Masut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Muruska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ainakin liikkeet tuntuu jo hieman navan yläpuolella ja viimeksi neuvolassa kohdunpohja oli navan tasalla, ja siitä on jo aikaa.. nyt viikkoja 22+. Ja kohdunpohja oli viimeksi mitattaessa tasan keskikäyrällä.

Mut se riippuu siitä, monettako odotat ja ootko lyhyt/pitkä, kohdun kallistumisesta taakse/eteen jne. Mulla tulee masu selkeästi eteen ja lapsi on neljäs, joten on pullahtanut huomattavasti aiemmin kuin ekaa odottaessa. Esikoisesta masu alkoi näkyä vasta 25+ viikoilla.

Onpa sulla Spiraali jo ihanan pyöreä masu.:) tuossa miettinyt, että missäköhän kohtaa se masu alkaa oikeasti kasvamaan? Itsellä viikkoja nyt 19+ 5 ja tuo nyt on tuommonen mitäänsanomaton..Kaverilla, jolla la ihan sama niin jo paljon isomman näköinen:) Onkohan se sitten niin kroppakohtainen, kuinka se vatsa alkaa näkymään.? Milläköhän viikoille se kohdun yläreuna ylittää navan?

Neuvolakortissa on se SF-mitan (= häpyliitoksesta kohdun yläreunaan) kasvukäyrä. Siitä saa vähän osviittaa siihen, millä nurkilla kohtu sijaitsee. Ei sitä ainakaan multa vielä viimeksi mittailtu, mutta itse vähän käyttelin mittanauhaa... Mulla ulottu kohtu kyllä napaan asti jo rv 16+ (huomasin jostain harjoitussupistuksesta), mutta oonkin aika lyhyt.

Mulla on seuraava neuvola tammikuun puolivälissä jolloin mitataan ekaa kertaa (!!) SF-mitta niin sit näkee millä käyrillä mennään. Tosiaan siis vasta toinen neuvola tulossa, eka oli joskus lokakuussa? En ite osaa kyllä tunnustella että missä se kohdunpohja huitelee. Jossain vähän navan alla on tuntunut jotain liikkeitä joten tuliskohan se nyt johonkin navan kohdalle? Mutta kasvava kohtu nostaa toki muita elimiä tieltään joka aiheuttaa sen että vatsa on navan yläpuoleltakin "kasvanut" :wink

Sama juttu kuin Spiraalilla, ekaa kertaa mitataan mahaa vasta parin viikon päästä toisella neuvolakäynnillä. Jännä kuulla, mennäänkö samoissa kuin esikoisen kohdalla! Aamulla selinmakuulla tuntuu aika hyvin kohdun yläreuna, se on just navan alapuolella nyt. Iltaisin pömppö on valtava ja ylettyy navan yli kepeästi! Mut nyt ei kyllä enää kukaan luule, että oon vain lihonut :) viikkoja 21+4.

ImageUploadedByVau Foorumi1388326346.135964.jpg

Just äsken räpsästy kuva eli 22+5.
Vertailun vuoks voi käydä vilkaseen tän ketjun sivulta 3 kuvan joka on otettu 16+0.
On se kasvanu jo vaikka kuinka paljon!

edit.

teinpä itse tällasen vertailun:

12+0, 16+0 ja 22+5.jpg

12+0, 16+0 ja 22+5

Muokattu viimeksi:
Mun maha on nyt kasvanut joululomilla ihan hirveesti. Ulkoiluhousujen nappien väliin jää 10 cm vaikka vielä tossa joulupäivänä sain ne mukavasti kiinni. On tää vieläkin aika röllykkä ton rasvakerroksen takia mutta hieman alkaa jo etäisesti muistuttaa vauvamahaa eikä perunasäkkiä.

Jos ei olisi tullut viikko sitten kuulutettua asiaa facessa niin ei varmaan jäisi kyllä kelleen muutenkaan enää töihin palatessa epäselväksi että paksuna ollaan.

Kuvaa vaan kehiin! Mä toisaalta jo odotan et saa facessa kuuluttaa vaikka en ajatellut sitä edes tehdä... Ehkä rakenneultran jälkeen. Ehkä ei..

Mieheni eilen kohteliaasti ilmoitti, että onpa vatsani iso järkyttyneen ilmeen saattelemana. Mä en tiedä mitä se on kuvitellut, mutta aikas luonnollista, että vauva vaatii kasvutilaa, ja sitä myötä myös mun vatsa kasvaa mukana. Tais tulla täysin hänelle yllätyksenä. Eli täällä ei kasvateta söpöä vauvamasua, vaan lihotaan. Great. Mietin vaan kauhulla mitä toi musta sit ajattelee, kun oikeesti on iso vatsa. Tähän mennessä tullut vasta pari kiloa, ja vatsa on lähinnä turvonnut. Eli kunnon kasvupyrähdys on vasta edessä. Varmaan pitää miehen mielenrauhaksi alkaa piilottelemaan vatsaa.

Mietin vaan eilen kun tätä asiaa itkin, että olenko joskus tosissani halunnut tuollaisen miehen kanssa lapsen, joka ei edes kestä katsoa muuttuvaa kroppaani raskauden aikana. Sori avatuminen, mut nyt oikeesti vituttaa ja masentaa.

Niin sietäisi! Mä nukuinki sit yöni sohvalla. Mielummin siinä ku tollasen sian vieressä. Saa nähä mitä viikonloppusta tulee, että mahdutaanko tässä enää edes saman katon alle. Anteeksipyyntö olisi jo alku..

Tsemppiä Lälly. Ehkä sun mies vasta prosessoi raskautta ja elämänmuutosta ja siksi noin töksäyttelee. Toivottavasti sieltä kuitenkin anteeksipyyntö irtoaa nopeasti, ettei tarvitse kurjissaan olla kovin pitkään. Muista silti, että sä olet mahtava ja kasvatat uutta elämää - siihen ei miehet pysty!

Katsotaan sitten vielä osaisinko laittaa tänne omaa mahavertailua...
15&22_small.jpg
Just, tulee sitten jättiläiskuvana. Hassua miten silloin 15-viikolla sitä tunsi itsensä jotenkin jo tosi isoksi. Onhan tuossa ihan selvä vauvamaha jo näkyvissä, mutta nykytilanteeseen kun vertaa niin huh, sitä pikkumasuahan on jo ihan ikävä! Olis pitänyt ottaa vielä sellainen alkukuva kun mitään ei näkynyt...

Miehet ny sanoo ja tekee raskaus- ja vauva-aikana joka toisen asian väärin! :mad:
Käykääpä katsomassa you tubesta kummeleiden suomalainen mies. Siinä nainen on viimesillään ja mies "tukee" vaimoansa todella hyvin!

Kiitos pioni päivän ekoista nauruista, katoin ton kummeli videon :D kuvastaa hyvin tota miesten putkiaivoisuutta. Rankkaa olla nainen, kun ensinnäkin pitää yrittää elää omien sekavien tuntemuksien kanssa(kiitos hormoonit) ja siihen päälle vielä ymmärtää miesten mielen myllerrykset, joita eivät itsekään tunnu aina tajuavan.

:mad: mulla on ahdistavan paksu olo. Kertakaikkiaan tukalaa. Meillä taas ei mies voisi olla enempää haltioissaan tästä mun jälleen hedelmällisen pyöreästä muodosta uhkeine rintavarustuksineni. Ja sekin vaan ahdistaa ja ärsyttää.

Takaisin