Masut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Muruska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En oo kyllä vielä tavannu ketään, joka olis tienny mun raskaudesta mutta ei olis ihmetelly mun mahan olemattomuutta. Lääkärit, hammaslääkäri, psykologi, muut raskaanaolevat ja kaikki puolitututkin vaan ihmettelee että miten voi olla mahdollista että la on jo reilun 3kk:n päästä. Mutta onhan se, 3kk ja viikko jäljellä enää!

Mua on aina ärsyttäny se jos päivitellään jonkun raskaana olevan mahan pienuutta, tai vastaavasti hoikan ihmisen laihuutta. Ihankun niistä sais vapaasti kommentoida mut eipä saakaan jos asian kääntää toisinpäin eli joku on jättikokonen raskausaikana tai lihavampi ihminen muuten vaan.

Jos vauva on kasvanu ihan hyvin ja kaikki on ok niin mitä väliä sillä on kuinka pieni se maha on.

Juu kyllä mäkin oon sitä vähän ihmetelly kun kaikilla tuntuu olevan siitä aiheesta sanansa sanottavana. Välillä ärsyttää kovastikin. Ite oon hyvinkin tyytyväinen ulospäin pienen mahani kanssa ja osasin kyllä odottaakin ettei maha kasva valtaviin mittoihin. Olishan se enemmän outoa jos kaikki mahat olis samaa kokoluokkaa kun mahojen kantajat on niin erilaisia! Kyllähän se on (mulle ainakin) ihan selvää että 160cm odottajalla maha näyttää isommalta kun 180cm odottajalla! Eikä se mahan ulkoinen koko onneks kerro vauvan hyvinvoinnista mitään...

No, raskausaikana vaikuttaa kyllä siltä, että sekä mahan suuruutta että pienuutta päivitellään hyvin vapaasti. Mun maha on iso (mutta ei mitenkään poikkeuksellinen) eikä kenelläkään tunnu olevan mitään estoja huomauttaa tästä. Oon nyt muutamissa juhlissa huomannut vältteleväni ruuhkaisimpia huoneita, koska tiedän, että lähes jokainen puolituttu haluaa puhua mun vartalosta.

Mä ainakin kannan jo omasta takaa ihan tarpeeksi huolta raskauteni "normaaliudesta" (onko sydänäänet normaalit, onko mun lantio hyvä, osaanko synnyttää, nouseeko maito, onko lapsi oikeankokoinen, onko sillä kaikki elimet oikeilla paikoilla, osataanko me hoitaa ja kasvattaa sitä) ilman että tarvitsen muita esittämään jatkuvia mutu-arvioita siitä, olenko jostain paikasta isompi tai pienempi kuin keskiverto odottaja.

Luulen, että "ootpa iso!" ja "ootpa pieni!" tuntuvat yhtä kurjilta kommenteilta – on niin helppoa tulkita, että siinä on jotain kritiikkiä mukana. "Et sovi käsitykseeni kauniista, terveestä odottavasta äidistä, teet siis jotain väärin." Vaikka tietenkään useimmat kommentoijat eivät lainkaan tarkoita sitä.

Tuntuu vaan, että raskaana olevan naisen keho muuttuu yhteiseksi omaisuudeksi, jota saa taivastella ja kosketella. Ihan kuin siellä muuttuvan kehon sisällä ei olisi tavallista ihmistä, joka ei todellakaan ole tottunut moiseen. Se menee ihon alle. Mun on vaikea välillä muistaa, että oikeasti tää mun maha on aivan normaali eikä mun peilikuvassa ole mitään ällöttävää.

Elkää ressatko niitten mahojenne kanssa ja niistä kommenteista. Olipa se maha pieni tai iso niin siellä kasvaa teijän VAUVA!! elkää välittäkö mitä muut on mieltä ku ei se niille kuulu! Tärkeintä on se että vauvalla on siellä hyvä olla. On se ärsyttävää ku oma keho muuttuu eikä sille voi mitään ja tulee arpia ja se maha on haittona jne jne mut aatelkaa mikä palkinto siitä saahaan! Ne arvet on pieni hinta siitä että saahaan toivotut ja terveet pienokaiset! Mulle on iha sama mitä muut mun mahasta sanoo, tärkeintä on että mää ite [ja mieski] tykkään siitä ja ennen kaikkea siitä mitä siellä sisällä on! Joten toisten tökeröt kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Ollaan vaa ylpeitä näistä pienistä ja isoista mahoista! :)

Mulle huikkasi tällä viikolla yksi potilas ryhmäopetuksen päätteeksi: "Onnea synnytykseen!" :D:D Ei kai tää nyt ihan niiin iso vielä ole.

Hyvä lyyti!! Juuri näin!! Kyllähän se fakta on et aina ku on raskaana, niin se puhuttaa... Mut jos lihoo tai laihtuu, niin siitä puhutaan selän takana..... Tapahtupa siis mitä tahansa, niin siitä puhutaan, mutta mitä sitten?! Ei kannata ressata, naama hymyyn, leuka pystyyn ja eiku pönöttämään, oli se roppa sit millanen tahansa... Minä ainaki kannan ylpeydellä läskini ja valtavan mahani..... Ja tietysti myös vertailen sitä muihin, se on varmaan ihan normaaliakin..? Vaikka porukka sanoo, että "no ei ole enää kauaa" niin vastaan naureskellen, että onhan tässä nyt ainaki 4kk vielä ;) Harvoin kukaan kehtaa nauraa mukana, tuijottavat vaan hädissään, mutta eivätpä enää kehtaa mittailla kovin avoimesti mun mahaa........

Mulla kans eilen miehen sisko meni sanoo saliohjaajalle, että oon raskaana. Sanoilla "sen masussa on arvid" (anopin ja hänen keksimä lempinimi masuasukille)

Ohjaaja kuvitteli hetke, että mulla on mahassa joku leikkaus ARPI, ,etten siksi voi nostaa painoja, ku oli kehottanut, että jaksan enemmänki :) ja mieheni sisko oli sit kauhuissaan, ettei hullua saa yllyttää ki oon raskaana! !

Mutta kyllä sieltä ohjaajanki suusta kuulu lopulta "onpa sulla pieni maha"

No ainakin yks jumppamaikka tietää etten ole pullukka 8)

heh =) toi arvid on hyvä =) multa on kysytty (tämänkin kohdalla) jo useamman kerran, että "ootko varma, että niitä on vaan yksi..?" Mitäs siihen nyt oikein sit voi vastata, muuta ku et juu, kyllä näin mulle on kerrottu.....

Mun piti myös ladata mahakuva tänne mutta ei tää antanu, muka liian iso tiedosto vaikka oli pienempi kun vaatteiden kuva minkä aiemmin laitoin.. outoa.

Vielä eka edestä otettu kuva! Kyllä tää poikamaiseksi muodostui rv 18 kun vasta nyt näkee edestä ja takaakin että odotan.. Niin on suippo!
Rv 25+5 :) Ja uskokaa tai älkää, mutta se koko ekan ja tän tokan kolmannen kestänyt ällöminä-olo on kadonnut ja olen jopa kaupoista löytänyt itsellenikin jotain ja mahakin tuntuu vaiheeksi niin ihanalta <3

ImageUploadedByVau Foorumi1390819048.315857.jpg

Eikä vielä ole tullut arpia, jeeeee :)

Takaisin