Matkustaminen vauvan kanssa

Siljalle kun laittoi viestiä, niin sai vauvan sängyn hyttiin, en tosin vielä tiedä millainen sänky kyseessä :) Ja passi meillä onkin olemassa. Lähinnä ehkä mietin lapsen ruokien lämmitystä (onko jotain "yleisiä" mikroja vai pyydänkö ravintolassa lämmittämään?), Tukholmassa metrolla matkustamista vaunujen kanssa ym.
 
Tätä et kyllä kysynyt, mutta kerron silti: Laivojen kylpylävedet on _todella_ vahvasti kloorattuja. Niihin ei kannata vielä alle vuosikasta ainakaan.
 
Olin Lontoossa kahdestaan tytön kanssa. Menomatkan wtf-hetki tuli, kun koneeseen oli kentällä bussikuljetus (ja lopuksi siis portaita ylös). Mukana vauva, matkarattaat ja käsimatkatavarat. Kyselin apuja bussiin/portaisiin niin Finavian virkalija vastasi, että matkustajan on selvittävä niiden matkatavaroiden kanssa, jotka on mukaan ottanut. Ilmeisesti vauva on Suomessa matkatavara.
Hassua oli, että samaan koneeseen tuli myös pyörätuolilla liikkuva matkustaja, joka autettiin - käsimatkatavaroineen kaikkineen - paikalleen koneessa. Häntä varten oli siis erillinen henkilönostin, jottei tarvinnut käyttää portaita, mutta kuulemma sen käyttö on kiellettyä muuten.
Brittien päässä tällaista ongelmaa ei ollut, kenttähenkilökunta auttoi upeasti vauvan kanssa yksin matkustavaa.

Mut vauva nukkui koneessa siitä saakka kun moottorit käynnistettiin siihen saakka kun ne sammutettiin Heatrowlla. Ja sama juttu takaisin tullessa, tosin silloin herättiin puoleksi tunniksi seurustelemaan lentoemäntien kanssa.
 
Tykkäys matkalle poislukien suomalaisen lentoyhtiön duunareiden kamala käytös :mad: hävettää oikein!
 
Wtf! Laittasin palautetta kyl tuosta asiasta finavialle tai sit lentoyhtiölle jonka lennolla on. Eihä se nyt tollee voi mennä!
 
Tukholman risteily meni ihan loistavasti! Hytissä oli vauvalle matkasänky odottamassa kun mentiin laivalle (olin etukäteen laittanut siljalle viestiä sängystä), ravintoloista joissa syötiin löytyi mikrot vauvan ruokien lämmittämiseen ym. Metrolla matkustaessa lapsi vaunuineen ei tarvinnut lippua, mutta aikuinen tarvitsi. Tukholmassa oli vaan niin surkea sää ettei me siellä kauaa aikaa vietetty. Kaiken kaikkiaan oli kuitenkin hyvä reissu!
 
Meillä on nyt varattu Göteborgiin parin päivän reissu. Lennot suorina vaikka välilaskulla olis ollu halvempaa mut ehkä nyt ekalla kerralla helpompaa näin.. Loppukesästä miehen vanhemmat kustantaa meidät Turkkiin ilmeisimmin, 50v reissuaan viettämään.. Eli siis passia pitäs vissii miettiä tytölle ja mitähän muuta
 
Minä en nyt tiedä miten meidän kesän reissun käy kun siihen ajankohtaan mihin se olis suunnilleen ajoittunu tuli miehen kummitytön rippijuhlat.. Eikä mies juuri aiemmin lomaa aio pitää ja ja sitten olis jo kuuma keskikesän paahde kreikassa ja sinne ei tee mieli viedä noin pientä. Ehdotin kyllä syksyä kun itsellä vois onnistua loman saaminen kun ne tän vuoden kesälomatkin jää pitämättä kesällä :) saas nähdä. Minä niin olisin halunnu lähteä reissuun.
 
Joo, itekään en kesällä haluis kyllä turkkiin kuumuuden takia mutta ei voi valittaa jos ilmasiks pääsee
 
Me käytiin äsken ottamassa tytölle passikuvat. Yllättävän helposti kävi. Tyttö vain meinasi alkaa naureskelemaan kuvaustilanteessa, mikä on muuten jees mutta kun passikuvissa ei saisi hymyillä :D

2 kuukauden päästä kanaria kutsuu, jee!
 
Tota mieki mietin et mite tommosen sähköjäniksen saa pysyy aloillaa passikuviin tai olemaa hymyilemättä :D
 
Kauanko tommonen vauvan passi on voimassa? Ku sanotaan että pitäis tunnistaa kuvasta, eikös ne passit oo yleensä 5v voimassa?
 
Kyllä meillä kaikki passit on ollu voimassa sen 5 vuotta. Tietyt kasvonpiirteet säilyy, vaikka muuten ulkonäkö muuttuu. Sitä en sit tiiä onko kuinka tarkkoja tullissa/passintarkastuksissa muissa maissa.
 
Mie törmäsinki tämmöseen asiaan facen matkailuryhmässä.. Lapsella, kun on eri sukunimi kun mulla, eli isän, niin täytyisi kahdestaan matkatessa olla mukana dokumentti joka todistaa että olen äiti ja minulla on lupa viedä lapsi maasta.. En oo koskaan kuullukaan, hyvä ku näin tän jutun.. Tiesittekö työ?
 
Mä kans oon miettiny tota eri nimisyyttä. Kysyin asiasta poliisin lupapalveluista kun passia tytölle haettiin ja se virkailija näytti ihmettelevän kun ees moista mietin. Tuumas et ei kai siihen kukaan puutu, ei ainakaan oo koskaan törmänny sellaiseen. et mennäkkö vaan tuurilla sitten?!
Meillä ois lapin reissu tiedossa piakkoin, 10h autossa siis matkaa taitettava eiköhän se hyvin mene kun lapsen ehdoilla ajetaan. Sit keväällä Lontooseen viikoks olis tarkoitus lähteä sitä en malta oottaa. Lennot kyllä jännittää vaikka positiivisia kokemuksia suurimmalla osalla tuntuu olevan.
 
Oho. En oo kyllä koskaan kuullu, mutta ei ookaan meillä ajankohtaista kun kaikilla on sama sukunimi. Toisaalta loogista, ja ehkä hyväkin asia.
 
Joo, useampi kerto että tullissa (ulkomailla) oli tentattukin ihan lapsesta että kenen on ja jollain kun ei ollut lappua ni soitettiin kotiin isälle.. Finnairin sivuilta ainakin löytyy pohjakin lupalapulle. Onhan se tietty hyvä ku nykyää on lapsen sieppauksia mutta ei o tullu ajateltuu et sitähä tarvii iteki luvan
 
Meillä on parin viikon päästä lontoon reissu! Passeja vielä odotellaan ja pitäis alkaa suunnittelmaan vierailukohteita ja matkatavaroita. Jännää!
 
Takaisin
Top