Matkustaminen vauvan kanssa

Äidiksi81

Vauhtiin päässyt keskustelija
Marrasmammat 2017
Olikos tällainen topic jo olemassa, ei osunut silmään. Mietteissä ja toiveissa olisi siis matka kotimaan ulkopuolelle vauvan kanssa ja hyvät neuvot olisi tervetulleita. Passihakemus kai se olis eka hyvä saada vireille. Eikä kohdekaan ole vielä selvä.. Mut jos on kokemuksia, olis niistä kiva kuulla. Ja eri matkakohteista myös.
 
Mua kiinnostaa kans! Ollaan lähdössä tän kuun lopulla maarianhaminaan lentäen ja passihakemus käydään ens viikolla tekemässä. Tää on vähän sellasta harjouttelua pidempää matkaa varten joka toivottavasti jossain vaiheessa koittaa :) Mut ootteko muut minkä verran reissannut lasten kanssa ja miten on esim.lentomatkat sujuneet?
 
Tosi hyvin onnistui! Tyttö oli mun sylissä, pidin kainaloista ja meijän välillä oli sellanen valkonen levy. Välillä lli vähän vaikeuksia pitää päätä pystyssä niin ettei omat kädet näkynyt kuvissa, kun tyttö eiviel kokonaan kannattele päätään. Mut se kuvaaja räpsi vaan kauheella vauhdilla kuvia ja onnistunut kuva sieltä sit löytyi. Muutaman minuutin otti aikaa, alle 5 min, eli nopeasti sai kyllä homman hoidettua! Käytiin ihan tunnin kuvassa, eiköhän ne noissa liikkeissä oo tottuneet kuvia vauvoista ottamaan.
 
Me ollaan passi jo haettu, matkaan lähdetään kuun puolessa välissä. Passin hakeminen aukion ongelmitta. Kuvat nyt on mitä on, poitsu piti herätellä kun oli ihan unessa. Ja väsyneeltähän tuo näyttää. Valokuvaajat tosi ammattilaisia, itse olin vauvan vieressä ja pidin toiselta puolelta kiinni, toinen kuvaaja oli toisella puolella. Aika monta kuvaa tuli kieltämättä otettua ja lopulta vielä muokkas kuvasta huppua/kättä vähän pois. Sitten vaan kuvien kanssa poliisiasemalle, siinä vilautin sitten poitsun virkailijalle ja allekirjotin hakemuksen. :) Tietty isältä piti olla suostumus mukana, että passin saa hakea.

Matkalle mennään reilu kolmeksi viikoksi. Tietty matkakohteessa meillä on sukulaisten puolesta asunto, joten ihan hotelli lomalle ei olla menossa. Vaikka ei kai se paljoa siitä eroa. Siellä siis vietetään miltei samanlaista arkea kun täällä kotonakin. Ehkä ulkoillaan enemmän, kun ei ole kylmä ja märkää, niin kun Suomessa tuppaa loka-marraskuun vaihteessa olla.

Esikoisen kanssa lennettiin ekan kerran myös sen ollessa n 3kk. Lento meni oikein hyvin, lentoaika noin 4h. Eli aika kohtuullinen. Tarkoitus oli imettää nousun ja laskun aikana, mutta lento oli tietty myöhässä kun lähdettiin ja hän päätti syödä jo ennen koneeseen menoa. Tarjosin rintaa vielä nousun aikoihin, pari imua otti ja nukahti. Miltei koko lennon nukkui. Imetin kun oli tarvis. Vaipan vaihto oli kyllä suht mielenkiintoista siinä koneen pienessä vessassa :p Mutta kyllä sekin sujui kun oli oma alusta ja kosteuspyyhkeitä mukana. Mukana koneessa oli myös tutti ja en muista olisiko ollut vielä tuossa iässä pari lelua, myöhemmin oli ainakin. Syliä vaihdettiin miehen kanssa tarpeen mukaan, ensin mies söi ja sitten myöhemmin minä, kun sain vauvan käsistä. Ainiin ja kentällä meillä on ollut mukana Manduka! Aivan loistava. Ei tarvitse kantaa käsissä tai kaukalossa (meillä ei tosin edes ollut kaukaloa mukana). Sen ilmeisesti saa kyllä ottaa mukaan koneeseenkin ja jos vain on paikkoja vapaana, voi vauva matkustaa siinä lukuun ottamatta nousua ja laskua, jolloin oltava sylissä.

Huoh, johan tulee pitkä sepustus :hilarious: matkalla meillä oli mukana mandukan lisäksi rattaat, isot ja painavat. Ostettiin sitten perillä pienemmät, että ehdottomasti suosittelen pieniä matkarattaita mukaan, joissa kuitenkin vauvan mukava kölliä. Isot on niin kömpelöt kapeilla kujilla ja aika raskaan työntää mäkiä ylös ja alas. Korviketta otettiin Suomesta myös mukaan, koska ei ole tarjontaa niin paljon ja kun oltiin jo kotona se hyväksi todettu niin ei viitsi vaihtaa matkalla ettei tule vatsavaivoja. Niin ja vaippoja! Libero ja pampers kalliimpia kun Suomessa. Hmm, ei kai sitten muuta. Paitsi tietty hyvä mieli ja muistaa että myös matkalla mennään vauvan ehdoilla. :happy:
 
Oon kanssa kuullu et kantoreppu on hyvä ainaki kentillä ja nimenomaan pienet rattaat reissuun mukaan.
Itse mietin just tuota syömisasiaa lapsi sylissä, mutta vuorotellen siis onnistuu..
 
Esikoisen ja oman äitini kans käytiin lentämällä reissu Helsingissä. Esikoinen oli tuolloin noin 3kk vanha. Lyhyt oli matka ja senkin nukkui. Ei mitään ongelmia. Nyt on sitten koko perheellä tarkoitus lähteä hiihtolomalla reissuun. Lento tulee olemaan 3-4h. Vähäm jänskättää käytännön asiat. Onneks on vielä hyvin aikaa. Passin hakemiset molemmille lapsille jne. Poika on tuolloin 7kk ikäinen. Alustavasti ollaan mietitty et otetaan mukaan hänelle täältä soseet ja maidot. Riippuen toki imetänkö vielä. Matkarattaat kans lähtee mukaan. Tosin en tiedä miten 4v jaksaa kävellä reissussa. Väkisin tulee kävelyä. Ehkä sateenvarjorattaat hänelle? Manducaa pitäis reenailla lentokentää varten. Vielä ei vauva oo siinä paljoa viihtyny. Kaikenlaista mietittävää sitä om, mutta uskon että kaikki menee ihan hyvin kuitenkin. Onpahan mitä muistella myöhemmin :)
 
Muistan aikoinaan kun lähettiin koko perhe reissuun, nuorin oli silloin 8kk. Tietty matka kentälle oli pitkä ja jätkä ehti nukkua kunnon unet jo matkalla. Joten 4h huuto/parkua, mojovia potkua eessä olevan penkkiin :rolleyes: Meitä oli silloin 5henk perhe mutta jonkin ihmeen sekaanuksen takia saimme 6 tarjotinta ruokaa, lentoemo ei suostunut viemään yhtä pois niin meinasihan siinä jo ahdasta olla. Onneksi meidät pelasti vanhempi pariskunta joka otti meidän tytön istumaan viereen ja piti seuraa hänelle matkan aikana. Kaiken kukkuraksi tämä matka sattui wtc iskusta seuraava päivänä. Olihan siinä jännäkakka housussa :hilarious: Kone kun laskeutu Malagan kentälle pidettiin hiljainen hetki iskun uhreille niin kuinka sattuikaan tytölle iski hirveä pissihätä eikä lentoemo suostunut lasta päästämään vessaa. Siinä hän pomppi käsi haaravälissä :shy: en nyt tiedä olisiko hirveästi ketään haitannu jos wc:hen olisi päästetty..

Paaluumatkalle olin sitten viisaampi ja pidin jätkän hereillä siihen asti kun päästiin koneeseen. Nukkuikin koko 4h :)
 
650km:n paluumatka pohjoisesta meni taas yhden pysähdyksen taktiikalla vauvan puolesta :) kaks kertaa jouduttiin muuten pysähtymään kuskin vaihtoon ja vessaan , ei heränny tyty vaikka auto pysähtyi :)
 
Olipa kiva kuulla kun käytiin nyt uudelleen miehen mummilla eli lapsen isomummilla, että viime kerran jälkeen (asuu kotihoidossa) oli sairaanhoitaja vaan tuumannut että "ei sitä lasta kyllä saisi noin pienenä kuljettaa ympäriinsä, sen pitäisi kasvaa rauhassa kotona". MRRR vauva oli sillon kuukauden ikäinen ja kun isomummilla alkava alzheimer, oli kiva viedä näytille kun mummi vielä jotain tietää, tosta taudin etenemisestä kun ei ennalta osaa sanoo. eikä sitä matkaakaan ollut kuin puoltoista tuntia suuntaansa, onhan se jonkin verran mutta näkyy täällä olevan pitempiäkin.. ärsyttää tommonen päteminen ja miksi sillä nyt sitten mennä mumminkin mieltä pahottaan..
 
Ihmeellinen sairaanhoitaja, miksei lasta voi kuljettaa. Höh, on kyllä inhottavaa käytöstä. Jokaisella saa toki olla omia mielipiteitä asiasta, muttei kaikkia tarvitse sanoa ääneen ja mikäli sanoo voi miettiä miten sanoo.
 
Huhhuijaa. Täällä reissattiin tänään omalla autolla, peräkärry perässä, kolmesataa kilometriä mummilaan... Matka meni hyvin ja perilläkin oli alkuun oikein kivaa. Ei maltettu edes nukkua ruokailujen välillä sen jälkeen kun perille päästiin. (Autossakin oli valveilla loppumatkasta melkein tunnin - ja jopa ihan tyytyväisenä).
Mut sitten alkoi itku ja parku. "Siis eikö me mennäkään kotiin nukkumaan..." olisi poika varmaan sanonut, jos osaisi. Kamala väsymys päällä, mutta ei haluaisi nukkua. Kun nukahti niin hätkähti pian hereille huomatakseen että oli vieraassa uudessa paikassa.
Pari-kolme tuntia taisteltiin väsymyksen kanssa, välillä syöden ja sitten taas itkeskellen.
Nyt taisi vihdoin se unikin tulla ... Vähän jännittää tämä tuleva yö, että miten levotonta on.
 
Me matkustettiin 6-viikkoisena laivalla jatkaen siitä autolla. Kyllä ihmettelin, kun kaikki kommentoijat puolsivat matkustamista jo pienestä alkaen tottumisen ja myös vastuskyvyn kehittymisen kannalta. Kuitenkin noita mielipiteitä olen yleisesti kuullut ja lukenut paljon juuri siihen suuntaan, että ei muka saisi pienen vauvan kanssa matkustaa. Tietysti harsoa pidin kaukalon peitteenä väkijoukossa laivalla varmuuden vuoksi kuten kaupoissakin olen tehnyt, jos siitä nyt pientä pisaratartuntasuojaa olisi. Ja vauva ei ole vielä reilu 3kk ikään sairastellut. Kyllähän sitä vastustuskykyä tulee äidinmaidosta ja pöpöt kulkeutuu kotiinkin, jollei eristä koko perhettä muusta maailmasta. :happy:

Passikuva meilläkin meni sikäli pieleen, kun piti herättää ja könötti naama läjässä. Poliisivirkailijakin sanoi passihakemusta tehtäessä naureskellen, että ei ole kyllä yhtään samannäköinen kuin kuvan pallukka.:laughing021

Hyvin meni reissu tietysti vauvan ehdoilla ja helppohan tuollainen roadtrip-tyylinen onkin. Ei kummemmin eroa kotimaan matkailuista. Tosin itse olin loman tarpeessa palatessa, kun selvästi raskaampaa oli valvoskella ja hoitaa pikkuneitiä mahavaivoineen käyden päivisin erinäisillä kiertelyillä.:wink

Lentomatkakin olisi suunnitteilla, mutta sen toimiva suunnittelu tuntuu astetta haastavammalta, kun täytyisi pakata kuitenkin minimi, mikä on kuitenkin hieman enemmän vauvan kanssa. Kai se vaan pitää rohkeasti alkaa sitäkin tässä toteuttamaan jossain vaiheessa.:)
 
Meillä on nyt eka lento myös takana ja hyvin meni. :) Lennon kesto noin 4h. Taas kävi niin että lento oli myöhässä eikä imetykseen ajankohta oiken onnistunut. Söi ennen koneeseen menoa ja nukahti. Ennen nousua tosin jo heräsi niin päätin imettää vielä nousun ajan, nukahti uudelleen. Lennon aikana oltiin kyllä aikapaljon hereillä, mutta kuitenkin tyytyväisiä. Saihan sitä olla sylissä koko matkan. Laskussa myös imetin, kun tuntui että ottaa korviin. Rauhottuikin siitä ja nukahti oikein kunnolla, nukkui reilu 4h. :wideyed:
 
Mua jotenkin kauhistuttaa ajatuskin siitä miten laskut ottaa korviin ja mahdollinen raivari-itku lennolla. :woot:
 
Oon kuullu et aukileen takia vauvoilla ei ole paineen vaihteluita ja nousuissa ja laskuissahan ei sais virallisesti imetellä turvallisuusjuttujen takii
 
Hienosti meni meidän matka! Lennot meni tosi hyvin. Nousuissa yritin pullosta tarjota maitoa, mutta eipä tuo huolinut. Mut ei sit kyllä huutanutkaan :) Perillä meil oli hotelli ja siellä vauvalle oma sänky. Yöt meni huonommin kuin kotona, johtuen varmaan siitä, että se vauvan sänky oli paljon pienempi kuin kotona pinnasänky. Ja heti kun tyttö huitaisi käsillään niin osui sängyn reunaan ba usein havahtui hereille. Tai sit meijän sänky narisi niin paljon et heräsi siihen. No, mutta kiva oli käydä kokeilemassa että lentäminen ainakin jotenkuten sujuu :wink
 
Jaahas meillä ois mahdollisesti edessä lentokoneessa matkustaminen. Norwegian ois lentoyhtiö ja matkatavaraohjeissa lukee että turvakaukalo on pakattava suojakoteloon tai pehmusteeseen, meinaako ne heittää sen ruumaan? Ja mistäs mä revin kaukalolle jonku stnan suojakotelon?? Vinkkejä ja ohjeita otetaan vastaan! :eek:
 
Takaisin
Top