Millaisia raskausoireita sinulla on?

Aina kun kuvittelee että pahoinvointi hellittää niin tuleeki pahenpana takas 🤢 esikoisen raskausaikana ei kyllä näin pahana ollu että oksentaa jopa hampaiden pesun yhteydessä 😅 sillon helpotti syöminen, nyt taas ei mikää, oksentaa onneksi tarvii vaan muutamasti viikossa mutta yökkiä saa melkein päivittäin kun pahoinvointiaalto pyyhkäisee ohi.. tällä viikolla olin pari pv ettei pahoinvointia ollenkaa ja sit taas oksennettii 🤦
 
Mulla pahoinvointi ja oksentelu vielä jatkuu, mutta oon oksentanut vähemmän. Välillä tulee sellanen olo että ei oikeastaan okseta, jollon en uskalla liikahtaakaan ettei se menis ohi. Mun hiukset rasvottuu paljon nopeemmin ku aiemmin, kiva kun en jaksais niitä pestä mielellään ollenkaan, alkaa aina pyörryttääkin suihkussa vaikka istun lattialla. En muista että aiemmissa raskauksissa ois rasvottumisongelmaa ollut. Niin ja ummetus vaivaa ihan tosissaan. En kyllä ees saa juotua tarpeeksi että se tietysti pahentaa entisestään.
 
Mulla oirelista aika perinteinen: kova väsymys, jatkuva pahoinvointi (iltaisin pahimmillaan, mutta jatkuu kyllä aamusta asti koko päivän), kipeät rinnat, hajuherkkyys, tunteet herkillä (mitään vauva/eläintenpentu jne aiheisia juttuja ei voi lukea lapsille kun heti itkettää). Tuo mun pahoinvointi keskittyy ikävästi erityisesti valoherkkyyteen ja lukemiseen/ruudun katsomiseen. En ole pystynyt heinäkuun puolen välin jälkeen juurikaan lukemaan mitään, en lehtiä/kirjoja tai ruudulta. Harvoin välillä vähän parempi päivä tai hetki, että pystyy. Hankalaa erityisesti, kun pitäisi tehdä editoijan ja kirjoittajan työtä koneen ääressä... Ja valoherkkyys näin kesäaikaan vähän hankalaa myös, kun ollut niin kirkasta ja aurinkoista. Iltaisin (ilta-aurinko paistaa suoraan olohuoneeseen/keittiöön) kuljen aurinkolasit päällä kotona, vessassa ja suihkussa pitää käydä pimeässä jne. Toisinaan saa vähän koomisia piirteitä tämä, kun nakerran jotain näkkileipää peiton alla aurinkolasit päässä... :D Iltaisin kömmin peiton alle viimeistään yhdeksältä, kun menee jatkuvaksi yökkäilyksi. Viikkoja nyt noin 12+5, mulla ei ehkä vielä hetkeen ainakaan kokonaan helpota, kun aiemmillakin kerroilla pahoinvointi on jatkunut jonnekin puoleen väliin asti. Ehkä se vähän kevenee, en muista enää. Tai kaikkeen tottuu... Toisaalta huolestuisin hurjasti, jos oireet loppuisikin nyt, joten näillä mennään.
 
Innostuin ehkä vähän liikaa, kun pahoinvointi hellitti niin kivasti. Nyt on taas oksentelu ja öklö olo tullut takaisin. Migreeni myös kuvioissa. Huoooh... 😔

Positiivista kuitenkin, että nyt pystyy touhuilemaan välillä kaikenlaista, eli ei tarvitse 24/7 maata paikoillaan viileässä. 😅
 
Mulla on tullu selkäsärkyä! 😩 tosta ihan kummallisesta kohtaa keskeltä selkää särkee. Istumatyö ei ainakaan helpota sitä.
 
Mulla on kohdun kasvukipuja ollut nyt pari päivää. Ensin tietty vähän huolestuin mutta eiköhän nämä oo ihan normaaleja. Myöskin selkä vähän kipuilee.

Iltanärästys tuntui loppuneen kun lääkäri kirjoitti reseptin johonkin närästyslääkkeeseen jonka nimeä en nyt muista 😅 onneksi, inhottava vaiva.
 
Viimeiset pian 4 viikkoa on tullut oksennettua joka aamu. Mutta nyt viimeiset pari viikonloppua on ollut sellaisia, että oksennuksia tulee pitkin päivää ja olo on kokoajan kuin krapulaisella. Miettinyt voisiko johtua että tulee nukuttua pidempään ja näin esimerkkisi ruokarytmi muuttuu arkeen verrattuna, vai mikähän ihme on että juuri viikonloppusin on pahin olo 😳
 
Viimeiset pian 4 viikkoa on tullut oksennettua joka aamu. Mutta nyt viimeiset pari viikonloppua on ollut sellaisia, että oksennuksia tulee pitkin päivää ja olo on kokoajan kuin krapulaisella. Miettinyt voisiko johtua että tulee nukuttua pidempään ja näin esimerkkisi ruokarytmi muuttuu arkeen verrattuna, vai mikähän ihme on että juuri viikonloppusin on pahin olo 😳
Mulla oli nyt parina aamuna aikanen herätys niin ei oo ollu juurikaan aamupahoinvointia ku saanu niin aikasin jotain syötyä. tänään sit ku nukuin johonki 11-12 asti niin oksensin herättyäni pariki kertaa 😬 uskon et jos oisin kesken unien heränny syömään ni ei ois ollu niin paha
 
Ja tosiaan, inhottavin oire pahoinvoinnin lisäks ollu viime aikoina nännisärky. Siis NÄNNI, ei edes tissikipu. Tuntuu ihan ku ois vereslihalla nännit, ei joka päivä mut aina yhtäkkiä iskee ja on aika sietämätön kipu 😩 nyt huomasin et lämpö auttaa niin kuljen kuumavesipullot paidan alla 😅
 
Viimeiset pian 4 viikkoa on tullut oksennettua joka aamu. Mutta nyt viimeiset pari viikonloppua on ollut sellaisia, että oksennuksia tulee pitkin päivää ja olo on kokoajan kuin krapulaisella. Miettinyt voisiko johtua että tulee nukuttua pidempään ja näin esimerkkisi ruokarytmi muuttuu arkeen verrattuna, vai mikähän ihme on että juuri viikonloppusin on pahin olo 😳
Mulla kans olo huononee aina loppuviikkoa kohti. Olen huomannut että kun arkipäivinä joutuu pinnistelemään ja jaksamaan vähän liikaa, niin se kostautuu vapaalla. Jos saan tehtyä to-pe kevyemmin töitä, on vkl helpompi. Pahinta on jos tulee viikonlopuksi yövieraita, sellaisen viikon jälkeen oksennan päivätolkulla.
 
Mulla kans olo huononee aina loppuviikkoa kohti. Olen huomannut että kun arkipäivinä joutuu pinnistelemään ja jaksamaan vähän liikaa, niin se kostautuu vapaalla. Jos saan tehtyä to-pe kevyemmin töitä, on vkl helpompi. Pahinta on jos tulee viikonlopuksi yövieraita, sellaisen viikon jälkeen oksennan päivätolkulla.

Joo, nyt taas eilen oksensin kaiken ulos pitkin päivää. Tänään ihan jännittää miten tulee menemään päivä. Kieltämättä arjet tulee puskettua ja käytettyä kaikki voimavarat siihen. Terveisin päiväkodissa opettajana 0-3 vuotiaille 😁

Se on varmaan kun antaa luvan kropalle ja itselleen levätä ja vain olla niin silloin paha olo puskee tosi vahvana päälle. Toisaalta parempi näin päin, kun että töissä olisi tälläinen olo.
 
Siis ei oo totta. Mulla alkoi jo pahoinvointi helpottaa viime vk (15. rv) aikana niin paljon, että näin pitkästä aikaa jo kavereitakin. Siis hajut edelleen ällöttää, ruokahalu ei oo palannut ja oksettaa jos ehtii tulla nälkä, mutta ei oo sellanen hirveä pahoinvoiva olo koko ajan, vaan niinku hallittavissa oleva pahoinvointi 😄 Varmaan just sellanen mihin auttaa ne vinkit joita kaikkialla hoetaan. No, enkö mä sitten saanu jonku hirveen flunssan ja yskin niin paljon että se saa mut oksentamaan 🤯 Meillä on muuttokin tässä pahasti kesken, että miten voi olla näin paska säkä että oon nyt sitten joka tapauksessa ihan väsynyt ja huonokuntoinen. Pakko keksiä jotain kunnon hemmottelua kunhan tää on ohi.
 
Siis ei oo totta. Mulla alkoi jo pahoinvointi helpottaa viime vk (15. rv) aikana niin paljon, että näin pitkästä aikaa jo kavereitakin. Siis hajut edelleen ällöttää, ruokahalu ei oo palannut ja oksettaa jos ehtii tulla nälkä, mutta ei oo sellanen hirveä pahoinvoiva olo koko ajan, vaan niinku hallittavissa oleva pahoinvointi 😄 Varmaan just sellanen mihin auttaa ne vinkit joita kaikkialla hoetaan. No, enkö mä sitten saanu jonku hirveen flunssan ja yskin niin paljon että se saa mut oksentamaan 🤯 Meillä on muuttokin tässä pahasti kesken, että miten voi olla näin paska säkä että oon nyt sitten joka tapauksessa ihan väsynyt ja huonokuntoinen. Pakko keksiä jotain kunnon hemmottelua kunhan tää on ohi.
Tsemppiä, muutto raskausaikana ei ole helppo homma! Keskimmäistä odottaessa me muutettiin kun olin kirjaimellisesti viimeisilläni ja näköjään mulla on menossa taas raskaus, johon osuu muutto. Tällä hetkellä etsitään omaa taloa ja yksi on jo kiikarissa. Jos siinä menee kaikki hyvin, toiveissa olisi muuttaa nyt vähän aiemmin tällä kertaa. Keskimmäistä odottaessa kun lähdettiin muutosta aika suoraan synnärille. :tears:


Ja tiedän tunteen, mitä kuvailit tuossa edellä. Mullakin vihdoin pahoinvointi siirtynyt enempi tuohon hallittavaan suuntaan. Kyllä se mukana kulkee koko ajan ja illat on yhä hankalia, mutta kunhan muistaa syödä vähintään parin tunnin välein ja vältellä kirkasta valoa, pystyy jo vähän liikkumaan ihmisten ilmoilla ja tekemään asioita. Toivottavasti sun flunssa pian helpottaa ja jaksaa taas! Todellakin hemmottelua sitten. :)
 
Mulla näyttää tulevan joka viikko joku uusi oire. Edeltävällä viikolla alkoi selkäkipu, joka tulee jos kävelee pitkiä matkoja tai on kauan jalkeilla.
Huomenna vaihtuisi viikko ja tänään alkoi närästys. En ole koskaan aiemmin kyseisestä vaivasta kärsinyt, joten hyvä kun alkuun sen närästykseksi edes luokittelin. Nyt huomaa, että jos syö jotain mausteista tai rasvaista, niin kohta muuten kärventää ja pahasti. Ihan tuossa ylävatsalla tuntuu. Todella inhottava tunne 🤯 Ennen raskautta ollut ketoruokavalio on siis pelkkä muisto enää, en voisi kuvitellakaan vetäväni samoja ruokia, mitä söin aiemmin. Polttaa jo melkein ajatuskin.
 
Kävin maanantaina töissä, mut kävi just niin kuin aiemminkin, eli migreeni alkoi ja on edelleen päällä. Työpäivän jälkeen maha oli myös kipeä monta tuntia. En tiiä onko noi jotain supistuksia vai mitä. Erilaisia kuitenkin kuin kohdun kasvukivut. 🤯

Ummetus on kans ollut seurana ja nyt tuntuu, et alkaa vielä pääkin hajoilemaan.

Missä on seesteinen, energinen ja ihana keskiraskaus? 🙈
 
Siis tää paha olo vaan yltyy. Mun on varmaan pakko hakea taas saikkua, vaikka se vaikuttaakin vanhempainrahaan. Aivan hanurista, että muuttivat sitä sen perustetta.
Mulla menny tämmönen kohta ohi muutoksessa? Miten se siis vaikuttaa jos joutuu saikuttaan? 😱
 
Pahoinvointi vaan yltynyt viimeiset 2vk. Nyt lopulta suostuin 2pv, tai no kävin töissä aamun oksentamassa 🫣, sairaslomaan.. koitti ekana neuvolaterkkari et menisin akuuttiinhakee pidemmän saikun mutten siihe suostunut niin kirjoittaa sit parin pv saikun.. kaikki muut jo kokeiltu pahoinvointiin paitsi lepo ja lääkkeet, joten kai nyt pakko sit lepoa yrittää. Mies tekee reissuhommia niin en pysty lepää sen 10pv aikana muuteku öisin esikoisen nukkuessa, niin nyt sitten lepään ja nukun kun toinen hoidossa. Iha kamalat tunnontuskat olla pois töistä, ja laittaa lapsi hoitoo vaikka ite kotona.
 
Takaisin
Top