Millaisia raskausoireita sinulla on?

Täällä taas aaltoilee (tänään 11+5). Välissä oli neljä päivää ilman oksennusta, mutta sitten taas toissailtana laatta lensi ja kaikki mitä (illalla) söi tuli myös ulos. Sama homma eilen. Toivottavasti aaltoilee taas toiseen suuntaan ja tänään olisi parempi päivä.
Rinnat ovat olleet pinkeät ja aristavat ihan koko alkuraskauden ajan, ja päätä särkee vähän jatkuvasti - se tosin saattaa johtua tästä pahoinvoinnistakin. Maha on ollut pallura jo jostain vk7 alkaen, vaikka esikoista tässä vasta kypsytellään eikä mitään tuplia sentään ollut varhaisultrassa näkyvissä.

Vaikka selkeitä oireita onkin, niin siltikin on epäuskoinen olo :D

Mulla on ollut myös tuota aaltoilua, mutta suhteellisen lievänä enää. Yleensä tulee heti aamulla tai sitten illalla. Syöminen vaikuttaa kyllä edelleenkin eniten.

Mulla kans maha pullottaa, mutta ku on muutenkin tuota massaa keskivartalon alueella, niin ei sitä niin herkästi huomaa. Rinnat on kans saanut vähän kokoa, ei tahdo enää liivit sopia kunnolla :p Sanotaan nyt sekin, että mies on näistä kehonmuutoksista mielissään eikä tahdo pystyä pitämään näppejään erossa :bag: Onneksi mulla on pysynyt halut melkein ennallaan.

Pahinta on väsymys. Mulla soi työaamuina kello klo 5 ja on hankala päästä nukkumaan ennen klo 21.30-22.00. Ei sillä, että ei väsyttäisi, mutta kun ei malta mennä nukkumaan, ku ilta jää niin lyhyeksi. Varsinkin jos nukkuu reilun tunnin päikkärit ku tulee kotiin :hungover: Vähän huolettaa tuossa myöhemmin, että miten onnistuu töissä käynti, kun mulla tunti suuntaansa työmatkaa.

Pahoinvointi täälläkin yllättäen lisääntynyt vaikka viikkoja jo 11+5
Eilen oksensin kaiken mitä söin, yhteensä viisi kertaa. Tänään oksensin aamupäivästä kaksi kertaa. Päätin kokeilla vihreää teetä, kun jossakin muistelen olleen sen hyvistä vaikutuksista pahoinvointiin. Yllättävää kyllä se on auttanut. :) Kolme kupillista jounut, ehkä en kuitenkaan enää tänään voi juoda. :meh:
Toivoa et oksentelu pysyy poissa loppupäivänkin.

Ainiin ja närästys oli tätä ennen tosi paha viime viikolla. Nyt kun ei ole pystynyt syömään kunnolla, ei ole tullut närästystä.:hilarious:

Täällä olo edelleen kauhea, saatan yökkiä tyhjää mahaa 5 kertaa päivässä ja alan olla ihan loppu tähän :( mutta ei auta kuin sinnitellä!

Pahoinvointi täälläkin yllättäen lisääntynyt vaikka viikkoja jo 11+5
Eilen oksensin kaiken mitä söin, yhteensä viisi kertaa. Tänään oksensin aamupäivästä kaksi kertaa. Päätin kokeilla vihreää teetä, kun jossakin muistelen olleen sen hyvistä vaikutuksista pahoinvointiin. Yllättävää kyllä se on auttanut. :) Kolme kupillista jounut, ehkä en kuitenkaan enää tänään voi juoda. :meh:
Toivoa et oksentelu pysyy poissa loppupäivänkin.

Vihreä tee on auttanut mullakin ihan hirveästi! Kun aloitin juomaan kupin aamuisin, niin pahimmat aamuällöt helpotti :smug:

Täällä olo edelleen kauhea, saatan yökkiä tyhjää mahaa 5 kertaa päivässä ja alan olla ihan loppu tähän :sad001 mutta ei auta kuin sinnitellä!

Voi ei, onpa kurja että vieläkin :sad001 Tsemppiä kovasti.

Täällä pahoinvointi on vaihtunut toiseen vaivaan.. Say hello refluksille :meh: siis ihan hirveää.. Rintalastan taakse tulee tukala olo syömisestä, vatsahappoa nousee suuhun, ruuan jälkeen pitää olla 2h ainakin pystyasennossa. Oon elämän aikana kärsiny paljon närästyksestä ja tämä ei tunnu samalle. Luin että relaksiini hormoni, joka pehmentää kohtua ja lantiota synnytystä varten, toisilla myös löysyttää sen mahaportin läpän. Luulen että oon yksi noista, kenelle käy niin.

Söin lounaaksi lohisalaattia, jossa oli avokadoa ja sitten tuskailinkin loppupäivän ihan hirveää oloa. Nyt luin, että rasvaiset ruuat pahentaa oloa. Just kun olin niin onnellinen, että pystyy syyä vapaammin ja täytyy taas ruveta rajoittamaan ruokavaliota :sorry:

Mulla oli taas parisen päivää selkeästi parempi olo ja sitten toi pahoinvointi tuli takaisin ihan hirveenä. Lisäksi myös huonounisuus vaivannut tän viikon, olen herännyt monta kertaa yössä ja loppuyö menee semmoisessa puoliunessa. Ruokahalu myös menny aika olemattomiin ja paino vaan tippuu.

Mulla vaihtelevasti huonoa oloa, eli onneksi on jo niitä vähän vähemmän huonoja päiviä (tänään 10+3). Oksentanut en oo edelleenkään kun varmaan maks. 10 kertaa. Musta tuntuu että on kanssa joku portti löysällä, kun aina röyhtäistessä tuntuu että meinaa nousta jopa useampi tunti aiemmin syödyt ruoat takaisin suuhun. Muoks. ja väsymys vaivaa edelleen. Nukun 10 tunnin yöunia ja silti useana päivinä on pakko ottaa päiväunet, muuten ei vaan jaksa koko päivää.

Muokattu viimeksi:
Täällä pahin pahoinvointi takana. Luulin jo että raskaus mennyt kesken, mutta eilen ultrassa 8+1 heilui pieni ihminen joten kaikki ok vaikka oireet ollut parempaan päin jo useamman päivän. Väsymys sen sijaan on yltynyt, rintojen arkuus ja itkuherkkyys.

Mulla on pohjaton nälkä. Ja voin viel syödä ’mitä vaan’.. huoh. Paljonkohan mulla nousee paino tätä menoa :sorry:

Mulla on ollut eilisestä asti menossa kipukohtaus rintalastan alla. Vesikin pahentaa sitä, oon pystynyt syömään kaksi pientä annosta kaurapuuroa.

Mulla on siis historia vaikeiden ylävatsavaivojen kanssa, toki tästä on vuosikausia aikaa. Tehtiin tähystystä, vatsan ja kaulan alueen ultraa yms mutta syytä ei löydetty. Laihduin yli kymmeniä kiloja nielemisvaikeuksien takia, pystyin syömään kuukausien ajan ainoastaan kaurapuuroa ja mehukeittoa.

Soitin neuvolaan, oli ihana hoitaja joka laittoi lääkärin listalle. Pyysi katsomaan ennen kolmea omakannan, mutta ei voinut luvata että saan reseptin. Mulla siis ennen raskautta tarvittaessa Somac, mutta se pantopratsoli. Raskaana sallittu omepratsoli. Sanoin jo miehelle että voi tulla päivystysreissu ilman reseptiä, kipu vain yltyy. Vitsit sitten kun näin sen reseptin siellä :arghh: itkuhan siinä tuli.

Mulla on pohjaton nälkä. Ja voin viel syödä ’mitä vaan’.. huoh. Paljonkohan mulla nousee paino tätä menoa :sorry:

Mulla on aikalailla sama täällä. Viime raskaudessa ei tullut ylimääräisiä kiloja, kun oli pahoinvointia. Nyt tuntuu olevan nälkä kokoajan :shifty: Pelottaa myös miten painonnousun käy..

Huono olo tuntuu vaihtelevan päivittäin. Itselle yleensä illasta huonompi olo ja eilen oli ensimmäinen kerta kun nousi ylös. Sen suhteen päässyt ainakin toistaiseksi vähällä.

Heräilen yleensä aika monta kertaa yöstä ja aamuyöstä saattaa olla vaikea nukahtaa uudelleen, joten on tultu valvottua pätkiä aamuyöstä. Onneksi pystyy menemään ajoissa nukkumaan, niin vähän kompensoi tota valvomista.

Käytiin hampparilla ja hetken päästä se sit tuli hienosti oksennuksena pihalle. Muutenkin töissä ekaa kertaa yökkäilin vessassa. Onneks enää huominen työpäivä ja sit kaks viikkoa lomaa. Jospa tää huono olo menis sinä aikana ohi kun eka kolmannes olis taputeltu sen aikana.

Tuo närästys on inhottava vaiva. Mullakin on välillä tuota ja tietyt ruoka-aineet pahentaa sitä, samoin jos ummettaa. Meillä siis kuopuksella refluksia ja nyt sai siihen vihdoin lääkkeet. Kaikkea mahdollista ehdittiin jo kokeilla joten toivon et tuo lääke auttaa. Tuo kun jotenkin niin monisyinen vaiva.

Mä muuten opin siskoltani että raskausaikana kannattaa kuoria tuorekurkku - jos sellasta syö. Se kuori närästää tms. Oon huomannu mulla ihan saman..

Aamuyöheräilyä 5-6 aikaan on ollut jo pidempään, mutta tällä viikolla homma levahti ihan kunnolla ja herääminen aikaistui entisestään. Viime yönäkin heräsin 3.30 ja valvoin melkein kolme tuntia, nukahdin lopulta puoleksi tunniksi uudestaan. Koskahan tästä pitäisi huolestua ja onkohan mahdollisuutta jossain vaiheessa saada unilääkkeitä, jos on jo ennen raskautta ollut unettomuutta+ajoittain unilääkkeet?

Monenlaisesta unettomuudesta olen elämässäni kärsinyt, mutta tämä on tosi erikoista, koska siihen ei liity mitään ahdistusta, korkeaa pulssia tai väsymyksen tunnetta. Mitkään rentoutumisharjoitukset illalla tai yöllä eivät auta, ei auta liikunta päivällä, eikä ole mitään väliä olenko nukkunut päiväunia. Kahviakin juon enää aamuisin.

Kuuntelen kuulokkeilla sitten yöradiota, podcasteja ja selailen nettiä. Olen kokeillut myös useamman kerran pyöriä sängyssä kaksi tuntia ilman viihdykkeitä, eikä se auta nukahtamaan sen paremmin. Onneksi on perjantai ja selviydyn vähillä yöunilla.

Pahoinvointi vaan jatkuu. Painokin tippuu kun ruoka taas maistunut huonosti tai jopa erittäin huonosti :sorry:

En ole vielä kertaakaan oksentanut, mutta useita kertoja on ollut lähellä.:hungover:

Muistan kun oma äiti odotti pikkuveljeä ja kärsi jonkun kuukauden todella pahoista levottomista jaloista. Hän ei nukkunut ollenkaan, sai siihen unilääkettä. Olikohan Opamox niminen, joka raskaana turvallista. Toki vaati useamman äitipolilla käymisen, ennenkuin todettiin että tilaa voidaan hoitaa ainoastaan auttamalla unta. Hänellä siis ilman raskauttakin levottomat jalat syndrooma, viimeksi yhteisellä lomareissulla olikin meille parisänky enkä nukkunut yhtään kun veivasi menemään jalkojensa kanssa ja sänky heilui.. :confused: ja tosiaan raskaus pahentaa tuota vaivaa.

Mä oon nyt ekaa kertaa ns. raskausvaivan takia saikulla. Kaksi päivää kovissa kivuissa vei kaikki voimat. Ihana työterveyshoitaja kirjoitti puhelun aikana sairasloman, vaikka nykyään pitäisi mennä aina vastaanotolle. Hän oli myös kärsinyt olossa raskauksissaan samasta, sain hyvän vinkin ottaa Panadol + Omeprazol kipukrampin tullessa, niin auttaa paremmin.

Mulla on ollut eilisestä asti menossa kipukohtaus rintalastan alla. Vesikin pahentaa sitä, oon pystynyt syömään kaksi pientä annosta kaurapuuroa.

Mulla on siis historia vaikeiden ylävatsavaivojen kanssa, toki tästä on vuosikausia aikaa. Tehtiin tähystystä, vatsan ja kaulan alueen ultraa yms mutta syytä ei löydetty. Laihduin yli kymmeniä kiloja nielemisvaikeuksien takia, pystyin syömään kuukausien ajan ainoastaan kaurapuuroa ja mehukeittoa.

Soitin neuvolaan, oli ihana hoitaja joka laittoi lääkärin listalle. Pyysi katsomaan ennen kolmea omakannan, mutta ei voinut luvata että saan reseptin. Mulla siis ennen raskautta tarvittaessa Somac, mutta se pantopratsoli. Raskaana sallittu omepratsoli. Sanoin jo miehelle että voi tulla päivystysreissu ilman reseptiä, kipu vain yltyy. Vitsit sitten kun näin sen reseptin siellä :arghh: itkuhan siinä tuli.
Me ollaan näköjään tässä närästysvaivassa kaimoja myös.. olen myös kärsinyt refluksista ja joutunut syömään paljon happosalpaajia :( tämä on kauhea vaiva ja nyt varsinkin, kun oksentelee niin pahenee entisestään. Mulla on myös nyt raskauden aikana kaurapuuro ja lohi aiheuttanut kauhean närästyksen, kun tuntuu, että ruuansulatus toimii todella hitaasti..pitäisi tuo puuro johonkin muuhun vaihtaa, kun se muuten on melkein ainoita joka maistuu ja menee alas..
olen nyt yrittänyt sinnitellä itse renniellä, kun pääsin hetkeksi ennen tätä raskautta eroon happosalpaajista (jotka varmaan estivät minulla raudanimeytymistä), mutta jossain vaiheessa pitää varmaan omepratsolit ottaa kehiin taas :(
Tsemppiä sullekin sinne!

Mä alan olla vainoharhainen pian :D siis nyt on vasta rv 11+0 ja ihan kuin olisin jo muutamana päivänä tuntenut jotain liikkeen tapaista vasemmalla puolella ihan alavatsalla. Lähinnä ihan kuin ilmakupla liikkuisi. Ja se tosiaan tuntuu välillä levossa ja aina samalla kohdalla. Toki odotan kolmatta et miksei vois jo tuntea jotain mut oon vähän epäuskoinen. Lähinnä kun en oo saanut ees tuolla mun dopplerilla sydänääniäkään kuulumaan vielä.

Takaisin