Matkustaminen vauvan kanssa

Jaahas meillä ois mahdollisesti edessä lentokoneessa matkustaminen. Norwegian ois lentoyhtiö ja matkatavaraohjeissa lukee että turvakaukalo on pakattava suojakoteloon tai pehmusteeseen, meinaako ne heittää sen ruumaan? Ja mistäs mä revin kaukalolle jonku stnan suojakotelon?? Vinkkejä ja ohjeita otetaan vastaan! :eek:
Oisko mahdollista vuokrata kaukalo periltä? MLL ainakin vuokraa aika monella paikkakunnalla ja ihan kohtuuhintaan.
 
Ei yhtään huono idea! Hirveen ressin vedin tästäki hommasta ja olin jo perumassa koko reissua. Helpompi pysyä vaan kotona jossa seinät kaatuu lopulta päälle:laughing025
 
No ei tosiaan oo paha, 8e viikoksi ! Asia ratkaistu iso kiitos naks! :)
 
Niinpä niin, ei kannata lähtee mihinkään... :D Mäkin just tänään aattelin, että en kyllä lähe junalla käymään naapurikunnassa vaikka asiaa ois, kun tyttö on niin levoton. Hetken pohdittuani muutin mieltä ja lähdin - nyt ollaan jo kotimatkalla, pahinta mitä tapahtui oli alle 15 sekunnin itku menomatkalla, muuten on tyytyväisenä katellu maisemia kantorepusta (sen vähän mitä näkee) ja nukkunu. :P Joku herkkä kanssamatkustaja kyllä siitä lyhyestäkin itkusta vissiin hermostui, kun piti vaihtaa osastoa...
 
Jaahas meillä ois mahdollisesti edessä lentokoneessa matkustaminen. Norwegian ois lentoyhtiö ja matkatavaraohjeissa lukee että turvakaukalo on pakattava suojakoteloon tai pehmusteeseen, meinaako ne heittää sen ruumaan? Ja mistäs mä revin kaukalolle jonku stnan suojakotelon?? Vinkkejä ja ohjeita otetaan vastaan! :eek:

Näin omasta kokemuksesta: Oletko varannut vauvalle oman paikan vai sylipaikan? Oletko varmistanut, että on sen ikäinen, että saa matkustaa sylissä, jos saa? Lentoyhtiöillä on erilaisia näkemyksiä siitä, kuinka pieni on turvallista pitää sylissä matkan ajan (ja ne syliturvavyöt on kyllä pienen pienelle surkeat!) ja jos on sitten siinä omalla paikallaan vauva, tarvitsee hän kyllä kaukalon.
 
Norwegianilla alle yksi vuotias saa matkustaa sylissä (päättelin näin kun valittavana oli 'sylipaikka 0-1v') ja juu sylissä pitäisin, matka kestää 1h 5min Helsingistä Ouluun :) pääsis niin paljon helpommalla lentäessä kuin että ties missä säässä ajella kahdestaan tytön kanssa puolen Suomen läpi .. :grumpy: junamatkojen hintoja en ole vielä katsellut mutta eipä sekään houkuta, miten pääsee edes vessassa käymään lapsen kanssa kun vessat on ÄLYTTÖMÄN ahtaat .. Tosin joissakin junissa on kyllä ne tilavammat vessat
 
Aika moni lentoyhtiö kuulemma poistaa nuo kaukalopaikat, et veikkaan ettei niitä pienimmissä koneissa ees ole..

By the way. Tuli tästä topikista yöks korvamato. Matkustan ympäri maaaailmaa laukussa leipääää ja piiimää vaan.. Aiku kiva :D
 
Norwegianilla alle yksi vuotias saa matkustaa sylissä (päättelin näin kun valittavana oli 'sylipaikka 0-1v') ja juu sylissä pitäisin, matka kestää 1h 5min Helsingistä Ouluun :) pääsis niin paljon helpommalla lentäessä kuin että ties missä säässä ajella kahdestaan tytön kanssa puolen Suomen läpi .. :grumpy: junamatkojen hintoja en ole vielä katsellut mutta eipä sekään houkuta, miten pääsee edes vessassa käymään lapsen kanssa kun vessat on ÄLYTTÖMÄN ahtaat .. Tosin joissakin junissa on kyllä ne tilavammat vessat


Heh, itsekin lensin Helsingistä Ouluun! :D Minulla siis iski se ongelma, että en saanut pitää vauvaa sylissä, vaikka sainkin hänelle varattua paikan sylissä! Ja esikoinenkin oli liian pieni matkustamaan ilman mitään turvaistuinta (eikä tästä ollut mitään mainintaa myöskään), vaan hänet olisi pitänyt saada sylissä matkustamaan ja vauva kaukaloon, koska vauva oli liian pieni matkustamaan sylissä.... Oli oikein mukavaa saada nämä asiat tietää, kun istuimme jo lentokoneessa menomatkalla! Perillä sain sitten alkaa metsästää kaukaloa vauvalle paluumatkalle... :grumpy: No, loppuhyvin kaikki hyvin ja matka oli mukava kuitenkin. :)


* lisäys : Saimme menomatkalla matkustaa niin, että esikoinen istui omalla paikallaan ja vauva sylissä, kun kapteeni antoi erityisluvan meille...
 
Heh, itsekin lensin Helsingistä Ouluun! :D Minulla siis iski se ongelma, että en saanut pitää vauvaa sylissä, vaikka sainkin hänelle varattua paikan sylissä! Ja esikoinenkin oli liian pieni matkustamaan ilman mitään turvaistuinta (eikä tästä ollut mitään mainintaa myöskään), vaan hänet olisi pitänyt saada sylissä matkustamaan ja vauva kaukaloon, koska vauva oli liian pieni matkustamaan sylissä.... Oli oikein mukavaa saada nämä asiat tietää, kun istuimme jo lentokoneessa menomatkalla! Perillä sain sitten alkaa metsästää kaukaloa vauvalle paluumatkalle... :grumpy: No, loppuhyvin kaikki hyvin ja matka oli mukava kuitenkin. :)


* lisäys : Saimme menomatkalla matkustaa niin, että esikoinen istui omalla paikallaan ja vauva sylissä, kun kapteeni antoi erityisluvan meille...
toihan nyt on ihan syvältä?! Kylhän tollasesta pitäis erikseen sit mainita jos noin on!
 
No, eivät maininneet.... Ja kun tein valituksen, niin Finnair pesi asiasta kätensä, koska ostin liput Ebookersin kautta. Se vaan, että olin ihan suoraan Finnairilta kyllä varmistin henkilökohtaisesti, mitä pitää ottaa huomioon, kun matkustan kahden pienen kanssa, eikä tästä mainittu. Mutta juu... ei korvauksia.
 
No voi juma#*%§&£$~¥!!! Kattelin niitä junamatkoja, 30e pääsee suuntaan ei yhtään kallista! Mutta mitä jos tuo hulinaiita saa kilarit siellä .. On kuitenkin 6,5h vähintään matka-aika . Tsiisus :arghh: vaikka voihan hän yllättääkin ja käyttäytyä erinomaisesti:wink
 
Siis voiko vauva olla liian pieni matkustamaan sylissä? Oho! Enpä tosiaan ole tullut ajatelleeksi, että voi noinkin olla. Minkä ikäinen on liian pieni? :eek: En itse ole missään. Kaikkiallahan lukee vaan että alle 2v matkustaa sylissä. Ja sitten jos on kaukalo ikäinen vauva niin voi ottaa kaukalon mukaan koneeseen ja jos on tilaa niin voi matkustaa siinä ilman mitään lisä maksuja, mutta jos ei ole niin sitten vauva syliin ja kaukalo säilöön lennon ajaksi (ei siis ruumaan).
 
Meil kaukalo ja rattaat meni menomatkalla samassa pussissa ja ymmärsin et ruumaan ne laittoivat. Tulomatkalla saatiin sit kaukalo sisään koneeseen vaikka ei tyttö siinä sit kyl istunut kun nukahti mun syliin :)
 
Siis voiko vauva olla liian pieni matkustamaan sylissä? Oho! Enpä tosiaan ole tullut ajatelleeksi, että voi noinkin olla. Minkä ikäinen on liian pieni? :eek: En itse ole missään. Kaikkiallahan lukee vaan että alle 2v matkustaa sylissä. Ja sitten jos on kaukalo ikäinen vauva niin voi ottaa kaukalon mukaan koneeseen ja jos on tilaa niin voi matkustaa siinä ilman mitään lisä maksuja, mutta jos ei ole niin sitten vauva syliin ja kaukalo säilöön lennon ajaksi (ei siis ruumaan).

No siis, vauvalla ei ole tarpeeksi kehonhallintaa, ja esim pää on hyvin painava. Ne lentokoneen syliturvavyöt eivät juuri vauvaa suojaa ja jos on pieni vauva sylissä, on vaarana onnettomuuden sattuessa on ettei vauva pysy niissä vöissä tai jotain vakavaa sattuu, koska vyöt toimivat vauvalle väärin.

Kyllä minä ymmärrän sen turvallisuusaspektin oikein hyvin, enkä yhtään kiistä, etteivätkö olisi ihan aiheesta sääntönsä tehneet. Oli vaan todella ikävää, kun minä soitin sinne Finnairin asiakaspalveluun kysyäkseni kahden pienen kanssa matkustamisesta juuri siksi, etten itse tiennyt aiheesta mitään ja halusin varmistaa, että osaan toimia oikein.
 
Mutta toki, voihan se olla että näissäkin on erilaisia määräyksiä ja tulkintoja. Sekin kertoo mielestäni paljon, että kapteeni pystyi päättämään kuitenkin, että saamme lentää.
 
Kapteenilla on aina vastuu koneessa kuljetettavista ihmisistä, siksi kapteeni määrittelee onko ok vai. Eli se on kysymys, että ottaako hän sen pienen vauvan vastuulleen, jos jotakin käy. Lentäessä vauvan rattaat ja/tai turvakaukalo on todella usein ekstrana matkatavaroiden päälle (eli jos lipussa lukee 1 x 23 kg ja lapsen infant lipussa 1 x 23 kg, saa ottaa yhteensä kaksi laukkua plus rattaat) ja ne voi useimmiten luovuttaa ruumaan vasta lähtöportilla, tällöin ne eivät kolhiinnu laukkujen seassa karusellissa. Ne samoin matkakohteessa sitten tuodaan taas ylös portille, jotta ne saa heti käyttöön eivätkä taaskaan mene sinne karuselliin. Toki tämä voidaan joskus kieltää esim nopean käännön takia (ei yksinkertaisesti ehdi ravaamaan ylös alas tuomassa ja viemässä rattaita).

Jos joku lentelee pitkiä matkoja, niin alle noin 10 kg vauvoille on ilmaisia koppia (bassinet) koneissa, joita voi pyytää käyttöön lennon ajaksi. Ne ilmeisesti annetaan nuorimmille vauvoille aina, mutta harvoinhan koneessa montaa vauvaa on samanaikaisesti :)
 
Me matkustettiin Etelä-Amerikkaan kun esikoinen oli 1v1kk.. Ei enää vauva, mutta pieni vielä. Ei osannut vielä kävelläkään. Voin lohduttaa teitä, että ei pienen kanssa matkustaminen niin hankalaa ole kuin vois kuvitella. Itse stressasin etukäteen TOSI paljon.. mutta turhaan. Jopa lentoemännät ihmetteli miten lapsi jaksoi olla tyytyväinen. Kävi hyvin, että 12h tunnin yhtämittaiselle lennolle saatiin kehtopaikka, koska lapsi oli alle 10kg.. :) Siinä sai vanhemmat hetken helpotuksen. Matka omasta kodista kohdemaan majapaikkaan kesti siis n.24 h. Yksi koneen vaihto oli(2h). Tuon reissun jälkeen en oo jaksanu ressata enää mistään matkustukseen liittyvästä asiasta.. Kaikesta näköjään selviää! :wink
 
Me reissataan myös pk-seutu-Oulu -väliä, kun muutettiin pohjoiseen ennen vauvojen syntymää, eli mielenkiintoista lukea teidän kokemuksia aiheesta SeEnsimmäinen ja ReginaVeritas!

Olen toistaiseksi tehnyt vauvojen ja esikoisen kanssa yksin yhden edestakaisen junareissun (voin ihan lämpimästi suositella niitä VR:n perhehyttejä) ja nyt tehtiin sama matka autolla koko perheen voimin. Reissut ovat menneet hyvin, mutta ainakin lyhyen perilläolon matkoille tietä on niin paljon taitettavaksi, että ensi kerralla yritetään varmaan lentämistä, vaikka siinä on varmasti säätönsä kahden vauvan ja yhden kaksivuotiaan kanssa.

Ehkä joku tämän jo sanoikin, mutta millaiset henkilöpaperit Norwegian vaatii lapsilta, riittääkö kela-kortti?
 
Me käytiin Tallinnassa yhden yön hotellireissulla viime viikolla. Suosittelen ehdottomasti ottamaan hytin, jos aikoo matkustaa jompaankumpaan suuntaan yhtään myöhemmällä lähdöllä kuin heti aamusta, on se sikailumeininki niin järkyttävää... onneksi oli se hytti johon vetäytyä odottelemaan satamaan pääsyä. Muuten oli ihan kiva pieni reissu, hyvin meni kaikki ja kätevää oli kun laivalla kulkiessa voi ottaa vaunut mukaan. Saatiin mm. syödä ravintolassa ihan rauhassa, kun jätkä veteli vaunuissaan pitkiä päikkäreitä. Yön poika nukkui perhepedissä, lisävuode oli hänelle kyllä tuotu huoneeseen, mutta se oli ihan normikokoinen. En tiedä, olisiko jotain pinnasängyn tapaista löytynyt, jos olisi hoksannut pyytää etukäteen.

Ollaan oltu ennen vauvaa aika innokkaita matkailijoita ja käytiin reissussa monta kertaa vuodessa. Varmaan viimeistään ensi kesänä sitten lähdetään jonnekin vähän kauemmas.
 
Takaisin
Top