Marraskuun Murut 2012 <3


HP86 jo ehtikin vastailla sun kysymykseen. Mutta tosiaan joo ihan yksityiselle mennään, kun hätähousuja ollaan ja halutaan nähdä onko kaikki kunnossa :)
Mä taidan olla ihan hullu kun toivoisin mielummin kunnon oireet että tuntuis todellisemmalta tämä raskaus, mutta enköhän mä vielä saa osani :D

Nyt uutena oireena vilun väreet, täällä makoilen sohvalla 3 neuletta ja viltti niskassa ja silti aivan jäässä.. Taidan keittä vielä kupin teetä :)

 
Minä oon ollut mahataudissa. Tai uskon ainakin, että tuo sellaista oli, eikä mitään normaalia raskauspahoinvointia. Eilisen ja tän päivän aikana syöny vaan muutaman hassun mandariinin ja tänään kaks leipää. Mikään ei pysy sisällä, eilen oli myös kuumetta 38 ja mulla ei yleensä ikinä kuume nouse yhtään. Nyt tänään on ollut jo parempi olo, mutta äsken kun päätin mennä koirat käyttään pikkumutkan niityllä miehen sijasta niin piti sitten niityn laitaan taas laatata. Hitostako sitä tietää onko tää yhä mahatautia vai raskauspahoinvointia. Jään nyt huomenna kuitenkin vielä ainakin varalta kotiin.
Toivottavasti tuo ei nyt vaan oo mitään aiheuttanu sikiölle :(

 
vaik oiskin mahatautia, niin ei sen pitäis olla mitenkään vaarallista sikiölle, vauvva kyllä ottaa eka sen mitä se tarvii ja loput jää sitte vasta äidille :D jostku oksentaa koko 9kk välillä tiputuksessa ollen, eikä sekään ole vauvvalle vaarallista :)
 
butter: Kiitos, tuo helpottaa :) toisaalta kyllä toivon, että tuo oli mahatatutia, eikä mikään toistuva raskausoire. Sen verta kaamea olo on ollut palella aamusta iltaan paksut vaatteet päällä paksun täkin alla vessassa vaan välillä juosten.

Toivottavasti sinunkin raskauspahoinvointi menee ohi nyt!
 
MarrasOdotus: Sama homma täällä, koko ajan etenkin iltaa kohti mentäessä mie palelen ihan hulluna! 
 
Voih,että kuulostaa pahalta tuo pahoinvoinnin kanssa taistelu :( Mutta eiköhän se ala pikkuhiljaa helpottammaa! kovasti tsemppiä ja jaksamisia kaikille pahoinvoinnissa rypeville. :)

Mulla ei vielä ainakkaa oo mitenkää haitallista,pikku etomista vaan. Tosin väsymys onki sitte sen eestä aivan kauhiaa,varsinki kun on taapero jaloissa ja pitäis koko aja olla hyppimässä paikasta toiseen..vaikka nukun vähintään sen 9h yössä niin aamulla ko herrää tuntuu,että ei oo nukkunu juuri ollenkaa :/ Aloinki vetelee rautanappeja nassuu ku viime raskauvessa oli hg tosi matalalla alkuraskauvessa.
Mutta oli mulla ihan kysymysasiaakin! onko kellään mittään tietoo kilpirauhasen vajaatoiminnasta? Mulle tuli tännään puhelua (kävin siis testeissä jokusen pv sitte ko äiti ehotti.Hänellä siis itsellään on ja muutenki lähipiirissä on monella niin mulla suuri riski sairastua siihen)terppakeskuksesta,että omistan sitten sellaisen sairauden.Olisi kiva tietää vaikuttaako se raskauteen millään tavalla ja miten mahdolliset lääkkeet järjestettään? Muuten voisin googlettaa,mutta meijän netti on niiin surkee,että kestää vuosia avata joku linkki googlen kautta (en tiedä miksi :D) Lääkäri ajanki sain vasta ensi viikolle...
 
lullaby: Uudessa, maaliskuun Vauva-lehdessä, joka on muuten -50% eli 3,80 e oli muuten jotain juttua kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja jostain odottavasta äidistä, jolla oli se. En lukenut sitä läpi, mutta siitä varmasti sais jotain tietoa kans. Voin lukeakin myöhemmin ja referoida, mutta nyt ei oo siihen aikaa. Mutta ajattelin kertoa :)
 
Soittelin tuohon neuvolaan nyt kun kerkesin ja kyselin, että mitä siellä ekalla kerralla täällä tekevät. Sanoi, että sydänäänet kuuntelevat, mutta ei ole varma vielä kuuluuko noilla viikoilla. Ilmeisesti heillä siis käytössä joku doppler tms, kun niillähän ei vissiin hirveän aikaisin välttämättä kuulu? Ny sitten arvon varaanko se varhaisultran itse siihen 50€ hintaan, minkä täältä löysin vai jännäilenkö. Ja pitäis osata päättää millon se kannattais varata, että näkyiskin jo jotain.
 
Heippa! Liityn myös mukaan keskusteluun. :) Ensimmäistä tässä odotetaan ja takana on 2,5 vuotta yritystä. Yksi inseminaatio koettu, joka ei onnistunut. Heitettiin sitten miehen kanssa "hanskat tiskiin", niin ihana yllätys olikin kun tein testin ja plussaa näytti! Laskurien mukaan laskettu aika olisi 2.11. :) Nyt varovaisin mielin odotellaan ensimmäistä neuvolakäyntiä, joka on vasta 27.3. 

Oireina ehtinyt jo olla ihan hirveä turvotus, rinnat on kipeät ja turvoksissa jo, sekä vessassa on saanut hypätä yölläkin parin tunnin välein. Vielä on ajatukset aika sekavat eikä meinaa uskoa todeksi koko asiaa. 

Ihan suorastaan fanaattisesti tulee luettua mitä joka viikko tapahtuu vatsassa. On tämä niin ihmeellinen asia!
 
Tervetuloa Aune :). Mulla itellä on niin erilainen tämä kolmas raskaus ko edelliset, ei uskalla yhtään miettiä mitään, kun on pelko koko ajan persiissä. Edellinen raskaus oli siis keskenmeno ja sen koettuani en ossaa tällä hetkellä nauttia yhtään tästä ajasta, mikä on kyllä harmillista. Onneksi mulla on ylihuomenna eka neuvola, joten sielä sitten katellaan näkkyykö kettään ja näkkyykö sen sykkeet. Jospa sitten vois vähä hengähtää :). 

 
Moikka te kaikki kokeneemmat!

Mul olis tällanen outo juttu, en tiedä johtuuko raskaudesta vai korvien välistä.. Ehkä joku muu tietää. :D Mä hengästyn ihan sairaan helposti. Siis jos kävelen yläkertaan vaikka ihan normaali vauhtia ku pääsen ylös hengästyttää ja sydän jumputtaa hulluna. Sit joutuu vetää syvään henkee ku tuntuu ettei "menis perille". Mä harrastan paljon liikuntaa ja en tietääkseni näin huonossa kunnossa oo, joten voiskohan liittyy tähän vauveliin..?

Meiän perhe alkaa vissii pikkuhiljaa tottua ajatukseen kolmannesta jäsenestä.. Huomenna plussa testistä siis viikko. Mul alkaa kans ajatukset olee pääosin seesteisiä ja "positiivisia". (älkää ymmärtäkö mua värin, tietenkin rakastetaan tätä lasta, mutta kaiken maailman pelot yms iski päin näköä..) Mut vielä on totuttelemista. Lasten huoneen sisustus ei ehkä vielä luonnistu kuitenkaan.. :D Sen verran sulattelua.

Pientä kuvotusta mulla on kyllä, mut laatta ei oo lentäny. Päätä särkee melkee joka ilta, mutten tiiä johtuuko tästä. EIks niin et tähän alkaa tottumaan viikkojen kuluessa, ukko myös??
 
Ameelie: Ihan on normaalia, mulla on sammaa vaivaa, oli sekä ekassa että tässä raskaudessa :).
 
Ameelie: Mullakin ollut tuota hengästymistä sekä ekasta että tästä raskaudesta. Esikon kohdalla kysyin sitä neuvolassa ja vastattiin, että mulla on vain niin huono kunto. Jäin vain äimistyneenä ihmettelemään, että mitenkäs hitossa se peruskunto voi mukamas romahtaa päivässä parissa. Nyt kun aloin odottaa toista, huomasin tuon hengästymisen ilmestyneen oikeasti ihan hetkessä. Joten ei kyllä tasan tarkkaan liity mihinkään huonoon kuntoon tuo, väitän minä. :)

Mäkin olen tässä mietiskellyt tuota varhaisultraa. Täälläkin on nähty nimittäin unia kaksosista. Jaiks! :D Mies on tosin sitä mieltä, että se ei muuta sitä tosiasiaa vauvojen määrästä miksikään ultrattiin sitä sitten viikolla 7 tai 11. No totta joo, mutta kun... ;)

Mulle on kehittynyt pienoinen toive saada tällä kertaa tyttö. Tai oikeastaan syytän siitä lähipiiriä, miestä, vanhempia, kun ovat toitottaneet että nyt on tytön vuoro. Hirveästi olo ei kyllä ole erilainen kuin mitä esikosta, että lupailisikos sitten toista poikaa? Olo on ehkä hitusen huonompi. No, tämäkin selviää sitten ajallaan. :)

Turhauttavaa, kun tietää, että saa odottaa itse sitä ultraa ja ekaa neuvolaa vielä kuukauden päivät! Kyllä odottavan aika on sitten pitkä! :D
 
Ai se siis liittyy tähän raskauteen.. Onpa hassua. Koska mulla ei kyllä tosiaan huono kunto oo.. Jo ennenku tein raskaustestin kerran junaan juostessani (siis muutaman metrin) menin ihan pökerryksiin ja läähätin ties kuinka kauan, mietin mielessäni että mikä juttu tää on, oonkohan raskaana. :D Palelu ja huimaus on onneks lähteny..

Mä en varmaan mee siihen alku-ultraan. Mä oon niiiiiiin raskaana, eikä oo sellasta tunnetta et pitäis mennä. Uskon ja luotan sydämeni ääneen.. :P Se neuvola / terkkarin tapaaminen on muuten jo ensi viikolla, jaiks! Miekkonen tulee mukaan, tuleeko teillä muillakin? Ajattelin et silleen se tulis varmaan viel konkreettisemmaks myös hänelle. :)

No lähen tästä töihin.. En oo viel ees kertonu siellä kenellekkään. Pitäsikö? Oon kuitenki siirtyny vähän aikaa sitten tähän toiseen paikkaan (kaupungin sisällä) ja mun vakitoimi siirty organisaatiosta toiseen. Jotenki jännittää mitä ne sanoo ku jään sit pois, vaik toisaalta tiedän että ne on iloisia. No joo nyt menee jaaritteluks, joten iloa kaikille tähän kevät päivään!!!
 
Hei pitkästä aikaa! Ompas tänne tullu paljon uusia odottajia ja viestejä! Kiva kun meitä on näin monta! :) Yritän ny vähä ryhdistäytyä tän kirjottelun kans. Lukemas oon käyny kyllä, mutta tuo vintiö vie kaiken ylimääräsen ajan ni en oo ehtiny yhtää kirjotella. :)

Oireista täälä on ainaki ollu puhetta. Täältä löytyy etovaa oloa, järkyttävää väsymystä joka ei mee nukkumallakaa ohi, heikotusta ja huimausta, päänsärkyä, selkäsärkyä ja hengästymistä..  Eka raskaus oli täysin oireeton loppuraskauden närästystä lukuunottamatta ni tää on ny vähä outoa.. Olisin mieluummin oireeton! :D

Synnytystä oli myös jo uskallettu ajatella. Vaikka mulla eka synnytys meni hyvin eikä kammoa jääny ni kyllä mä aika kauhulla silti jo ajattelen tulevaa koitosta. Ny tietää mitä odottaa! :) No eiköhän se hyvin mee.

Raskaudesta me ei olla kerrottu viä kellekkää. Mua murehrutti tuo vuotaminen mistä ennemmin kirjottelinki jo. Rusehtavaa tuhrua tulee vieläki välillä enemmän välillä ei ollenkaa. Neuvolaanki asiasta jo soittelin, mutta alkuraskauteen kuulemma kuuluu pienet vuodot. Vain jos tulee kovia kipuja tai paljon vuotoa ni pitää huolestua. Kattotaan ny mitä tapahtuu. Neuvola ajan samalla varasin ja se on vasta huhtikuun alus viikolla 9+4 neuvolan laskujen mukaan. Ultra varattiin samalla huhtikuun lopulle. Ei millää jaksais oottaa!
Varhaisultraan olisin kovasti halunnu, mutta oon kotihoidontuella ja mies viä hetken opintotuella ni ei vaan oo varaa mennä.. Pitää vaan kärvistellä sinne huhtikuun lopulle asti sitten. Oireiden perusteella ollaan ainaki viä vahvasti raskaana! <3

Mutta nyt tuo vintiö kaipailee äitiä! :)
 
Täällä ilmoittautuu yksi uusi marraskuisten joukkoon! Sain siis maailman parhaan naistenpäivän lahjan, kun tein positiivisen raskaustestin (tai siis kaksi...) ja omien laskelmieni mukaan laskettu päivä olisi isäinpäivä, joten kummallekin jotakin ;)

Taustasta sen verran, että ehkäisy jätettiin jo 2008, kun verenpaine alkoi hormonaalisella nousta ja nyt viimeiset pari vuotta on kovasti toivottu tärppiä. Ensimmäinen aika selvityksiin oli varattuna ensi viikolle enkä voi liiaksi korostaa, miten onnellinen olen, että saan sen ajan nyt peruuttaa. 

Tässä vaiheessa pari läheisintä ystävää tietää. En meinannut ihan vielä kertoa, mutta ajattelin tarvitsevani tukea joka tapauskessa, mikäli menisi kesken niin sitten viikonloppuna kerroin ja yhdessä vollotettiin <3

Olemme todennäköisesti menossa varhaisultraan. Ihan sen takia, että en halua muille kertoa ennen kuin sydänäänet on kuultu enkä halua elää pilvilinnoissa viikolle 12 asti ja tulla sieltä sitten ryminällä alas. Eli jos ensi viikon lopulle saisimme ajan niin sinne asti yrittäisin pysyä järjissäni.

Neuvola-aikaa en ole vielä varannut siitä syystä, että ko. asemalla on töissä hyvä ystäväni ja miehen serkku...

Oireina täällä painon tunnetta ja jänniä tuntemuksia vatsassa, painavat rinnat, jonkin verran ällötystä etenkin, jos syömisestä aikaa. Ja ensimmäinen merkki jo pari viikkoa sitten... Jumpassa iskenyt hirveän heikko olo. Tuosta oireesta olen kyllä harmissani, koska tykkään liikkua paljon ja nyt on ollut aika voimaton olo treeneissä. Täytyy kai vaan osata himmata tahtia.

Ihanaa odotusta kaikille! Toivottavasti saadaan täällä ryhmässä pysyä!
 
Ameelie: Mulla on myös ollut tuota hengästymistä ja palelua todella paljon. Ja olen sellasessa paikassa töissä, missä tulee käveltyä paljon niin yleensä läähätän ja puuskutan jo kahden hyllyvälin jälkeen.. :D Ja toimin myös pääsääntöisenä kouluttajana, niin jotkut hoitomuodot aiheuttaa todella voimakkaan pahoinvoinnin. Tarvii kohta siirtää koulutukset muille.

Meillä myös mies tulee ekaan neuvolaan mukaan. Kysyi tuossa yksi päivä että mitä siellä neuvolassa tehdään, kun ei välttämättä ehdi työkiireiltään mukaan. Sanoin, että ainakin sydänäänet yritetään löytää ja kuunnella. Siihen vain mies tokaisi: "Ai, ai niinku sydänäänet vai? Ne oikeen sit kuuluu vai? No kyl mä sit tulen mukaan!" :) Alkaa hänellekin näköjään pikkuhiljaa iskostumaan päähän perheenlisäyksestä. :) 
 
Tervetuloa uudet!!

Täällä ollut tänään niin järkky olo ettei oo tosikaan.. tästä se alkaa. Toivon vaan niin kovasti ettei tää taas kestäis sinne yli puolenvälin. Työpäivästä selvisin ainakin tänään ihan hyvin, vaikka aamulla ei ollut kaukana ettenkö olis joutunut juosta vessaan yökkäämään. Meinasin tukehtua aamulla paahtoleipääni kun en saanutkaan sitä alas :D
Pitää huomenna käydä hakemassa kaupasta jotain helposti alas menevää aamupalaa, esikoisen aikaan join paljon mehukeittoja, vois kokeilla taas niitä. Ja sitten luin että jollekkin oli ollut apua aamuoloihin kun söi heti noustua jääkaappikylmän piltti hedelmäsoseen, niitäkin vois kokeilla..

Sarah Mulla oli kakkosen alkuraskaudessa aika raju vatsatauti ja pari päivää tuli kyllä kaikki ylös. Ihan terve pieni tyttö siitä silti syntyi :) Muistat vaan juoda paljon, vaikka tuliskin ulos, ettet kuivu <3

MarrasOdotus ja Lme täällä myös yksi palelusta kärsivä, tai jos ei palele niin on kuuma ja varsinkin poskia kuumottaa.. ehkä mulla onkin vaan vaihdevuodet ku tulee tollasii kuumii ja kylmii aaltoi :D

Nukuin tänään töiden jälkeen parin tunnin päikkärit ja taas väsyttää niin että pitää varmaan lähtee kohta nukkuu. Onneksi mulla on nyt pari päivää vapaata niin saan rauhassa potea tätä pahoinvointiani :/
 
^Ihana kuulla, että ei mahatauti haitannut! :)

Tänään en ole enää oksentanut, vaikka paha olo on edelleen ollut, mutta nyt tuntuu taas, että tämä on ihan normaalia raskauspahoinvointia. Muuten olen ollut nimittäin jo hyvinvoiva :) Huomenna sitten paluu arkeen. Hirvittää, että saankohan enää farkkuja jalkaan, kun tuntuu, että on niin turvoksissa, eikä ole tässä puoleentoista viikkoon tarvinnut niitä pitää. No loppuviikon ja mahd. ensiviikon alun olen pajalla ja siellä voin olla kyllä tarvittaessa vaikka tuulihousut päälläkin, mutta saa nähdä miten sitten, kun pitää taas koululle mennä.
 
Takaisin
Top