, niin ei se hirveen kivaa oo kun tuntuu ettet voi sille mitään ja silti terkkari vaan räpättää.
Ja mul siis kaikki veriarvot ja paineet ollu tosi hyvät alusta asti, ei tietoakaan radista raskausdiapeteksestä, ni kai se on sit joku oltava huonosti; painon nousu! :sorry:
Ja huom.ihan normi lähtöpaino oli..
Ja vaik sinänsä tiedän kyl et nää kaikki kilot kyl sit tippuu kun lapsi syntyy ja imettää jne.ja jotenkin kyl luulen et tää on ihan hormoneista johtuvaa painon nousua, mut en vaan sit tajuu miks ei terkkari vois ajatella samallalailla.
No jaa, näillä mennään ja kun tilanteelle en mitään mahda niin eip voi mitään. Onneks ei oo enää paljoa jäljellä :wacky:

Käsittääkseni sinulla Baby2 ei käynnilläsi painonnousuun reagoitukaan ns. negatiivisesti? Ja kun kerran itsekin tiedostat että elät terveellisesti ja kuntoilet ja arvot kunnossa niin kaikki ok :) Tarkoitin, että jos ei omalla toimillaan aiheuta huomattavaa painonnousua raskaudessa niin taustalla voi olla jotain terveydellistä ongelmaa. Ja jos taas omalla ylenpalttisella herkuttelulla + liikunnan puutteella on asiaa painonnousuun niin tämä voi aiheuttaa ongelmia raskauteen ja vauvalle. Kuten sanottua, itselleni se, että ylimääräisistä kiloista neuvolassa huomautettaisiin toimii motivaattorina arjen valintoihin :)

Juu sen takiahan mä tuolla iloitsinkin/ihmettelin ettei terkka tällä kertaa sanonutkaan mitään, kun kaikki muut kerrat onkin ollut sit plääplääplää.

Mulla poksahtaa huomenna 30+0 ja oon suurinpiirtein jo kuukauden kaikille valittanu/sanonu että vauvavatsa on jo niin kauheen iso viikkoihin nähden.. Mutta tänään totesin peilin eessä ollessa että ei maha oo ees niin iso ku ajattelin ja mikä ihme jos onkin kunnon raskausvatsa kun sen kuuluu jo olla, onhan siellä jo reippaasti yli kilon painava vauva :D tavallaan ihana oivaltaa että vartalo saa olla muhkea ja vatsa iso!!
No onhan mulla tullu kilojakin jo reippaasti ja ennestäänkin on tarpeeks, päätin silti olla tyytyväinen peilikuvaan ja nauttia tästä pötsistä!!! ♡

Käytiin yks päivä kivikauden aikaa koskevassa näyttelyssä, niin siellä oli niitä venusfiguureja (*klik*), tulipahan vaan mieleen, että näytän hyvin paljon samalta. :DDD

Mutta siis mulla oli etukäteen melkeen 15 kg ylipainoa ja nyt on tullut n.5 lisää. Itsestä olo tuntuu aika karulta, mutta th ei ole puuttunut painonnousuun mitenkään, vaikka esim. joulun jälkeen oli tullut reilusti lisäkiloja. Tosin ne sitten lähti pois myös. Miehen mielestä taas toi painonnousu näkyy vaan mahan kohdalla, selkeä raskausmaha siis näkyy (ja levinnyt joka suuntaan), mutta muuten ei kuulemma. Itsehän en tietenkään ole samaa mieltä. Mutta tällä normaalilla ruokavaliolla paino ei näytä joulun jälkeen juuri muuttuneen, olo on hyvä ja vauva aktiivinen, joten ehkä näillä mennään. Voi olla, että synnytyksen jälkeen alan tuntea jotain olemisen tuskaa turvonneesta olemuksesta, mutta sen murehtimisen aika on sitten. On tää raskausmaha paljon kauniimpi, kuin se normaali löllerö. :D

Niin paljon kun rakastan sitä tunnetta että on tää pikku neiti masussa, ja saan tuntea liikkeet ja miettiä että mitäköhän sekin siellä ajattelee :Heartpink:shy: Ja vaik tiedän että tätä tunnetta ja vauva masua tulee kyllä ikävä, niin oon kyl jo valmis masuasukin syntymään ja siihen että saan kroppani takas :yuck:

En tiedä onko outoa, mutta rakastun kroppaani viikko viikolta vain enemmän :love7

Olin noin vuoden yksi pöhöttynyt kasa vain, niin nyt alkaa tulla tiimalasi vartalo taas esiin ja ihanat yksityiskohdat sitä myöten :love017
Vielä 1kk takaperin pukeuduin vain löysiin vaatteisiin, nyt pukeudun vartalonmyötäisiin paitoihin, mekkoihin ja tunikoihin! :eek:

-2kg paino edelleen plussaukseen/ekaan neuvolaan ja tänään rv 27+2!
Odotan niiiin innolla pikkuneidin syntymää, sillä sitten näen miten hoikaksi sitä on "huomaamattaan" päässyt.
Kyllä huomaa miehestäkin, kuinka hän taas on vanhaan tapaansa ihan hullaantunut minuun. Aivan kuin ihan alkuaikoina, kun ei vain osannut pitää toisesta näppejä erossa:hug003

Mulle ei oo neuvolassa sanottu painosta mitää negatiivista, on tullu 16kg lisää ja rv 26+4. Tuli vajaas kolmes kuukaudes semmonen 10kg, nyt painonnousu on jo tasaantunu.. BMI oli 19 ennen raskautta, oon ainakin ajatellu et kroppa vaan tarvi vähä lisää rasvaa et olis pienellä suojaa ja lämpöö tarpeeks :)

Pikkuruisia raskausarpia alkanut ilmestyyn jo nyt, että varmaan aikamoiseksi repee tuo masu... :(

Täälläkin on raskausarpia sivuilla ja masun alla :sorry:
Esikoisen kanssa ne kyllä vaaleni aika nopeasti olemattomiksi, mut nyt on sit taas semmosia pinkki/lila sävyisiä .. Kunhan hälvenisivät nämäkin pois sit kun maha alkaa palautuun synnytyksestä.

Ensimmäiset arvet bongattu eilen. :(
Jotenkin odotin niitä tuohon eniten kasvaneeseen kohtaan, mutta ovatkin ihan mahan alla melkein karvoituksessa kiinni. Onneksi vielä pieniä, n. 1cm mittaisia, ehkä 8 kpl.
Nyt täytyy muistaa rasvata ahkerasti, jos saisi pahimmat estettyä.

Arpiahan löytyy vanhastaan kasvun ja lihomisen seurauksena reisistä, rinnoista ja lantiolta. Toisaalta siis tuttu juttu, mutta lisää en kyllä kaipaisi.

WP_20160229_003.jpg
Osaaks joku fiksumpi sanoo, et onko noi violetit "verisuonet" nyt sitte alkavia raskausarpia? Maha on tullut ihan täyteen noista 0,5-1cm pitusista violeteista raidoista. :D pahoittelen huonoa kuvaa..

Rosmarinaa: mulla on tommosia pohkeiden yläosassa, mä oon yhdistäny ne suonikohjuihin, mut tietoa mulla ei tosiaan oo..

Toivottovasti ei kuitenkaan mahaan suonikohjuja tulisi. ;) olisko ne sit vaan verisuonia.. :) toivottovasti! Mullaki ennestään lantiolla raskausarpia, nyt tullu noita violetteja viivoja ni mietitytti et oiskohan alkavia arpia, vai vaan suonia. :)

Takaisin