Marraskuun keskustelut.

Verano, toi tunne on niiiin tuttu!! :banghead: Plaah.. välil vieläki tulee noit fiiliksii, mut sit tajuu, et mähän oon raskaana ja kakki on hyvin.:p Tulee kyl aina muistamaan, millasta on siellä "toisella puolella" ja haluun ottaa sen huomioon myös omassa käytöksessä sit äitinä.

Me on miehen kans sovittu, ettei meidän pienestä laiteta someen mitään, ei kuvia tai tietoa edes hänen syntymästä ym. Pyydetään lähipiiriltä myös, ettei hekään laita. Meille riittää, et oma porukka on ajan tasalla. Kirppis- ja muihin ryhmiin aiheeseen liittyen ajattelin kyl liittyä.

Onks muilla ajatuksii tästä kuvien ja tekstien kirjottamisesta somessa lasta koskien? Mä en haluu omaa lastani nettiin, oon vähä vanhanaikainen.:rolleyes:
 
Mä ja mies ei oo facessa puhuttu mitään ensimmäisestä vaikkei mitään ookaan sovittu. Täällä syyskuisten ryhmässä oon kyl puhunu
 
Miuku, me ollaan ainakin kuvien suhteen samoilla linjoilla! Pyydetään myös muita olemaan laittamatta kuvia. Mut ehkä kuitenkin saatan joskus laittaa kuvan jostain kädestä tms, josta ei lasta voi tunnistaa :)

Oon kuitenkin sitä mieltä, että jos haluaa laittaa, niin sekin on ihan täysin ok :) mä saan ainakin iloa muiden vauvapäivityksistä. Ja kyllä musta olisi myös mukavaa jakaa jotain juttujakin välillä :)

Saas nähdä miten käy tuon harmaan alueen kanssa, mutta tunnistettavista kuvista ollaan oltu kyllä tiukkasti samaa mieltä alusta alkaen!
 
Itse en laita lapsestani mitää tunnistettavaa kasvo kuvaa. Milloin oon laittanut nii takaraivosta otettu epämääräinen kuva ja yleensä ulkovaatteet päällä vielä. Oon ajatellu sen silleen, että laittakoon sit hän ite joskus jos haluaa. Kuitenkin on kysymys toisen ihmisen kuvista vaikka onki oma lapsi niin iha samalla tavalla hällä on oikeus päättää asiasta eikä minulla, kun hän ei vielä edes asiasta tajua. En minäkään ois halunnu, että omat vanhempani ois jakanut verrannollisesti pitkin kyliä mun kuvia tai ilmoituistauluja tai kouluja. Enkä tykkäisi asiasta vielä tänä päivänäkään. Joten jätän suosiolla internet "julkisuuden" hänen omiin käsiin.

Nythän oli joku lapsi haastanut vanhempansa oikeuteen Facebook kuvista, kun ei vanhemmat suostu poistaa kuvia hänestä.
 
Kurjaa kuulla Pilvilinnan mummosta. Mun oma mummu oli aika ajattelematon kommenteissaan, mm. piti oikeutenaan kommentoida lastensa, miniöidensä ja lastenlastensa painoa tai siis lähinnä sitä, että olimme hänen mielestään lihoneet. Ja mulle pari kertaa sukujuhlissa sanoi isoon ääneen muiden kuullen, että "Verde se taitaa olla pieniin päin". Ja en muuten ollut. Yritin antaa kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mummun lapsille se taisi olla vaikeampaa, eikä miniöilläkään ehkä ihan hirveän lämpimät välit siihen olleet. Aikamoinen persoona, mutta silti suurin osa muistoista ihan lämpimiä.

Lady Bug, mun äiti on kanssa varsinainen ennustaja, ja olen tosi hämmästynyt, jos ei jo ole aavistanut tätä meidän raskautta. Se väittää puolileikillään, että hänellä on telepaattinen yhteys tyttäriinsä. :grin

Mä laitoin lapsista jonkun verran kuvia Faceen kun olivat ihan pieniä. Mietin tosi tarkkaan tilanteet ja mitään lapsia nyt tai myöhemmin mahdollisesti nolaavia kuvia (pottakuvia, vähäpukeisia tms.) tai tarinoita en koskaan laittanut. Kun kasvoivat vähän isommiksi, kuvien laittaminen väheni luonnostaan ja kun vanhempi lapsi tuli kouluikään, tehtiin sopimus, että minä en laita lapsista kuvia minnekään eivätkä laita itsekään. Nyt vuosia on vierinyt ja lapsista vanhempi on ollut pari kuukautta itse Instassa. Mä olen siellä kuvapoliisina seuraamassa mitä sinne tulee... Ja mulla on paljon apupoliiseja, kun suurin osa hänen seuraajistaan on mun ja miehen ystäviä. :)
 
Verde: Toi kuulostaa ihankuin mun mummo ois! Mun mummolla on kans ainoastaan lupa arvostella kaikkia ja voi luoja jos joku sanoo poikki telasen sanan, niin kyllä rouva loukkaantuu!

Mulle sano, kun ootin esikoista, että "onpa "Pilvilinna" lihonut.." Oli kiva jouluaatto vierailu mummolassa, kun vielä "väleissä" oltiin. Äiti oli sit sanonu, että minä loukkaannuin niin oli vaa "jos tollasesta loukkaantuu ni sit antaa loukkaantuu!". Ym kivaa.

Tädilleni oli sanonu serkusta, että kaupalla puhuvat sen tytöstä, että ompas vittumainen ämmä. Ja sit selän takana meille nauroi, että eikä oo kukaa sanonu, mut häntä nii vaa vituttaa (mun serkku, oma lapsenlaps)...
 
Mie oon laittanut joitain kuvia faceen ja instaan. Katon kyl kans tarkkaan et minkälaisia kuvia laitan. En laita mitään vähäpukeisia tai noloja kuvia. Ja aika harvakseltaan tulee kyl kuvia laitettua. :)
 
Eikä, teidän mummot kuulostaa samalta ku mun FAIJA!! :hilarious: Eilen tuli kans faija mieleen, ku katottiin Mielensäpahoittaja. :grin Yhes vaihees aina kommentoi mun painoa, ikinä ei mitään kaunista ole sanonut.. Lopetti painon kommentoinnin ku kerran kilahdin siitä sille kunnolla.
Viimeraskaudessa ehdittiin hänelle kertoo meidän salaisuus, painotettiin vielä, ettei kellekään vielä saa kertoa, kun mitä vaan voi sattua.. No oli sit menny kertoo paikallisessa jo ties kuin monelle, et hänestä tulee ukki. :angry4 Suutuin iha hemmetisti, et millä oikeudella!!! Siinähän saa nyt niille "kavereilleen" selitellä, et miksei oo vauva viel syntyny, ku tuli tosiaan km ja täs vuodenvaihtees ois ollu la.
Tästä raskaudesta kerrotaan sille viimeisten joukossa. Mun vanhemmat on eronneet ku olin ihan pieni ja isä ei oo ollu juurikaan mukana mun elämässä.. Äidin kans meil onneks sitäkin lämpimämmät välit ja hän ymmärtää puolesta sanasta jo. :Heartred
 
Joo, munkin isä on päästänyt sammakoita nyt, kun plussasin.. Ekan km jälkeen olin, että ei ikinä enää tällästä! Isä sit No onpa kiva jos sen teet pojalles, että ei sisaruksia, että ajattele vähä poikaa.. No raskauduin uudestaan No.. Sit tääki meni kesken ja puol vuotta km:sta raskauduin tai yritettiin niin voi mikä juma saarna kun oon raskaana.. Tulihan mulle masennus kesällä tokan km jälkeen ja on vielä vähän lievänä ja käyn sen tiimoilta juttelee usein hoitajalla. Nii tää isi sitte maalaa urakalla piruja.. Ja viime viikon ultrasta suoraa menin isälle kertoo, että oli kaikki hyvin, wsyke näky.. Nii takas " Jaa vai nii, ALUSSAHAN SE ON! Jaa oliko muuta" No ei.. Ja ovi kii..
 
Mä oon laittanut ihan tunnistettavia kasvokuvia mun tytöstä faceen. mutta ei mulla oo kavereina ketään sellaisia, joiden en haluaisi kuvia näkevän. Ja mun kuvat (pl. profiili) näkyy vaan mun kavereille. mitään kylpy- tai pottakuvia en julkaise.
Päivitin viimeksi raskausuutisen faceen joskus rv 14, tälläkin kertaa varmaan jonkun ilmoituksen teen. :)
 
Mä luulen, että ilmoitan facessa rakenneultran jälkeen, jonkun kivan masukuvan muodossa :) ja vauvasta varmaan jotain kuvia tulen julkaisemaan :) harvoin julkaisen/päivitän, tuskin muuttuu tahti sittenkään :)
 
Mulla on semmonen mummo, joka on vuosia udellut ja kärttänyt millon meille tulee vauva. Nytkin oli kuulemma mun siskolta kysyny. Rasittavaa. Meen varmaa ens viikolla kattoon muoria ja en yhtää jaksas tätä aihetta! En nimittäin aio vielä paljastaa, en tiedä paljastanko hänelle vielä joulunakaan.
 
Joo, eipä minuukaa näy mummolassa enää sitäkään vähää mitä ollaan isän tukena käyty kesästä.

Itse en oikein tiiä millon ilmoitan instassa. Faboo ei oo mulla ollakaa jo toista vuotta. Tekis mieli tietysti hehkuttaa näitä äiti oloja jo, mutta en uskalla, kun kaks km takana. Että kai minä sinne nt ultraa ainakin odotan tai kunnolla massun kasvua ja sitte vasta kuva. :)
 
Voihan perse. Pojalla 38° kuumetta... Ja nää omat olot ja huomenna koittaa arki eli mieskää ei oo kotona auttamassa............ Kyllä koetellaan.
 
Tsemppiä Pilvilinnalle!

Kun sain tietää raskaudestani kerroin melkein samantien pitkäaikaiselle kaverilleni. Hän totes melkein sanasta sanaan näin "Kiva. Ei puhuta asiasta enempää." Hän ei varsinaisesti kärsi lapsettomuudesta, mutta sopivaa isäehdokasta ei tunnu löytyvän ja ikä rupee (ainakin hänen omasta mielestään) tulemaan jo vastaan. Tuon enempää ei olla mun raskaudesta puhuttu. En ollut aiemmin tajunnutkaan kuinka kova paikka se hänelle on :eek:

Mä olin ajatellut, että voisin laittaa vauvasta fbseen kuvia, koska olen rajannut kaverini ihan pieneen määrään ja asetukset on siten, että vain kaverit näkee. Mulla on ehkä 45 kaveria fbssä ja kaikki oikeesti ihmisiä joiden kanssa oon tekemisissä. Mutta en tykkää ajatuksesta, että vauvakuvat sitten aiheuttavat toisille pahaa mieltä. Toisaalta eihän sitä omaa elämäänsä voi jättää toisten murheiden takia elämättä :O
 
Oma lapsettomuus ja lapsen kaipuu on iso pala ja tekee kipeää, kun joku tuttavapiiristä raskautuu.. Vaikka kuinka yrittää olla ja onkin onnellinen toisen puolesta, niin kyllä se kirpaisee. :sorry: Been there. Nyt oon kyllä maailman kiitollisin tästä omasta raskaudesta kaiken jälkeen. :Heartred

Kannattaa antaa lapsettomalle ja omaa lasta kaipaavalle ystävälle aikaa tottua ajatukseen. Suoraan kannattaa myös ottaa puheeksi, mitä hän ja sinä toivotte ystävyydeltänne tässä vaiheessa ja olisiko parempi keskustella muista aiheista, kuin raskaudesta. Monilla se raskaanaolevien kohtaaminen on vaikeinta, ei sit enää vauvan syntymän jälkeen, silloin monesti helpottaa. Mulla oli yks tärkeä ystävyys "tauolla" muutaman kuukauden, kun itse olin se lapseton ja hän odotti vauvaa. Nyt kaikki on taas paremmin, kuin koskaan. Nää tilanteet isojen elämänmuutosten aikana on vaikeita, kun jokainen elää vähän omia vaiheitaan. Älä huoli, juttelette suoraan ja koitatte ymmärtää toisianne.:Heartred Ja nautit omasta raskaudesta täysillä!
 
Musta on hirveen kohtuutonta ystävältä tollanen käytös... joo kyllä se voi vituttaa ja kirpasta, mut joku raja silti...
 
Ei sitä tuskaa Friddel ehkä ymmärrä, jos ei oo itellä kokemusta. Ymmärrystä vaaditaan molemmin puolin ja tilanne on vaikea. Ei kumpikaan ilkeyttään omissa tilanteissaan oo.. Mieti, miltä tuntuis itse vuositolkulla vaan pettyä verisesti joka kuukausi, tai jos sun onni vietäis kesken pois. Miltä tuntuis kuulla vaan uusista raskauksista? :smiley-angry017 Mä en ikinä unohda, vaik nyt oonki maailman onnellisin tästä raskaudesta. Aijon ottaa aina sen huomioon, jos ouhe kääntyy äitiyteen.
 
Joo ei sitä ymmärrä jos ei oo ite kokenut. Mulla ex-kaveri kilpaili mun kaa raskauksien kaa vaik sen ukko ei halunnu lapsia. Niin samat la:t on esikoisen ja kakkosen kaa, mutta mulla meni kesken. Sitten alko lällätys ym, kun meni kesken mulla. Kaikkeni yritin, mutta sitten tuli toinen km.. Mikä varmisti, että joo ehkä tää "ystävyys" ollu tässä.


Oksettaa.. Ei pysty tarinoimaa enempää...
 
Takaisin
Top