Millaisia raskausoireita sinulla on?

@Aaltokukka Kiitos vastauksesta 💕 En kauheasti jaksa tuosta huolehtia, luotan kehooni 😊 Onhan tuo mitattu neuvolassa eikä sanonut mitään sen kummempaa.. Ai mihin tuo tikkutesti on?
 
Raskausajan perustikkutestillä mitataan virtsan proteiini(valkuais)- ja glukoosi(sokeri)pitoisuuksia. Yleensä ainakin toinen noista nousee jos esim. pre-eklampsia ("raskausmyrkytys") odottajan kohdalle osuu. Sen yksi merkki on myös verenpaineen nousu suhteessa alkuraskauden lukemiin.
Itsekin luotan neuvolaan, mutta kun ne peruskäynnit on kovin harvoin. Niinpä hankin tikkutestejä kotiin, tikutan kerran viikkoon ja mulla myös verenpainemittari (2krt/vk). Neuvola piti tätä omaseuranta-ratkaisuani hyvänä, enkä nyt tarvitse juosta siellä avoneuvolassa (riskiraskaus) kerran viikkoon tikuttelemassa/ paineita mittailemassa.
 
@Aaltokukka Aa joo ne testit. Mulla oli ne ihan normaalit, otettiin viimeksi neuvolassa reilu viikko sitten 😊 Jotenkin luotan kehooni tosiaan enkä liikaa huoli mittauksista kun muuten hyvä olo😁 Mutta hyvää infoa, kiitos noista💕
 
Mulla on ollut proteiinit plussalla koko ajan (kaksi mittauskertaa), mutta johtuu ilmeisesti siitä, että oon kuivunut, kun en voi pahoinvoinnin takia oikein juoda. Mun huimaus saattaa myös johtua siitä. Mulla on to neuvolalääkäri, niin kysyn häneltä. Tai jos laittaisi mut ferritiinimittaukseen.

Mulla oli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys ihan viimemetreillä, ja nyt myös ikärasite, niin mulle määrättiin mini-Asa, eli aspiriini ehkäisemään sitä.
 
Mulla on ollut proteiinit plussalla koko ajan (kaksi mittauskertaa), mutta johtuu ilmeisesti siitä, että oon kuivunut, kun en voi pahoinvoinnin takia oikein juoda. Mun huimaus saattaa myös johtua siitä. Mulla on to neuvolalääkäri, niin kysyn häneltä. Tai jos laittaisi mut ferritiinimittaukseen.

Mulla oli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys ihan viimemetreillä, ja nyt myös ikärasite, niin mulle määrättiin mini-Asa, eli aspiriini ehkäisemään sitä.
Ootko kokeillut imeskellä jääpaloja
Mulla on ollut proteiinit plussalla koko ajan (kaksi mittauskertaa), mutta johtuu ilmeisesti siitä, että oon kuivunut, kun en voi pahoinvoinnin takia oikein juoda. Mun huimaus saattaa myös johtua siitä. Mulla on to neuvolalääkäri, niin kysyn häneltä. Tai jos laittaisi mut ferritiinimittaukseen.

Mulla oli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys ihan viimemetreillä, ja nyt myös ikärasite, niin mulle määrättiin mini-Asa, eli aspiriini ehkäisemään sitä.
Hyvä kun sun lääkäriaika noin lähellä. ☺ Kuivumisen "poistoon" voi päästä/ joutua nesteytystippaan, kannattaa kysyä myös se. Mulla se oli kesällä tosi lähellä, käden selän ihon puristumisesta palautumista käytti "kiiminkiläis"- tyylinen vanhankansan työterv.lääkäri pikatestinä. Hoitoresepti oli juoda/ syödä jääsohjoa/ imeskellä jäätä.
Mille viikolle asti sulla ASAT käytössä? Mun pitää lopettaa ne sekä myös kalaöljykapselit rv36, kuulemma riskinä muutoin pysäyttämätön/ hillitsemätön verenvuoto synnytyksen yhteydessä.
Niin, eihän ihminen itse omalle iälleen tai sattuneille fyysisilletraumoille mitään voi, sillä on mentävä mitä nyt on....🌸
 
Ootko kokeillut imeskellä jääpaloja

Hyvä kun sun lääkäriaika noin lähellä. ☺ Kuivumisen "poistoon" voi päästä/ joutua nesteytystippaan, kannattaa kysyä myös se. Mulla se oli kesällä tosi lähellä, käden selän ihon puristumisesta palautumista käytti "kiiminkiläis"- tyylinen vanhankansan työterv.lääkäri pikatestinä. Hoitoresepti oli juoda/ syödä jääsohjoa/ imeskellä jäätä.
Mille viikolle asti sulla ASAT käytössä? Mun pitää lopettaa ne sekä myös kalaöljykapselit rv36, kuulemma riskinä muutoin pysäyttämätön/ hillitsemätön verenvuoto synnytyksen yhteydessä.
Niin, eihän ihminen itse omalle iälleen tai sattuneille fyysisilletraumoille mitään voi, sillä on mentävä mitä nyt on....🌸
Joo, ei toimi jääpalat. Oon kokeillut vähän kaikkea. Pikkuhiljaa menee parempaan päin onneksi. Sitä tippaa olen miettinyt, mutta pärjään kuitenkin kotona, niin kyllä tää tästä.

Mulla tais olla asan lopetus vko 34 tai 36 myös. Ja toki mieluummin olisin syömättä lääkkeitä, mutta jos se ehkäisee myrkytystä, niin tietty pakko. It is what it is 🤷‍♀️
 
Joo, ei toimi jääpalat. Oon kokeillut vähän kaikkea. Pikkuhiljaa menee parempaan päin onneksi. Sitä tippaa olen miettinyt, mutta pärjään kuitenkin kotona, niin kyllä tää tästä.

Mulla tais olla asan lopetus vko 34 tai 36 myös. Ja toki mieluummin olisin syömättä lääkkeitä, mutta jos se ehkäisee myrkytystä, niin tietty pakko. It is what it is
No hyvä juttu, et olo kohenee...
Mä en tiennytkään et Asa ehkäisee myrkytystä, kun mulla pelätään tukosta...
Toisaalta, jos perimätieto paikkansa pitää "hankala raskaus=helppo lapsi" niin sehän on sit siinä! 😍
 
Onko täällä muita kohtalotovereita, jotka jo tässä vaiheessa kärsii alaselkäkivuista? Jos yhtenäkään päivänä jätän venyttelyt väliin tai joudun istumaan tavallista pidempiä aikoja päivän aikana, on selkäkivut satavarma vieras vähintään illan ja yön ajan 😖 Lisäksi mulla kävely sattuu välillä mahaan, sama oli edellisessäkin raskaudessa, mutta silloin se sentään alkoi "vasta" noin 3,5 kk ennen laskettua kun nyt on vielä 5,5 kk jäljellä. Mulla on lyhyt selkä ja varmaan siitä johtuen maha tosi iso, mikä pahentaa selän notkoa entisestään. Onko kellään vinkkejä, miten sais asentoa paremmaksi? Mulla on jotain jumppaohjeita, mutta olen ollut lähes koko ajan sairaana elokuun puolivälistä saakka, niin ei ole pystynyt niitäkään juuri tekemään 😔 Ja nyt stressaa, kun ei oikein muutenkaan pysty liikkumaan, vaikka olis terve, kun kävelykin sattuu. Pelkään olevani rapakunnossa synnytyksen viimein koittaessa...
 
Mulla heijastaa vasempaan pakaraan jostain kipua. Koko alaselkä on rangan vierestä myös tosi kipeä, eli selkäkipuja on myös täällä...
 
Onko täällä muita kohtalotovereita, jotka jo tässä vaiheessa kärsii alaselkäkivuista? Jos yhtenäkään päivänä jätän venyttelyt väliin tai joudun istumaan tavallista pidempiä aikoja päivän aikana, on selkäkivut satavarma vieras vähintään illan ja yön ajan 😖 Lisäksi mulla kävely sattuu välillä mahaan, sama oli edellisessäkin raskaudessa, mutta silloin se sentään alkoi "vasta" noin 3,5 kk ennen laskettua kun nyt on vielä 5,5 kk jäljellä. Mulla on lyhyt selkä ja varmaan siitä johtuen maha tosi iso, mikä pahentaa selän notkoa entisestään. Onko kellään vinkkejä, miten sais asentoa paremmaksi? Mulla on jotain jumppaohjeita, mutta olen ollut lähes koko ajan sairaana elokuun puolivälistä saakka, niin ei ole pystynyt niitäkään juuri tekemään 😔 Ja nyt stressaa, kun ei oikein muutenkaan pysty liikkumaan, vaikka olis terve, kun kävelykin sattuu. Pelkään olevani rapakunnossa synnytyksen viimein koittaessa...
Vitsi, ihan kuin olisin itse tämän kirjoittanut.. Sekä alaselkäjumien että kävelyn osalta ja myös kehon rakenteen osalta.. 😕 Mitään vinkkejä ei valitettavasti ole, paitsi juurikin tuo päivittäinen venyttely/jooga, joka vähän auttaa. Oon alkanut miettiä, että voisko jostain raskausvyöstä olla mitään apua.
 
Suonikohjut takareisissä kipuilee toisinaan😬

Huomasin myös eilen, että vasen reisi kipuili ulkosyrjästä ja siihen kohtaan oli noussut uusi suonikohju, joka selvästi kipuili eilisen. Onneksi meni ohi 🤔
 
Kyllä tä loma vaan vaikuttaa kummasti oloon!
Toki koronan sairastin viime viikolla, mut oli hyvin helppo.

Ei oo nyt kertaakaan ollut migreeniä, pahoinvointia, harjoitussupistuksia tai mitään suurempia kipuja!
Liitoskivut on olleet siedettäviä, mieliala parempi ja selkäkin paremmassa kunnossa. 😍

Ens viikon maanantaina töitä, ni saa nähdä, et miten silloin käy. 🙈
 
Voihan liitoskivut 😮‍💨 Varsinkin aktiivisemman päivän jälkeen kivut kostautuu kaksinkertasina.. saa pyöriä ja hyöriä istualteen että läytyy asento missä ei satu ja nukkuminen onnistuu vaan mahallaan jalat levällään semmosessa sammakko-asennossa..😃 Nyt vielä minimaalinen maha jonka kanssa mahallaan nukkuminen onnistuu, mutta viikkoja on vielä paljon edessä niin saa nähdä mihin suuntaan nää kivut kehittyy 😬
 
Täällä alkanu selkäsärky ja myös liitoskipuja 😩 tavoite ois päästä jouluun asti töissä niin oie miksi nyt jo selkäkivut 😖😢😢
 
Vitsi, ihan kuin olisin itse tämän kirjoittanut.. Sekä alaselkäjumien että kävelyn osalta ja myös kehon rakenteen osalta.. 😕 Mitään vinkkejä ei valitettavasti ole, paitsi juurikin tuo päivittäinen venyttely/jooga, joka vähän auttaa. Oon alkanut miettiä, että voisko jostain raskausvyöstä olla mitään apua.
Lohduttavaa kuulla, etten ole yksin, mutta tietenkin tosi kurja, että säkin näistä vaivoista kärsit. Ei kai auta kuin venytellä ja sinnitellä. Kokeilin edellisessä raskaudessa tukivyötä, mutta joskus se jopa pahensi alaselkäkipuja ja joskus auttoi vain ihan lievästi tai ei ollenkaan. Liikkeessä ei mulla ainakaan toiminut yhtään vaan pahensi asiaa, et lähinnä istuessa tai paikallaan seistessä (jos tekee seisten töitä tai esim. ruokaa) käytin.

Mä toivon et tänne etelään ehtis tulla hiihtokelit hyvissä ajoin, koska viimeksi pystyin sitä tekemään ihan kovallakin sykkeellä, vaikka mikään muu liikunta ei onnistunut. Olettaen, että ensinnäkin jossain vaiheessa olisin taas terve (jälleen nimittäin joku uus flunssa päällä) ja joku takki mahtuu mulle vielä alkuvuodesta päälle. Kerroin mun lauluopelle viime viikolla raskaudesta niin hän kysyi, että vieläkö mä joulukonsertissa olen mukana. Luuli et mun laskettu on jo silloin 😂 et semmonen pikkumasu täällä.
 
Kyllä tä päänsärky/migreeni, selkäkivut ja yölliset harjoitussupistukset vaan linkittyy töihin.
Eilen olin töissä ja nyt taas päätä ja selkää särkee, nukkumisesta ei tuu yöllä yhtään mitään, ku harjoitussupistukset on päällä ja olo koko ajan epämukava olo. 🙈

Loppuviikko sairaslomaa ja ens maanantaina taas kokeilemaan. 🙏
 
Alaselkä kipu ja vasen pakara🤯 keskiviikkona fyssarille aika, sinne asti saikkua ja sitte taas kokeilla töihin. Haluan saada työkykyä edes loppuvuodeksi takas 😢😩
 
Takaisin
Top