Kirjoittelin jonnekin tänne (vissiin höpinäketju) eilen menkkakivuista ja ajattelin tähän päivittää, jos joku huolestunut myöhemmin plussannut tätä lukee.
Menkkakipuja oli pitkin päivää eilen, eikä kamalan voimakkaita, MUTTA mulla ei koskaan ne olekaan. Lueskelin paljon kokemuksia, että alkuraskaudessa monilla on ollut koviakin kipuja, eikä se automaattisesti ole tarkoittanut keskenmenoa.
Tietysti huolestuneena olin satavarma, että vuoto alkaa ja olin melko hysteerinen lievästi sanottuna jokaisella vessakäynnillä. Vuoto ei kuitenkaan alkanut, ja nyt aamulla on sitten enempi ollut kohdun sivuilla (googlasin kohdun sijainninkin eilen) kipuja esim ylösnoustessa ja esim yskäistäessä.
Luin myös terveydenhoitoalan kommentteja, että alkuraskaudessa erilaiset kivut ovat normaaleja ja liittyvät juurikin kohdun kiinnikkeisiin ja nuo eiliset menkkakivut ehkä kohdunkasvuun, joka tapahtuu alkuraskaudessa nopeastikin.
"Usein kohdun kiinnikkeiden kipu korostuu liikkeessä, ja se saattaa tuntua syvällä terävänä, piikikkäänä, tai venyttävänä kipuna. Joskus kivun voi laukaista askel tai kyljen kääntäminen sängyssä. Usein naiset tuntevat kipua oikealla, mutta vasemmankaan puolen kipu ei ole epätodennäköistä. Onneksi ligamentteihin ja kiinnikkeihin liittyvä kipu häviää ajan kanssa jo ehkä 24. viikon paikkeilla, vaikka kipu toistuu ja saattaa pahentuakin seuraavien raskauksien aikana."
https://lolalykke.com/fi/blogs/blog-new/how-to-relieve-pelvic-pain-during-pregnancy
PS. Mun täytyy lopettaa nää kilometrikommentit