Marraskuun Mutinat

situli: elän myötätunnossa... [&o]

Kävin sitten tänään neuvolassa... huomena lääkärille, onneksi oli vapaa aika heti aamuksi. Taitaa tulla mullekin sairaslomalle lähtö töistä jo nyt tässä vaiheessa. [&o] Supistelee ihan reippaasti töissä, jalat turpoo, selkään ottaa, huippaa... Rautakaan ei ollut noussut, viimeks oli 102 ja nyt 103 vaikka syön reilusti rautaa, hedelmiä yms tarpeellista. Painoakin tullut 1kg/vko EI HYVÄ! [:o] Ja mitä tulee lenkkeilyyn... rauhallistä kävelyä tai uintia muuhun ei kykene enää, supistaa ja pistää mahaan... Että tällästä. vali vali, ruti ruti [X(]

Kelan laput sain ja pitänee ne toimittaa niin saa sentään jotain mukavaa odotettavaa... äitiyspakkaus! [:D]
Piti myös i-pana järjestelmään täyttää esitiedot, kuten mahdolliset lasten nimet yms tietoja... menevät sitten etukäteen sairaalaan.

Neuvolassa mittailtiin tänään myös kohdun kokoa... 25cm oli mitta ja täti tuumikin että ei mikään pieni neiti ole tulollaan vaan varmasti yli 4kg, kasvaa yläkäyrän yläpuolella... seuraa selkeästi isoveljiensä jälkiä [:D] molemmat kun olivat yli 4kg... helppoja käsitellä [;)]
Sykkeet oli taas yli 150 ja kauhee touhu päällä, sydänääniä kuunnellessa. [:)] Neiti voi oikein mainiosti ja se onkin pääasia! <3

Että jos huonoa niin jotain hyvääkin tänään..

Mitäs muille kuuluu?
 
Harmi lukea että monella on alkanut tuskainen viimeinen kolmannes [:@] Sympatiat teille [:)][:)][:)]
 
Kävin testaamassa tänään Shantin mammajoogaa ja laitan tähän vähän aatoksia kun lupasin aiheesta raportoida. Ohjaajana oli Kati ja äitiysjooga on sellasta rauhottumista ja venyttelyä, sopii milestäni sitten jos on jotain kremppaa ja ei voi liikkua muuten tai mielen rauhoittumiseen - ei siis varsinaiseksi liikunnaksi. Ohjaaja ei kertonut kauheesti miksi ao. liikkeitä tehdään mutta lantiota ja selkää paljon venyteltiin. Itse ajattelin ottaa ao. tunnit ohjelmaan kyllä, mutta enemmän loppuraskaudesta kun nyt pystyy vielä käymään pumpissa ja spinningissäkin jotenkuten. Kohta varmaan on mullakin edessä kaikenlaiset krempat kun raskaus etenee nii sit pitää ehkä luopua hikiliikunnasta [&o]
 
Omasta masusta: Neuvolassa vaaleanpunainen pikkunyytti nukkui mutta sydän löi terhakkaasti 150 per min. Kohdun mitta oli 18 cm joka on käyrän alapuolella mutta koska olen pitkä niin näin se kuulemma menee kun mahalla on tilaa kasvaa muuallekkin kun ulospäin. Tyllerö on edelleen pää alaspäin tyytyväisesti ja hyvä kuulemma jos pysyykin niin. Rautakuurin ne määräs - että nyt niitä vedellään ja maha ei oikein tykkää [:-] No, ei sen väliä niin kunhan jelppis väsymykseen ja arvoihin. Muuten tämä nainen on aikas kuosissa.
 
Varokaahan liukkaita kelejä!
 
on taas pitkästä aikaa alkanut käydä mielessä korujen askartelu ja piirtäminen. jos ei ihan pää hajoaisi täällä möllöttäessä.

picsu: mulle meidän perhetuttu kanssa sano että nauti kun vielä saat levätä ja kerätä voimia, niin ja keskittyä vaan itseensä.
jos ja kun toista lasta odottaa niin tätä mahdollisuutta ei ole vaikka olisi kuinka paikat kipeänä.

äiti kävi tänään kylässä meidän perhetutun kanssa ja molemmat ihanstelivat masua ja toivat ihania tytön vaatteita =)

äitiysavustus tulee meille rahana kun nyt jo niin hirveästi kaikkea tarpeellista vauvalla ja sukulaiset ostamassa vielä lisää tavaraa. siitä äitylin kanssa tänään juteltiin niin sanoikin että tosi hyvä ettei pakkausta otettu kun on kuullu kuinka jouluksi on tulossa vauvalle hirvittävä määrä paketteja mistä varmasti kaikki tarpeellinen löytyy =)

tänään ollu hyvä päivä eilisiltaisten selkäkipukohtauksien jälkeen. jos se tästä mieli kohenis kun alkaa touhuilemaan kaikkea mihin kykenee =)

tyttö varmaankin kuvittelee pystyvänsä puskemaan itsensä ulos tuosta mahan läpi =) ollu tänään taas niin veikeän näköistä ja tuntusta touhua =)

mies on sairastunut pahaan flunssaan ja toivotaan ettei tartuta sitä meikäläiseen.

tasan 100pvä laskettuun aikaan =) hurjaa!!! vähiin käy

hyviä vointeja =)
 
Shani: Itse en ole käyttänyt niitä raskausarpien ehkäisyyn tarkoitettuja rasvoja kun ovat niin pieniä purkkeja ja kalliita, mutta katilöystäväni niistä voiteista sanoi sen verran ettei niistä ole kovin tarkkoja tutkimuksia, onko niillä minkäänlaista vaikutusta verrattuna tavallisiin ihovoiteisiin. Kun niitä arpia tulee niin yksilöllisesti ja toisille tulee vaikka olisi kuinka paljon rasvaillut. Et ole vielä myöhässä asian kanssa kun ei arpia kerran vielä ole :) Yleensä niitä tuleekin vasta raskauden loppuvaiheessa ja rintoihin voi tulla vielä synnytyksen jälkeenkin kun maito alkaa kunnolla nousta. Itse olen käyttänyt aqualan voidetta ja mielestäni vaikuttaa ihan hyvältä kun on sen verran rasvapitoista.
 
Shani: Minä olen käyttänyt manteliöljyä, 200 ml:stä maksoin reilu viisi euroa. Putelissa lukee, että sopii erityisesti raskausarpien ehkäisyyn.
 
Shani: Jos sun paikkakunnalla on joku liikuntakeskus; GO GO, Fressi tai työväenopisto niin siellä vois olla tollasta. Oon mä ollut hyvässä kunnossa kun käyn ryhmäliikunnoissa n. 3 krt viikossa (ainakin ennen) mutta nyt kyllä on spinningissä pitäny himmailla ja suunta on tällainen ylläpitävä mutta oon kiitollinen siitäkin. Mitä kauemmin jaksais liikkua sitä paremmin varmaan paino pysyis hallussa ja selkävaivat poissa.
 
Liikunnaniloa mammoille - oli se sitten kävelyä, uimista tai jotain muuta!
 
tääl menee aina tovi kun lueskelee kaikkien juttuja [:D]

Lääkärissä: kaikki muutoin ok ja kohillaan, tyttö voi myös hyvin... paitsi nyt ollaa sitten 2vko sairaslomalla ja koitetaan levätä... hmm millä ihmeellä saa aikansa kulumaan!? [>:] oisin niin mielelläni ollut töissä. Noh, ajattelin täs ekaks ruveta siivoileen rauhaksiin noita "romu" kaappeja, joita varmaan jokaisen kotoa löytyy [:D] kaikki ylimääränen menee roskiin ja kirpparille sellanen mikä kelpaa. Tässä on nyt hyvää aikaa käydä läpi tavaroitaan kun on kerta saikulla, eikä voi isompia rehkiä ja se taas edes auttaa tulevaa keittiö yms remonttia kun on kaapit siistit ja turha heitetty pois. [:)]

Kävelylenkkejä pitää kans muistaa tehä... ja onhan mulla noi karvaotukset jotka vievät ulos jokatapauksessa [:)]

Lumisia kelejä, varokaa liukkautta! [:)]
 
meillä tänään neuvola, uudella terkkarilla..
itkienhän sieltä kotiin lähdin. [:(] eikä mieli oo kyllä vieläkää parempi.
kaikki meni siihen asti hyvin ku piti nousta puntarille. painoa on tullu taas reippaasti, mä tiedän sen, mutta ei ne kaikki kyllä herkuttelemalla oo tullu.
olisitte kuullu terkkarin ku sanoin nykyisen painoni. "OHOHOHOHO" .. sitte sain kuulla saarnat siitä, miten painoa on jo tullu ja miten sitä vielä tulee. tällä menolla en saa sitä pientä ja sievää 3,5kg painavaa vauvaa, terkkarin täti sen mulle niin inhottavasti ilmaisi. naureskellen ..
nyt odotan vielä vähemmän tulevaisuutta. hetken jo ajattelin, että en halua olla enää sekuntiakaan raskaana. [:@] paino on ollu aina niin arka asia. nyt sille vielä naureskellaan ja kauhistellaan. mahtavaa.

hemppa oli päässy laskemaan 121sta 115.. ihme ku väsyttää. just eilen sanoin tulevalle iskälle, että olo on väsymyksen kans niinku alku raskaudessa. rautakuurille siis .. jos vähä piristyis..
sf-mitta oli kasvanu kuukaudessa hurjat 9cm !! [:D] en ny kattonu mihin se käyrillä meni. kuulemma yläkäyrää mennään. laitoin kaikki liput ja laput mitä saatiin taas niin suoraa laatikkoon. sen verran paha mieli on .. [:(]
 
Jaksamisia kaikille supistusten kanssa kamppaileville! Mulla loppui supistukset kuin seinään hiivadiagnoosin ja 10 päivän flagyl-kuurin aloitettuani. Vielä 5 päivää puikkoja jäljellä ja kovasti toivon, ettei hiiva enää palaisi kun niin selkeästi on supistusten taustalla. Multa otettiin vihdoin myös klamydiatesti, sillä olen melkein koko aikuisikäni kärsinyt normaalia enemmän virtsatientulehduksista ja hiivasta. Täällä Helsingissä on kyllä kummallista, ettei klamydiaa testata heti alkuraskaudesta.

Liitoskivut on jo niin tuttu osa elämää, että en enää pääse askeltakaan ilman kipuja nivusissa. Tarpeeksi kauan kun kävelee niin kipu leviää häntäluuhun, mutta siinä vaiheessa selkäkin jo kramppailee.[:-]
 
Heippa !
Saanko liittyä seuraanne ? :) Minulla olisi laskettu aika 6.3.2011, ja hoksasin täällä tämmöisen keskustelusysteemin :)
Olen siis rv 25+3. :)

Voisin tässä aluksi jo kysellä minkälaista se supistelu niinkuin sitten on? itselläni välillä menee pinkeäksi masu, eikä se niinkuin oikeestaa kipeä ole. Mut ajattelin olisiko se sitä supistelua vai onko se pikkuinen sattumoisin hassusti masussa? [:D]
 
Tervetuloa meltsukka :)

Eiffe: kyl mulla testattiin kaikki mahdollinen hivtä myöten. Vaikka syytä ei olis ollu.

Raskausarvista: itse oon vaihdellut rasvoja (ihan tavallisia kosteusvoiteita) koko raskauden ajan. Lähes joka päivä oon rasvannu ja ainoastaan rintoihin tullu arpia ja mulle niitä tulee todella helposti.
Oon myös kuullu että ei niihin raskausarpiin tarkoitettuihin voiteisiin kannata rahojaan tuhlata, ei oo kellään tutulla auttanu.

Mulla kanssa supistelut helpotti kun hiivalääkitys oli ohi, käytin normaalin kolmen pvän puikkokuurin ja hyvältä tuntuu. Välillä tulee harjotus supistuksia mutta menee hetkessä ohi eikä ole kivuliaita joten enpä niistä stressiä ole ottanut, niitä tulee niin harvoin muutenkin.

Pk seudulla ollu kamala ilma joten oon aivan sisätiloihin linnottautunu. Kauppareissulla meinasin kahdesti kaatua tosi pahasti mutta onneksi sain tasapainon pidettyä.

Enää ei selkä salli edes uimaan niin usein kun haluaisin, mutta yritän kans käydä aina kun vaan kunnolla liikkumaan pääsee.

Lilleroinen: onko sulle sitten kuinka paljon tullu painoa? Todella tahditonta käytöstä terkkarilta tuollainen. Oon ymmärtänyt että se painon nousu on täysin yksilöllistä. Ymmärrän kyllä sun ajatteluas kun paino asiat itsellekkin hirvittävän arkoja. Yritä kumminkin olla välittämättä typeristä kommenteista vaikka se ei helppoa olekkaan.
Suurin osa painosta jää kumminkin laitokselle ja imetyksessä lähtee loput :) näin itse yritän ajatella kun masentaa.

99pvä matkaa jäljellä :) vähiin käy :)
 
ALKUPERÄINEN: hannamari

Eiffe: kyl mulla testattiin kaikki mahdollinen hivtä myöten. Vaikka syytä ei olis ollu.



Whaaat! Multa testattiin alkuraskaudessa vain verikokeista havaittavat taudit eli HI-virus, kuppa jne. Ei tosiaan pissasta testattu sukupuolitauteja ennen kuin vasta nyt tuo salakavala klamydia.

Mulla on meno mahassa vähentynyt lähipäivinä ja potkut tuntuu tosi vaimeilta ja usein sellaisilta niin kuin suolistossa liikahtaisi jotakin. En ole tuntenut mitään suurempaa muljahdusta, vaikka luulisi, että sen tuntisi jos vauva kääntyy selkä menosuuntaan päin. Viime viikolla mulle tehtiin suppareiden takia ylimääräinen ultraus ja siellä selvisi, että vauva on sivuttain. Onko muilla sivuttain viihtyviä mahanvaltaajia?

Lääkäri myös kertoi, että vauva voisi painonsa puolesta olla viikon tai kaksi vanhempikin. Sijoittui jo hyvin käyrille, vaikka painokäyrät alkoivat viikosta 24 ja viime viikolla mentiin vasta viikolla 23. [:)]
 
ite huomasin kyljissä pari alkavaa raskausarpea muutama viikko sitten .. ne oliki ne paikat mitä en oo rasvannu .. [:D] nyt ne tulee läträttyä ensimmäisenä.. ja ihan perus kosteusvoiteella. vielä ei oo muualle ilmestyny !! toivotaan, ettei ilmestykkää. [:D]

hannamari; nyt on rapsahtanu jo vajaat 10kg. [:@] puntarissa käynti on joka kerta kauhistuttanu, enkä odota sitä innolla. ja nyt se tuntuu vielä ikävemmältä. [:(] se terkkarin suhtautuminen oli NIIIIN ikävä. ku mun tyyppiä on se, että helposti tulee painoa.. noh, vauva saa ihanat vaunut joiden kanssa sitte tiputan nuo kilot, että kohisee vaan .. mutta kyllä tuo sai mielen matalaksi. [:(]
ja vielä yks mikä jäi kaivertamaan niin tuo sf-mitta !!! nyt ku katon neuvolakorttia, niin eihän tuo edes mahdu käyrälle !!! terkkari ei kyllä sitä sinne merkinny, mutta sen verran ku kattoo niin ei näillä viikoilla ja tuolle 23cm-mitalla oo mtn asiaa käyrälle..
luin kyllä, että siihen vaikuttaa vauvan asento ja lapsiveden määrä, muttaku jäi muutenki huono mieli tuosta neuvolasta niin ....

mulla jäi epäselväksi tuola neuvolassa ku saatiin nuo kelan paperit, että jos lähetän hakemuksen nyt, niin kattovatko ne sielä kelassa mun tulot vuoden 2008 vai 2009 tienistien mukaan ?! ..
olin siinä luulossa, että ne kattoo 2009 vuoden mukaan, koska lasekttuaika on vuonna 2011.. mutta nyt ymmärsin, että jos lähetän hakemuksen tämän vuoden puolella, niin ne kattois vuoden 2008 mukaaan ??! .. osaako kukaa neuvoa ?! koska itellä on ainaki huimasti eroja tulojen suhteen ..

ainiin tervetuloa meltsukka [:)]
 
Lilleroinen: 2009 vuoden mukaan menee ellei tulot oo noussu väh 20% siitä. Silloin se vaatii y17 lomakkeen työnantajalta.
Ja eihän tuota painoa nyt niin kamalasti ole tullut! Pahempiakin oon kuullu.

Eiffe: kyllä juu. Kaikki katsottiin. Ja lähinnä just siks että klamydia on niin katala ettei sitä välttämättä huomaa olevankaan.

Mites muuten noi liitoskivut onko millasia??? Kun ei yhtään osaa sanoa jos sattuu jonnekkin että mitä kipuja ne on.
 
niin mäkin oon asian ymmärtäny, että vuoden 2009 tulojen mukaan .. molemmat vain jäätiin käsitykseen, että kannattais laittaa hakemus menemään vasta ens vuoden puolella .. HALUAISIN ÄPAKKAUKSEN JO!!! [:D]

täälä on ehkä jo vähä rauhotuttu aamuisesta. on vaan niin pirun ahdistavaa käydä puntarilla. nyt päätin, että sitä en kotona enää tee. tulkoon mitä tulee. saamari vieköön. [:D][:@]
neuvolan terkkari ku ei ollu yhtää sitä mieltä, että tämä on yksilöllistä. mulla nyt vaan sattuu jäämään helpommin lanteille ..
tuleva iskäki yritti lohdutella, että se nyt vain teki siitä suuren numeron. noniin teki. raivostuttavaa .. [:@][:@][:@]

meidän edellinen terkkari ku oli sitä mieltä, että painonnousu on yksilöllistä .. hänellä itelläänkin oli vielä jäljellä jotain ja puhutaan kuitenkin keski-iän ylittäneestä. neuvoi vaan tekemään niinku hän sanoo, ei niinku hän ite teki .. [:D] viimeksi painoa oli tullu reilu 600g viikossa ja tämä oli hyvillä mielin siitä. nytkun painoa oli kertyny +700g viikossa niin HUHUHUH.. hirvee show. RAIVOSTUTTAVAA .. [:@][:D]
nojooo, se siitä.

toivottavasti tänään päästäis sit täyttelemään noita kelan lappuja ja hakemukset menemään .. [:)]
just täytin lapun mikä menee sairaalalle .. hätäkaste nimetkin laitettiin jo ylös .. varmuuden vuoksi tytöllekkin .. ;D
 
pyh sanon minä tosta painosta! [:'(]vähän ehkä oon huono sanomaan kun ei itelläni painon kanssa oo ikinä ollut ongelmia![:)]mutta lapsen täytyy kasvaa ja se näkyy sit kiloissa! typerää sanoo et ei sais tulla yhtään painoo!![:@] Mulla on ensimmäinen tulossa et katotaan minkä kokonen oon sitte lopussa!!lähtöpaino oli 56 nyt on 63 et onhan tässä vielä 3kk aikaa! Ja geeneissäkin on osa syy jos on vaikka ite ollut iso lapsi ja isän geenit vaikuttavat! Kaverikin oli ite tosi pieni ja hoikka mutta silti tuli paljon kiloja ja olihan lapsikin reilusti yli neljä kilonen! Kyl se on vaan yksilöllistä! ite oon löytänyt tosi hyvän arpirasvan [:D](ei oo arpia mutta antaa tosi paljon kimmosuutta lisää omasta mielestä) kun se käy niin raskausarpien ennakoivaan hoitoon ja sit myös sitten vaalentaa tulleita arpia maksaa pikkasen päälle 30e... mulla on kestänyt päälle kolme kk eikä oo vielä loppunut! "biothermin biovergetures" imeytyy tosi hyvin eikä jää yhtään limaseksi!kaks hyvää plussaa oli vielä se, että kohottaa rintoja ja auttaa sellariin![:D] raskausarvet on kyl myöskin osittain perinnöllinen kiusankappale eli äidilles jos on tullut niin voi tulla myös sulle todennäkösemmin! Mulla on kyl tosi mukava neuvolatäti aina höpötetään siellä kaikkee mukavaa![:D] vatsa on alkanu pyöristyy oikein sieväksi jo.. onneks ei viel mikä valtava et jaksaa viel vähen päällle 2 kk rennosti rehkii eikä oo tullut mitään selkä vaivojakaan!![:D] JAKSAMISIA VIIMEISELLE KOLMANNEKSELLE!
 
lilleroinen: Minulla on työtulot noussut viimeisen puolen vuoden aikana verraten vuoteen 2009 ainakin 20%, joten haen kyllä sen mukaan, niin saa paljon paremmat päivärahat. Työnantajalta saa kyllä Y17 lomakkeen jos haluaa verotuksesta poikkeavien työtulojen perusteella hakea :)

Omaa: Tänään oli toinen lääkärineuvola. Kaikki näytti olevan kunnossa muuten paitsi virtsanäytteessä sokeriarvot koholla. Eli sokerirasitukseen joudutaan täälläkin. En kyllä ota sitä mitenkään huonona asiana, toisaalta ihan hyvä että vähän pelästytti niin tulee vähän tarkemmin katsottua mitä suuhunsa laittaa. Mietityttää vaan miten saan 2,5h labrassa kulumaan, kun minnekään ei saa poistua välillä :D Kultaista keskitietä mentiin käyrillä ja lääkäri sanoi ettei ole tullut kiloja lainkaan liikaa, kun myös se 10kg on tullut. Neuvolatäti sanoi että on tullut aika paljon, mutta lääkäri taas sanoi ettei kannata sitä puntaria niin tuijottaa, että ulkoinen olemus kertoo paljon paremmin ja sanoi että näytän oikein terveeltä ja hyvinvoivalta. Lääkäri ei olisi laittanut sokerirasitukseenkaan vielä, kun mittasi verensokerit ja ne oli hyvät, mutta ei ollut kuulemma hänen päätettävissä.
 
Moi vaan kaikki!

Täällä unen pöpperössä lueskelen ja "innolla" odotan uuteen sokerirasitukseen menoa, joka on tänään kahdeksalta [:@] En voi juoda kahvia mutta pakko olla jo hereillä kun pitää esikoinen viedä päivähoitoon ennen kuin lähden kahdeksaksi labraan..

Kun esikoista odotin niin painoni nousi koko ajan. siis IHAN koko ajan ja loppujen lopuksi sitä tuli yli 15kg lisää. Nyt ei ole tullut kuin 4-5kg ja yritän ettei kauhean paljon lisää tulisikaan.. Meni nimitäin yli vuosi että sain edelliset raskauskilot pois.. Kun taas ystäväni joka sai vastikään vauvan, laihtui viikossa normaalimittoihinsa!!! [:-] maailma on epäreilu.

Viime viikolla tuli päätös että "..teille on myönnetty äitiysavustus; aitiysavustuspakkauksena.." ja nyt innolla odottelen jokos se tänään tulis postiin noudettavaksi [:D]

Tänään pitää vielä kädä hammaslääkärissä [&:] jos en kuole kirjoittelen taas!
Enää kolme kuukautta IIK! [:D]

 
Hei taas kaikille vanhoille ja uusille!

Lilleroinen: anna mennä tuollaiset terkkarin painopuheet toisesta korvasta ulos samantien! Mulle on tullut lisää kaikkiaan 5,5 kg eli aika sopivasti ilmeisesti. Raskausarpia ei ole näkynyt, mutta olen myös rasvannut ahkerasti joka päivä, vuoropäivin dovella ja body shopin voiteella, ja tosiaan nythän tässä loppusuora häämöttää ja vatsan kasvu kiihtyy! Selkävaivoja olen odotellut, kun on joskus aiemmin ollut, mutta toistaiseksi on tuntunut ihan hyvältä.

Katruskalainen: kiitos joogaraportista! Ehkä sitten nähdään vuodenvaihteen jälkeen siellä Shantissa, täytyy ainakin kokeilla, mutta taidan ottaa vinkistä vaarin ja siirtää suosiolla nuo suunnitelmat ensi vuoden puolelle.

Terveiset neuvolasta ja lääkäristä eiliseltä, kaikki näyttää edelleen ihan normaalilta, taidan olla aika tylsä odottaja, kun kaikki menee kuin elokuvissa [:D]. Toivottavasti menee loppuun asti, kop kop (koputtaa puuta).

Mulla vaihtui nyt terkkari ja vaihtuu vielä toisenkin kerran tässä, kun muutamme ihan juuri uuteen isompaan kotiin. Tämä yhden kerran terkkari vaikutti kyllä paremmalta ja pirteämmältä kuin se aiempi, katsotaan sitten, millainen se loppuraskauden terkkari on siellä uudessa neuvolassa. Vitamiineista ja ravintolisistä kyseli, en ole siis ottanut mitään, ja sanoi, että D-vitamiinia voisi näin talven tullen harkita. Lääkäri myös sanoi, että vaikka veriarvot ovat ihan kohdallaan (121), niin voisi ehkä jotain "rautavitamiinia" harkita, ei siis suoraan rautatabletteja kuitenkaan. Oletteko te muut popsineet lisäpotkua purkista? Jos niin mitä? Itse en ole muuttanut ruokavaliota oikeastaan ollenkaan, ainoastaan olen hiukan lisännyt maidonjuontia, ja niitä makeita en siis ole voinut syödä noin viikon 15 tai jotain jälkeen, kun niistä tulee huono olo (tosin nyt on taas lounasjälkiruoat alkanut taas maistua ja juuri yhtenä iltana söin liikaa joulusuklaita, oli hyviä, mutta kyllä oli megayökötysolo jälkikäteen [:'(] [:'(] !).

Terkkari kysyi myös sokerirasituksesta (jossa en ole käynyt) ja kun tätä pääkaupunkiseudun käytäntöä täällä pohdittiin jokin aika sitten, niin siihen tällainen viesti, että ohjeet ovat kuulemma muuttuneet juuri tuossa loppukesällä, eli kun minulla on la 2.3. niin olen ilmeisesti käynyt ekaa kertaa neuvolassa vanhojen ohjeiden aikaan, ja niitten mukaan ei lähetetä kaikkia, mutta uusien ohjeiden mukaan testi tehdään kaikilla yli 25-vuotiailla.
 
Takaisin
Top