Marraskuiset odottajat 2011 ??

Tännehän on kertynyt paljon onnellisia odottajia!! :)

Mulla on oireet edelleen lieviä. Väsyttää tosi paljon mutta siihen auttaa raskausmonivitamiinien napsiminen ja iltaisin palelee niin maan perusteellisesti. Etova olo vaivaa ajoittain mutta toistaiseksi paljon lievempänä kuin edellisessä raskaudessa. Tänään olisi käynti gynellä ja mun pitäisi saada työnantajalla raskaustodistus. En tiedä ultraavatko ja voiko näillä viikoilla sen jo kirjoittaa...

Mutta tosiaan noista ultrakuvista niin aika paljon tosiaan riippuu ultraajasta. Me saatiin ekalta kerralta 2 kuvaa ja rakenneultrasta sitten muistaakseni kolme.

Ei muuta kun tsemppiä kaikille, ekan neuvolan jälkeen viimeistään alkaa konkretisoitua jos ei varhaisultrassa käy. :)

mulla on varhaisultra viikon päästä ja aion siellä kyllä kinuta kuvia :) ja vaikka saisikin vain yhden hyvän niin voihan siitä ottaa vaikka kopioita :)

kunhan nyt vain todella siellä joku olisi, kun mulla on hirmuinen pelko tuulimunasta!

oireet on melko olemattomia, tissit on kipeät kyllä. mutta kyllä toivoisi jotain hurjempaa niin tuntuisi todemmalta tää raskaus!

Mut vois lisätä tuonne listaan :)
13.11./M1nttu/26/ensimmäinen/

Tänään piti alottaa viikko töissä oksentamalla, mut onneks helpotti jo. 7+1 on nyt menossa ja huomenna ois eka neuvola. Siellä ekassa neuvolassahan ei kyl mitään erikoista tapahdu.

Mua kiinnostaa jo, et tehdäänkö eka ultra (suunnilleen sillon rv 12) mahan päältä? Varhaisultra tehtiin sisäkautta.

M1nttu, ensimmäisessä ultrassa joka on rv 12 niin se tehdään myös siäskautta koska mahan päältä ei vielä nää sikiötä kunnolla. Mulla ainakin tehtiin esikoisesta sisäkautta ja toisestakin tehtiin silloin kun saatiin tietää siinä samassa että sydämen sykkeitä ei kuulu.

Vähän pelottaa kun tällä viikolla varmaan on kontrolli ultra kun uudelleen olen raskautunut että onkohan siellä ketään. Mulla siis yks synnytys takana ja kolmas raskaus.

Mimmu.harvemmin ne kyllä noilla viikoilla kirjottaa mitään todistusta. Pitää olla raskauttavat syyt kuten esim. vaarallinen työ sinulle ja sikiölle.

Voi luoja tätä oloa... aamiaiseksi söin omenan (muista päivistä poiketen ei ollut edes kova nälkä aamulla) ja oksensin sen tunnin päästä ulos. emoticon  Heti veden juomisen jälkeenkin alkaa oksettaa, joten ei oikein uskalla syödäkään mitään. :( Ja hädin tuskin jaksaa istua, melkein koko ajan pitää olla makaamassa... lisäksi on vielä tosi kylmä. Onko kellään muulla yhtä kurjaa? Meinaa ihan itkettää, tiedä sitten johtuuko enemmän tästä hirveestä olosta vai hormoneista...  emoticon

m1nttu: joo, kyllä se ultra tehdään alakautta. eli sellainen sauva laitetaan emättimeen ja sitä kautta ultrataan. samalla tavalla kuin varhaisultra.

minnuska: minuakin pelottaa ja jännittää se, että onko kohdussa ketään. minulla on kolmas raskaus ja olisi toivottavasti ensimmäinen synnytys tulossa. vielä viikko ultraan mulla.

kaylies: kyse siis raskaustodistuksesta ei saikusta...En saikkua edes tarttis kun olen hoitovapaalla edelleen. Tarvii vaan saada todistettua työnantajalle että olen raskaana...

Tosta ultrauksesta niin varhaisultra tehtiin alakautta, mutta esikoista odottaessa ultrassa kun kävin 12+4 tehtiin kyllä ultra vatsan päältä ja hyvin näky :)

No raskaustodistusta tarkoitin. Ite ainakin yritin ekan kohalla saaha nii en saanu enne ku sillo ku se yleensä annetaan, koska ei ollu kyse vaarallisesta työstä ja yritin saaha sitä yhtee muuhunkin juttuun mut eivät suostuneet kirjottaa vaikka olisin tarvinna. Mutta sä voit vaatia lääkäriltä sitä ja kannattaa nii tehäkkii.

Joskos minäkin viimein uskaltautuisin tänne :) Olen kyllä lueskellut ketjua ahkeraan. Todella epätodellinen fiilis, mutta nyt uskallan jo uskoa raskauteen. Kävin tänään varhaisultrassa ja siellä näkyi pieni 7+1 alkio ja sydämen syke.

Mulla oireina ollu pieni kuvotus/ krapulaolo ympäri vuorokauden ja alaselkäsärky... se vähän ihmetyttää, koska edellisessä raskaudessa selkäkipuja ei ollut missään vaiheessa.

M1nttu, mulle tehtiin viimeksi np-ultraus mahan päältä (11+3).

13.11./Anilla /31/toinen/KSKS

Minäkin ilmoittautuisin mukaan. 7.11./Meriy/23/ensimmäinen/Jorvi.

Tänään käytiin ensimmäistä kertaa neuvolassa ja voi että jännitti. Olin varautunut kuulemaan kaikki mahdolliset saarnat mitä kuvitella saattaa, mutta yllätyin iloisesti kun saarnan saarnaa ei tullut ja koko käynnistä jäi todella hyvä maku suuhun. Tänään myös varasin ajan np-ultraan.

Aivan hurjasti toivon kaikille tarrasukkia matkaan (:

Hei vaan taas kaikki kanssaodottajat! :)

Huomena on se varhaisultra emoticon  Jännittää ja pelottaa ja... Tähän mennessä on aatellu, että kyllä sielä varmaan kaikki on hyvin, kun ei oo mitään vuotoa tai kovia kipuja ollu, mutta nyt luin netistä varhaisultrakokemuksia ja paljon oli semmosia, että ei ollukkaan löytyny mitään.. Toisaalta en jaksais oottaa huomiseen :) Toivon niin, että sydänäänet kuuluu ja alkio on oikeassa paikassa.

Onko teillä muilla ollu semmosta "raskauden hehkua" tai "säteilyä"? Siitä kun puhutaan monesti, enkä kyllä ihte oo huomannu mitään hehkua ihtessäni.. Lähinnä vaan menny huonommaksi entisestä, kun iho on epätasainen ja harmaa (ei johdu liikunnan puutteesta, kun liikun joka päivä), olo on väsyny ja huolikin varmaan paistaa kasvoilta.. Ehkä se hehku ja säteily tulee sitte joskus myöhemmin(?)

Oon toki ihan mielettömän onnellinen raskaudesta, vaikka en uskalla siitä ihan täysillä nauttia ennen ku keskenmenoriski on vähentyny. Oon lukenu netistä paljon tietoa jo, mutta en uskalla ostaa tai tehä mitään vauvalle, kun jos joku kuitenki menee pieleen (pitää koputtaa puuta..). Oon jo suunnitellu makuuhuoneen järjestelyjä, kun pinnasänky ja hoitopöytä tulee, mutta sitte mun piti lopettaa seki, kun aattelin, että sitte pettyy paljo enemmän, jos ei pääsekään totetuttaan niitä suunnitelmia.. Ootteko te tehny mitään suunnitelmia vauvan varalle?

mulla on kans vähän sama! en uskalla innostua hirveen paljoa vielä vaikka koko ajan mietinki ja en oikein vielä usko sitä todelliseksi että mulla olisi vauva loppuvuodesta!! Ajattelen kans koko ajan että mikä kauhea pettymys tulis jos menis kesken... veljellä ja sen kihlatulla meni kesken ekalla ja serkulla meni kesken niin koko aja pyörii päässä että kai se mullakin sitten menee... 

tänään kävin jättämässä labraan näytteen kun oli ennen raskautta jo pahan hajuista vuotoa jja epäilin tulehdusta ja si tuli tulokset jokka kerto että clue-solut oli positiivisa... nyt sitte pitäs saada nopiaa lääkkeet että saadaan tulehdus pois. Oon kuullu että tulehdukset alkuraskaudes kasvattaa keskenmeno riskiä :S mutta toivotaan että kaikki menee hyvin! Haluan vauvvan! <3

heippa taas kaikille :)

Tuosta np-ultrasta kans viel et mul on kans tehty kaikki 4 aikasempaa sisäkautta kun silloin tosissaan on näkyvyys paremmin vauvaan sieltä.

Zaana mä voin lohduttaa tai siis tuskin se sua lohduttaa mut liityn sun erittäin pahoinvoivaan joukkoon..tänään aamulla yritin lähteä kouluun ja viedä lapsia tarhaan, ni ei siit tullu mitään ku piti vaan tota vessanpönttöä halailla aamu 6 asti..ja kaikki ruoka tosissaan ällöttää..mut kyllä se siitä emoticon

Ja raskaustodistuksenki olen saanut lääkäriltä jo viikolla 12 kun sen tarvin erääseen tärkeään asiaan.. mut se on varmaan aika lailla lääkäristä riippuva ja varmaan että mihin sen tarvii.

Kaikille onnea tuleviin varhaisultriin :) uskon että kaikki on hyvin ja näette teijän pikkuset siellä :)

ON: tänään on ollu aika kovia maha kipuja mitä ei aikaisemmissa raskauksissa oo ollut..saas nähä et miten tässä käy, toivottavasti kaikki sujuu kuitenki ihan hyvin..raskaus oireet on kuitenki vieltä todella vahvoja niinkuin esim. tuo pahoinvointi ja väsymys..nukun yöllä n.10 h ja silti koulun jälkeen on päivällä pakko vielä nukkua vähän lisää..:D

Ja tervetuloa kaikille uusille.emoticon ja onnea plussista emoticon

Voi Midge, kyllä se lohduttaa! emoticon Vertaistuki auttaa joskus ihmeesti emoticon Antaa laatan lentää, mehän ei periksi anneta! Kyllä se vähän aina helpottaa kun aattelee mikä palkinto siitä toivottavasti on luvassa...

Mun täytyy myöntää, että mä olen jo ostellut vauvalle vaatteita:) ensin tein sitä salaa mieheltä mutta ekan ultran jälkeen näytin vaatteet hänellekin. kuten aiemmin jo sanoin, aion ottaa kaiken tästä raskaudesta irti ja pyrin olemaan ajattelematta epäonnistumista. mutta jos sellainen kohdalle sattuu niin se on sen ajan murhe ja on kestettävä.
Hiukan huolettaa sellainen, ettei tässä tuon ruokahaluttomuuden takia alkaisi laihtumaan. ja kasvava alkiokin imee aikalailla energiaa. mulle on jo pari ihmistä sanonut, että olisin laihtunut (eivät tiedä raskaudesta) ja paino on kyllä laskenut. onko muilla samanlaista huolta? olen kuitenkin sen verran hoikka, ettei tarvitsisi laihduttaa. olen ottanut nyt sellasen tyylin, että syön myös öisin kun herään :D (7+6)

Tänää oli sitten eka neuvolakäynti, eipä sieltä nyt ihan hirveesti uutta tietoa tullut. On vielä kuitenkin sen verran hyvässä muistissa nämä asiat esikoisen kohdalta. Pitäis varata aika siihen np-ultraan, sitä odotan kyllä innoissaan! emoticon

Zaana ja Midge, mullakin on edelleenkin etova olo melkein koko ajan ja väsyttää hurjasti. Onneks en oo joutunu oksentamaan, mut lähellä se on ollu monen monta kertaa... pidän peukkuja, et meillä kaikilla loppuis huonon olon poteminen nopeasti, ja teillä varsinkin toi oksentaminen. Uskon,et se vasta voimia viekin... emoticon  mut yritetään ajatella positiivisesti et tää kaikki on sen arvoista, et marraskuussa meillä on pienet nyytit sylissä! emoticon

Heippa! Tulin tuolta lokakuisten puolelta teitä kurkkimaan - oma l.a. on vasta 25.10. eli lähellä marraskuuta :) Onnea teille kaikille kovasti!!

Erityisesti ajattelin Zaanalle kommentoida, kun itse olen myös nyt 4,5 viikkoa kärsinyt melkoisesta pahoinvoinnista ja oksentelusta (tänään rv 9+6). Itkuksi meni jo itselläkin välillä, kun niin voimattomaksi ja onnettomaksi se loputon paha olo veti. Ensimmäiset 2 viikkoa pahoinvointia olivat kuitenkin selvästi paljon hirveämpiä kuin sen jälkeiset ajat. Nytkin välillä tulee aivan toivottomia päiviä, mutta olen kuitenkin pystynyt käymään töissä (siinä kyllä kaikki, mihin olen pystynyt...). Nyt yleensä riittää aamulla muutamaan kertaan oksentaminen, harvemmin enää illalla tarvitsee. Ei mun olo kyllä vieläkään yhtään normaali ole, vaan heti kotiin tultua pitää mennä makuulle enkä kestä juuri mitään hajuja. Ihmeellistä on ollut ehkä sekin, että tähän on jotenkin tottunut - oksentaminen on nyt ihan normaalia, ja sekin ehkä vähän lohduttaa. Eilen otin kokeiluun nämä pahoinvointirannekkeet, en ole varma vaikuttavatko ne (aamulla riitti yks oksentaminen, kun olin koko yön pitänyt), mutta ajattelin, että on sitä turhempaankin 15 e sijoitettu. Syöminen on aika vaikeaa, mutta juominen kyllä vielä vaikeampaa - lähinnä hiilihapollista vettä yritän saada pienissä kulauksissa litkittyä pitkin päivää. Normaali vesi on ihan toivotonta juoda. Eli kovasti odotan, että tämä vaihe menisi ohi. Vähänkö sitä sitten on niiiiiin onnellinen, kun tämä jatkuva pahoinvointi joskus helpottaa!!! Niin ja mua lohdutti viikolla 8 myös esimiehelle kertominen, koska työkyky stressasi varmaan kaikkein eniten... Vaikka olikin kovin aikaista kertoa, ja pätkäsoppareillakin olen, niin eipä ainakaan ole lintsariolo, jos aamulla ei ensimmäisenä työpaikalle ilmestynyt niinä päivinä, kun jouston varaa vähän on. 

Mutta tsemppiä tosi kovasti, tiedän täysin sen epätoivon tunteen! Välillä on oksentaminen alkanut jo aamuyöstä ja siitä sitten jatkunut puolen tunnin välein... Nesteytykselle ei kuitenkaan ainakaan vielä ole ollut tarvetta, testasivat sen ekassa neuvolassa viime viikolla. Jospa sitä kohta pääsisi jotenkin nauttimaankin tästä raskaudesta :) Voimia!! 

Hei vaan!

Enhän mä minnekää neuvolaan tänää ehtiny soittaa, elikkä huomenna hoidan sen sitten pois alta. Mä varmaan kerron duuniin aika pian ekan tai viimeistää tokan ultran jälkeen, että raskaana olen, koska munhan ois siis elokuussa ollu tarkotus palata töihin, mut eipä oikein kannata ku oisin vaa 6vkk töissä ja sit taas jäisin "lomailemaan".

Kuvista: Mä sain viimeks Kättäriltä varmaa kymmenen kuvaa molemmista ultrista, et ehkä mä sen takia ajattelin automaattisesti että niitä kuvia saa kaikkialla niin paljon. Vaikka nyt ku tarkemmin ajattelen, ni oliha siitä viime vuoden syyskuulaisissakin sillo keskustelua, et toisaalla saa monta ja toisaalla ei yhtään ja tosiaan kätilöstä riippuenki vielä.. On ne  vaikeaksi tehneet.

Pahoinvoinnista: Mulla tehoaa pahoinvointiin keitetyn kananmunan syöminen.. Ja siis siihe suolaa päälle. Sama oli esikoisen kanssa. Ja tosiaan se haalean teen juominen myös.

Raskaustodistus: Taisin saada esikoisesta raskaustodistuksen ennen viikkoa 12 neuvolasta? En siis edes lääkäriltä vaan terveydenhoitajalta. Käsittääkseni kirjottavat kyllä sillon kun tarvitsee, kunhan selittää mihin tarttee. Mutta varmasti taas paikkakunta/terkkari kohtainen juttu.

Takaisin