Millaisia raskausoireita sinulla on?

Molempia vaihtelevasti. Itse harjaus ei ole se ongelma, vaan suussa oleva vaahto ja sen pois sylkeminen. Ja hammastahnaakin käytän minimaalisesti.

kannattaa ostaa tahnaa joka ei vaahtoa.. niitäkin löytyy..

Veikkaan että itsellä tuo yökkäily etenkin illalla johtuu kuivista limakalvoista, mikä nyt taas pakkasten tullen paheni entisestään. Olen käyttänyt jo jonkin aikaa A-vitamiinisuihketta nenän limakalvoille (kun nenä on tämän vaivan takia ollut enemmän tai vähemmän tukossa jo joulusta lähtien), mutta kurkussa lima on sitkeää koko ajan ja iltaa kohti se jostain syystä pahenee. Ja osuu tietenkin sopivasti oksennusrefleksin kohdille...
Odotan innolla lämpimämpiä säitä ja kosteampia ilmoja. Plussasäiden aikaan jo hetken olikin parempi olla, mutta sitten tulivat uudet pakkaset ja yökkäilyt palasivat.

Nenäkannu on käytössä ja pullopuhallustakin olen kokeillut, mutta en huomannut sillä olevan juurikaan vaikutusta.
Vanhaa kunnon höyryhengitystä en olekaan muuten vielä muistanut kokeilla.

Pahin ja pitkäkestoisin riesa on tässä raskaudessa ollut turvotus. Tolkuton sellainen, iltaisin navan ympärys on ollut +10-15cm normaaliin verrattuna ja olo jatkuvasti etova, pahimmillaan myös hartiapistos, kun pallea on niin kovilla. Tänään menetin hermoni hommaan ja kävin apteekin kautta. Jotain iloa tropeista: hiukan kohtuullisempi olo, kun turvotusta on 4cm eilistä vähemmän. Ens viikolla meen juttelemaan lääkärin kanssa, jossei meno tolkullistu näillä konsteilla.

Mulla on nyt 11+5, pahoinvointi alkaa hellittää - välillä vähän etoo eikä mitään tee mieli, mutta muutoin olo on jo melko hyvä.

Satunnaista supistelua on ollut jo kolmisen viikkoa, esikoista odottaessa alkoi vasta rv 14 aikoihin mutta jatkuikin sit loppuun saakka kypsyttelemättä kohdunsuuta lainkaan.

Lisäksi lonkka ja alaselkä kipuilee välillä, oon ärtyneempi ja edelleen todella väsynyt etenkin iltaisin.

Pahoinvointi jatkuu vaan.. voisi vähitellen väistyä, mutta en ole kovin optimistinen kun esikoisestakin kesti aikalailla koko raskauden :hungover:

Itse oksennellut 4vk ~5krt päivä ja jatkuva pahoinvointi, paitsi nukkuessa. Saanut keskittyä oksennuksen pitelemiseen sisällä, että vauva saa ravintoa. ♥️ Tähän päälle järkyttävä väsymys. Nyt alkanut vasta helpottaa (pari päivää vaan pari oksennuskertaa ) rv 12.

Mulla on nyt ollut kolmisen päivää ilman yökkimistä ja oksentamista :) huono olo kyllä on vielä koko ajan ja varsinkin iltaisin, kun väsyttää jo paljon. Mutta positiivista, että hiukan alkaa olo kohentua! Tänään ultran mukaan 13+0 :)

Ultran mukaan vaihtu 12+0 -> 12+6.

Mutta oireet tällä hetkellä, ruokahaluttomuutta edelleen, kuvotus vähän vähentynyt, se vähäinen mitä on ollut. Mutta uutena on tullut alaselän väsyminen, ei särky vaa jännä sellainen tuntemus joka ei ole jomotuskaan sekä etureisien väsyminen. Mietin että tarvisko jotain magnesiumia lisätä ruokavalioon.

Itse oksennellut 4vk ~5krt päivä ja jatkuva pahoinvointi, paitsi nukkuessa. Saanut keskittyä oksennuksen pitelemiseen sisällä, että vauva saa ravintoa. ♥️ Tähän päälle järkyttävä väsymys. Nyt alkanut vasta helpottaa (pari päivää vaan pari oksennuskertaa ) rv 12.

Ootko joutunut nesteytykseen? Onneksi alkaa helpottamaan!

Just ku sanoin että kuvotus on vähentynyt niin tuli ensimmäinen oksennus ja pissat housuut (tarvii alkaa ilmeisesti jumppaamaan :grin)

Ootko joutunut nesteytykseen? Onneksi alkaa helpottamaan!
En joutunut. Katottiin joitain arvoja, mut oli viel kohtuulliset. Mut kyl mä monesti jonkun pari tuntia sain pidettyy ruokaa ja juomaa sisällä, se varmasti auttoi. Ja heti oksennuksen jälkeen väkisin juomaa ja ruokaa sisään. Laihduin kyllä monia kiloja. Nyt on kyl taas parempi päivä jee, vaan kerran oksentanut!

Täällä kanssa just, kun pääsin sanomaan, että ei enää ole ollut oksentamista niin eilen kaikki lounaat lensi kaaressa pihalle :( alkais jo helpottaaaaaa!

Tää on kyllä jännä kun oireet aaltoilee. Mulla oli jo ihan hyvä kausi, mutta nyt on muutaman päivän ollut taas hirveää pahoinvointia ja uutuutena tää hammaspesulla yökkäily. Ou jee. Nyt 12+vähän päälle menossa.

Täällä 13+4, ja olo alkaa olla ainakin hetkittäin selvästi energisempi kuin aiemmin. Onneksi pahimmilta pahoinvoinneilta olen säästynyt, hurjalta kuulostaa tuo monta kertaa päivässä oksentaminen Yökkiminen on kyllä tuttu oire, tulee usein juuri hampaita pestessä ja langatessa, mutta myös muuten etenkin kumartuessa tai pahan hajun osuessa nenään.

Olen tällä viikolla tuntenut ensimmäiset liikkeet:love7 Viime viikollakin jo vähän, mutta se oli niin epämääräistä, etten ollut kuitenkaan aivan varma. Istukka on siis takaseinässä ja lapsi todettiin jo rv 15+0 ultrassa yläkäyrillä kasvaneeksi (nyt siis 16+4). Neuvolassakin torstaina hoitaja ihmetteli, että onpa kohtu noussut jo ylös. Pari pikku potkua on tuntunut ja kuplintaa sitten enemmän:Heartred

Mulla on taas mennyt oireet vähän huonompaan. Vähäinen kuvotus vaihtunut pahoinvointiin ja ruokahaluttomuuteen. Torstain oksentelu ei oo onneks uusiutunut.
Nyt 13+3.

Mä oon kans tuntenut jo jonkin aikaa liikkeitä ja tuo kaveri on majoittunut mun vasempaan nivuseen. Tunnen valtavan paineen nivusessa kun kumarrunja dopplerilla kuului sydänäänet samasta kohtaa. Ei siis ihme jos vasen jalka ollut iskiasvaivoissa! Nyt varmaan siirtynyt kun kivut on helpottaneet.

Mä oon ollut tuntevinani pieniä hipaisuja jo 13. viikolta lähtien, vaikka tosiaan on esikoinen kyseessä ja epäilyttää että olenko kuitenkin vain kuvitellut kaiken. Alkuun oli kevyttä kuplintaa ja aina samassa paikassa vasemmalla puolella. Pari päivää sitten (16+2?) tuntui jo muutama selkeämpi, mutta edelleen kevyt tökkäys. Välillä kutittaa niin, että on pakko vaihtaa asentoa.
Vaikka kaikki olisikin kuviteltua, niin silti aivan mahtavia tuntemuksia :)

Takaisin