Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mulla on ollut nyt pari päivää niin, etten ole oksentanut. Etova olo kylläkin 24/7 ja ihan poikki. Se on kyllä totta, että kun on järkky olo, niin haluaisi helpotusta ja kun on vähän helpompi olo, niin pelkää pahinta. Odotan kyllä sitä energisyyttä. On ihan syyllinen olo, kun mieli on jotenkin ihan maassa kun voi niin huonosti..

Olin juuri tulossa kirjottamaan tänne tästä samasta asiasta, joten oli ”ihanaa” lukea tästä! Mä oon kuin flunssapotilas kun vaan joko nukun tai makaan sohvalla masentuneena. Meillä on siis lomaa kaikilla (puoliso+lapsi) 7.1. asti ja tavallaan oon ilonen että saa oll rauhassa mutta tuntuu että masennan muita kun en vaan kykene tekemään mitään. Tai tavallaan kyllä kykenisin jos olisi pakko, muttakun ei ole niin sitten vaan makaan... kerran päivässä pakottaudun sentään ulos. Onko tähän järkyttävään väsymykseen ja masentuneisuuteen tulossa myös helpotus rv12->

Hei vinkki muille pahoinvoiville! Itselläni auttaa oksetusoloon kun imeskelee kovaa sitruunakarkkia! Parempi vaihtoehto salmiakille jota ei suositella raskaana mutta se auttaa itselläni myös :)

Ensimmäisessä raskaudessa söin pahoinvointiin jäisiä mansikoita ja ananaksia, toisessa oli mehujää ihan pelastus, kolmatta mä en edes muista, menin ilmeisesti niin sumussa kun oli toinen pieni hoidettavana. Saa nähdä miten tässä raskaudessa käy, jotain edes etäisesti järkevää sen pitäisi olla raskausdiabeteksen vuoksi. Pahoinvointi lisääntyy päivä päivältä. Pieniä päiväunia olen ottanut tänään kolmet. Huh, menispä pari kuukautta nopeasti :dead:.

Olin juuri tulossa kirjottamaan tänne tästä samasta asiasta, joten oli ”ihanaa” lukea tästä! Mä oon kuin flunssapotilas kun vaan joko nukun tai makaan sohvalla masentuneena. Meillä on siis lomaa kaikilla (puoliso+lapsi) 7.1. asti ja tavallaan oon ilonen että saa oll rauhassa mutta tuntuu että masennan muita kun en vaan kykene tekemään mitään. Tai tavallaan kyllä kykenisin jos olisi pakko, muttakun ei ole niin sitten vaan makaan... kerran päivässä pakottaudun sentään ulos. Onko tähän järkyttävään väsymykseen ja masentuneisuuteen tulossa myös helpotus rv12->

Ihan samoja fiiliksiä täälläkin! Sekä mulla että puolisolla on lomaa loppiaiseen saakka ja voitais tehdä yhdessä vaikka mitä kivaa. Todellisuus on se, että mies laittaa kotia ja tekee suunnilleen kaikki kotihommat, mä lähinnä nukun ja makaan sohvalla. Varmaan pystyisin tekemään jotain jos pakko olisi, mutta kun ei vain millään meinaa löytyä virtaa. Toisaalta ajattelin, että hyvä nyt hyödyntää tämä mahdollisuus levätä. Sit kun työt jatkuu, niin ei enää oo tällaista luksusta. Mutta todellakin toivon, että ekan kolmanneksen jälkeen energiaa olis taas edes vähän paremmin! :sleep002

Tänään ensimmäinen oksennus aamulla. Ei edes ollut erityisen huono olo, mutta puuro tuli ylös. Huonosti nukuttu yö saattoi aiheuttaa osansa, mulla tulee ilman raskauttakin väsymyksestä helposti huonovointisuutta. Saa nähdä jatkuuko...

Ennen plussaa oli nenäverenvuotoa, pari päivää plussasta alkoi flunssa (4+4 ->). Flunssa on nyt ohi, mutta pahoinvointi astui kuvioihin heti perään. Nyt menossa 6+5 ja eilen oli toistaiseksi kamalin päivä. Pahoin pelkään, että hirveämpää oloa on vielä luvassa. Vatsassa myös polttava tunne, mutta närästystä se ei ole. Samanlainen tunne kuin oksennustaudissa. Oon jo kolmatta viikkoa saikulla, kun en seisomatyöhön nyt kykene. :sad001 tsemppiä muille pahoinvoiville, etenkin sulle shieldmaiden! Toivottavasti saat nyt tarvittaessa apua.

Ennen plussaa oli nenäverenvuotoa, pari päivää plussasta alkoi flunssa (4+4 ->). Flunssa on nyt ohi, mutta pahoinvointi astui kuvioihin heti perään. Nyt menossa 6+5 ja eilen oli toistaiseksi kamalin päivä. Pahoin pelkään, että hirveämpää oloa on vielä luvassa. Vatsassa myös polttava tunne, mutta närästystä se ei ole. Samanlainen tunne kuin oksennustaudissa. Oon jo kolmatta viikkoa saikulla, kun en seisomatyöhön nyt kykene. :sad001 tsemppiä muille pahoinvoiville, etenkin sulle shieldmaiden! Toivottavasti saat nyt tarvittaessa apua.

Kiitos, mulla ei siis ole vielä alkanut oksentaminen kun olen näissä loppukuisissa. Mutta viikon kestänyt tasainen etova tunne jatkuu. Toivon että jokainen täällä pääsee pahoinvoinnista max. peruskaavalla, eikä makaa toimintakyvyttömänä vessan lattialla kurkkua poltellen. Se, unettomuus ja kestoahdistus ( = ilmeinen yhdistelmä hyperemeesistä) jätti mulla traumat vuosiksi. Oon kyllä muutenkin herkka pahoinvoimaan, liekö jotain geneettistä vikaa. Hiukan jänskättää tuo eka neuvola, se hoitajasuhde ratkaisee jo paljon millä mielin uskaltaa luottaa oman hyvinvoinnin ylläpitoon. Toivomaani terveydenhoitajaa en nyt saanut.

Mutta kysele itsekin etukäteen apua neuvolasta, osa vaikuttaa saaneen omepratsolia närästysmäiseen kipuun.

Jestas, pakko oli jäädä töistä pois tänään, ihan jäätävän hirvee olo. Onneks on pari vapaapäivää seuraavaksi. Primperan-lääkettä kuulemma voi syödä pahoinvointiin, onko kellään kokemusta? Itse en kyllä ihan helposti ota lääkkeitä muutenkaan että en oikein tiedä.

Jestas, pakko oli jäädä töistä pois tänään, ihan jäätävän hirvee olo. Onneks on pari vapaapäivää seuraavaksi. Primperan-lääkettä kuulemma voi syödä pahoinvointiin, onko kellään kokemusta? Itse en kyllä ihan helposti ota lääkkeitä muutenkaan että en oikein tiedä.

Mä oon vaan kuullu et primperan toimii pahimpaan oksenteluun, mut ei välttämättä vie kaikkea huonoa oloa pois mut sit taas toisaalta tulee kuulemma kauheen ahdistunut/levoton olo. Tästä haluaisin kans kuulla joltain kuka on kokeillut, koska oon jotenkin tsempannu itteäni et jos tulee tosi paha niin lääkkeitä on saatavilla ja erityisesti siis oon pohtinut synnytystä.

Mä hain apteekista Postafenia. Otin eilen ja oksensin, tänään en ole ottanut ja olo ihan siedettävä. Enpä tiedä auttaako se. :confused005 En konsultoinut lääkäriä ennen ostoa, mutta farmaseutin mukaan raskaana ollessa voi ottaa yhden päivässä (norm. annostus aikuisille 2 tablettia).

Mulla on nyt työterveyslääkärille videopuheluaika keskiviikkona, saa nähdä mitä ehdottaa.

Hei oksentelevat kanssasisareni! :Heartred Millaista teidän oksentaminen on? Siis tyhjentyykö maha ihan silleen kuin oksutaudissakin et oksat pois? Kun mulla on jotenkin niin tiukassa se oksennus, että vatsa kouristelee ihan hulluna ja yökin mutta se määrä mitä tulee ulos ei ole suuri. Joka kerta vähän niinkuin olis vatsataudin loppuvaiheessa, kun oksennat enää niitä vatsahappoja. :dead: vaikka kaiken järjen mukaan vatsalaukussa pitäisi olla tavaraa. Kouristelut sattuu siis joka kerta enemmän kun alkaa tietty olla vatsalihakset jo melko hellinä niistä. :arghh: Mietin vaan olenko ainoa. Ja että voiko kouristukset pullauttaa lapsen jossain kohtaa pihalle? :bag: No ei nyt sentään mutta voiko jotenkin johonkin vaikuttaa?:think005

Hei oksentelevat kanssasisareni! :Heartred Millaista teidän oksentaminen on? Siis tyhjentyykö maha ihan silleen kuin oksutaudissakin et oksat pois? Kun mulla on jotenkin niin tiukassa se oksennus, että vatsa kouristelee ihan hulluna ja yökin mutta se määrä mitä tulee ulos ei ole suuri. Joka kerta vähän niinkuin olis vatsataudin loppuvaiheessa, kun oksennat enää niitä vatsahappoja. :dead: vaikka kaiken järjen mukaan vatsalaukussa pitäisi olla tavaraa. Kouristelut sattuu siis joka kerta enemmän kun alkaa tietty olla vatsalihakset jo melko hellinä niistä. :arghh: Mietin vaan olenko ainoa. Ja että voiko kouristukset pullauttaa lapsen jossain kohtaa pihalle? :bag: No ei nyt sentään mutta voiko jotenkin johonkin vaikuttaa?:think005

Olen ymmärtänyt, että oksentelusta ei pitäisi olla alkiolle/sikiölle mitään erityistä haittaa. Mä oksennan yleensä myöhään illalla päivän safkat ulos, joten toistaiseksi ei oo tarvinnut oksennella pelkkiä masunesteitä. Ootko pystynyt syömään? Oksentamisen jälkeen on kyllä hetken parempi olo, joten pystyy jokusen tunnin nukkumaankin. Ainoa mikä on vähän pelottanut, on oksennuksen mukana tullut veri, mutta se voi tulla ikenistäkin.

Joku kirjoitti ylempänä, että Primperan aiheuttaisi ahdistuneisuutta. Sitä tekee kyllä tämä pahoinvointikin. :( Välillä on ihan hirveän syyllinen olo siitä, että itken oloani etenkin iltaisin, koska totta kai olen mieluummin pahoinvoiva ja raskaana kuin ei-pahoinvoiva ja ei-raskaana. Onneksi täällä huomaa, ettei ole yksin pahan olon kanssa :Heartpink

Olen ymmärtänyt, että oksentelusta ei pitäisi olla alkiolle/sikiölle mitään erityistä haittaa. Mä oksennan yleensä myöhään illalla päivän safkat ulos, joten toistaiseksi ei oo tarvinnut oksennella pelkkiä masunesteitä. Ootko pystynyt syömään? Oksentamisen jälkeen on kyllä hetken parempi olo, joten pystyy jokusen tunnin nukkumaankin. Ainoa mikä on vähän pelottanut, on oksennuksen mukana tullut veri, mutta se voi tulla ikenistäkin.

Joku kirjoitti ylempänä, että Primperan aiheuttaisi ahdistuneisuutta. Sitä tekee kyllä tämä pahoinvointikin. :sad001 Välillä on ihan hirveän syyllinen olo siitä, että itken oloani etenkin iltaisin, koska totta kai olen mieluummin pahoinvoiva ja raskaana kuin ei-pahoinvoiva ja ei-raskaana. Onneksi täällä huomaa, ettei ole yksin pahan olon kanssa :Heartpink

Joo, pystyn kyllä syömään ja paljon syönkin. Siksi ihmetyttääkin miksi ylös tulee niin vähän. Mulla on kyllä normaalistikin nopea aineenvaihdunta, joten ehkä se käy nyt tuplanopeudella. Ja mietityttää oksentelussa siis ne kouristelut, kun ovat nyt jo niin rajuja. Ei tule jotenkaan luonnostaan ne oksennukset vaan väkisin kouristelemalla ja itse tunnen olevani siinä vain joku sätkynukke, jota joku heiluttelee. Vaikea kuvailla, mutta koskaan ennen en ole tällä tavoin oksentanut.

Amelii, ei mullakaa tule kaikki ylös. Kuset housuun kyllä koska kouristukset on niin rajuja :joyful:

Söin esikoista odottaessa primperaania. Mulla oli aivan jäätävä pahoinvointi. Oksensin 28-30krt päivän aikana. Primperani auttoi jonkin verran. Oli 2018 se helle kesä, ilmeisesti sitten neste hukka tuli ja jouduin tiputukseen jonka jälkeen katosi kokonaan paha olo. Sen koko kesän oksensin. Sanoin etten enää koskaan halua olla raskaana, mutta ilmeisesti aika kultaa muistot :hilarious:

Kertokaas jotka ootte pahoinvoinnin takia olleet töistä pois. Meneekö omalla ilmoituksella vai pitääkö käydä lääkärissä?
Pahoinvointi kans tuntuu vaan pahenevan täälläkin :meh:

Amelii, ei mullakaa tule kaikki ylös. Kuset housuun kyllä koska kouristukset on niin rajuja :joyful:
Ai kauhee! Mulla on onneks pysynyt housut vielä kuivina. Mutta voisin hyvin kuvitella, että ne kouristelut sais aikaan sen! Tsemppiä sinnekin! "Kiva" tietää etten ole ainoa tämän kanssa.

Voi luoja tää väsymys on jotain niin järkyttävää tällä hetkellä... Meen illalla 21 nukkumaan ja herään 8 ja silti tuntuu ettei jaksa jalkojaan nostaa.
Mun äiti sanoi heti kun näki mut että oon ihan kalpee (ei tiennyt sillä hetkellä vielä raskaudesta), ja samaa sanoi puoliso. Mietin tässä että soittasko neuvolaan jos ottaisivat hemoglobiinin jos johtuiski matalista rauta-arvoista. rautaa söin koko viime raskauden ajan

Kertokaas jotka ootte pahoinvoinnin takia olleet töistä pois. Meneekö omalla ilmoituksella vai pitääkö käydä lääkärissä?
Pahoinvointi kans tuntuu vaan pahenevan täälläkin :meh:
Mulla meni eilinen omalla ilmoituksella. Keskiviikkona lekurille videopuhelu et saa nähdä sitten.

Takaisin