Marraskuun muminat

Meillä yövaippana ja ihmisten ilmoilla olo -vaippoina Naty koko 3. Se on aika passeli meidän hoikkeliinille, natyt kun on sellaista kapeaa ja korkeaa mallia. Sitten on Pirkka koko 3 joitain jäljellä, niin se on malliltaan tosi iso, että menee vielä pitkään.
 
Meillä oli niin, että hieman yli 7 kiloisena muutettiin liberon 4 kokoon ja nyt tyttö on hieman yli 8 kiloo ja edelleen se 4 koko on mennyt. Muumeissa sama koko.
 
Pojalla on liberon 3-koko käytössä ja menee erinomaisesti vielä jonkun aikaa. Seuraavaa kokoa on paketti kaapissa jemmassa kun ostin vahingossa alennuksesta nelosia.
 
Meillä on käytetty jo jonkun aikaa Liberon nelosia. Tuntuu vaan ettei pituus meinaa kohta enää riittää, vaikka leveyden puolesta menis kyllä pitkäänkin. Ihme pitkula tää jätkä kun kasvoi jo vaunukopastakin yli. :D

Oli hiukan raskas päivä meidän arjen mittapuulla, en tiedä huutaako vauva hampaita mutta ainakin jyystää kaikkea tosi aggressiivisesti. Vauva joka on oikeesti AINA iloinen ja hyväntuulinen huusi parinkin tunnin ajan melkein yhtä mittaa, vaikka kannoin repussa, lauleskelin ja kikkailin kaikkea mahdollista. Kävi sääliksi pientä, onneksi nyt nukkuu rauhallisesti mun vieressä kun näpyttelen tässä kännykällä. :p

Harkitsen kantoliinan/-repun ostoa. BabyBjörnin We on lievästi sanottuna epämukava ja rengasliina kummallinen. Harkinnassa on Wompat, kellään kokemuksia?
 
1,5 litraa korviketta ostettu, kiitos!

Pampers Active Fit 3 tai Naty 4 päivällä, Naty aina yöksi. Naty 4 on himpun reilu, pitää tarkkaan asentaa, koko 3 liian pieni varsinkin yökäyttöön. Naty sopii meidän pitkäselkäiselle ja hoikalle tytölle. Ihokin pysynyt hyvänä.

Mies halusi ja osti ja käyttää jo vauvalla pienimpiä Pampersin housuvaippoja "kun ne on niin kivoja". Minä odotan, että tyttö kävelee....
 
Tai yang, meillä kantoreppuna Tula. Olen tykännyt, helppo käyttää (2 säätöremmiä), on ergonominen vauvalle ja mukava käyttäjälle. Minä olen lyhytselkäinen ja lyhyt muutenkin (159 cm). Kantoliina kiinnostaisi sillä, että saisi vauvan sidottua lonkalle. :)
 
Meilläkin on Tula ja olen tykännyt! Tosin nyt on kantaminen vähän jäänyt kun tyyppi viihtyy niin hyvin vaunuissa. Niin se vaan tilanne näköjään muuttuu. Kesällä ei vaunut kelvanneet ollenkaan...

Meillä on käytössä nyt Pampersin 3. Baby dry tuo taitaa tarkemmin olla. Eilen sain kauhean ärsytyskohtauksen kun yritin vaippa-asiaa tutkia. Miksi ihmeessä samallakin merkillä pitää olla kolmea tai neljää erilaista vaippaa?!? Valitse nyt niistä sitten... Meillä tuo vaippa tällä hetkellä ihan vain siksi, että tästä koosta se sattui miehelle käteen kaupassa. Haha!
Tuo Naty olikin ihan uusi tuttavuus minulle. Piti käydä tutustumassa tarkemmin. Aika kivalle kuulostaa se, että on luonnontuote. Hajoaako se sitten ihan kompostissa vai tavalliseen roskiinko laitetaan?
 
Meillä on Manduca, josta itse tykkään hirveästi. Tukee huonoselkäistä parhaiten ja olkaimet saa ristiin sekä kantoon myös lonkalle. Ainoana miinuksena siinä on, että vauvan kasvoja ei saa menosuuntaan missään vaiheessa.

Vaipoissa meillä on käytössä Pampersin Aktiv fit 4 ja housuvaippa 3. Hoikkapoika kun on, niin 4 housuvaippa putoaa päältä, mutta 3 on onneksi 11 kg:en asti.
 
Natyt ovat 60% hajoavaa materiaalia, joten eivät sovellu kompostoitaviksi. Ovat vähän kakspiippuinen juttu nuo vaipat, en oikein itsekään aina tiedä mitä ajatella. Ylipäätään kai valmistusprosessiltaan parempia, mutta sitten taas kaatopaikalle joutuessaan mahdollisesti haitallisempia kuin tavalliset kertsit, sillä tuottavat enemmän metaanikaasuja sitten kaatisolosuhteissa maatuessaan. Mene ja tiedä. Olen koettanut tätä tutkia ja selvitellä, että mikä oikeasti olisi se paras vaihtoehto. Roskaahan ne kaikki toki on, siitä ei pääse mihinkään :) Me käytämme tosiaan loistavan istuvuuden vuoksi ja pakko se on myöntää, että sellainen pieni hyvän olon pilkahdus tulee siitä ajatuksesta, että ovat osittain hajoavia, vaikka saattavat ollakin oikeastaan huonompi vaihtoehtokin luonnon näkökulmasta. Haasteellista :wideyed:
 
Hääpäivämme kunniaksi meidän jätkä lähti tänään ryömimään! Aamulla katselin haavi auki (ja ilkeä äiti kun olen, niin toivoin vähän, että olisi vain vahinko...), kun jätkä suoraviivaisesti ja määrätietoisesti eteni kauempana olevaa lelua kohti :wideyed: Tyyli on vielä melko vapaa ja eteneminen hidasta, mutta eteenpäin sitä vaan mennään. Ensin se istuu syöttötuolissa ja syö (lue: sotkee) itse ja nyt se sitten jo ryömii! Missä mun pikkuvauva on? :sad015
 
Meillä on pampersin 3 baby dry käytössä. Sekä liberon active fit 3. Poika joku 7,5kg nyt. Kokeilin natyja ja niistä tuli meillä yöllä pissat läpi sekä tuntui jotenkin kamalilta käsitellä niin lahjoitin loppupaketin mummolaan. Muumeja ei käytetty kun alussa ja ne ei jotenkin istuneet silloin päälle...

Voi vitsit. Teillä pienet jo liikkuu. Tää meidän kaverion kääntyny ehkä 10 kertaa viimesen parin viikon aikana, on ihan mielellään mahallaan tai selällään mutta toi kääntyminen ei kyllä kiinosta tippakaan. Meillä harjoitellaan vaan pinsettiotteella tuttia suuhun ja pois ja vaihtoa toiseen käteen ja sama venkslaus...sekä höpötellään niin paljon ettei oo hetkeäkään hiljaista.

Ja meillä on Ergo 360. On ollut ihan kiva käytössä ja varsinkin kun mies kantaa paljon jos ollaan jossain pidemmällä lenkillä.
 
Meillä on yövaippoina Muumi 3-koossa. Kerran pakon edessä ostettiin liberoita (pikkukaupassa huono valikoima), eikä tykätty yhtään kun haisivat ihan omituisilta. Muita ei olla kokeiltukaan, kun vaippoja kuluu 1-2 vuorokaudessa (eli yöllä vain). Muumit valittiin kotimaisuuden vuoksi. Muuten meillä kestot käytössä.

Meillä on kantoliina käytössä, nykyään vähän vähemmän kylläkin. Mulle kantoreput ei asettuneet hyväntuntuisesti eteen, koitetaan uudestaan sitten kun laitettaisiin selkään. Kantoreppuja (tai muita kantovälineitä) kannattaa ehdottomasti kokeilla ennen ostoa! mikä sopii yhdelle, tuntuu huonolta toiselle. Useilla paikkakunnilla toimii kantovälinelainaamo :)
 
Meillä käytetään edelleen pampersin baby dry -vaippoja, koko 3. Tosi harvoin tulee vahinkoja ja yöllä ei vaippoja vaihdeta. Paino ja pituus on otettu ajat sitten, mutta 68-vaatteita tyttö käyttää. Aikaisemmin meidän tyttö on ollut tosi saman kokoinen kuin teidän kuukiurustakesään Emma. Laskettu aika meillä oli 13.5. eli päivä Emman jälkeen. Tyttö tosin syntyi 2 viikkoa etuajassa.

Ei olla lähdetty vaihtamaan vaippamerkkiä tai mallia, kun toi pampers on toiminut niin hyvin. Ehkä, kun rupeavat käymään pieniksi, niin voisi kokeilla jotain housuvaippaa. Tosin en ole tehnyt vielä mitään hintavertailua. Vaipan vaihtaminen on välillä melkoisen haastavaa, kun tyttö ei kauan paikallaan pysy.
 
Onks joku kokeillut niitä liberon touch vaippoja? Eroaako ne oikeesti jotenkin normivaipoista?
 
Mä ostin tänään BB Tricot Slenin, ja ai vitsi miten mukava kantoväline! Toi liinahan painii ihan eri liigassa kuin joku BabyBjörin reppu. Ehdin kokeilla vaan kerran ja nyt poika on jo nukkumassa, en malta odottaa huomista että päästään testailemaan lisää. :D EIkä ollut läheskään niin vaikea sitoa kuin jostain syystä kuvittelin. Toi on hyvä kun sen voi sitoa valmiiksi ja sitten vaan säätää vauvan kyytiin. Vauvakin tuntui viihtyvän, katseli ihmeissään ja tyytyväisenä ympärilleen.
 
Trikoiset liinat on usein aika pikkuvauvaliinoja, tosin tuo taitaa olla jämäkämpää tekoa. Kietaisuristi2 on kyllä kätevä sitoa :)
 
Asiasta kukkaruukkuun.. Onko kenellekään tullut synnytyksen jälkeen mustelmia herkemmin? Mulla ei oo koskaan tullut juuri mustelmia, nyt oon huomannut et jaloissa on koko ajan. Googlesta jo diagnosoin itselleni leukemian ja kymmenen muuta tautia. Toivottavasti ei nyt oikeesti oo mitään, oon paristakin paikasta lukenu et joillekkin on synnytyksen jälkeen tullut herkemmin mustelmia. Täytyy kai varata lääkäriin aika. :eek:
 
Emppuliina, eiköhän syy ole jossain muussa kuin leukemiassa :D Oletko varma ettet vain telo itseäsi enemmän, kun keskittyminen on vauvan kantamisessa tai muussa? Mut en oo huomannut, mä oon aina mustelmilla kun en ehkä ole ihan se lammikon sorjin joutsen..
 
Google-diagnoosit :D

Tuuletusta! Kaksi alahammasta tullut läpi kunnolla, hammastahna otettu käyttöön (harjattu tähän saakka ilman tahnaa totuttelun takia) ja kolmas alahammas poksahtaa ihan justiinsa.

Ihanat vauvat, jo ryömivät. Mun tytöllä vasta nopea pakki ja joku kierimistyyli - salaa etenee sillä, en ole nähnyt mutta kuullut kyllä kolinan, yleensä satuttaa päätään tuolla tyylillä.

Tyttö on oppinut itkemään öisin. Koska perhepetissä, olen reagoinut juttuihin jo ennen itkua. Ei ole ennen huudellut perään, jos vaikka menen yöllä vessaan. Vaan nytpä itkee, vaikka luulen olevan umpiunessa, herää kun "äiti hylkää" ja huutonsen mukainen. Syytän tästäkin tätä kautta, hampaita jne.
 
Takaisin
Top