Mielihaluja ja ällötyksiä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Cocoa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja lisäys, en itsekään syö mitään ulkomaalaista maitotaloustuotetta vaikka olisi pastöroitu, mutta esim valion tuotteita uskallan.

Itse en kyllä ole karsinut niin paljoa ruokavaliosta. Esikoisen aikaan söin(2016) ja syön kyllä nytkin Valion pastoröituja tuotteita. Jos kaikki ns pehmeet maitotalous yms tuotteet pitäis jättää pois niin eihän periaatteessa jogurttejakaan ja maitoa saisi käyttää, ainakaan mun ymmärtääkseni tällä periaatteella? Anteeksi, ei ole tarkoitus tällä pahoittaa kenenkään mieltä, mutta itse ainakin ajattelen, että jos niin tarkkaan mietitään suosituksia niin ei sais oikein syödä mitään. Kaikesta voi saada jonkun pöpön jos sitä ei kypsennä...
Mä yritän noudattaa noita eviran suosituksia, koska olis ihan kamalaa jos jotain kävis ja sit vaan miettis, että oliko oma vika, kun ei noudattanut. Kyllähän noissa pientä ylivarovaisuutta on havaittavissa, mutta 9 kuukautta on kuitenkin aika lyhyt aika niin olen nyt sit yrittänyt elää ohjeiden mukaan. Olen ymmärtänyt, että pehmeät juustot on maitotuotteista kielletty, koska listeria viihtyy niissä niin hyvin. Valiolla tosin edellinen kerta kuin listeriaa on löydetty kertaalleen pastoröidusta tuotteesta oli 10 vuotta sitten, eli riski ei ole suuren suuri. Suurimmalla todennäköisyydellähän listerian voi saada huonosti pestyistä kasviksista.

Mä yritän noudattaa noita eviran suosituksia, koska olis ihan kamalaa jos jotain kävis ja sit vaan miettis, että oliko oma vika, kun ei noudattanut. Kyllähän noissa pientä ylivarovaisuutta on havaittavissa, mutta 9 kuukautta on kuitenkin aika lyhyt aika niin olen nyt sit yrittänyt elää ohjeiden mukaan. Olen ymmärtänyt, että pehmeät juustot on maitotuotteista kielletty, koska listeria viihtyy niissä niin hyvin. Valiolla tosin edellinen kerta kuin listeriaa on löydetty kertaalleen pastoröidusta tuotteesta oli 10 vuotta sitten, eli riski ei ole suuren suuri. Suurimmalla todennäköisyydellähän listerian voi saada huonosti pestyistä kasviksista.

Joo ei sitä itsekään varta vasten ala syömään kaikkea mistä mahdollista saada, mutta en kuitenkaan niin tarkkaan katso jokaista tuotetta. Eikä sitä tosiaan mitään valmisruokia kuumentamatta syö, mutta esim leikkeleissä ei mun tietääkseni ole kuumennus suositusta, ainakaan itse en ole kuullut/löytänyt tällaista tietoa enkä siis ole jättänyt meetvurstia tai muita normi leikkeleitä pois? Tietysti erikseen nämä ilmakuivatut/mitä ei ole missään valmistusvaiheessa kuumennettu... Ja onhan noita tosiaan liuta ruoka-aineita mitä ei suositella syötäväksi ilman kypsennystä tai hyvää käsittelyä(kasvisten kuoriminen ja hyvä huuhtelu)/tai ei suositella ollenkaan(kuten maksa).

Meetvursti on itse asiassa kylmäsavustettu tuote, eikä sitä siis oo missään vaiheessa kuumennettu, samoin mun tietääkseni muut kestomakkarat (salamit yms.)

Jaa no vissiin en oo ihan kartalla noista sykysuosituksista sitten. :D raejuuston käyttöä meinaan kyl jatkaa, mä heitän sen puuron sekaan kiehuun anyways, joten ei oo riskiä. :)

Mä olin edellisessä raskaudessa paljon tarkempi syömisteni kanssa, nyt oon menny ihan vaan maalaisjärjellä, se toivottavasti riittää.

Ei tuo meetvursti tietysti paras mahdollinen ole käyttää, mutta kyllä sitäkin tulee käytettyä silloin tällöin :D ja siinähän ei suurin riski (ainakaan eviran suositus taulukon mukaan) ole listeria vaan ennemminkin toksoplasmariski minkä voi saada ihan myös siivotessa kissan ulosteita. Että tietoisesti on kyllä tullut syötyä tuotteita mitä ei suositella, mutta itseäni silloin saan syyttää jos satun olemaan yksi niistä harvoista joka valinnoillaan onnistuu pilaamaan raskauden....

Minunkin mielestä tässä asiassa on parempi olla ylivarovainen. Koska itselleni en antaisi anteeksi jos himojeni takia jotain pienelle aiheuttaisin. 9kk on tosiaan lyhyt aika. :)

Nytkö ne himot sit iskew kunnolla. Ihan itku kurkussa tekee mieli jotain hyvää kakkua. :D :D

Jaa, toi raejuusto oli kyllä uus juttu mulle! Aattelin tosiaan et ku on pastöroitu nii turvallinen käyttää.. Ehkä sen protskun saa sitte muualta, vetää sen lasin piimää sitte vaikka väkisin. Onneksi leikkeleitä ei etes tee mieli!

Aika jännä kyl, että esim. Valion sivuilla on varta vasten infoa, että pastöroitu raejuusto on turvallista käyttää raskauden aikana. :rolleyes:

Raejuuston osalta suositus taitaakin olla ihan uusi, Valio nimittää sitä "matalan riskin tuotteeksi".
*muoks* siis valion sivuilla lukee heidän tuotteistaan että Violat ja sulatejuustot sopii raskaana olevalle, raejuustossa on olemassa joku riski ja fetat pitäis kuumentaa eli kaikkia Valion pehmeitä juustoja eivät talon puolesta edes suosita.

Voi miten tuoreet mansikat tuoksui hyvälle kaupassa :D Sinne jäivät kuitenkin hollantilaiset vai mitkälie houkutukset, olis jo kesä..

Voi tulisivatpa suomalaiset marjat kauppoihin! :p
Täytyy tänä vuonna kyllä mansikoita ja mustikoita myös hamstrata pakkaseen. Ehkä niistä raaskii maksaa kun keräämäänkään ei nyt tässä tilassa pääse. (Sellainen työmaa jo iltaisin kerätä pelkästään lapsen leluja lattialta :joyful:)

Mä syön ulkomaisia(kin) tuoreita marjoja, koska nehän pestään ennen syöntiä enkä usko niissä olevan mitään. Voi että, vadelmat oli niin ihania, oon ostanut pari kertaa. Oiskohan ne ollut hollantilaisia? Ja siellä on ihan yhtä hyvällä tolalla marjojen "käsittely" kuin Suomessakin. Pakastemarjoja en kyllä osta muita kuin suomalaisia.

Mä aion mennä kykkimään itsepoiminta mansikkapellolle ja kerätä pakkaseen varastoon. Ja varmasti menen, vaikka kuinka olisi vähän väliä hiki, harjoitussupistuksia, pissahätä vähän väliä, selkäkipuja, vaikeuksia olla kyykyssä jne jne :D

Agnes, Mä en oo koskaan oikein syönyt ulkomaisia, kun aina on ollut tarjolla suomalaisia. En sanokkaan että niissä nyt mitään sen suurempaa olisi, mutta itse en nyt sitten syö, varsinkaan raskaana, kun muutenkaan syönyt. :)

Niiinu, Ihana asenne sulla! :happy: Toivottavasti ei kovin raskaaksi kävisikään. Itse jätän tänä vuonna väliin suosiolla. :joyful:

Mutta marjat <3 Meidän pakkanen on jo tyhjentynyt marjoista niin kovasti odotan että saisi taas täytettyä sen.

Mä harkitsen jo pienen arkkupakastimen hommaamista meille et sais pakkasen täytee mansikkaa. Mä elän kesän lähestulkoo mansikalla, kun ne on vaan niin hyviä. Ei tee edes tiukkaa vetää pari laatikollista mansikoita :hilarious:

Takaisin