Millaisia raskausoireita sinulla on?

Tänään 6+1 ja heräsin kevyeen ällötykseen. Eilen vatsa oli tosi turvoksissa. Rinnat olleet arat koko viikon.

Paino on mulla aavistuksen tippunut toissaviikosta kun ei ole ollut erityistä ruokahalua tai mielitekoja. Tämä on aika poikkeuksellista minulle. Olen kuitenkin syönyt säännöllisesti ja monipuolisesti, mutta kaikki ylimääräinen napostelu on jäänyt pois.

Huomaan myös että se hajuaisti on todellakin muuttunut. Laitoin omaa suosikki käsirasvaa eilen illalla ja en ollut tunnistaa koko tuoksua.

Onko tämä jatkuva janokin raskaudesta johtuvaa? :D Yleensä unohdan helposti juoda tarpeeksi vettä, mutta nyt on mennyt kyllä ihan reippaasti kun koko ajan on jano ja kylmä vesi on jotenkin erityisen raikasta.

Juu, on se! Raskaudessa jo tosi alkuvaiheessa veren määrä elimistössä kasvaa, munuaisilla on enemmän työtä ja virtsaa muodostuu enemmän. Siitä johtuu sekä alkuraskauden vessahätä (loppuraskaudessa se taas johtuu siitä, että kohtu painaa virtsarakkoa) että jano. :Slightly Smiling Face:

Juu, on se! Raskaudessa jo tosi alkuvaiheessa veren määrä elimistössä kasvaa, munuaisilla on enemmän työtä ja virtsaa muodostuu enemmän. Siitä johtuu sekä alkuraskauden vessahätä (loppuraskaudessa se taas johtuu siitä, että kohtu painaa virtsarakkoa) että jano. :Slightly Smiling Face:

Tosi mielenkiintoista! Mä jo ehdin miettimään, että oon ihan superkuivunut ja siksi jano :tears: (no siis varmaan pitää osittain paikkansakin, kun en sitä vettä kamalasti normaalisti juo)

Miulla eilisen kirjoituksen jälkeen olo meni päivä aikaan taas ihan karmeeks ja oisin vaan voinu maata sängyssä. Useemman kerran sai taas oksentaa. Tää järetön pahoinvointi ottaa semmosen vallan että ihana odotus aika on tästä kaukana :( en pysty vettä juomaan ollenkaan vaan siihen on pakko laittaa edes pieni määrä mehua sekaan tai muuten tulee samantien ylös. Juon normaalisti vettä todella paljon. Tissit on kans kipeet mut kaikki muut oireet on niin pientä verrattuna tähän jatkuvaan oksenteluun :( 6+3 nyt menossa.

Vaikka kuinka pidän itseäni fakta-ihmisenä ja en yleensä huolestu terveyteenliittyvistä asioista (mietin todennäköisyyksiä), on tämä erityisluonne murentumassa täysin. Koska juuri muuta oiretta ei ole kuin uni ja palautuminen, huomaan hyppiväni mentaalisti seinille. Onneksi varhaisultraan on aika, mutta vielä pitäisi 2 viikkoa sinnitellä ja hokea mantraa, "kaikki hyvin ja jos ei ole, et voi sille mitään". Ja kuten aiemmin tässäkin ketjussa mainittu; ilman oireitakin syntyy terveitä lapsia. Pitää lisätä tämä lause tuohon mantraan, jota itselleni hoen :smiling-eyes:

Täällä ollaan sairastuvalla järkyttävän pahoinvoinnin kanssa. En enää ehdi miettiä muita oireita, tämä jatkuva oksettava olo ja yrjöäminen vievät kummasti huomion. Mielenkiintoista mennä ensi viikolla ultraan, täytynee ottaa oksennuspussi mukaan. Arjen pyörittäminen tässä eniten huolettaa, jos vointi jatkuu tällaisena.

Milloin teillä on alkanut pahoinvointi? Minulla on menossa vasta 4+1, eikä ekassa raskaudessa onneksi ollut pahoinvointia, mutta vähän pelottaa, jos jouluna iskee pahoinvointi...

Milloin teillä on alkanut pahoinvointi? Minulla on menossa vasta 4+1, eikä ekassa raskaudessa onneksi ollut pahoinvointia, mutta vähän pelottaa, jos jouluna iskee pahoinvointi...

Mulla on ollut sellaista etovaa oloa ja melkeen joutuu oksentamaan jos ei oo syönyt hetkeen. Mutta ei mitenkään jatkuvasti pahoinvointia, mitä esikoisesta oli eikä niin pahanakaan. Kerran vasta joutunut oksentamaan, melkein heti silloin ekan plussan jälkeen. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Vaikka kuinka pidän itseäni fakta-ihmisenä ja en yleensä huolestu terveyteenliittyvistä asioista (mietin todennäköisyyksiä), on tämä erityisluonne murentumassa täysin. Koska juuri muuta oiretta ei ole kuin uni ja palautuminen, huomaan hyppiväni mentaalisti seinille. Onneksi varhaisultraan on aika, mutta vielä pitäisi 2 viikkoa sinnitellä ja hokea mantraa, "kaikki hyvin ja jos ei ole, et voi sille mitään". Ja kuten aiemmin tässäkin ketjussa mainittu; ilman oireitakin syntyy terveitä lapsia. Pitää lisätä tämä lause tuohon mantraan, jota itselleni hoen :smiling-eyes:

Tunnistan täysin ton järkiajattelun sumenemisen esikoisen odotusajalta. Mulla ei ollut silloin (eikä nytkään) oikein mitään oireita, maha kasvoi hitaasti ja liikkeet alkoi tuntua myöhään, niin vaikea oli uskoa kaiken olevan hyvin. Aika monessa ylimääräsessä tarkistuksessa tuli käytyä heti kuin viikkoja oli riittävästi, että suostuivat ottamaan vastaan (ts ois ollut jotain tehtävissä, jos joku oiskin ollut pielessä). Terve vauva silti saatiin :Heavy Black Heart:

Sillon en myöskään uskaltanut juurikaan raskaudesta iloita ja mun oli tosi vaikea kertoa siitä kellekään, edes rakenneultran jälkeen (maha oli tosiaan pieni, niin silloinkaan ei vielä näkynyt). Nyt yritän tietoisesti toimia toisin, mutta vaikka oon ehkä vähän positiivisempi ollut raskauden jatkumisen suhteen, niin muille kertominen kyllä jännittää :Grimacing Face:

(Sori että lähti menemään vähän ohi aiheen...)

Viime raskaudessa oli pientä pahoinvointia 4+4. Sit 6+0 alkoi et oli melkein joka päivä aaltoilevasti etovaa oloa mutta en joutunut oksentaan kertaakaan. Nyt ei oo juuri ollu, ennemmin on ruokahaluttomuutta ja sit kun on pakko syödä niin ruoka alkaa vähän ällöttään mutta en sanois pahoinvoinniksi

No minulla tuli hetkellisiä etovia oloja jo ennen plussaa, mutta tämä ihan "kunnon" pahoinvointi alkoi vasta viime viikon puolella, eli 5+ jotain. Sitä ennen se oli sellaista hetkellistä, erityisesti tuoksujen aiheuttamaa etomista. :Smiling Face With Open Mouth:Nyt on muutama tosi hankala päivä takana, tuntuu menevän päivä päivältä huonommaksi. Vointi myös selvästi huonompi, mitä esikoisen kohdalla. Silloin oli vain voimakasta etomista, joka jatkui pitkään, mutta onnistuin pitämään oksentelun poissa. Tosin inhoan oksentamista niin paljon, että pystyn kontrolloimaan sitä yllättävän hyvin. Nyt on vaan niin voimakas pahoinvointi, että en joka kerta pysty estämään sitä.
Mutta eihän kaikille tule pahoinvointia ja kuten minulla esikoisen kanssa, ei kaikki oksentele. Joten toivotaan, että pääset myös tässä raskaudessa ilman huonoa oloa. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Mutta mun on pakko sanoa vinkiksi pahoinvoiville, että YouTubesta löytyy raskausajalle lyhyitä joogavideoita. Itse olen saanut sellaisesta rauhallisesta joogasta hetkellistä helpotusta tähän oloon.

Ekassa raskaudessa oli vaan pahoinvointia et yökin pöntöllä, mut mitää ei tullu ulos. Tokassa sit olsensin viikolta 9 viikolle 17 melkein päivittäin. Eli mulla ainakin on menny vaan pahemmaksi. Saa nähdä miten sit seuraavaksi... :Grimacing Face::Face With Stuck Out Tongue:

Toivon kans, jos ei tulis niin jäätävää kuvitusta kuin ennen. Vähän hiipii olot. Koitan muistaa syödä tasaisesti. Se auttaa. Nyt 5+2 ja pikkusydämen pitäis alkaa lyödä. :red-heart:

Kirjoittelin jonnekin tänne (vissiin höpinäketju) eilen menkkakivuista ja ajattelin tähän päivittää, jos joku huolestunut myöhemmin plussannut tätä lukee.
Menkkakipuja oli pitkin päivää eilen, eikä kamalan voimakkaita, MUTTA mulla ei koskaan ne olekaan. Lueskelin paljon kokemuksia, että alkuraskaudessa monilla on ollut koviakin kipuja, eikä se automaattisesti ole tarkoittanut keskenmenoa.
Tietysti huolestuneena olin satavarma, että vuoto alkaa ja olin melko hysteerinen lievästi sanottuna jokaisella vessakäynnillä. Vuoto ei kuitenkaan alkanut, ja nyt aamulla on sitten enempi ollut kohdun sivuilla (googlasin kohdun sijainninkin eilen) kipuja esim ylösnoustessa ja esim yskäistäessä.
Luin myös terveydenhoitoalan kommentteja, että alkuraskaudessa erilaiset kivut ovat normaaleja ja liittyvät juurikin kohdun kiinnikkeisiin ja nuo eiliset menkkakivut ehkä kohdunkasvuun, joka tapahtuu alkuraskaudessa nopeastikin.

"Usein kohdun kiinnikkeiden kipu korostuu liikkeessä, ja se saattaa tuntua syvällä terävänä, piikikkäänä, tai venyttävänä kipuna. Joskus kivun voi laukaista askel tai kyljen kääntäminen sängyssä. Usein naiset tuntevat kipua oikealla, mutta vasemmankaan puolen kipu ei ole epätodennäköistä. Onneksi ligamentteihin ja kiinnikkeihin liittyvä kipu häviää ajan kanssa jo ehkä 24. viikon paikkeilla, vaikka kipu toistuu ja saattaa pahentuakin seuraavien raskauksien aikana."
https://lolalykke.com/fi/blogs/blog-new/how-to-relieve-pelvic-pain-during-pregnancy

PS. Mun täytyy lopettaa nää kilometrikommentit

Mulla on nyt lähes jatkuvaa lievää ällötysoloa (tänään 6+2), johon syöminen kyllä helpottaa aina hetkeksi. Hankalaa vaan, kun ei oikein tekisi mieli syödä mitään siinä kohtaa. Pitää mennä kauppaan hamstraamaan kaikenlaista helposti syötävää, kovin vaikea vaan keksiä mitä voisi tehdä mieli syödä ruuaksi viikonloppuna.
Mun ei normaalisti tarvii aamuisin lähteä kotoa mihinkään, mutta eilen oli poikkeus ja lähtö aikaisella aamujunalla. Junassa iski huono olo (housutkin kiristi erityisen paljon) ja kävin sitten ihanasti junan vessassa vähän oksentamassa - olihan siinä tunnelmaa, kun oli oikein pissanhajuinen vessa ja likainen pönttö :Face With Stuck Out Tongue: Onneksi helpotti sillä ja tänäänkään ei ole tarvinnut oksentaa. Lisäksi kokoaikainen palelu ja väsymys on tehneet paluun. Tavallaan silti iloitsen näistä kaikista, koska nyt on helpompi uskoa että jotain tosiaan on meneillään!

Onneksi tuli nyt käytyä äidillä maaseudulla, kun ei tarvinnut vielä ravata vessassa yökkäämässä 4h:n bussimatkalla / per suunta.

Muuten saa kyllä öisinkin ravata vessassa ja vesi maistuu mullekin oikein hyvin, kuten osalle muista täällä.

Aikamoinen väsymys on kyllä osin varmasti valvomisen ja aikaisen heräämisen takia ja siihen vielä raskausväsymys. Onneksi on viikonloppu. :smiling-eyes:

Täällä ollaan 5+2, ennen plussaa oli järkky väsymys ja kiihdyin jostain syystä kauheasti pienestä asiasta eikä meinannut millään tasaantua. Edelleen väsyttää muttei niin paljon, nukun tosin 10h yöunia kun ei jaksa valvoa niin ei päikkäreille juurikaan tarvetta. Kauhea pissahätä kokoajan (ja myös jano), yöllä joutuu heräämään vessaan ja juomaan. Kuukautismaisia kipuja on ollut enemmän viime viikolla, mutta suht vaimeita vielä tälläkin viikolla. Hirveä turvotus ja nyt parina päivänä etovaa oloa. Mutta se mitä en odottanu on tää JÄRKKY NÄLKÄ KOKOAJAN. Siis tunnin välein vatsa kurnii vaikka syön kunnollisia monipuolisia aterioita. Paljohan tulee laihdutettavaa sitten syksyllä :tears:

Täällä ollaan 5+2, ennen plussaa oli järkky väsymys ja kiihdyin jostain syystä kauheasti pienestä asiasta eikä meinannut millään tasaantua. Edelleen väsyttää muttei niin paljon, nukun tosin 10h yöunia kun ei jaksa valvoa niin ei päikkäreille juurikaan tarvetta. Kauhea pissahätä kokoajan (ja myös jano), yöllä joutuu heräämään vessaan ja juomaan. Kuukautismaisia kipuja on ollut enemmän viime viikolla, mutta suht vaimeita vielä tälläkin viikolla. Hirveä turvotus ja nyt parina päivänä etovaa oloa. Mutta se mitä en odottanu on tää JÄRKKY NÄLKÄ KOKOAJAN. Siis tunnin välein vatsa kurnii vaikka syön kunnollisia monipuolisia aterioita. Paljohan tulee laihdutettavaa sitten syksyllä :tears:

Täällä kans vaivaa jatkuva nälkä! Esikoisesta oli ihan sama. Melkeen heti ruuan jälkeen tuntuu et nälkä iski uusiksi :tears:

Takaisin