Millaisia raskausoireita sinulla on?

Epäilyttävän oireetonta täälläkin.. toki mies yrittää muistuttaa että edellisissäkin alkoi vasta 7 viikon aikana. Jos jotain on niin hajut on alkaneet etomaan.. odotan mielenkiinnolla tuleeko tiskikoneen täyttämisestä taas vain miehen homma :hilarious: hyvässä muistissa toppiin ykääminen kun piti yrittää täyttää :wtf:
 
Täällä myös yöunet hävinneet, mikä on ihmeellistä kun koko ajan väsyttää niin että töissä jo hävettää haukotella. Mutta tänäänkin vaan heräsin jo klo 04, eikä auta mikään.

Herätessä täälöäkin aina hirveä nälkä, ihan maha kurnii. Vaikka yritin eilen illalla vielä syödä tavallista enemmän ja nousin kerran alkuyöstäkin syömään kun aivan hirveä nälkä :p Mistä lie johtuu, kun ei kai vauva vielä ylimääräistä tarvii kun on vasta pieni hippunen.

Muuten oireet täällä:
- rinnat kipeät ja kihelmöi kuin maito nousisi
- alaselkä jomottelee
- alavatsa nipistelee ja vihloo ja "tuntuu"
- olen paljon tunneherkempi kuin yleensä
- lämmöt yli asteen korkealla
-iltaisin palelee kahden peiton alla
- melkein kuumeinen/flunssainen olo
- hajuaisti herkistynyt

Olen alkanut aiemmissa oksentaa 6+3, saa nähdä miten käy jos sinne asti päästään. Voi tulla töissä aika mielenkiintoista, ainakin aiemmissa oksensin kymmeniä kertoja päivässä aamusta iltaan :confused:

Viikkoja nyt ehkäpä 4+5 - 5+1..?
 
Jee, tänään on selvästi oireita! Ensinnäkin rinnoissa on tunto (hävisi 17v sitten esikoisen imetyksen aikana, eikä ole sen jälkeen paljon näkynyt, edes muissa raskauksissa) :laughing025
Ja toiseksi huono olo on täällä! Aamulla tunsi sen jo ennen sängystä nousua ja sitä jatkui kyllä ihan iltapäivään välillä hieman helpottaen. Tänään 4+6.
 
Muokattu viimeksi:
Heippa! Mulla menossa rv 6+6. Alussa ei ollut melkeen mitään oireita. Vain rinnat kipeät ja alavatsaa vähän nipisteli, melkein perus menkkamaista tunnetta. Väsymys ja hengästyminen olivat myös oireina. Ystäväni on myös raskaana ja synnyttää joulukuussa ja hänellä selvästi oireita. Ei tietenkään saisi verrata toiseen kun nämä oireet ovat aina niin yksilöllisiä. Mulla viikko sitten eli 5+6 alkoi huono olo ja jatkui koko viikon. Kaikki maistu pahalta ja yökötti. Kävin pari päivää sitten varhaisultrassa ja siellä kaikki tosi hyvin! Nyt tänään kuitenkin olo ollut yllättävän hyvä eikä melkeen yhtään yökötä mikään.. alan heti ressaamaan että onko tämä olo nyt merkki jostain ikävästä vai oliko muka mun pahat olot nyt tossa..? Onko täällä ketään muuta jolla olisi samoja fiiliksiä ollut ja silti kaikki hyvin? Rinnat ovat vielä arat ja alavatsaa nipistää välillä. En tiedä johtuuko hyvä olo vain siitä että olen saanut syötyä paremmin vai onko jokin pielessä. Ärsyttävää kun olen tällainen että ylianalysoin kaikkea
 
Heippa! Mulla menossa rv 6+6. Alussa ei ollut melkeen mitään oireita. Vain rinnat kipeät ja alavatsaa vähän nipisteli, melkein perus menkkamaista tunnetta. Väsymys ja hengästyminen olivat myös oireina. Ystäväni on myös raskaana ja synnyttää joulukuussa ja hänellä selvästi oireita. Ei tietenkään saisi verrata toiseen kun nämä oireet ovat aina niin yksilöllisiä. Mulla viikko sitten eli 5+6 alkoi huono olo ja jatkui koko viikon. Kaikki maistu pahalta ja yökötti. Kävin pari päivää sitten varhaisultrassa ja siellä kaikki tosi hyvin! Nyt tänään kuitenkin olo ollut yllättävän hyvä eikä melkeen yhtään yökötä mikään.. alan heti ressaamaan että onko tämä olo nyt merkki jostain ikävästä vai oliko muka mun pahat olot nyt tossa..? Onko täällä ketään muuta jolla olisi samoja fiiliksiä ollut ja silti kaikki hyvin? Rinnat ovat vielä arat ja alavatsaa nipistää välillä. En tiedä johtuuko hyvä olo vain siitä että olen saanut syötyä paremmin vai onko jokin pielessä. Ärsyttävää kun olen tällainen että ylianalysoin kaikkea
Moikka :) Voihan ne oireet vaihdella päivästä toiseen. Sehän olis loistavaa jos olisit löytänyt sellaisen tavan syödä että auttais pitämään pahan olon pois. Jos ultrassa ollut kaikki hyvin niin onhan se varmasti paljon todennäköisempää että kaikki on edelleen hyvin, kuin että joku olisi pielessä.

Tää on hassua aikaa kun tietoa ei oikein voi saada mistään, että mikä se tilanne siellä mahassa on. Sitä tulee niin tarkaksi kuulostelemaan oloa. Itsekin tänään pelästyin kun tuli pari sellaista tosi terävää sekunnin tuikkausta alamahaan, että nonni mitäs nyt, ja kaikki liike lakkaa kun alkaa kuulostelemaan... Vielä jos joku saa mut kiinni omia tissejä kopeloimasta (no onko enää NIIN kipeät kuin eilen..... :joyful:) niin alkaa ehkä erikoinen maine tulemaan...

Mutta yritin vaan sanoa että mulla ainakin aiemmissa oireet aaltoillu välillä. Ekassa raskaudessa olin kirjottanu jonain kuudennen viikon päivänä että ihan kuin ei olis ollenkaan raskaana. Jospa olisi sitä vaihtelua vaan, hetken hengähdystauko
 
Mulla on tällä hetkellä etova olo muulloin paitsi yöllä. Heti herättyäni alkaa etoa ja sama olo jatkuu siihen saakka, kunnes menen nukkumaan. Onneksi en kuitenkaan ole oksentanut kertaakaan! Lisäksi lämpö on koko ajan ollut vähän koholla ja hengästyn tosi nopeasti. Ennen jumppasin 5 kertaa viikossa, mutta nyt (7+6) liikkuminen on tosi vaikeaa, kaikki täytyy tehdä tosi rauhallisesti. Sen olen huomannut, että ulkona kävely vie huonon olon hetkeksi pois ja siksi pyrinkin käymään joka päivä noin puolen tunnin kävelyllä :). Rinnat on myös aristaneet aika lailla alusta asti.. eli aika sekalainen joukko kaikenlaisia oireita :hungover:
 
Repäisykivut! Ai että sattuu kun joko yskii tai aivastaa.
 
Mulla on tällä hetkellä etova olo muulloin paitsi yöllä. Heti herättyäni alkaa etoa ja sama olo jatkuu siihen saakka, kunnes menen nukkumaan. Onneksi en kuitenkaan ole oksentanut kertaakaan! Lisäksi lämpö on koko ajan ollut vähän koholla ja hengästyn tosi nopeasti. Ennen jumppasin 5 kertaa viikossa, mutta nyt (7+6) liikkuminen on tosi vaikeaa, kaikki täytyy tehdä tosi rauhallisesti. Sen olen huomannut, että ulkona kävely vie huonon olon hetkeksi pois ja siksi pyrinkin käymään joka päivä noin puolen tunnin kävelyllä :). Rinnat on myös aristaneet aika lailla alusta asti.. eli aika sekalainen joukko kaikenlaisia oireita :hungover:

Joo apua tuota hengästymistä. Ajoittain töissä hävettää, kun viiden portaan jälkeen haukon happea :hilarious: toinen, missä hengästyn on, kun puhun enemmän. Mahtaa porukka miettiä töissä, miten mulla voi olla näin huono kunto yhtäkkiä :laughing002
 
Moi kaikki, mulla on kysymys teille joilla on nimenomaan tuosta pahoinvoinnista kokemusta! Nyt nimittäin arvelen että olen saanut kunnian tulla siihen vaiheeseen. Olo ei kuitenkaan ole aivan sitä mitä olin arvellut, sillä se ei ilmetessään ole aina varsinaista tai pelkkää etomisen tai oksetuksen tunnetta (välillä kyllä, eritoten jääkaappia avatessa), vaan laajempi ja monipuolisempi olotila, enemmänkin kuin olisi merisairas tai hirveässä krapulassa. Kuulostaako tämä tutulta?
 
Moi kaikki, mulla on kysymys teille joilla on nimenomaan tuosta pahoinvoinnista kokemusta! Nyt nimittäin arvelen että olen saanut kunnian tulla siihen vaiheeseen. Olo ei kuitenkaan ole aivan sitä mitä olin arvellut, sillä se ei ilmetessään ole aina varsinaista tai pelkkää etomisen tai oksetuksen tunnetta (välillä kyllä, eritoten jääkaappia avatessa), vaan laajempi ja monipuolisempi olotila, enemmänkin kuin olisi merisairas tai hirveässä krapulassa. Kuulostaako tämä tutulta?
Kyllä vain, olo on juurikin hyvin rinnastettavissa meripahoinvointiin tai krapulaan ainakin omalla kohdalla :)
 
Kyllä vain, olo on juurikin hyvin rinnastettavissa meripahoinvointiin tai krapulaan ainakin omalla kohdalla :)
Kiitos, kiva kuulla! Tai siis eihän se nyt erityisen kivaa ole :grin
Pahimpina hetkinä tuntuu että on ihan mahdoton keskittyä mihinkään, ajatteleminenkin tuntuu pahoinvointia lisäävältä! Sellainen tuskanhiki otsassa krapulatärinä -olo. Tiedän, että omalla kohdallani akuuttiin oloon auttaisi parhaiten salmiakki, mutta sitähän ei nyt kai saisi syödä ollenkaan.
 
Joo mulla alkanut kanssa nyt sellainen merisairas olo tai kuin jatkuva krapula. Oloa kuvaa ehkä se että ei jaksais edes olla. Puhelimen tai telkun katselua ei pysty, mitään hajuja ei saisi tulla, ruuan ajattelu ällöttää. Olo on niin surkea että muuhun keskittyminen esim. töissä vaatii hirveästi voimia. Haluaisin vaan mennä sohvannurkkaan ihan paikalleen peiton alle ja ettei tarviis tehdä mitään. Varsinkaan ei haluaisi syödä mitään, mutta kuitenkin tietää että tää vaan pahenee jos ei yritä syödä.

Mua ihan pelottaa töissä kun lähin vessa on toisessa kerroksessa ja jaan työhuoneen toisen ihmisen kanssa, että koska oksennan johonkin roskikseen ja joudun selittämään miksi. Ja jännittää yhteiset lounaatkin, kun on sellainen tunne että saatan oksentaa ihan varottamatta milloin vaan. En ole vielä alkanut oksentaa (enkä halua alkaakaan!!), mutta tästä onkin vielä viikko siihen kun se on aina ennen alkanu. On kauheaa kun tätä ei voi hallita oikein mitenkään... :sad001
 
Kiitos, kiva kuulla! Tai siis eihän se nyt erityisen kivaa ole :grin
Pahimpina hetkinä tuntuu että on ihan mahdoton keskittyä mihinkään, ajatteleminenkin tuntuu pahoinvointia lisäävältä! Sellainen tuskanhiki otsassa krapulatärinä -olo. Tiedän, että omalla kohdallani akuuttiin oloon auttaisi parhaiten salmiakki, mutta sitähän ei nyt kai saisi syödä ollenkaan.
Ja Emel, mun on kanssa alkanut tehdä mieli salmiakkia. Tuntuu että se on aikalailla ainoa asia mitä vois kuvitella laittavansa suuhunsa. Mä oon ajatellu että jos meen yhtä huonoon kuntoon kuin aiemmista niin aion kyllä salmiakkipussin kotiin ostaa. Yhdellä turkinpippurilla voi saada puolikin tuntia kulumaan siedettävästi... Eihän niitä tarvii kauheita määriä syödä.

Ja mulle sanoi aiemmassa raskaudessa neuvolan terkkakin että ei muutama haittaa. Kun voin pahoin ja verenpaineet oli alle 100/50 niin jopa kannusti syömään salmiakkia tai lakua. En kehota ketään rikkomaan suosituksia, mutta itse aion kyllä laittaa salmiakin suuhun jos muu ei pysy sisällä.
 
Tänään totaalinen yllätys pos.testi. Laitoin ystävälle aiemmin ääniviestiä että olispa kyllä aikamoista jos tää palelu oliskin raskausoire. Menkkakierto heittänyt härän pyllyä reilu puoli vuotta, ehkä pidempäänkin. Aiemmat raskaudet oon voinut tosi huonosti, oksentanut lähes puoliväliin. Mä pelkään, pakko myöntää! Ihan hirvee paniikki iski heti että miten jaksan jos tämäkin raskaus on oksentamista.
 
^^ niin ja menkkamaista jomotusta ollut nyt useampia päiviä tuon kylmyyden vuoksi.
 
Mulla on etova olo ja palelua, pahinta on kovat "menkkakivut" alaselässä, tuo tosi epävarman olon :s pelottaa että menkat alkaa. Viime raskaudessa taisi myös olla menkkakipuja, joten ehkä ehkä se kuuluu asiaan, mutta silti pelottaa :/
 
Mulla alkoi ihan jäätävän etova olo, aikalailla kun 7+0 tuli alkuviikosta täyteen. Aikasemmin säännöllinen syöminen piti pahanolon hyvinkin aisoissa, mutta nyt tuntuu, ettei mikään auta. Kokoaika ällöttää ja todella vaikea yrittää keksiä, että mitä ruokaa tekis ees mieli syödä :yuck:
 
Mulla alkoi ihan jäätävän etova olo, kun 7+0 tuli alkuviikosta täyteen. Aikasemmin säännöllinen syöminen piti pahanolon hyvinkin aisoissa, mutta nyt tuntuu, ettei mikään auta. Kokoaika ällöttää ja todella vaikea yrittää keksiä, että mitä ruokaa tekis mieli syödä
 
Joo mulla alkanut kanssa nyt sellainen merisairas olo tai kuin jatkuva krapula. Oloa kuvaa ehkä se että ei jaksais edes olla. Puhelimen tai telkun katselua ei pysty, mitään hajuja ei saisi tulla, ruuan ajattelu ällöttää. Olo on niin surkea että muuhun keskittyminen esim. töissä vaatii hirveästi voimia. Haluaisin vaan mennä sohvannurkkaan ihan paikalleen peiton alle ja ettei tarviis tehdä mitään. Varsinkaan ei haluaisi syödä mitään, mutta kuitenkin tietää että tää vaan pahenee jos ei yritä syödä.

Mua ihan pelottaa töissä kun lähin vessa on toisessa kerroksessa ja jaan työhuoneen toisen ihmisen kanssa, että koska oksennan johonkin roskikseen ja joudun selittämään miksi. Ja jännittää yhteiset lounaatkin, kun on sellainen tunne että saatan oksentaa ihan varottamatta milloin vaan. En ole vielä alkanut oksentaa (enkä halua alkaakaan!!), mutta tästä onkin vielä viikko siihen kun se on aina ennen alkanu. On kauheaa kun tätä ei voi hallita oikein mitenkään... :sad001
Lisel, osasit kuvata täsmälleen mun olotilaa, etenkin tuo että ei jaksais edes olla. On ihan mahdoton yrittää keskittyä töihin, eikä töiden jälkeen jaksa mitään. Hajujen häiritsemisessä harmittaa eniten oikeastaan se, että aiemmin iloa ja nautintoa tuottaneet tuoksut häiritsee nekin, tai sitten ovat korkeintaan neutraaleja. Ja on kylmä, koko ajan on kylmä.
 
Tänään totaalinen yllätys pos.testi. Laitoin ystävälle aiemmin ääniviestiä että olispa kyllä aikamoista jos tää palelu oliskin raskausoire. Menkkakierto heittänyt härän pyllyä reilu puoli vuotta, ehkä pidempäänkin. Aiemmat raskaudet oon voinut tosi huonosti, oksentanut lähes puoliväliin. Mä pelkään, pakko myöntää! Ihan hirvee paniikki iski heti että miten jaksan jos tämäkin raskaus on oksentamista.
Suubi onnea plussasta! Ja ymmärrän tuon että tuleva pahoinvointi pelottaa. Itselläkin meinaa kauhu nostaa päätään. Jos on kokenut pahan raskauspahoinvoinnin, se ei unohdu. Vuosia raskauden jälkeen ne samat vaatteet ja sama vuodenaika ja valo toi mulle aina mieleen sen ajan, melkein yökkäsi pelkästä muistosta.

Ja nyt kun se voi olla taas edessä niin kyllä pelottaa. Että miten jaksaa näitä hitaita minuutteja yksi kerrallaan selvitä ja hengittää. Miten pysyis edes jotenkin sen tilanteen "päällä" ja sais koko ajan väkisin syötyä kun se tyhjän oksentaminen on kaikkein kamalinta. Miten selviää kaikista pakollisista velvollisuuksista. Saako apua jos ei oikeesti pärjää. Miten selittää omaa vointia ja tilanne isommille lapsille kun en haluaisi raskaudesta vielä kertoa. Tai mitä sanoa töihin. Saako sairaslomaa jos ei pääse vessasta pois ja mitä työnantaja sanoo. Miten jaksaa nähdä valoa ja olla äiti ja puoliso kun olo on niin surkea ettei pysty edes puhumaan.

Anteeksi tämä purkaus, en haluaisi synkistellä, mutta osa minusta on niin kauhuissaan että tekee mieli edes jollekin avautua :sorry:
 
Takaisin
Top