Millaisia raskausoireita sinulla on?

Huhuh, minulla on kyllä tämä pahoinvointi ihan älytön! En oo viikkoon poistunut kotoa ja maannut vain sohvalla ja sängyssä.. en kykene mihinkään :sad001 etoo koko ajan, oksennus lentää ja kaikki ruuan syöminen on taistelua.. Ei oikein pysty mitään ajattelemaankaan muuta kuin tätä selviytymistä, alkaa ahdistaa..

Kuulostaapa kamalalta! :sick009 Tsemppiä! :Heartred Oletko ottanut neuvolaan/lääkäriin yhteyttä? Minua ainakin ohjeistettiin, että jos oksentaminen on päivittäistä ja syöminen pidempään hankalaa, niin kannattaa soittaa.

Kuulostaapa kamalalta! :sick009 Tsemppiä! :Heartred Oletko ottanut neuvolaan/lääkäriin yhteyttä? Minua ainakin ohjeistettiin, että jos oksentaminen on päivittäistä ja syöminen pidempään hankalaa, niin kannattaa soittaa.
Kiitos :Heartred soitettiin neuvolaankin jo.. sanoivat, että jos ruoka ei pysy sisällä niin soittaa sitten ensiapuun. Olen saanut pidäteltyä ruuat sisällä vielä ja oksenna yleensä silloin, kun vatsa on jo täysin tyhjä niin jotenkin en ole ”kehdannut” vielä mennä ensiapuun.. ja toisaalta ymmärsin ettei tähän ole oikein mitään lääkettä, nesteytystä yms.. ainoastaan :(

Yhdestä raskausoireesta en ole muistanutkaan mainita. Närästyksestä, joka alkaa yleensä aina kun menee maate. Joskus saattaa tulla ihan istueltaankin.

Yleensä tämä vaiva on ollut vasta loppuraskaudessa, kun vatsa jo iso. Kääk, tätäköhän tää on koko raskaus :sad001

Renniet onneksi hieman auttaa ja joskus myös maito/piimä.

Täällä kans melkein ympärivuorokautinen närästys. Sen lisäksi ympärivuorokautinen ällöpahoinvointi. En niinku jaksa.

Mulla vaihtelee pahoinvointipäivät. Välillä on siedettäviä päiviä, välillä tosi paha kuvotus aamusta iltaan. Ihan kuin vedenjuonti pahentaisi oloa? En tajua miten voi vaihdella näin olot.

Luulen et on raskausoire ku en muutakaan syytä tiä mut mun suuta kuivaa ihan törkeesti koko ajan. Raivostuttavaa.

Ja mulla muutenkaan vatsa ei tykkää maitotuotteista mut nyt kyl tuntuu et oon ihan ilmapallo ihan sama mitä vedän ..

Mulla vaihtelee pahoinvointipäivät. Välillä on siedettäviä päiviä, välillä tosi paha kuvotus aamusta iltaan. Ihan kuin vedenjuonti pahentaisi oloa? En tajua miten voi vaihdella näin olot.

Mulla samaa. Viime viikko ja tämä alkuviikko menny lievän kuvotuksen, närästyksen ja ruokahaluttomuuden kourissa, mutta ei se tasaista ole. Tänään taas parempi päivä, ainakin vielä. Erikoista. Huono olo liittyy nälkään aika selvästi, mutta toisaalta ei voi syödä paljoa kerralla kun alkaa tökkiä ja närästää.

Onkohan tämä vaihtelu normaalia?

Mulla oli tuossa välissä jo viitisen päivää (9+6 - 10+3) melkein siedettävä olo ja vain pientä kuvotuksen tunnetta, ja ajattelinkin että nyt alkaa selvästi jo helpottaa, mutta pari päivää sitten (10+4) lensi laatta taas komeassa kaaressa :yuck:. Eilenkin kävi hyvin lähellä pari kertaa.

Muutenkin välille on mahtunut irrallisia helpompia päiviä, eli aaltoilua on ollut täälläkin.

Mulla oli tuossa sunnuntai-iltapäivä vähän parempi, kun pakottauduin lapsen kanssa luistelemaan. Sitä ennen ja sen jälkeen mennyt taas makuuasennossa. Kaikki syöminen edelleen tosi hankalaa ja yökin pitkin päivää milloin mistäkin.. ja koko ajan nälkä mutta sitten syöminen ihan älyttömän hankalaa..
ehkä nyt helpompi se, että on alistunut tähän, että nyt vaan on hitsin huono olo koko ajan :bored:

Mulla tänään 9+4 ja alkoi tosiaan viime viikolla tulla hyviä päiviä sekaan. Lauantai ja sunnuntai oli hyviä, maanantai karsea. Nyt eilen ja tänään hyvä.

Juteltiin esimiehen kanssa ja sain luvan ottaa ekstrataukoja päivän mittaan. Oon huomannut että mulla väsyminen pahentaa. Tiimin johto on nyt vähän kusi sukassa, jos joudun jäämään saikulle niin jää monta projektia vaiheeseen. Siks oli ihanaa saada lupa tehdä vain välttämätön nyt.

Hei taas kaikki,

mulla alkoi tuo vellova ja etova olo oikein kunnolla viime viikolla. Tänään täynnä 7+0. Kävin varhaisultrassa ja kätilö vinkkasi mulle B6-vitamiinista. Olen nyt syönyt sitä pari päivää ja koen olon paremmaksi. Vinkiksi teillekin, jotka kärvistelette voinnin kanssa, että kysykää neuvolasta/ apteekista sopivaa valmistetta teille.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00170

https://blogit.utu.fi/raskaustutkimus/raskauspahoinvointi-osa-3/

Mulla tänään 9+4 ja alkoi tosiaan viime viikolla tulla hyviä päiviä sekaan. Lauantai ja sunnuntai oli hyviä, maanantai karsea. Nyt eilen ja tänään hyvä.

Juteltiin esimiehen kanssa ja sain luvan ottaa ekstrataukoja päivän mittaan. Oon huomannut että mulla väsyminen pahentaa. Tiimin johto on nyt vähän kusi sukassa, jos joudun jäämään saikulle niin jää monta projektia vaiheeseen. Siks oli ihanaa saada lupa tehdä vain välttämätön nyt.

Mulla alkoi se pahin väsymys taittua muuten just noihin aikoihin, samoin mun lievä etominen hävisi. Ja just tuolla tavalla, että ensin ilmestyi viikkoon useampia parempia päiviä. En mä nyt 11+ vieläkään virkeimmilläni ole, mutta olen kyllä saanut työkyvystäni ison osan takaisin. Toivottavasti sullakin alkaa helpottaa!

Hei taas kaikki,

mulla alkoi tuo vellova ja etova olo oikein kunnolla viime viikolla. Tänään täynnä 7+0. Kävin varhaisultrassa ja kätilö vinkkasi mulle B6-vitamiinista. Olen nyt syönyt sitä pari päivää ja koen olon paremmaksi. Vinkiksi teillekin, jotka kärvistelette voinnin kanssa, että kysykää neuvolasta/ apteekista sopivaa valmistetta teille.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00170

https://blogit.utu.fi/raskaustutkimus/raskauspahoinvointi-osa-3/

Tuosta B6-vitamiinistahan ei ole olemassa tieteellistä tutkimusta, että auttaisi raskauspahoinvointiin. Sen saantisuositus on 1,4 mg joka on jo esimerkiksi äitiysmonivitamiinissa. Esimerkiksi kansainvälisissä suosituksissa sitä pitäisi ottaa 10-25 mg kolmesti päivässä, jotta vaikutus tulisi (enkä usko että mikään neuvola Suomessa tukisi tätä). Kanadassa sitä määrätään yhdessä antihistamiinin kanssa, mutta kun on tehty tutkimuksia naisilla jotka käyttävät sitä, verrattuna kontrolliryhmään joilla plasebo, ei ole huomattu tilastollisesti merkittäviä eroja.

Mielenkiintoista on toki, että otettiinko äideiltä verikokeet ennen aloittamista? Koska voisin kuvitella että jos on kyseisen vitamiinin puutos, sen lisääminen voi auttaa.

Siis hienoa, että auttaa sinulla ja varmasti muillakin, kun sitä kuitenkin suositellaan. Henkilökohtaisesti mulla äitiysmonivitamiinin otto pahensi oloa radikaalisti eli jouduin jättämään sen pois. Foolihapon otan nyt erikseen yötä vasten, siitäkin tulee pahoinvointi jos otan liian aikaisin.

”Vanhat ruuat” on alkanu tökkimään. Yleensä tehdään siis ruokaa mistä riittää 3-4 päiväksi. Nyt kolmantena päivänä tekee tosi tiukkaa syödä syödä sitä ”vanhaa” ruokaa. Ehkä saa pari lusikallista alas, mut sit ei vaan mene. :depressed:

Esikoisen kanssa pystyin vain pari ruokalajia syömään edes toisena päivänä, niin pelottaa että menee samanlaiseksi tässäkin. Eniten ärsyttää että joutuu sit käyttää aikaa ruuanlaittoon, kun se on rahansäästön lisäksi isoin syy miksi tehdään kerralla paljon jotain. :banghead:

Luulen että tää on joku evoluutiojuttu mikä estää mua syömästä vahingossa pilaantunutta ruokaa, vaikka tietenkin jäähdytetään oikeaoppisesti jne, että ruuan pitäisi oikeasti olla täysin syömäkelpoista 3-4 päivää.. :shifty:

”Vanhat ruuat” on alkanu tökkimään. Yleensä tehdään siis ruokaa mistä riittää 3-4 päiväksi. Nyt kolmantena päivänä tekee tosi tiukkaa syödä syödä sitä ”vanhaa” ruokaa. Ehkä saa pari lusikallista alas, mut sit ei vaan mene. :depressed:

Esikoisen kanssa pystyin vain pari ruokalajia syömään edes toisena päivänä, niin pelottaa että menee samanlaiseksi tässäkin. Eniten ärsyttää että joutuu sit käyttää aikaa ruuanlaittoon, kun se on rahansäästön lisäksi isoin syy miksi tehdään kerralla paljon jotain. :banghead:

Luulen että tää on joku evoluutiojuttu mikä estää mua syömästä vahingossa pilaantunutta ruokaa, vaikka tietenkin jäähdytetään oikeaoppisesti jne, että ruuan pitäisi oikeasti olla täysin syömäkelpoista 3-4 päivää.. :shifty:

Mulla on toi Raskaus+ sovellus käytössä ja siellä on aina englanninkielisiä artikkeleita päivittäin. Yksi alkuraskauden aikana tullut oli, että raskaana ei saa syyä ruokaa joka on tehty 48h aiemmin? En tiedä onko tämä vain Usan suositus, ei ainakaan neuvolassa mainittu asiasta.

Me otettiin kuitenkin tästä miehen kans ohjenuora ja lasketaan sen perusteella, mitä voin syödä. Jos menee yli, mies syö vanhemmat ruuat ja tekee mulle uutta. Mutta niinku sanoit, tökkii tosiaan tuo lämmitetty ruoka :confused: eli en kyl pystyis syömään kuin kerran edellispäivän ruokaa. Silloinkin paahdan sen ihan kiehuvaksi/tuli kuumaksi niinkuin tuossa artikkelissa ohjeistettiin.

Mulla on toi Raskaus+ sovellus käytössä ja siellä on aina englanninkielisiä artikkeleita päivittäin. Yksi alkuraskauden aikana tullut oli, että raskaana ei saa syyä ruokaa joka on tehty 48h aiemmin? En tiedä onko tämä vain Usan suositus, ei ainakaan neuvolassa mainittu asiasta.

Me otettiin kuitenkin tästä miehen kans ohjenuora ja lasketaan sen perusteella, mitä voin syödä. Jos menee yli, mies syö vanhemmat ruuat ja tekee mulle uutta. Mutta niinku sanoit, tökkii tosiaan tuo lämmitetty ruoka :confused: eli en kyl pystyis syömään kuin kerran edellispäivän ruokaa. Silloinkin paahdan sen ihan kiehuvaksi/tuli kuumaksi niinkuin tuossa artikkelissa ohjeistettiin.

Luulisin että toi on USAn peruja, siellä ei ehkä osata samallalailla kylmentää ruokaa oikeaoppisesti tai muutenkaan tehdä sitä niin ”hygieenisesti”. Toi ollaan huomattu parista suomennetusta keittokirjasta, kun siellä mainitaan että tarkista lihan kypsyys leikkaamalla se jne. Kun taas suomalaisissa olisi vaan että paista kypsäksi.

Ja mä kyllä muutenkin aina kuumennan ruuan huolellisesti ennen syöntiä, nyt laittanut etenkin keitot pienempään kattilaan kiehautusta varten kun aiemmin saatoin vain mikrossa lämmittää kuumaksi.

Suomessa on kyllä joku ohjeistus ”vanhoista ruuista” liittyen lähinnä maitotuotteisiin että niissä pitäisi olla hyvin päiväystä jäljellä. Muuten en itse ole törmännyt mihinkään 48h tai vastaaviin sääntöihin.

Pahoinvointi ja etova olo helpottanut hiukan, kohta alkaa rv 11. Toivon, että väsymys helpottaisi myös. Olisi kiva jaksaa valvoa edes vähän yli yhdeksään iltaisin..

Voi kun täälläkin alkaisi pian helpottaa. Toki suhteellisen vähällä päässyt verrattuna kaikkiin, jotka ovat joutuneet oksentamaan.:angelic:

Ei ole kertaakaan laatta lentänyt. Sama kuvotus ja etova olo jatkuu (alkaa n. 9 aamulla ja helpottaa työpäivän loppua kohden). Mutta nyt on jotenkin entistä pahempaa kuvotusta ja heikotusta sekä huimausta lisäksi. Väsymys myös aivan päätä sumentava.

Onko teillä muilla huimausta ja aivosumua?
Voisin vaan nukkua kellon ympäri jos se olisi mahdollista... :dead:

Nyt menossa 9+2

Mulla tänään 10+0 ja jotenkin oireet vähentyneet tän viikon aikana. Aiemmin oli koko ajan kuvotusta ja kävin yökkimässä monta kertaa päivässä, lisäksi hirveä väsymys koko ajan. Nyt on alkanut helpottamaan ja kuvotus on vähän vähentynyt. Toki joinakin päivinä sitä yhä on. Esim lauantaina tuli sit hienosti pihalle hyvät lauantaikarkit :D Välillä kyl pistää miettimään et onko kaikki kuitenkaan kunnossa kun se pahin on poissa.

Takaisin