Marraskuun makeat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ang1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pääskynen olen jostain lukenut että sikiö saattaa paukutella niitä kalvoja ja ääni johtuu siitä,tai näin ainakin joillekin lääkäri on asian selittänyt..Että tuskin se on mitään vakavaa jos ei mistään mitään vuoda tai äänen aikana ei satu mihinkään:) Meillä on vanhanaikainen kuumemittari ja sairaalasta pöllitty digitaalimittari joka kyl näyttää päin mäntyjä..Pitäs ehkä ostaa ihan kunnollinen:) Ei ehtinyt tässä kaikkia ostoja tehdä kun ei ole ensimmäisiä äippärahoja edes tullut

mä saan ekat äippärahat 23.12...ei paljoa pääse ostelee sillä rahalla kun laskettu on 27.12 jos sattuu tulemaan silloin, tai jos sattuu tulemaan etuajassa, niin vielä kivempi [&:][:)]

Kiitos Mystis! Kävis tosiaan järkeen sen kanssa, että välillä napsuminen kuuluu juuri potkun aikaan. Eli pieni lapsoseni haluaa näkymisen lisäksi nyt myös kuulua [:D]

Tosta kuumemittarista... meillä on myös sellanen korvakuumemittari, oisko omronin tai philipsin. Ei siis mikään euron halpis juttu. Mä en kyllä sitä itseeni ainakaan hirveesti käytä. Se näyttää aina noin asteen (muistaakseni) enemmän mitä kainalomittari, mutta luulen et niin kai sen kuuluukin. Ei kai kainalossa ja korvassa oo sama lämpötila? Mutta ku oon ite niin tottunu tohon kainalomittariin, ni en oikein oo sitten osannut "ottaa omakseni" tota korvaversiota. Ja jossain vaiheessa ku se oli vasta uusi ja kokeiltiin sitä, ni saatto kyllä joka mittauskerralla näyttää eri lukemia, etenkin jos vaihto korvaa välissä.

Eli en tosiaan tiedä, mitä vauvan kanssa pitäs tehä. Varmaan sitäkin vois käyttää, jos sitten vaikka mittais samalla kertaa itsellään myös ja sitten suhteuttais siihen. Tai sitten pitää aina vaan kiikuttaa tohon terveyskeskukseen mitattavaks [:D][:D]

NONNI! Nyt sitten tuli vaiva! [&:] Mua selvästi rangaistaan hehkuttamisesta.

Oikea rinta on kipeä. Tai siis nänni ja ympäristö. Tuntuu kokoajan siltä, kuin olis ihan pirun kylmä ja nänni kipristynyt tosi tiukkaan ruttuun (vaikka ei siis ole) ja sitä kivistää, kuin olisi "liian kovana". Välillä tuntuu, kuin keskeltä nänniä pistettäis neulalla sisään. Auuh! [&:]

Olen pitänyt äitini neulomaa villatuubia kaksin kerroin rintojen päällä koko päivän, joten kylmästä ei ole kyse. Tämä vaiva oli tullut yön aikana. Nukun aina visusti peitto kaulaan asti käärittynä, joten lämpimänä olen pysytellyt myös silloin. Olenko voinut saada rintatulehduksen jo ennen imetyksen aloittamistakaan? Voinko hoitaa sitä jotenkin itse, että jaksaisin maanantain neuvolaan asti vai pitääkö lähteä huomenna päivystykseen? Mitä teen?

^No voi, tylsää... Onko sinulla Pajunkissa kuumetta? Rintatulehduksessahan usein kai kuume nousee. En yhtään tiedä voiko rintatulehdus tulla ennen lapsen syntymää, mutta kai se voi jos maitoa erittyy jo nyt runsaasti. Toivottavasti pian helpottaa. 

Meillä porukoilla on omronin korvakuumemittari ja mulla näyttää kyllä ihan normaalia 36.3 mitatessa,eli siihen ainakin luotan kun näyttää ton normaalin lämmön niin eiköhän sit kuumeenkin

voi PÄÄSKYNEN et oo ainoo joka kuulee sellasta napsunaa.. täällä kuullaan myös.. ja aika usein.. itekki oon ihmetelly sitä useeseen otteeseen ja välillä pitäny itteeni jotenki hulluna.. [:D] mutta onneks en oo ainoo joka kuulee outoja.. heh.. JES! [:D][:D]

HUH! Ei hätää kaverit. Tarkemmin tutkiskeltuani on kipu nyt paikantunut. Nänninpihassa kun on niitä pikku nystyröitä, niin sellaisia on kaksi vierekkäistä tulehtunut. Paracetamolia ja fucidin-voidetta, niin eiköhän tämä tästä. *huokaisee*

Mutta että voi tollainen pieni nippula olla kipeä. Ikävä särky ollut rinnassa koko päivän. Toivottavasti nyt menee ohi eikä tulehdus leviä laajemmalle. Mulla tuo kuume ei ikävä kyllä toimi mittarina, kun mulla on normaalilämpö sellainen 35,4.-36,0 astetta ja se tosi harvoin nousee. Jos on oikein paha poskiontelotulehdus ollut niin silloin on tullut 38 astetta. Tää on vähän sukuvika; äidilleni meinasi käydä aikoinaan ohrasesti, kun sairaalassa vain mitattiin kuumetta ja sanottiin, ettei voi olla umpisuolentulehdus, kun ei ole kuumetta ja kun lopulta suostuivat leikkaamaan, oli umppari puhkeamispisteessä.[&:]

Mä juttelin tuosta rintatulehduksesta neuvolassa, kun olen kans huomannut usein että vaikka olis kuinka vaatetta päällä, niin rintoihin sattuu ulkosalla, jos tuulee. Täti sanoi että on tärkeetä pitää jo nyt tuulen pitävää siinä rintojen kohdalla, koska rintatulehdus voi tulla jo nyt. Mulla tuli eka kerran sitä kolos..(en muista tarkka nimee, mut sitä jota tulee ennen maitoo) jo noin kolme kuukautta sitten. Tissit tais herkistyä, kun katselin erään naisen imettävän vauvaansa[:D]

Mahan napsuntaäänien syytä en tiedä, mutta olen kans muutamana aamupäivänä sellasta havainnut. Ällistys oli kyl aikamoinen. Piti oikein ottaa vaatetta pois ja kuunnella et mitä oikein tapahtuu. Itse ajattelin että se vois jotenkin liittyä suolistoon, mutta kuitenkin ääni kuului ylempää.

On tullut mietittyä miltä ne hengitysharjoitukset tuntuu, kun jotkut liikkeet on kans vähän hassuja. Muutaman kerran on tuntunut että vauvalla on hikka ja tunnen sen takapuolessani, kun istun.. sillai että tunnen takapuoleni nykivän, tai sit kädellä tuolta oikealta puolelta alhaalta.

Sitten eilen huomasin että olen saanut elämäni ensimmäiset peräpukamat[>:] masentavaa, vaikka ei ne vielä kipeät ole.. mutta silti, pois ne minusta[&:]

Vedin tissikipuun paracetamolia ja nukuin liivit päällä. Silti sattui joka kerta pirusti, kun piti asentoa vaihtaa. Kuin veitsi olis työnnetty nännistä sisään.

Että voi yksi tukkeutunut huokonen tehdä kipeää! Aamulla huomasin, että siihen nystyrään oli tullut valkoinen pää, ihan kuin finnissä. Sattu hulluna koskeakaan siihen, mutta nipistin sen silti pois ja jo alkoi helpottaa. Sieltä tuli vaikka kuinka paljon sitä töhnää. Sitten desinfiointi, fucidin-antibioottivoidetta ja laastari päälle. On se tietenkin vieläkin kipeä jos rinnat kipristyy vilusta tai muuten tai jos siihen osuu joku, mutta ei se enää vihlo syvälle rintaan, kuin ennen tuota operaatiota.

Huhhuh. Olen aika helpottunut, kun ehdin jo tuosta kivun määrästä päätellä, että vähintään koko rintarauhanen on mätänemässä pois. Miten voikin yksi näppy oikeassa paikassa saada aikaiseksi tollaisen tuskan.[&:]

Jeh! Tänään on upea sää ja kävin koirien kanssa hyvin reippaalla kävelyllä. Tämän päivän missio on saada turvotus laskemaan jalkateristä ja nilkoista. Eilen olin koko päivän jalat alaspäin ja illalla mulla oli oikeat vauvajalat. Tosi hassun näköistä, kun tuollainen pikkuinen 36-kokoinen tassu on melkein yhtä pullea kuin on pitkäkin. [:D] Kun jalkaterää puristeli, tuntui, kuin tossa jalan päälläkin olisi ollut joku geelipussi. Varpaiden tyveen oli tullut poimu.

Voiko näin kovasta turvotuksesta olla jotain vaaraa? Kipeät eivät jalat ole vieläkään. Paitsi yöllä sattuu jalkapohjiin, kun pitää käydä vessassa. Turvotus ei laske nukkuessa, vaan samalta näyttivät tassut aamullakin. Tänään siis aion pötköttää sohvalla jalat tyynyjen päällä ja tehdä nilkkajumppaa samalla, kun katson Greyn Anatomiaa.

Tein myös positiiviseti yllättävän testin. Tausta: ihoni on aina ollut tosi hyvä, ei näppyjä edes teininä. Mutta nyt, raskauden aikana olen saanut parinkymmenen vuoden näpyt ja punoituksen sitten kerralla. Kiitosta vaan. Eilen sitten sattumalta luin jotain keskustelua, missä joku sanoi laittaneensa sinkkivoidetta kasvoihinsa hyvin tuloksin ja päätin kokeilla.

Duh! No tietysti! Jos kerran haluaa kasvojensa olevan kuin vauvan pylly, niin miksei sitten hoitaisi sitä samalla lailla. [:D] Voitelin siis yöksi kasvoni vauvan pyllyrasvalla ja aamulla olivat punoitukset poissa ja näpyt lähes kadonneet. Tadaa! Siinä siis uusi yövoiteeni tästä eteenpäin. [8D]

Pajunkissa: Mulle just menneellä viikolla neuvolatäti sanoi, että pitää yrittää saada se turvotus pois. Ei kyllä sanonu mitään erityisiä syitä miks, enkä mä ees tajunnu kysellä. [:)] Mulla onki nyt sit lentosukat jalassa joka päivä, kun ne pitää turvotuksen hyvin kurissa. Mulla ei vielä mitenkään suuresti oo turvottanu, mutta niin kuitenki, että selvästi huomaan jalkaterien olevan turvonneet. Ja kohoasentohan on tietty hyvä turvotuksen laskemiseen. [:)]

Ja olipas ikävä tuo huokos-episodi sulla![&:] Toivottavasti ei tuu enää!

Ja heti kerrot mitä vauvan pyllyrasvaa naamaasi laitoit!!!????! Mä haluun kans sitä![:)] Mulla on ollu silleen vaihtelevasti finnejä, yleensä kuitenki ihan hyvä iho, mut silloin tällöin yks-kaks kipeää finniä naamassa. Raskauden ekat 3-4 kuukautta sit naama kukki siihen tahtiin, että oli järki lähtee, mut enää ei oo ollu oikeestaan yhtään (yks pieni finni oli just, mutta lähti melkein heti pois). Ois kiva että tietäis jo etukäteen, et mikä tökötti niihinki auttais... vastaisuuden varalle [;)]

^^ mä oon kans jo tovin vedelly jalkoihini sinkkirasvaa, jotain ihme punotusta sääressä ja kutisevat jos tavallisella rasvalla rasvaa. Sinkkivoiteella ei mitään oiretta [:D]

Kaapista löytyi Ainun Sinkkivoidetta (sieltä vauvatarvikehyllystä ostettua), millä olen voidellut ihan muuta paikkaa joskus, kun on ollut ärtynyt... [8D] Sitäpä nyt sitten lätkin naamaani ja rintakehään, jossa on kans näppyjä, vaikka ei IKINÄ ennen ole ollut. Kai se voi olla mitä tahansa sinkkivoidetta, Natusanin tms. Toi kyllä levittyy ja imeytyy aika hyvin, mutta ihan pieniä tippoja kannattaa kerrallaan laittaa.

Tissiä ei kivistä enää. Jeejee! Eikä edes kosketettaessa satu, joten taisin päästä säikähdyksellä. Mitä tulee koipien ylhäälläpitämiseen; en ole vielä ehtinyt, vaikka kello tulee jo viisi. Nooh, koko ilta vielä aikaa jumppailla nilkkoja. [:D]

ihanaa, mulle oli järjestetty tänään vauva kutsut. kaverit paikalla ja paljon herkkuja ja lahjoja. vaatteita tuli ja sitten ne oli tehny vaippakakun, sellanen kolmekerroksinen missä oli vissiin joku 100 vaippaa.. [:)] tulee tarpeen ja ku oli vielä kahta eri kokoa. <3
koko päivä meni siellä, kyllä oli hyvä mieli.[:)]

^ oi varmaan aivan ihanaa <3 <3 <3

Hyvä Pajunkissa , että kivistys loppui näinkin lyhyeen, varmaan tosi ikävän tuntuista tuo!

Hienoa, että Pajunkissalla vaiva helpotti. [:)]

rock^pejpe: ihanaa, että sun ystävät jaksoivat tuollaiset järjestää. Varmasti oli kiva yllätys.

Eilen oltiin taas anoppilassa. Miehen veli avokkeineen oli käymässä Kiinasta koti-Suomessa ja nähtiin siis heitäkin "pitkästä aikaa". Käytiin ensin miehen veljen luona ja sieltä lähdettiin porukalla anoppilaan. Erehdyin kävelemään siellä raput ylös neljänteen kerrokseen. Se oli ehdoton virhe! Hirveät supistukset tuli sen jälkeen. Meillä oli ehkä 45 minuutin ajo siitä anoppilaan ja sen matkan tuli kipeitä supistuksia vähän väliä. Oli tukalaa istua paikallaan turvavöissä. Anoppilassa menin heti pitkälleen, niin sitten helpotti. Viime yönä mulla oli ekaa kertaa niitä sukkapuikkokipuja levossa. Vihloi vähän väliä. En tiedä mennäänkö nyt huonompaan suuntaan, kun niitä levossa tulee... Vielä ei ihan olis meidän pikkuisen hyvä tulla tähän maailmaan kun ei ole edes 33 viikkoa vielä täynnä.

Minullakin on kylmetellyt kipeästi rintoja muutamaan otteeseen. Olen ajatellut, ettei kai vielä voi tulla rintatulehdus, mutta ilmeisesti siis voi. Ei sit passaa edes postilaatikolle mennä ilman takkia.

Vaikka minä kyllä olisi valmis synnyttämään ihan just! Ja syynä on tämä KAUHEA ihottuma.
Vaikka sain lääkkeet, ei niistä tunnu olevan mitään apua, pikemminkin ihottuma pahenee koko ajan. Sitä on mahassa, rinnoissa, selässä, käsivarsissa, kämmenissä ja kämmenselässä... Voisin mennä pelottelemaan naapuruston lapsia vain näyttämällä rakkulaisia kämmeniäni! Maha onkin sitten kauhuelokuvatasoa! Ja tätä kutinaa ei voi kyllä verrata mihinkään, niin kauheaa tämä on. Yöllä ei saa nukuttua kun kutittaa koko ajan joka puolelle, ja päivät on yhtä raapimista myös. [:@]
PUPPP:n pitäisi helpottaa synnytyksen myötä, joten toivon nyt kovasti, että vauva päättäisi tulla etuajassa.
Minua ihan selvästi rangaistaan liian helposta alkuodotuksesta. [&:]

^no voi inhotus. [&:] Oletko käynyt uudelleen lääkärillä kun ei lääkkeet tehoa? Toivottavasti löytyisi joku apu, tuo on nimittäin tosi ärsyttävää. Onneksi olet jo noin pitkällä kuitenkin. 

Jiu: tosi kamalaa kyllä, toivottavasti helpottais pian tai saisit edes jotain oloa helpottavia lääkkeitä.[&:] Tsempit täältäkin!

Ja meemi: Kyllä suakin nyt kovasti koetellaan. Toivottavasti pysyy nyt vielä kurissa ne supistukset ja kivut, kun ei tosiaan ihan vielä tarttis pienen tulla maailmaan. Onneks kuitenkin on jo näinkin hyvät viikot menossa! Selvästikin tarviit vielä enemmän lepoa, eli petiin siitä! [:)]

Mitähän tättärälle kuuluu, kun ei ole vähään aikaan näkynyt täällä...? Kyllä sitä jotenkin niin tuntee jo tuntevansa teidät kaikki täällä, että heti kun jostakusta ei kuulu pariin päivään, niin alkaa epäilys, että synnärille on lähdetty [:D]

Karseaa kidutusta Jiu! Mene uudelleen lääkäriin, eihän tollaista kestä!

Kävin aamulla neuvolassa ja kaikki taasen ok. Rv 36+3, sf 30,3. Tällä kertaa vauva nukkui, joten saatiin ihan maltilliset sydänäänetkin. Puntari heilahti ihan kiitettävästi, kun olin juuri illalla käynyt isosti ravintolassa syömässä (eikä se vielä ollut tullut ulos [:D]) ja sitten aamiaispöydässä juuri ennen lähtöä juonut ainakin 1,5 litraa vettä, mehua ja kaakaota. Näytti, että olisi tullut kilo sitten viimeviikon käynnin, mutta se nyt ei varmasti ihan pidä paikkaansa.

Kysyin siitä turvotuksesta. Sanoin, ettei mulla tee kipeää ollenkaan, mutta aika makkarat on nilkat ja jalkaterät. Siitä kuulemma ei ole haittaa, eikä sille tarvitse tehdä mitään, jos ei vaivaa. Terkka sanoi, että jos turvotusta olisi samalla lailla yläraajoissa, niin sitten alettaisiin seurata tarkemmin verenpainetta ja muita raskausmyrkytyksen oireita.

Takaisin