Marraskuun mainiot höpötykset

Viimeyönä suutelin kiihkeästi norjalaisen villapaidan tyyliseen vauvan villahaalariin puetun Tommi Korpelan kanssa!

Siispä suuri kiitos vauvalle viimeöisestä :)
Nukahti isänsä nukuttamana kahdentoista jälkeen ja heräsi syömään kolmelta ja kuudelta.
Syötyään nukahti uudelleen ja päästi minutkin nukkumaan ja oikein unia näkemään.

Mikä niissä illoissa oikein on? Meillä on aivan mahtavan hyväntuulinen tyttö, joka nukkuu yönsä hienosti (kunhan syödään 3-4h välein, joskus menee jopa 4,5h), mutta iltaisin pitää kitistä, vaatia tissiä vähän väliä, hytkytellä, torkahdella ja herätä heti vihaisena, jos meinataan nukkumaan laittaa hänen mielestään liian aikaisin. Tämä äiti on tottunut aivan liian hyvään, sillä nuo iltakitinät saavat mut ihan tolaltaan ja joskus siihen kitinään hermostunkin niin, että täytyy antaa lapsi isälleen ja mennä ottamaan lukua. Niin kävi taas eilen. Miten selviäisinkään, jos lapsi ei nukkuisi öitään hyvin ja olisin univelkainen?

Hirmuisen huono omatunto, jos ei itse kykene hoitamaan lasta oppikirjaesimerkillisesti ja ylipäätään kaikesta, mihin ei kykene venymään. Samoja ajatuksia myös kuin Sormustimella, että mitenkä jos ei koko ajan seurustele valveilla olevan lapsen kanssa. Tyttö viihtyy välillä yksinään ihan hyvin, välillä taas vaatii syliä ja seurustelua, joten yritän ajatella niin, että hän kertoo tarpeensa.

Miksi ensimmäisen lapsen kanssa pitää olla näin hormonihöyryinen, että vaikka järjellä tietää olevansa ihan hyvä ja normaali äiti, niin tunteet sitten soimaa kaikesta?

Pitipähän tulla avautumaan jonnekin. Kiitos ja anteeks :)

Minullakin on huono omatunto vauvan hoidon suhteen.
Monesti olen sukulaisten ihan pieniäkin vauvoja hoitanut, joko ollut auttamassa ja myös ihan yksinkin ja aina olen kehuja saanut että oikea oppisesti asiani hoidan.
Nyt oman vauvan kohdalla tulee vain mietittyä että teinköhän taas senkin asian kunnolla ja pidänkö varmasti tarpeeksi hyvää huolta vauvan asioista.
Mies meillä todella mielellään hyssyttelee vauvaa sylissään ja muutenki hoitaa tätä, mutta välillä minä ajattelen että minun pitäisi tehdä paljon enemmän kun minun sisältähän se vauva on tullut, vaikka ihan yhtä paljon me molemmat vanhempia ollaan. Ja minun vastuullanihan vauvan syöttäminen on kokonaan!

Voi tätä tuoreen äidin tunnemyrkyä!!! [:(]

Minsu - niin tuttua meille monelle nuo ajatuksesi... johon sanon, että yritetään olla armollisia itsellemme. [:)]
Ja kannattaa nauttia niistä hetkistä, jos ja kun vauva viihtyy itekseen, ihan ilman huonoa omaatuntoa.

Ulpukka - ihanaa, kun olet saanut nähdä oikein unia! [:D]

Delirium - vaikka halolla päähän löisit, niin sanon tämän... Nyt vaan otat ilon irti viime metreistä ilman vauvaa ja nautit. [:)]

Ja muistakaa yks asia, olkaa sinnikkäitä sellaistenkin asioiden suhteen mitkä ei tunnu sujuvan/onnistuvan. Se palkitaan ihan varmasti jossain vaiheessa sillä, että onnistuu ja sujuu. [:)]

Voi Ronkuli! Älä soimaa itseäsi, varmasti olet hyvä äiti! [:)] Ihanaa, jos miehesi osallistuu paljon vauvanhoitoon ja voit huilata tai tehdä jotain muuta sillä aikaa, nauti!

Mä lähden kirpparille, kun mies tulee töistä ja niin hyvällä omallatunnolla. [:)] Suosittelen muillekin, että käytte ilman vauvaa, jos vain mahdollista, kävelyllä, kaupassa, kaverin kanssa syömässä jne. Pienikin irtiotto vauvanhoidosta tekee hyvää ja ei ole pois vauvalta, vaikka siltä tuntuisi hetkittäin.

Voihan itku ja masukivut!!! [:'(][:@] Että osaa pieni ihminen huutaa. Miten sillä riittääkin ääntä... [8|]

Oon niin väsy, etten enää muista, montako tuntia tuo ois jo itkeny, mutta monta... Ei nyt onneks putkeen, mutta riittävän lyhyillä väleillä se alkaa aina uudestaan. Yöllä itkettiin...unta ehkä jopa kolme tuntia pisimmillään, sit taas itkettiin, vaippaki vaihdettiin ja tisua. Nyt aamusella ja päivällä ehkä max puoli tuntia, ja alkaa kitisemään...ja kohta suoraa huutoa. Ainoa, mihin rauhottuu, on tissi. Mutta sekin on kuulema huono, jos liian pienillä väleillä syö. Mutta, minkäs tiet...?!

On niin kauheeta kuunnella, ku poika itkee ihan suoraa huutoa, kädet ja jalat viuhtoo ja kroppa jäykistelee [:(][:(]

Laitoin ukon hakemaan töittensä jälkeen Cuplatonia apteekista, JOS SE auttas!!!? Relat on ollu käytössä ekalta viikolta ja Disflatylia on annettu enemmän ja vähemmän vähän toista viikkoa. Tuntus vaan, että toi Disf.. vaan pahentas asioita. Ku ei tuu esim pieruja olleskaan, ja kakkakin on aika hakusessa. Sit, ku tulee, tulee kyl voimalla [:D] Masujumppaa on yritetty tehdä pari kertaa päivässä ja mahaa hieroa kevyesti. Ne kyllä tuntuu vaan pahentavan oloa. Mahallaan olokaan ei kuulema ole kivaa. Ihan pikkupätkiä on mahallaan hiljaa, sit veivaa ittensä kyljelleen.

Omia syömisiäkin oon miettiny. En juo kahvia (yök!), maitoa korkeintaan lasillisen, ei suklaata, ei ruisleipää, ei pullaa, ei omenaa, ei kaalia tms. Ainoa, mikä on huono juttu, on, että poltan [:)] Menee about 5kpl/pvä. Pähkinöitä napsin puoli kourallista päivässä, pitäsköhän jättää ne pois... Normaali jugurttia syön ja maitohappokapseleita ja kalaöljykapseleita. Rautaa joudun ottamaan nyt yhden/pvä. En tiiä...ei taida auttaa, kuin aika...[:o][&o]

Hei wou...nyt poika on nukkunut jo kohta tunnin!!! Kahdelta nukahti, tissille tietty. Taitaa silläkin jo univelat painaa.

Riikka33 Kyllä sitä vähän osaa ajatella että tekee asiat oikein kun vauva on tyytyväinen terve ja kasvaa hyvin.
Mutta olen ajatellut sillä tavalla, että parempi kun mietin hoitamistani, kuin että olisin välinpitämätön.

Meillä on nyt tänään käyty tekemässä isyystunnustus ja yhteishuoltajuussopimus joten ei niitäkään tarvitse enään miettiä. [:)]
Isyystunnustus tehtiinkin aivan eri tavalla kuin mitä veljelläni oli silloin ku he lapsen sai vaikka heidän suhde on samanlainen kuin meidän. Heille esitettiin kysymyksiä seksin harrastamisen ajankohdasta, mutta me vain kerrottiin mistä lähtien ollaan seurusteltu ja asuttu yhdessä ja että kummallekkaan ei ole epäselvää että avomies on lapsen isä.
Paikkakunnilla on näköjääs eroja. [8|]

moikka kaikki,

kyllapas taas vierahti!

Minsu, tuttu tunne tuo. Meidan tytto on kanssa iltakipristelija, voiskohan tuota kutsua iltakoliikiksi. siis, tosiaan, pitaisi vaan olla kamalan tyytyvainen ettei neito itke koko paivaa, vaan paa-asiassa iltaisi kipristaa mahaa ja ei halua menna nukkumaan. meilla siis illalla 21-24 valisena aikana kaydaan suurimmat henkien taistot, ja sitten se kitina loppuu. samaa taalla, tissille pitaisi paasta kokoajan, mutta musta tuntuu etta siita tulee vaan kipeemmaksi maha. ja yolla kuitenkin paa-asiassa nukutaan hyvin, eli 3-4 tunnin patkissa ihan tahan alkuiltapaivaan asti sitten. meilla onkin nukkumarytmi mennyt ihan kummaksi, puolen yon aikaan (tai me ehka lahempana yhta) petiin koko porukka ja sitten ylos vasta puolen paivan aikoihin.. hehe.

mutta kylla mullekin tulee valilla sellanen olo etta ei tama aitina olo nyt ihan automaattista ole, vaistoista huolimatta. miten sita voikin valilla olla niin tyystin kelvoton olo ja sitten sita itkea tihrustaa etta en ma ole hyva aiti ja etta miten tama nyt onkin nain hankalaa ja etta rakastaakohan sita riittavasti tuota neitoa. mies on jotenkin niin isamoodissa, sillahan on kaksi lasta ennestaan, ja niin hyva tyton kanssa (mika on ihanaa!) ja se kokoajan neitokaiselle ilmoittaa etta rakastan sua ja juttelee ja hassuttelee loputtomiin. musta tuntuu jotenkin kummalta puhua suomea yksikseni tytolle, tuntuu niinku hopisisin yksikseni. nojoo. kuten toi mies tokaisi pari paivaa sitten etta sa olet Maaru hyva aiti, taitaa olla vaan hieman baby bluesia hihoissa!

Carinat, ikava hoitsu!! ei imetyksesta pitaisi tulla paha mieli, ja tuohan vaan lisaa sita!! miksei sita voisi imettaa vahan ja antaa korviketta lisaksi! teet niinkuin parhaalta tuntuu, paha mieli ei ole kummallekaan teista hyvaksi, vauvalle tai sinulle!

Meilla on ollut kanssa jonkinverran tissittelyyn liittyvaa kitinaa. hoitsu kavi tossa eilen taalla kotona punnitsemassa vauvan ja painoa oli tullut ihan kamalasti (tai sit sen kalavaaka oli jotenkin viturallaan), kahdessa viikossa himpun vajaa kilo. sitten soiteltiin laakarille etta onkos tama nyt ihan normaalia edes?! ei se oikein osannut muuta sanoa kuin etta koita syottaa vahempi. me nytkin syotetaan noin kolmen tunnin valein eika neiti yleensa syo kuin 10-20 minsaa, useimmiten menee aika akkia syotot kylla. mina sitten mietin etta mites sita voi syottaa vahempi, eikai sita nalkaiseksi voi jattaa??!!
sit alkasin miettiin ja etsiin tietoa, kun sen kylla tiedan etta mun tisseista alkuun maito tulee ihan hitonmoisella tahdilla, vauva kakoo valilla kun ei kerkii imemaan. ja alkuun maitoa tulee myos niin iso maara etta sita sitten puklaillaan takasi pain. alkumaito ei kuitenkaan pida vauvaa kyllaisena (vissiin vaharasvaisempaa) riittavan pitkaan ja sitten seuraava syotto tayden tissin korkkaamisen jalkeen onkin aina hieman lahempana kuin tuo 3 tuntia. no, tuolta imetystukilista sivulta sitten lueskelin etta tuo "suihkumaito" saattaa juurikin alhaisemman ravintopitoisuuden takia jattaa vauvan nalkaiseksi vaikka maha on taynna, sen takiakin vauva saattaa sitten ylensyoda, valittaa mahaa, oksennella ja kakka jaa helposti loysaksi ja "rajahtelevaksi". Nuo laktoosi-intoleranssiinkin viittaavat oireet johtuisivat sitten siita etta "ylensyoneen" vauvan mahassa suurinosa maidosta menee lahes suoraan suolistoon, koska siina ei ole juurikaan sulateltavaa (alkumaito vetisempaa) ja suolistossa iso maara maitoa kerralla aiheuttaa mahanpuruja ja kenties vauvalla ei ole riittamiin maitosokeria pilkkovia agentteja suolistossaan niin isolle maaralle joka sitten saattaa aiheuttaa juurikin ripulointia ja mahakipuja. huhhuh. no siis, siihen tulokseen tulin etta hyva idea saattaisi olla syottaa samasta rinnasta useammalla syotolla putkeen (tuntuisi toimivan taalla ainakin, vauva nukkuu pidempaan (on siis kyllainen pidempaan) ja ei valita mahaa syodessa.
toinen vinkki oli etta rinnoista pumppaisi ennen syottoa alun pahimmat suihkuajat (noin 20ml) pois ennekuin antaa rintaa lapselle. sita aion kokeilla ensikertaa tanaan kunhan tuo prinsessa alkaa herailla. taman pumpatun maidon voi sitten antaa pullosta jos silta tuntuu etta tarvitsee, en usko etta mun tapauksessa ainakaan tarvii kun tuntuisi tuota maitoa olevan vaikka muille jakaa!!
ma en ole ennen pumppaillutkaan mitaan, joten jannat paikat taalla!

halusinkin kysella muiden kokemuksia pumppailusta. jos olette pumpanneet maitoa sen varalta etta lahdette esim sinne kampaajalle tai tyttojen kanssa lounaalle tai mitany vaan niin missa vaiheessa paivaa ja ennen vai jalkeen syoton kannattaa pumpata? myoskin, pumpataanko koko rinta "tyhjaksi" kerralla vai kuinka olette tehneet? tasta olis kiva saada kokeneemmilta kommentteja! niin ja sitten pakastetun maidon sulatus ja ylipaansa maidon lammitys, mites sen olette tehneet? ymmarsin etta pakastemaito pitaisi sulattaa akkia, eli esim juoksevan veden alla. mites maidon lammitys ruumiinlampoiseksi (vai minkalampoiseksi se pitaa lammittaa)? niin ja mistas loytyisi tietoa siita kuinka paljon vauvat noin niinku suunnilleen syo missakin iassa? maa naita eilen illalla nukkumaan mennessa mietin mielessani...

tulipa pitka sepustus.. sori :/

kaiken kaikkiaan, onhan tassa hommaa!!
sit pitaisi tuo kestoilukin nyt aloittaa toden teolla, olen sitakin hieman jannannyt ja siirtanyt vasymyksen takia.. mutta on tuo vaan kallistakin tuo kertisten kanssa pelaaminen joten taytyy nyt ottaa niskaote!!

hei haleja kaikille ja jaksamista ja hyvaa mielta! tanne satoi lunta, taidetaan lahtea karryttelemaan ulos :)

maaru[:)]

niin ja se viela piti kysya etta mites tuo pumppaaminen teilla on vaikuttanut maidon maaraan?? en halua lisata ainakaan oman maidon maaraa kun sita on ihan riittamiin muutenkin!

Moikka Maaru ja muutkin!

Hieno oli lukea tuo juttu tuosta liian nopeasti tulevasta maidosta... ainakin kokemuksen mukaan voisin tähän yhtyä, kun multa kans maito tulee aika vauhdilla ja nyt on pojalla ollut juurikin tuollaisia oireita, lisäksi hän saa varsinkin toisen rinnan kanssa raivareita, eli muutama imu, huuto ja vetää päätään pois, kun maitoa vaan tulee liikaa. Hyvin nälkäisenä sitä syö, mutta ei sitten enää.

Mä olen tottunut imettämään seuraavasti (siis jo aiempien lasten kanssa hyväksi koettu tapa): vauvan herättyä rintaa täydemmästä rinnasta niin paljon kun vauva huolii (on usein vähän puoliuninen lopetettuaan), röyhtäytys ja vaipanvaihto (tässä vaiheessa herää). Jos vaikuttaa tyytyväiseltä, seurustelemme, mutta jos kitisee, annan lisää rintaa samasta rinnasta kuin aiemmin (saa sitä takamaitoa). Sitten seurustelua. Kun vauva alkaa väsähtää, annan vielä unihuikat (ei syö kuin pikkuisen nautinnokseen), ja silloin yleensä imetän siitä toisesta rinnasta. Seuraavalla kierroksella jatkan sitten samasta rinnasta, josta annoin unihuikat. Eli käytännössä imetän joka kierroksella toisen rinnan tyhjäksi ja toisesta vauva sitten saa helpon pikku huikan lopuksi.

Itse olen lypsänyt aika varovasti ihan siksi, että maidontulo ei lisääntyisi. Välillä olen pumpannut liiat paineet pois, kun on rinnat menneet ihan koviksi. Ja nyt kun luin Maarun jutun, tuli kyllä mieleen, että ehkä kannattaisi niitä pahimpia paineita pumpata ennen imetystä, niin saattaisivat nuo masuvaivatkin helpottaa.

Meidän poju on kasvanut hienosti, tänään neuvolassa (ikää 20 pv) mitattiin 55 cm pituutta (+4 cm) ja painoa 3990 g (+545 g).

moikka,

Zil ja tuulienkeli, kiitos kommenteista!

joo, ei sita tosiaan vauvaa voi nalassa pitaa.. no.. pumppasin alkumaitoja pois, kauheena stressasin etta mitas jos nyt sit ei herukkaan.. haha. ei olis tarvinnut tosiaan stressata, ei tarvinnut ku pistaa pumppu rinnalle ja alkaa pumppaamaan ja johan sita tulikin. aioin pumpata vain sen 20ml, muttakun ei se tuntunut missaan ja oikeesti tyyliin kahdessa minuutissa olin pumpannut 50ml joka juuri ja juuri tuntui silta etta hieman olisi saanut alkumaitoja purettua. sitten annoin tytolle tissia hetken perasta ja sen mielesta meinasi vielakin olla aika kovasti maitoa tarjolla. puklasi sitten syoton jalkeen (olisko siihen reilu 5 minsaa mennyt) liikoja poiskin. ja oli kuitenkin nukkunyt kolme ja puoli tuntia edellisesta syotosta ja nalka tuntui kovasti olevan! ja olisi sita maitoa kylla sitten riittanyt vaikka toisellekkin vauvalle siita viela! en tajuu miten sita nyt tuleekin noin kamalasti, ekaa kertaa pumppasinkin ettei siita voi olla kiinni. kai se maidon maara sit kuitenkin on aika yksilollista ja ei ihan tyystin lapsen syomisen mukaankaan mene. sitakin mietin etta pitaisko noita liikoja maitoja sitten luovuttaa vaikka sairaalaan jos jollain on tarvetta??

kohtalon ivaa tama, oltiin niin ylpeita kun tytto oli 5. paivan laakarin tarkastuksessa jo saanut 120g painoa lisaa, kun yleensa laihtuvat lapset hieman alkuun vissiin. laakarikin sanoi etta sulla taitaa tulla hyvin maitoa! :) joo-o..

mut tosiaan jannittaa etta jos toi alkumaitojen pumppailu viela lisaa maidon maaraa niin se nyt ei ole toivottavaa yhtaan! taidan soittaa mun luotto katilolle huomenissa ja kysaista neuvoa tahan asiaan, jos silla olisi jotain sanottavaa!

jos muilla on ajatuksia viela noista pumppaamisista, niin kertokaa toki mielipiteenne! olisi kiva kuulla miten teilla toimii syomiset!! :) ja vinkkeja otetaan vastaan yha myos tahan suihkumaitoasiaan ja tissien kenties ylituotantoon :)

haleja
maaru

Huomenta kaiklle siskokullille <3

Mulla taas hormonit hyrrää ja olen tosi onnellinen kivuista huolimatta.

Mun ukon vanhemmat asuu nurmexes asti ja me keraval, niin ukko on alkanu koota video-ja kuvaklippejä yhteen ja laittanu musiikit , mikä on ihana. Kun appivanhemmat ei kuitenkaa hirveen usein toukkaa nää...
Täs samal etin musiikkeja eri kohtiin. esim ku tullaa kotiin ni aattelin et phill collinsin on my way sopis hyvin siihe..

Mitäs mieltä tytsyt ois joukkotapaamisesta Lahdessa?
(taas se jihuu hösöttää [:D])

Yliaikakontrollissa äippäpolilla käyty, ja vielä vaan passittivat mahan kanssa kotiin odottelemaan. Vauvalla kaikki hyvin, kooksi arvioivat 3,8kg mikä ei musta ainakaan kuulosta ihan mahdottoman pahalta. Vauvan masu näytti kuulemma pikkuselta, joten pitkää vaavia odotellessa[:)] Taitaa jäädä kaikki 50cm ihanuudet käyttämättöminä laatikon pohjalle...

Sunnuntaina alkas sit häätöyritykset. Jännää, jotenkin ei osaa edelleenkään sisäistää koko asiaa. On jotenkin niin tottunut tohon pötsiin, et mitäs sitten kun sitä ei enää ookkaan?? [:o] Vähän hirvittää etukäteen et miten tuo käynnistys sujuu ja miten pitkään siinä kestää, mut elän toivossa et meillä maanantain puolella viimestään olis vauva[:)] Ihan hullua...[:)] Nyt otankin nää viime hetket ihan levon kannalta, enkä varmasti lenkkeile tai siivoo enää yhtään!

Mulla takana vielä tavallinen neuvolakäynti. Seuraava aika sovittu sitten tiistaille, sitä seuraava kuulemma äitiyspolille sitten. Sain olla opiskelijalle mallikappaleena :). Hän pääsi tunnustelemaan, miltä tuntuu kun vauva on tosiaan alhaalla. Verenpaine oli pikkasen koholla, mutta kun muita oireita ei ole, niin rauhallisin mielin pitäis kotona odotella. Kuitenkin omaa oloa tarkkaillen. Turvotusta mulla ei ole ollut tähänkään asti. Itseä ärsyttää, kun oirelistalla on ylävatsakipu. Mun maha tulee niin herkästi kipeäksi nälästä tai syömisistä, että nyt en sitten tiedä mihin mahakipuun pitäisi reagoida ja mihin ei.. No, onneksi on ollut jotain pieniä vinkkejä siitäkin, että lapsi joskus tulisi ulos. Niitä isompia synnytyksen merkkejä odotellessa..

Minä kans käväisin eilettäin neuvolassa ja meillä mittailut tuotti ja hankaluuksia, että meni vähä arvailun puolelle... Mutta neuvola tädin kommentti oli painosta "ainakin se 4 kg", ja mitä nyt jalkoja sai mittailtua niin pituutta myös piisaa.. Keskiviikkona olis se rajapyykki, jolloin minutkin otetaan osastolle käynnistystä odottelemaan, mutta tilanteeni huomioon ottaen neuvolatäti yritti soitella sairaalaan ja saada aikaistetuksi asiaa muutamalla päivällä, että olisi vauvan isälläkin mahdollisuus olla paikalla synnytyksessä.. Saas nähdä millaisen vastauksen sieltä saa. [8|]

Olkaa te onnellisia, joilla ei turvotusta ole, sillä minulla se on merkitty lähes jatkuvasti kahdella plussalla... sukkia ei pysty kotona pitämään ollenkaan, ja säärissä olevat naarmut ei ota parantuakseen ollenkaan, sormukset ovat killuneet kaulassa jo useamman kuukauden kun en uskalla niitä enään sormessa pitää. On kokeiltu veden juonnit, ananakset ja kuivatut aprikoosit, mutta ei auta niin ei auta [&o] Kauhulla odotan millainen on ens yö jalkojenkin osalta, kun tänään on ollut aika härdelli päivä nuitten elukoitten osalta, ja tietysti minun "piti" olla siellä päänä päsmärinä [:D] eli en malttanut olla poiskaan, vaikka isäntä yritti minua sieltä hätistellä pois... Mutta minkäs teen, kun en malttanut taaskaan pysytellä pois. Ainahan tietty suuria eläimiä liikuteltaessä on olemassa riski vahinkoon, mutta onneksi on oppinut "lukemaan" eläinten käytöstä senverran, että osaan pitää varani.. On tietysti aina hieman jännittävä tunne, kun 400 kg lehmä juoksentelee irtaallaan, eikä ole takuita siitä mihin suuntaan rouva päättää rynnistää[:D] Mutta elämässä pitää olla jännitystä!

Moikka!

ensi alkuun tsempitykset loppumetreillä oleville! jännittävät hetket teillä käsillä! jotenkin haikeana lukee  esim. Ensikko87:n, deliriumin ja nannulin tekstejä tuosta loppu-/synnytyksenodotuksesta... kun tietää, että se odotus päättyy siihen ihanaan ensikohtaamiseen vauvan kanssa! [:)][:)] näillä näkymin tämä kolmas oli meille tällä erää viimeinen lapsi... ollaan kyllä vitsiä väännetty, että voihan sitä "iltatähteä" koittaa joskus 10 vuoden päästä jos sitten vielä natsaisi. eli tietää ettei välttämättä enää koskaan ole raskaana ja tunne vauvan liikkeitä mahassa tai koe synnytystä (joka on minulla ollut jokaisella kerralla "hieno kokemus" sen nopeudesta ja kamalista kivusita huolimatta). eikä enää välttämättä koskaan koe sitä tunnetta, joka tulee kun saa vauvan ekaa kertaa syliinsä! <3 eli pakko myöstää, jotenkin kierolla tavalla olen kateellinen, vaikka vielä neljä viikkoa sitten olin niiiiiiin kypsä odottamaan sitä, koska vauva syntyy! [:D] ...eli koitan tässä sanoa, että koittakaahan jaksella mahojen kanssa ja nauttia vielä viimeisistä päivistä ennen tuota ihanaa kohtaamista vauvan kanssa, jolloin saa vihdoin tutustua siihen omaan pikkuiseen!

ensikko tuo turvotus voi kyllä olla aikamoista! mulla oli esikoisesta kanssa jostain viikolta 25 asti aina turvotus kahdella plussalla.sormuksetkaan ei menneet kuukausiin sormiin, ja öisin sai sormia  ja jalkoja koittaa jumpata, etteivät olisi ihan tunnottomat jatkuvasti.  synnytyksen jälkeen olin innokkaana esittelemässä miehelleni varpaitani: "kato, mun varpaat on kasvanut synnytyksen jälkeen ainakin sentin, voikohan se olla mahdollista?" [;)] mies siihen, että tuollaiset ne on ennenkin olleet, ne oli välissä vaan niin turvoksissa että näyttivät paljon lyhyemmiltä... [8|] mä luulin oikeasti, että mun varpaat ois kasvaneet... [:D] ei siihen turvotukseen kyllä auttanut muu kuin synnytys, joska jälkeen turvotukset alkoivat lähtemään sitten vauhdilla liikenteeseen...
aika hassua, että tässä raskaudessa mulla ei oo ollenkaan ollut turvotuksia, ennen kuin vasta synnytyksessä!  sormukset mahtuivat koko raskausajan, mutta synnärillä mun piti ottaa ne pois kesken pahimpien supistusten, kun sormet olivat yht'äkkiä ihan turvoksissa! eivät sitten menneet takaisin sormeen melkein kahteen viikkoon synnytyksen jälkeen... [:-]

tosta koliikista, meilläkin kahdella edellisellä on se ollut... molemmat huusivat iltaisin jostain kuudesta eteenpäin, johonkin 11-02:n väliin... onneksi sen jälkeen nukkuivat sitten suht hyvin (kunhan siis ensin nukahtivat!
pari keinoa, jotka ainakin meillä noiden edellisten koliikkeihin ovat auttaneet:

kannattaa koittaa "pumpata kakkaa" ulos vaipanvaihdoilla, jos oikein maha kiusaa. meillä mies on oikein "kunnolla" painanut jalkoja koukussa mahaa vasten, aina vähän aikaa kerrallaan, jolloin useasti vauva itse pusertaa vastaan, ja kakka tulee helpommin ulos. tai välillä sitten kakka silloin lentää kaaressa vauvan huutojen tahtiin. helpottaa kyllä vauvan oloa. tälläkin vauvalla ollaan välillä "autettu" kakkaa ulos kyseisellä tavalla, jos vauva on ollut sen oloinen että kakkaa pitäisi tulla muttei tule.

tuolla vanhemmalla tytöllä koliikkiin auttoi myös säännöllinen iltarutiini, jonka keskolassa töissä oleva serkkuni minulle kertoi. rutiinia käytettiin kuulemma huumeviekkareista kärsivien vauvojen rauhoittamiseen... :/ ajattelin että jos se tehoaa huumeviekkareista kärsiviin pikkuisiin, saa se luvan tehota meidän koliikista kärsivään pikkuiseenkin. eli illalla vauvaa kylvetetään lämpimässä vedessä niin kauan kuin voi (eli vauva ei ihan mahdottomasti huuda ja vaikka huutaisi niin mahdollisimman kauan silti), jonka jälkeen vauva kapaloidaan ja sen jälkeen syötetään. sitten koitetaan nukuttaa vauva siinä kapalossa. itse kapaloin tytön aina peittoon. kyllä rutiini mielestäni jonkun verran auttoi, viikon jälkeen meni mielestäni jo paremmin... vauva kyllä jossain kohtaa mielestäni oppi yhdistämään rutiinin nukkumaan menoon. vanhempana vaihdettiin kylvetys iltasuihkuun (jossa tyttö käy vieläkin) ja jätettiin kapalointi pois. tosin kapalointi oli meillä molemmilla niin tehokas keino tuon nukkumisen suhteen, että yli  puolivuotiaiksi molemmat kapaloitiin (kummallakaan ei kyllä saanut jalkoja kapaloida "pussiin", vaan kapalon piti olla jalkopäästä sellainen suora pötkilö).

lisäksi meillä oli käytössä disflatyl-tipat. cuplatonista meillä ei ollut mitään apua kummallakaan, esikoisella tai seuraavalla.

molempia meitin koliikkivauvoja on mahavaivoissa myös auttanut sellainen asento, jossa pidetään vauvaa ns. käden päällä mahallaan... silleen niitä molempia on kanneltu ekat kuukaudet. eli vauva on laitettu kyynärvarren(?) päälle mahalleen niin, että pää on ollut lähempänä kyynärpäätä (pää poispäin itsestä eli "naama eteenpäin" suunnattuna niin, että poski on sitä omaa kättä vasten). toinen vauvan käsi on "roikkunut" minun oman käteni toiseltä puolen, ja toinen sitten toiseltä puolelta. vauva on juuri sen pituinen, että omalla kädellä on saanut pidettyä hyvin vauva "ulommasta" jalasta kiinni reiden kohdalta ns. peukalo-etusormi otteella. tai siis niin, että peukalo tulee jalan toiseltä puolelta ja loput sormet toiselta, niin saa tukevan otteen vauvasta. "sisempi" jalka on sitten roikkunut käden toiselta puolelta (eli pikkurillipuolelta) yli. tulipas vaikeasti selitettyä, mahtoikohan kukaan tajuta... eli vauva on "roikkunut" siinä käden päällä mahallaan pitkin kättä vähän samalla tapaa kuin laiskiainen roikkuu puun oksalla. [:D] tässä asennossa meillä on lapset rauhoittuneet hyvin ja siinä usein nukkuneetkin! [;)] ottää kyllä käsilihasten päälle pidemmän aikaa siinä kanneltuaan, mutta on ollut tehokas keino pitää vauva tyytyväisenä.

esikoisen kohdalla pakastin maitoa jääpalapusseissa. niistä sai näppärästi otettua sen verran "jääpaloja" kuin tarvitsi.

pumppausta olen koittanut nyt välttää, olen pumpannut vain, kun on tuntunut, että tissi on niin pinkeänä ja kuumottava, että olen pelännyt rintatulehdusta.silloinkin olen pumpannut vain sen verran, että vähän helpottaa... ekan lapsen kohdalla olin naimisissa rintapumpun kanssa ekan puoli vuotta, kun maitoa tuli sitten aina vain enemmän. nyt olen koittanut pitää maidontuotannon siinä vauvan tarpeessa, ja hyvin on vissiin onnistunut, kun ei ole taas tarvinnut vähään aikaan pumppailla.  esikoisen kohdalla oli silloin ongelmana myös suihkutissit, jolloin välillä tuntui että vauva tukehtuu, ja välillä vauva veti kamalia rintaraivareita... silloin oli sitäkin varten sitten taas pakko pumpata. siitä sai kivan kierteen aikaiseksi. [8|]
jos nyt lähtisin johonkin ja pumppaisin maitoa, tekisin sen varmaan niin, että pumppaisin toisen tissin ja antaisin vauvan syödä sitten toisen tyhjäksi. näin sitten useammalla syötöllä...

imetän vauvaa joka kerta molemmista tisseistä, olen huomannut sen kohdallani toimivimmaksi. esikoisen aikana niin kehotettiin tekemään, ja siihen totuin sen verran, ette seuraavan kohdalla osannut enää toimia toisin. tytön kohdalla meinaan neuvottiin, että joka toinen imetyskerta toisesta rinnasta. imetän molemmista rinnoista ihan siitä syystä, että heti kun vauva alkaa imemään ja alan herumaan, tuntuu että toinenkin rinta pakkautuu niin, että tuntuu että se(kin) räjähtää, jos ei siitäkin syötä. jos vauva syö vaan toisesta rinnasta, toinen rinta jää pakottamaan ja oikein pinkeäksi... ei kiva. varmaan rinnatkin tottuisi siihen, että syöttäisin joka toisen syötön toisesta, mutta en viitsi alkaa sitä enää vaihtamaan, kun ihan hyvin sujuu näin.

ja sitten vielä vähän tästä nykyisestä pikkuisesta... [:D] täälläkin on äiti taas ihan myyty, on kyllä ihana tapaus tämä meitin nuorimmainen (ihan niinkuin isosisaruksensa). varovainen hehkutus (joka saattaa kyllä sitten kostautua): saattaa olla, että me saatiin nyt ensimmäinen koliikiton pikkuinen! ainakin vielä tyttö nukkuu tyytyväisenä illat! [:)] voisiko olla niin hyvä tuuri, että "kolmas kerta toden sanoo"... on ihan outoa, kun iltaisin saa istua sohvalla, eikä tarvi tuntikaupalla ravata ympäri kämppää huutavan lapsen kanssa, jonka oloon ei tunnu mikään auttavan. [:-] me ollaan vaan kuultu kerrottavan tälläisistä lapsista, ei meillä ollut hajuakaan että sellaisia on oikeasti olemassa! [;)] muutenkin vauva eroaa sisaruksistaan siinä, että tämä kakkaa vähemmän, nykyään vain kerran tai pari päivässä kun aiemmat ovat kakanneet joka ikisen vaipan. ja kakka on kirkkaan keltaista/oranssia, ei vihreää kuten edeltäjillään. [:D] muuten on tyttö kyllä kuin isot sisaruksensa, ihan saman näköinen kuin edelliset vauvana, ja kuulostaakin ihan samalta kuin isosiskonsa. [:)]

välillä iskee ahdistus, kun huomaa, että aika kulkee niin kamalan nopeasti taas vauvan syntymän jälkeen... ensi viikolla vauva on jo kuukauden, ja vasta hän syntyi! sitten enää 11 samanlaista ajanjaksoa, ja vauva on jo vuoden. [8|] joulukin lähestyy kovaa vauhtia...

Maaru kyseli pumppauksesta.. Täällä olen pumpannut silloin kun tunne olevani räjähtämäisilläni, yleensä aamulla ja illalla.. Tyhjäksi olen yrittänyt, tai ainakin että se kamala pingotus ja "möykyt" häviävät. Tänään juuri kun luulin tyhjänneeni tissit niin pikkuherra heräsi juuri ja nostin tissille kuitenkin niin jostain sitä vielä riitti pojalle masu täyteen [:D] Mutta en tunne että omalla kohdallani pumppaaminen olisi enään maidontuotantoa lisännyt, helpottaa vain omaa oloa :)

Mie rupesin luovuttajaksi kun sitä maitoa kanssa tullee hirmuisesti. Maitokeskuksen ohjeitten mukaan tulee pumpattu maito jäähdyttää heti juoksevan veden alla ja laittaa sitten jääkaappiin (tai suoraan pakastimeen). Vuorokauden aikana pumpatut maidot voi yhdistää sitten jääkaappikylminä samaan rasiaan ja pakastaa. Neuvolatätin ohjeen mukaan pakastimesta otettu maito sulatetaan jääkaapissa/lämpimässä vesihauteessa.

Täällä oli ongelmana se, että kun pojan pisti sänkyyn nukuksissa/puoliunessa niin hän hetken päästä heräsi aina jostain syystä. Kunnes vihdoin tajusimme mistä oli kyse! Kylmistä petivaatteista! Nyt kun olemme käärineet hänet sylissä peittoon ja lämmittäneet peittoa siinä ei ole kertaakaan enää herännyt sitten siihen kun olemme sänkyyn laskeneet. Viime yönäkin 4,5h + 3,5h unta kaikille meistä. Taivaallista :)

Olenkohan päästäni sekaisin kun mietin jo toista lasta [:D] Itse asiassa olin sitä kysynyt mieheltä heti synnytyksen jälkeen "tehdäänkö toinen".. Tosin sitä en muista itse!

Hei vaan tännekin....

Minulla oli tuota maidon ylituotantoa silloin muutaman ensimmäisen viikon ajan...ja sitten ....se väheni ja väheni, ensin luulin että se vaan nyt tasottuu ja mennään sit vauvan mukaan, mutta kun herra käy tissillä useammin ja niin sanotusti tekee tilausta, ei mulla maidon määrä kuitenkaan nouse yhtään...alkuruoat saa hän syötyä, molemmista tisseistä ja sitten on pakko antaa pullo suuhun, meillä vaan tuntuu että korvikkeen käyttömäärä lisääntyy jatkuvasti kun pojalla on aina kamala nälkä tissien jälkeen...ja kamalat nahkarukkasethan nuo tissit onkin ja tuntuu kuin pihinä vaan kuuluisi kun poika imee[:D]

Muuten mennään suhteellisen kivasti, olen tosi tyytyväinen että poika on näemmä luonteeltaan melko rauhallinen ja "osaa käyttäytyä", ristiäisetkin meni hienosti ilman ainuttakaan huutoa.

Silmätulehdus meille sitten pukkasi kun ei alkanut rähmiminen millään putsaamalla parantua ja nyt sitten tippaa kahdesti päivässä. tuo on inhottavaa kun toisen silmä muurautuu umpeen siitä julmetusta rähmän määrästä.

Ollaan yritetty ulkoilla paljon ja aivan eri tavallahan tuo poika ulkona nukkuukin, kun sisällä ei enää päikkäreitä nukuta kuin korkeintaan tunnin verran. ja muutenkin todella pitkiä pätkiä on hän hereillä päiväsaikaan, mutta illalla sen huomaa että on tosi väsynyt ja kitisee sen takia, eikä oikein malta nukahtaa, taitaa aina silloin tällöin yliväsymys iskeä[:D]

Mutta tällä hetkellä melko kivasti mennään.

Helou tänne! [:)]

Meillä loppui itkut... en tiedä missä syy, mutta jätin tipat pois ja nannin. Ei ole ollut kuin nälkäitkuja. Unta vetänyt päivisin useita ja monta tuntia putkeen, meinaa oikein tylsyys iskeä. [;)] Hetki sitten annoin nannia, katotaan tuleeko jossain vaiheessa huutoa. Huomenna kokeilen Rela-tippoja ja ylihuomenna Devitolia, katotaan saako niistä joku huutoa aikaiseksi. Voihan tietty olla, että nyt on itkuton jakso astunut kuvaan.

Cuplaton ja Distflatyl  meillä ei toiminut. Ehkä nuo vatsavaivat vaan kestävät jonkin aikaa ja kun suolisto kypsyy, niin huudot loppuu. Sitten on tietty parempia ja huonompia päiviä, eli enemmän ja vähemmän huutoa. Vaikka mä niin tuon pojan kohdalla hehkutin Rela-tippoja, taitaa olla sillain että hyvää tuuria oli matkassa ettei vatsavaivoja ollut. [:)]

Voi olla, että olen ihan metsässä mietintöjeni kanssa, mutta nautin nyt kun vauvan itkut ainakin toistaiseksi ovat loppuneet. Katsotaan mitä tämä päivä ja ilta tuo tullessaan.

tinztinz - kannattaa pitää korvikkeen määrä samana ja lisätä imetyskertoja. Jos korvikkeen määrät vaan kasvaa, niin maidontulo vähenee.

Mulla on ollut rinnat koko ajan ihan lötköt(vain silloin oli turpeat ja pinkeät, kun maito nousi) ja silti maitoa kyllä tulee ihan runsaasti. Eli ei se pinkeys ole sen merkki, että maitoa tulis paljon ja lötköt kun ei tule. [:)]

Omasta juomisesta ja syömisestä kannattaa pitää huolta, paljon paljon juotavaa...

Takaisin