Marraskuun mainiot höpötykset

Me kokeiltiin viikon verran niin että vähensin korvikkeen määrän vaan iltasyöttöön ja tissiteltiin päivät ja yöt lähes tunnin välein...ei lähtenyt tuo maidontuotanto nousuun ollenkaan, minussa taitaa joku valuvirhe olla[:D]....mutta imetän nykyään päivät lähes läpeensä ja korviketta lisänä jos nälkä jää...onhan tuo parempi että saa poju masun täyteen...ja nyt ollutkin paljon tyytyväisempi kuin pelkällä tissittelyllä.

Kiitoksia SinnaH, Minua alkoi huvittamaan tuo sinun varvas kertomuksesi, sillä se kuulostaa niin auttamattoman tutulta. Nyt en kyllä viime aikoina ole paljoa noita varpaitani edes nähnyt, kun on tuo maha tiellä ja jalat on todellakin niin turvoksissa, ettei jalat taivu niin että voisi lähietäisyydeltä varpaitaan mittailla, esim. kynsien leikkuu on aika hakuammuntaa.

Nannulilla se on jännät ajat, tsemppiä sinne!!! Josko minullakin sitten viimeistään keskiviikkona...

Itse poden huonoa omaatuntoa tämän loppuajan suhteen, kun ei tuo pirpana tahdo tulla katselemaan maailmaa ollenkaan, ja tuntuu kuin pilaisin isännän reissuun lähdön aivan kokonaan [:(] Itse en ole vaatinut isäntää olemaan läsnä synnytyksessä, kun ymmärrän, että elämässä on pakollisia menoja, mutta on isäntä itse alkanut puhumaan reissu tovereilleen, ettei välttämättä pääsekkään lähtemään. Vaikuttaa siltä, että synnytyksessä läsnä oleminen on isännälle suurempi asia kuin minulle, sillä minä olin jo varautunut olemaan siellä ihan yksin. Tiedän vaan, että jonkinlaiset omantunnon tuskat ja itseni syyllistämisen tulen käymään asian osalta läpi. Täytyy nimittäin myöntää, että minulla oli ihan lääketieteellisesti todettu masennus tuossa vuosi sitten, pelkään vain että masennus taas nostaa päätään, kun on muutenkin aika tunneherkässä tilassa [&o] Onko ideoita miten saan itseni pidettyä "tervejärkisenä", enkä ala murehtimaan turhia ja syyttämään itseäni kaikesta negatiivisesta? Olen muiden ihmisten mielestä "yltiö positiivinen" ihminen, ja semmoisena haluaisin itseni pitää myös synnytyksen jälkeen... mutta suoraan sanottuna vähän pelottaa [:(]. Nytkin tupaa silmät kostumaan, kun muistelen millainen olin "sairastamisen" aikoihin, mutta onneksi on ihana aviomies tukena ja turvana, jonka avulla selvittiin myös syksystä 2009. Hävettää vain "taas" tuottaa toiselle ylimääräistä huollettavaa, ja kun vauva ajan pitäisi olla sitä ihanaa yhdessäoloa... Anteeksi, että meni tämmöiseksi uikuttamiseksi ja rääkymiseksi [8|].

Tämä päivä plussapallona on mennyt mukavasti miehen seurassa. Tainnut olla päivän aikana huimat kolme supistusta. Niitä kunnollisia odotellessa..

Ensikko87, mulla on väillä samoja ajatuksia, että teen jotain väärin, kun vauva ei halua syntyä. Vaikka tiedän, että en sitä itse päätä. Ja neuvolassakin kannattaa ehkä ottaa puheeksi nuo ajatukset masennuksesta, niin siinä voidaan sitten tarvittaessa auttaa hyvissä ajoin.

Jaksamista jokaiselle taholle!

Nyt oli vaan pakko tulla tänne lueskelemaan nuitä teidän positiivis henkisiä jutusteluita.. Taas tämän päivän osalta vois todeta, ettei aina voi olla hyvä päivä, tai tyyntä myrskyn edellä jne... Aivan kamala päivä! Anoppi ja Appi oli ilmeisesti noussu väärällä jalalla sängystä ja ovat sen kyllä tehneet meille isännän kanssa selväksi... armotonta vit*uilua minulle kun en saa edes synnytystä aikaiseksi (paino0tuis oli sanalla edes), isäntä on kans saamaton sen asian tiimoilta, mitään ei osata --> mutta he osaa kaiken jne.... Isännän piti lähteä "korjaamaan heidän televisio" kun olivat saaneet kanavat sekaisin, mutta tais olla vaan tekosyy saada isäntä sinne haukuttavaksi, sillä isännuus oli sieltä palattuaan armottoman pahalla päällä... Ja minä erehdyin siihen aukomaan suuni, niin *huoh* siinäpäs sitä sitten taas oltiin... Muutenkin on voimat henkisesti aika loppumetreillä niin sitten tulee tämmöistä... No eipäs ne sitten loppuneet ne vastoin käymiset nuihin... menin äskettäin käymään navetalla, ja huomasin maitotankin hanan olevan auki (lomittajalta jäänyt huomaamatta auki) ja maidot valu viemäriin... no minä en osaa uuden tankin hanaa laittaa kiinni, niin piti hakea isäntä kaveriksi (ehkä olisi ollut parempi etten olisi hakenut...), mutta sitten se hermo vasta tuntu isännällä repeytyvän... kaikki oli taas kaikkien syytä, minun kai pääasiassa [&o]... ymmärrän kyllä että tämä pitkittynyt odottaminen stressaa myös isäntää, mutta onko se pakko minuun purkaa??? Mieliala on aika väsähtänyt, kun mietin millainen ilta on tulossa... Tunnetusti kaikki on minun syytäni, kuinka olen ollut koko odotusajan pahalla päällä (en kyllä mielestäni) yms. kun isäntä ei muista niitä omia kiuhumisiiaan laisinkaan.... On vaan jotenkin niin, arvoton olo...

Ensikko87: Inhottavaa jos navettahommia joutuu viimesillään tekemään. Ihan uteliaisuudesta kysyisin, et onko toi 87 sun syntymävuosi? Jos on, niin on mun mielestä tosi ihailtavaa, että nuoret ihmiset pyörittää maitotilaa :) Meilläpäin tilanpito loppuu sitä mukaa ku eläköidytään, nuorempi sukupolvi ei jaksa moiseen hommaan ryhtyä. Ja onhan sitä työtä paljon, ite en oo periaatteessa oo maitotilalta, mutta teinivuosina olin neljä vuotta sijaisperheessä maitotilalla :) Ja työtä riitti kyllä mullekin :) Tosin tältäkin tilalta ammut lähteny, navetta toimii kuulemma nykyään konehallina... Harmittavaa sinänsä, siinäkin perheessä oli neljä omaa lasta, mut kukaan ei tahtonu jatkaa...

Mut sit omaan napaan, vai pitäiskö sanoo omiin napoihin :) Mä oon ollu ihan yllättyny siitä, kuinka helppoo tää vauva arki on toistaseks ollu. Ei oo ollu mahavaivoja, vauva herää öisin kerran tai kaksi syömään jne. Pitäis varmaan koputtaa puuta tässä vaiheessa eikä hehkuttaa kuin ihanaa on, tai kostautuu vielä...

Mut mun vauva ei muuten suostu nukkumaan pinnasängyssä, mitä tahansa tekisin :) Niinpä hän nukkuu mun vieressä, ja päivälläkin mun sängyssä. Mut pääasia kai et nukkuu :)

Oon taas saanu ittelleni huonon omantunnon aiheen: Must tuntuu et oon kokoajan menossa vauvan kanssa. Tai siis, ku oon tosiaan aika yksin kun ei oo miestä, niin lähes pävittäin oon mun parhaan ystävän luona vauvan kanssa tuntikausia. Mut ei kai vauva siitä voi häiriintyä, ihan samalla tavalla normi arkea sielläkin eletään, tissitellään ja nukutaan siis. Must on vaan jotenki ahdistavaa olla yksin (tai siis kaksin vauvan kans) kotona, ku mulla iskee tylsyys ku vauva vaan nukkuu...

Ja tsemppiä niille jotka vielä taistelee mahan kanssa, ei varmaan helpota ku sanon, mut viimesiä varmasti viedään kaikilla :)

Tuulienkeli Juu kyllähän tuota siirreltiin tuota LA:ta silloin alussa hyvinkin ahkerasti, mutta sitten viimein useamman ultran jälkeen päädyttiin tuohon lokakuun viimeiseen päivään. Kiitoksia piristävistä sanoista [:)]

Sormustin Minäpäs kerron itsestäni jotain, eli todellakin vm. on 1987 ja isännän kotitilalle olen miniäksi eksynyt. Maatalous taustaa itsellä ei ole ennestään yhtään, sen verran tiesin entuudestaan, että tiesin mitä eroa on sonnilla, lehmällä ja hieholla [:D], mutta siihempä se tietotaito sitten jäikin. Isäntä koppasi minut mukaansa koulunpenkiltä. Olimme molemmat opiskelemassa logistiikkaa ( joka on ollut aina suuri unelmani), eli kuorma-auton kuljettajaksi.... yllättäen minut (luokan ainoan) tytön sitten bongasi ja vietteli mukaansa... päivääkään en ole maatalous alan kouluja käynyt, että virallisesti koulutukseltani olen yhdistelmäajoneuvon kuljettaja, eli suomeksi rekkakuski. Aina nuot autot kiinnostanu :) Mutta sitten anoppi meni tutustuttamaan minut lehmiin, joista he olivat jo osittain luopuneet, ja kappas vaan kun tila siirtyi sukupolvenvaihdoksella yksistään isännän nimiin niin lehmät saikin jäädä. Ja jos minä en nuitten lehmien hoitajaksi olisi väkisin halunnut, niin meilläkään ei olisi lypsylehmiä. Mutta nyt on remontoidut tilat, 40 lypsävää ja 15 hiehoa sekä tietysti meidän ihanat pikku vasikat :) Siis minunhan ei olisi mikään pakko tuolla navetan puolella hääriä, sillä olen ollut jo syyskuun alusta asti äippälomalla ja lomittaja hoitaa tuon lypsyhomman, mutta tuntuu vaan hommat menevän alamäkeä, jos en ole vähän välillä perään katsomassa... Ja isäntä on saanut tähän asti olla ja mennä aika huoletta noiden elukoiden suhteen, eipä sillä ole ollut mitään hajua lypsykoneesta saatikka sitten lehmien kiimantarkkailusta ( vaikka eikös kiimojen tarkkailun pitäisi sujua miehiltä luonnostaan??) Meillä olisi paljon tiinehtymättömiä lehmiä, jollen olisi hoidelut tuota siemennys puolta tässä "lomaillessa" sillä anopin, apen ja isännän mielestä minä olen vain lomalla (???), itse en kyllä ottaisi tälläistä oloa lomalle lähtiessäni... Siispä olen toiminut "kätilönä" useammassakin synnytyksessä, mutta onneksi omalla kohdalla toiminta tavat on hieman erilaiset (vasikka yleensä vedetään kettingillä jaloista), mutta periaatehan on sama... Nytkin varmaan pitäisi huomenna soitella meidän hieholle lääkäri käymään, että saataisiin hormooni piikillä poikiminen käynnistettyä, kun meillä oli Ypö- tyttösen kanssa samana päivänä LA... no minullahan tuo käynnistely taitaa olla edessä ti-ke sektorilla. Yhtä kauan onYpön kanssa pihtailtu :)
Niin ja Sormustin vielä tuohon sun asiaan... Voiko vauvan kanssa seurustella liikaa??? Ei minun mielestäni, minä ainakin tulen kuskaamaan taaperoa sitten mukanani ettei tartte kotona märehtiä... ei kai sosiaalisuus voi olla pahasta.

Onneksi isäntäkin oli lauhtunut navetalta tullessan, eikä ole asiaa sen kummemmin alkanut jauhamaan... josko se sai paineensa purettua talikon varteen, niin ei tartte suutaan repiä :)

moikka

kiitos viela kommenteista, tiiti ja sinna ja airam ainakin olivat viela jakaneet tietouttaan! :)

meilla on maha hieman rauhoittunut uuden imetystyylin kanssa. ei ole joka paiva tarvinnut edes pumppailla alkumaitoja. meilla tuntuu toimivan tama useamman kerran samasta rinnasta imettaminen putkeen. tytto nukkuu pidempia patkia ja ei ole niin itkuinen iltaisin. tosin hieman on kitinaa vielakin. meilla on myos ollut kaytossa pierutipat, taalla islannissa minifom. kyllahan sekin saattaa toimia, hankala sanoa etta mika on auttanut ja mika ei, kun niin moni keino kaytossa. ollaan kovasti hierottu ja kanssa autettu kakkaamaan jalkajumpalla :) mina olen katsonut tarkemmin syomisiani (maito, vahvat juurekset, kaali, sipulit, tee, paprika, sitrushedelmat, ruisleipa,.. pois ruokalistalta, eli kaikki mika saattaisi pierettaa enempi, vahan joitain naista kaytetty yha ruuanlaitossa tosin). aiti lahettaa rela tippoja tanne kun taalta ei saa vastaavia, taytyy niitakin kenties kokeilla jos niista olisi apua. kakka on viela tai taas ollut hieman vihertavaa mika viittaisi jonkunlaiseen epatasapainoon masussa..

ensikolla mielenkiintoinen elama lehmia hoidellessa :) minua on jotenkin aina joku vetanyt maalle, kaupunkilaistyttoa! no, vielakin kaupungissa, mutta pienemmassa maassa kuin ennen, suunta on "oikea" siis ;) tsemppia kaynnistykseen jos kaynnistella tarvii!

me ajateltiin kenties polkaista meidan minijeepilla mokille tulevalla viikolla jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, mitas sita taalla kaupungissa istumaan kun voisi olla mokillakin ihmettelemassa maaseudun rauhaa ja Hekla tulivuorta :)

hyvia vointeja kaikille ja hyvaa vauvailua!

halein

maaru

Joka päivä oon käyny lukemassa täällä, mutta tullu kirjotettua lähinnä vaan tuonne facebookin puolelle, kun se on käyny niin nopsaan.

Tänään mulla on eka päivä yksin kotona vauvan kanssa, kun mies alotti työt.
Se meni hommii yhden perhepäivähoitajan avuks, eli saa hoitaa ihan pikkusia töissä ja sitten vastasyntynyttä kotona. [:)]

Mutta eipäs tää mullakaa oo kovinkaan rankkaa olla yksin kotona kun tyttö on vain heränny ja tankannu tissistä mahan täyteen ja jatkanu unia.
Ja nyt tietenkin taitaa kuulua mölinää sängystä [:D]

mä olen tässä vauvan kanssa huomannut ihmeellisen ongelman ihan itsessäni. Poika kun tahtoo olla sylissä lähes koko ajan ja nukuttaminen muualle kuin syliin vaatii suurta oveluutta... Niin nyt sitten pitäis siiiivota koko ajan!! Kauhee tuska likaisista astioista, pölystä lattialla, vaatteista jotka pitäis viikata komeroon. Oon ihan pinna kireellä niitten takia. Ja sitten tiuskin miehelle, joka viihtyy paremmin pihalla, kun voisi tulla pitelemään poikaansa että mä saan SIIVOTA. Siis samanlainen siivousvimma kuin loppuraskaudesta. Jatkuuko se pesänrakennusvietti vieläkin!? Normaalisti toki sotkut ärsyttää, mutta oon pystynyt sivuuttamaan ne. Nyt pitäis kiiltää talo ja kaikkien tavaroiden olla järjestyksessä... Ja juuri kun vastasyntyneen kanssa pitäis olla ittelleen armollinen näissä asioissa. Poika nukahti nyt hetkeksi yksin, niin tein laatikoita erikseen tuteille, rintapumpuille yms vauvan tavaroille. Miksi ihmeessä!?!?
Kai sitten tämä uuden elämän aiheuttama kaaos kaikilla elämän osa-alueilla pitää saada järjestykseen siivoamalla?[:D] Haluisin oikeesti lopettaa, mutta taidan silti nyt tilaisuuden tullen jatkaa ja siivoilla niin kauan kuin ehdin. [8|]

Tänään on tullut hoideltua asioita. Isyysjuttuun on aika varattu perjantaiks. Kyseli jo puhelimessa alkulöpinät ja sano, et paikan päällä menee vaan kymmenen minuuttia sit. Kysy, millon on alettu oleen yhdessä, millon muutettu yhteen ja millon menty kihloihin. Eipä muuta.

Ristiäispäivän varasin lauantaiks 4.12. klo 15. Saatiin yks mukava naispappi. Lisäks kirkkoherranvirastosta saa kastepuvun lainaan, ku eilen mietittiin, et mistähän senkin hommais. Ku ei tosiaan viiti monia kymppejä maksaa pienen hetken puvun pidosta. Ristiäiset pidetään ukon vanhempien luona. Vieraita ei tuu, ku ehkä about 14 yhteensä.

Muuten on mennyt nyt kivasti yöt...jo kolme itkutonta yötä!! [:D][:D]  *kop kop...koputtaa puuta*
Taitaa onneks noi Cuplatonit sittenkin auttaa. Ilmaa tuntuu kyl olevan aika paljon liikkeellä nyt, eli kunnon röyhyt aina saatava tuleen, muuten alkaa natiseen. Tänään ei pikkuherra oo nukkunu paljoo. Aamuysin ja iltapväkolmen välillä vaan puoltoista tuntia. Nyt poitsu on taas yrittämässä unta, iskän vieressä, ku se tuli töistä ja on nyt päiväunilla sekin. Jospa se sit taas nukkus yöllä hyvin, ku nyt on päivällä kukkunu...?! [;)]

Vai jokohan se alkaa sit vaan nukkuun vähemmän?! Ku tähän asti on melkeen menty silleen, et kaks tuntia unta, sit syöntiä, tisua, vaippaa ja taas unta.

Illalla vois käydä kyl saunassa. Jotenki on nii kylmä, ku ulkonakin lunta ihan kivasti...ja lisää ovat luvanneet.

Tsemit vielä odottaville!! [;)]

SinnaH, luin vasta nyt tuon sun kirjoituksen noista iltarutiineista. Meillä ei siis ilmeisesti mitään koliikkia, kun ei suoraa huutoa huuda, mutta iltakitinät valvottaa ja hyppäyttää meitä joskus tuntitolkulla. Olisin kysynyt, että oletko siis kylvettänyt vauvaa ihan joka ilta noin? Miten iho on kestänyt?

Meille kun ainakin neuvolassa ja lapsivuodeosastolla neuvottiin kylvettämään vain 1-2 krt viikossa, niin ei olla siitä "uskallettu" poiketa, mutta selvästi nuo kylpyillat ovat parhaita unettajia. Tai ei me kylvetä, vaan suihkutellaan. Mietin vain, että uskaltaisikohan tuota meidän iltakitisijää alkaa kylvettää/suihkuttaa vähän useammin.

Miten kaikkialla aina sanotaan että vauva ei syö liikaa, että se osaa kyllä lopettaa kun maha on täynnä?? Meidän tyttö imas toissa yönä reippaat 200 ml korviketta... Annoin ensin normi määrän maitoa, mutta ajattelin että sillä jäi nälkä kun jatko hamuamista ja annoin vähä lisää. Taas hirveetä hamuamista ja älähtelyä, annoin lisää... Oksensi sitte puolen tunnin kuluttua varmaan kaikki ulos, vaunut pikkasen meinas tulvia. Ei hirveesti jaksanu aamu neljältä naurattaa ku piti alkaa pyykkäämään.

Viime yön sitte puoli neljästä kahdeksaan kitisi ja tuhisi koko ajan jotain, heti alko kitinä ku tutti tippu suusta [&:]

Mutta maha ei oo enää vaivannu juuri yhtään!!! [:D] Oon niin onnellinen kun pääsi niistä yöhuudoista.

Carinat täälläkin on kaaressa joskus maidot oksennettu ja juuri silloin kun on vetänyt "överit" maidon kanssa.

Olen opettanut tytyä nukahtamaan yksin kehtoon. Seurustellessa saa olla sylissä, mutta kun silmät menee kiinni niin kehtoon julmasti. Jos alkaa kitisemään niin takaisin syliin ja jos silmät menee sylissä kiinni, niin sama homma uudestaan. Siten olen saanut valvotettua muksua alkuillasta, jolloin on kivasti nukkunut sitten loppuillasta. Yöt onkin aina nukkunut hyvin ja nukahtanut heti kehtoon.

Olen huomannut, että jos muksu on oikeasti väsynyt, niin yksin nukahtaminen ei ole ongelma. Ehkä olen tosiaan julma äiti, en tiedä, mutta näin täällä.

Hormoninäppylät on täällä vallanneet koko otsan, vähän poskilla, kaulalla ja jopa päässäkin. Aika hurjan näköistä, huomenna neuvolatäti saa katsoa. Reppana [&o]

Minsu - jos teidän vauvalla ei ole kuiva iho, niin kyllä mä ainakin suihkuttelisin lähes joka ilta, jos se tuo helpotusta iltoihin. Laittaa välillä suihkun jälkeen öljyä iholle(se pitää ihon kosteampana kuin rasvat) niin eiköhän se sillä mene. Ja jos alkaa näyttämään siltä, että iho ei pysy hyvänä, niin lopettaa.

Meillä tyttö ei iltaisin jostain syystä nukahda vaikka on ihan väsy ja siitä syystä itkeskelee. Tissillä olis tyytväinen, mutta liikasyömisestä tulee sitten yrjö.

Carinat - 200 milliä kuulostaa kyllä aika hurjalta määrältä, mutta niin olen minäkin tytön ylisyöttänyt, kun olen ajatellut itkeskelevän nälkäänsä, samalla hamuillut kovasti. Kunnes sitten tajusin, että väsymystään itkeskelee. Tuttia vaan suuhun.

Meillä neiti on sen aikaa tyytyväinen, kun tutti on suussa ja kun tipahtaa pois, alkaa ähräys ja itku. Sen takia ei olle yöksi sitä annettu, en jaksais olla koko ajan sitä laittamassa suuhun.

Jostain syystä tyttö ei nuku hyvin äitiyspakkauksen kopassa(joka on pinniksessä) nyt on sitten nukkunut vaunujen kantokopassa. Kun aika pitkälti tyttö on nukkunut mun vieressä, tyttö haluaa silloin tissiä vähän väliä ja mun unet on katkonaisia. Varmaan mun vieressä haistaa tissin ja haluaa sitä sen takia niin usein, ilman nälkää.

Zil - oletko kokeillut viihtyiskö vauva sitterissä siellä missä sinä puuhastelet? Tunnistan itsessäni samoja piirteitä kuin mitä kerroit... [&:] vauva kasvaa niin hurjan nopsaan, että pian jo viihtyy, kun katselee mitä se äiti puuhaa. Aika tosiaan menee niin nopsaan, että kohta ne pienet nyytit roikkuu imurin kimpussa, kun äiti imuroi ja kulkee joka askeleella perässä. [:D]

Luin Ensikko mielenkiinnolla sun kirjoitusta teidän maatilaelämästä. [:)]

Täytyy tänne kirjottaa ku tuli mieleen tuota pukeutumis juttua lueskeltua.
Käytiin ukon kotona siis eilen kylässä.
Noh anoppi sitte heti kauhisteli että mites tytöllä on niin vähä päällä ku ulkopuku saatii pois. Kun siellä ei ole niin lämmin kun meillä kotona.
Minähä en siis toppaa kauheasti vaatetta kun vain lämpimää autoon vie ja ulkona ollaan vain pieni siirtyminen ovelta autoon ja näin.
Sitten valitti vaippaa vaihtaessa että pikkuisen jalathan on ihan kylmät. Kyllä pitäisi kyläillessä pukea paljon enemmän päälle.
Menin sitten siihen ja työnsin käden niskaan ja oli aivan täysin lämmin niska pikkuisella. Että iha tyytyväinen tyttö.
Ja aina kun tytöllä on hikka niin anoppi väittää että tyttöä paleltaa. Vaikka niska ois lämpimästä nihkeä.
Yritäppä miettiä mikä on oikea tapa pukea kun anopista aina on liian vähän vaatetta.
Muuten hän ei ole neuvoillaan ärsyttäny mutta nyt vauvan hoidossa tulee koko ajan niin raivostuttava ohjeita että huh.

Noni nyt on taas tullu vali vali viesti [:D]

Ronkuli, meillä mun äiti ollut nyt pari kertaa kylässä ja molemmilla kerroilla kommentoinut että ei ole vauvalla tarpeeksi vaatetta päällä ja tunkee sille vauvahuopaa päälle. Nyt tokalla kertaa meni jo hermo ja kun itsevarmuutta vähän tullut, niin älähdin että anna nyt sen vauvan olla, kun parka on ihan hikinen! Niskasta mäkin olen tarkastanut, että hyvin voi ja on tosiaan usein hikinen ennenmmin kuin kylmä. Onneksi omalle äidille voi sanoa. Anopille olisi vähän vaikeempaa...
Äitini ennen vauvan syntymää valmisti, että se on sitten rasittavaa kun alkaa sataa neuvoja joka suunnasta... Noh... hänekin muistinsa oli lyhyt. [:D]

Riikka33, joo sitterissä viihtyy joitain hetkiä. Mutta siinäkin vaatisi keinutusta, että jaksaa pidempään olla. Kahvit saa rauhassa juotua, kun toisella jalalla keinuttelee sitteriä. Koskakohan lasta voi alkaa kouluttamaan, että aina ei saa mitä haluaa. [8D] Mutta tuota vaunun kantokoppaa voitais kyllä kokeilla täälläkin.

minsu meillä tyttö on kylpenyt joka ilta n. 1,5 viikon ikäisestä alkaen (nyt tyttö n. 1v9kk), eikä oo kyllä pahemmin ollut ihon kanssa ongelmia (vaikka neuvolan täti tytön ollessa vauvana ekaa kertaa neuvolassa väitti, että ihon kanssa tulee vuelä ongelmia kun näyttää niin atooppiselta). ihan pelkässä vedessä kylvetettiin, välillä laitettiin kylpyveteen muutama tippa vauvaöljyä... mutta aika harvakseltaan me tuota öljyä laitettiin, kun sitä on niin inhottava pestä sitten siitä ammeesta irti. [:D] kannattaa koittaa sitä useammin kylvetystä, ainahan sen voi lopettaa, jos iho alkaa näyttää siltä, ettei se siitä tykkää! tätä tuoreinta tapausta ei oo meillä niin usein kylvetetty, kun ei tällä typsyllä oo mahavaivoja!

tähän vielä varovaiset hehkutukset, että taitaa tämä tyttö olla meidän eka koliikiton pikkuinen! [:)] siis aivan uskomatonta, en oikeasti tiennyt että tällaisia vauvoja on olemassa, illallakin saa istua sohvalla paikallaan! [:-] tosi outoa, kun ei oo yhtään edellisten kanssa tottunut tälläiseen. ikääkin tytöllä on tänään jo 4 viikkoa, joten tuskin ne mahavaivat nyt enää alkaa, ainakaan niin pahana kuin noilla vanhemmilla lapsilla on ollut! eli tais mennä meillä koliikin suhteen niin, että kolmas kerta toden sanoo! [;)]

Kiitos SinnaH ja Riikka33 vastauksista pohdintaani tuosta kylvetyksestä. Täytynee kokeilla, jos ainakin vähän tihennettäis noita kylvetysvälejä ja kokeiltais vaikka joka toinen ilta taktiikalla. Tänään tyttö valvoi todella paljon, torkkui yhden puolituntisen ja nukkui kirpparireissun 1,5h, mutta muuten hereillä ja iltapäivä/ilta oli aikalailla itkuherkkää. Käytiin sitten iltakylvyssä ja nyt on nukkunut 2h tyytyväisenä. Toivottavasti yökin menisi hyvin.

Iltojen iltaa tai yötä jo[:)][:)]
Alan pikkuhiljaa palailemaan ihmisten kirjoihin tuon synnytyksen jälkeen..olipas paljon tullut jo juttua marraskuulle,lukasin kaikki!
Paljon oli juttua tuosta maidon pumppaamisesta,millasii lypsykoneita teillä on käytössä..oon aatellu ostaa jonkinlaisen rintapumpun,meillä ei poika malta illallla ja yöllä imeä tissiä ollenkaan,huutaa ja huitoo vaan,annan sit korviketta,päivisin tissiä menee jonkinaikaa ja sit korviketta..en saa oikein tuotantoa käynnistymään aattelin josko pumppu auttais...

Mulla on Avent Isis käsikäyttöinen pumppu ja olen ollut tosi tyytyväinen siihen. Ainut miinus on kahvan narina pumpatessa ja sen äänen kyllä kestää :)
Ostin pumpun tosi edullisesti kirpparilta (12e). Citymarketissa maksavat muistaakseni 49 euroa. Pulloihin ostin kyllä uudet tutit tietysti. Hyvällä onnella bongasin kirpparilta sitten vielä avaamattoman pullopakkauksen. Nyt on neljä pulloa, joista kaksi täynnä maitoa pakkasessa ja kaksi käytössä.

Nyt meillä on mennyt kaksi yötä tosi hyvin niin, että oon syöttänyt tyttöä pullosta. Ei ole tarvinnut nostaa sängystään ja on nukahtanut syötyään pullo suussa. Kahdella syötöllä on pärjätty per yö. Mahtavaa, lisää tällaisia öitä.
Päivisin olen sitten pitänyt ahkerasti rinnalla ja onneksi yhä kelpaa. Jännitti josko alkaa laiskottelemaan tissin syömisen kanssa, mutta ei ongelmaa ainakaan vielä. Maitoakin riittää kun etupäässä syötän omaa pumpattua maitoa pullosta.

Takaisin