Mammojen vointi

Heippa kaikille PIIIIITKÄSTÄ aikaa! On ollut niin kiirettä sekä töissä että vapaa-aikana (mm. 6 kissanpennun myyntiä, vielä olisi yksi jäljellä, anyone [:D] ), että en ole ehtinyt täällä käydä kuin silloin tällöin jotain vilkaisemassa, olen ihan pihalla kaikista keskusteluista.

Kesäloma + äitiysloma alkaa 8.6. - sitten veikkaan olevani aktiivisempi taas.

Vointi on ollut pääosin hyvä. Selkää särkee jos joutuu pitkään istumaan samassa asennossa, ja välillä tuo masu tuntuu olevan joka paikassa tiellä, mutta suurempia turvotuksia tms. ei ole onneksi vielä esiintynyt. Vauvakin oli viime neuvolassa ymmärtänyt kääntyä oikeaan asentoon, toivottavasti pysyisi nyt niin päin, on nimittäin ollut aika liikkuvaista sorttia (taitaa tulla äitiinsä). Ei ole tarvinnut mitään liikelaskentaa vielä tehdä, sen verran aktiivisesti tuo kaveri muistaa myllertää muutenkin.

Heippa kaikille! Täällä ollaan kipeänä argh[:@] Sunnuntaina alkoi kurkkukivulla ja maanantaina nenä vuoti kuin vesiputous, vieläkin yskittää kovasti ja keuhkoihin sattuu hieman. Olo on muutenkin tosi vetämätön ollut.
Mutta ette usko kuinka piristää mieltä pienen potkut yms. Eilen illallakin kun makasin sohvalla kyljellään niin pieni alkoi työnnellä jalkaa vatsan läpi ja kun painoin hellästi kädellä vatsaan niin selvästi tunsi pienen pyöreän kantapään joka viuhtoi[:)] Itkuhan siinä melkein tuli, tuntui niin ihanalta.

Millään ei malttaisi odottaa että näkee pikkuisen..huoh[:)]

Miten olette muuten nukkuneet?

Itse nukun muuten hyvin mitä nyt välillä herään vessaan ja sit en meinaa saada enää unta. Useana yönä olen herännyt kahden aikaan vessahätään ja sit olen ollut pirteä et nyt taitaa olla jo aamu et voisi nousta ylös. Ja sit pikkuinen rupeaa pitämään elämää mahassa [:)].

Mutta sit aamulla olen niin väsynyt et ihan ku en ois nukkunut juuri lainkaan. Olen miettinyt että ehkä nukun ns koiran unta ja siksi tuntuu etten ole juuri nukkunut.

Aikaisemmin olen pirteänä herännyt aamulla ja sit lenkille. Nyt koirakin on aamulla ollut tosi väsynyt et ekaksi ku on vihdoin ja viimein saanut itsensä ylös niin sit joutuu koiraa melkein "raahaamaan" ulos [:D] !

Myös mulla on nukkumisen kanssa ollut ongelmia. Ensinnäkin just se että saa ainakin kerran käydä pissalla yöllä. Sitten mä oon just niin herkkäuninen että en saa enää välttämättä unta sen jälkeen. Pari tuntia menee helposti pyöriessä ja sehän ketuttaa [:@][:@]
Asentoa tulee muutenkin vaihdettua vähän väliä ja viime aikoina on lonkat kipeytyny ihmeellisesti yön aikana. Nyt oonkin ottanu ylimääräisen tyynyn jalkojen väliin, niin se ehkä jotain auttaa...

Mulla on alkanut olemaan ongelmia nukahtamisen kanssa. Pyörin sängyssä ja kuuntelen miehen kuorsausta. Kunnollista asentoa kun ei meinaa millään löytyä ja alkaa tuo viikkojen väheneminenkin jännittämään. Oikeastaan siihen vaikuttaa, että on paljon vielä tekemistä (ostamista) ja alan niitä asioita sitten sängyssä miettimään. Yöllä herään yleensä kerran pissahädän takia; asennonvaihdon yhteydessä herään kun selkään sattuu joten samalla myös wc käynti..

Uutena juttuna on tullut se että kun istun tuolilla tai aamulla sängyssä noustessa niin tuntuu siltä kuin vauva laskeutuisi takaisin tuonne lantion seudulle. En siis tiedä mitä oikeasti tapahtuu, mutta alkaa sellanen kummallinen paine tuolla alavatsan ja lantion seudulla. Ja paineentuntu siis tasoittuu muutaman (10 ) sekunnin kuluttua seisomaan nousemisesta. Tätä on siis tapahtunut nyt tämän viikon aikana, mutta aamuisin sen huomaa parhaiten. Mitä lie, ei varmastikaan vakavaa [:)]

moi!

Nukkuminen.. meen siinä klo 10 aikaan illalla nukkuun (yleensä), pikkuinen pitää omat jumppatuokionsa masussa silloin, sitten nukahdan. klo 2 aikaan käyn vessassa sit nukahdan aika helposti uudestaan, neljän aikaan käyn uudestaan wc:ssä ja sitten herää myös maha-asukki uudestaan ja yritä siinä nyt sitten nukahtaa..no, jossain vaiheessa sitten kuitenkin nukahdan ja sitten joskus klo 8-9 aikaan ylös.. lähinnä wc-hätään herään ja pikkuinenkin taas heräilee potkimaan.. tällä rytmillä on nyt menty muutama viikko..
Nukun etupäässä vasemmalla kyljellä. Välillä tosin vaihdan selälle ja sitten taas oikealle kyljelle, mutta vain hetkellisesti. Varsinaisesti mua ei satu eikä mitään paikkaa kolota. Kääntyillessä nivusalue tosin ilmoittaa olemassa olostaan..

Meillä mennään sillä, että illalla nukahtamisen kans toisinaan ongelmia. Yleensä kerran yössä vessassa, aika vaihtelee. Toisinaan kyljen kääntämiseen havahtuu, toisinaan ei. Aika paljon tullu nukuttua ihan viime aikoina vasemmalla kyljellä ja miekin olen ottanut tyynyn kaveriksi. Tosin mahan olle. Tässä joku aika sitten oli lonkat tai se alla ollut lonkka aamulla kipeä. Nykyisin ongelmia tulee, jos herään vessaan 4-5 välillä. Ei tule uni ei. Siinä sitten palloillaan hereillä vähintään 7-8 jonka jälkeen voi tulla uni. Päivällä sitten väsyttää joka tapauksessa yleensä armottomasti. Toinen ongelma, kun pitää nousta ylös sängystä. Olen aika pitkään pystynyt nousemaan selältään suoraan istumaan niinkuin normaalisti olen noussut ja ihan vastaolen joutunut opettelemaan nostamaan yläkropan sängystä kädellä puskien ja toisinaan jouuu toisella kädellä vatsaa tukemaan. Siinä onkin ollu opettelua..[:D] Toinen mitä on joutunut opettelemaan on, ettei enää pysty yhellä jalalla seisomaan, jos ei nojaa takapuolella seinään. Voi kuulostaa jonkun mielestä typeriltä opettelulta, mutta mulle ollu ihan todellisia ja hankalia opeteltavia.[8|] Ja aina välillä ne kuiten unohtuu ja silloin kyllä vihlasee jonnekkin päin mahaa aika "mukavasti".

edit: Meillä miun kyljen kääntämisiin ja vessa käynteihin havahtuu yleensä myös mies, kun pitää varmistaa, etten mie tipaha sängystä. Valitteli tässä just yks aamu, ettei saa nukuttua kunnolla enää..[:)]

Pumpuli82, Mulla on just samanlaista tunnetta tuol lantiossa. Mutta välil tuo tunne tulee myös ku nousee tuolilta ylös.

Koiran kanssa ei voi enää niin pitkille lenkeille mennä (ellei sit mene jonnekin metsään) ku olen huomannut et ku kävelee niin tuntuu et vessahätä on koko ajan.

Toinen asia mikä alkaa puuduttamaan vähän on se etten voi nukkua ku vasemmalla kyljelläni. Jos yöllä käännyn oikealle kyljelle niin taatusti herään ja pitää kääntyä ja sit ei meinaa enää saada unta.

täällä on kans hankaluuksia nukkumisen kans. tai unen saan kyllä paremmin kuin hyvin mutta sitte se ku pitää yöllä herätä pissalle.. o-ou! rakko tietty täynnä ja vielä soppelisti flunssaa ja yskittää.. no housuunhan se meinaa tulla! [;)][&:]

ensin käännä kylkeä, joka vastaa rakkoon melkoisesti ja liitoskipujaki on, eli lonkat on myös tosi kovilla! eikä meillä oo edes mitään ihanaa korkeeta jenkkisänkyä vaan 10v vanha normi runkopatja sänky jossa jouset natisee ja paukkuu niin maan vietävästi!
no ok, kylkee käännetty ja huomaan olevani keskellä sänkyä, eli hivuttaudu vielä sinne sängyn reunalle sen täyden, poksahtamaisillaan olevan rakon kans. masusta puhumattakaan ku tuntuu et se jää aina muutaman kymmentä senttiä jälkeen kuin mitä muu kroppa. no sitte viimein kun oon sängyn laidalla niin jotenki vielä se istumaan nousu sängyn laidalle ja siitä sitte ponnistelut seisomaan pääsemiseks ja kipeiden häpyluiden, lonkkien, selän ja sen rakon kans vessaan kinkkaaminen.. sit helpottaa [:D]

( ja tän operaation jälkeen on niin jano että pakko mennä juomaan, joka ei oo ollenkaan viisasta koska rakko tuntuu täydeltä taas parin tunnin päästä ja koko operaatio uusiks! [:D] )

on se vaan sitte ihana päästä jatkamaan unia, toisinaan. ellei ala supistamaan ja tuntua kuin vuosisadan menkat olis alkamassa.. [:@]

tänään ja eilen on selkä ollu räjähtämis pisteessä, totaalisesti! alaselkää pistää ja polttaa ihan perkeleesti eikä aina oikein tiedä ottaako jalat alle vai ei.

valitusta kerrakseen, olkaa hyvät arvon naiset!! [:D][;)]

ALKUPERÄINEN: kariina

Toinen ongelma, kun pitää nousta ylös sängystä. Olen aika pitkään pystynyt nousemaan selältään suoraan istumaan niinkuin normaalisti olen noussut ja ihan vastaolen joutunut opettelemaan nostamaan yläkropan sängystä kädellä puskien ja toisinaan jouuu toisella kädellä vatsaa tukemaan.

Juu, tuttua on. Eipä sitä enään noustakaan entiseen malliin näppärästi ylös. Ensin kyljelleen ja sieltä sitten toisen käden avulla punnertamaan ylös. [&:]

ah niin tutulta kuulostaa teän jutut..mulla kans kyljet on kovilla,veskissä käyn yleensä 3-4 välillä, sitten ei kun unta yrittään ja 7 ylös.Onneks lapsilla viiminen viikko koulua nii ei tarvi enää kelloa panna soimaan.

Mulla on onkelmia ton tasapainon kanssa..koiria käytin metsässä että saavat irti juosta ja olivat niin onnellisen näkösiä siellä että[:)] no mun piti sitten alkaa puhelimella kuvia niistä ottaan ja aattelin että minäpä kyykistyn tonne alemmas ja humpsis siellähän mää könötin sitten nokallaan ja pyllyllään ja vaikka miten päin..polvi kopsahti tosi kipeesti ,kasvo just semmonen puun juuri siinä maan pinnalla ja väänty nilkkaki jotenki..aattelin jo siinä että mitä vaihtoehtoja sitä on kotiin pääsemiseks mutta kyllä se sitten siitä. No tuossa just koirat päästin pihalla käymään ja toinen ei millään sisälle ja lähin sitten semmosen kauheen papatuksen kans sitä hakemaan ja taas olin nokallani[:@] mää en uskalla kohta liikkua mihinkään[:D][:D] kaikista pahinta olis jossain julkisella paikalla[:D]

Eilen iski kateus miestäni kohtaan, kun hän oikein sutjakkassti heittäytyi sänkyyn nukkumaan. Tiedättekö, oikein rojahtamalla rojahti sinne juuri vaihdettujen lakanoiden tuoksuiseen sänkyyn! Mietin siinä hetken, että milloinka voin heittää kuperkeikan sängylle... [:D]

Nivuset on muuten tosi kipeät! En saanut illalla edes kunnolla kylkiasennossa nostettua totuttuun tapaan peittoa jalkojen väliin. Tulee ihan robottiolo, kun liikeradat pitää olla niin suorat ja selkeät, jos jotain aikoo tehdä. Muutoin olotilat on olleet ihan ok, alkaa viikotkin jo olemaan sen verran lopuillaan ettei jaksa stressatakaan samoin kuin kk sitten [:)] Nyt vain antaa ajan kulua ja mieli pysyy pirteänä!

Kysyin muuten mieheltäni että onko väärin jos yrittää kääntää kivut ns. mielihyväksi. Noh, hän tietenkin sanoi ettei ole, koska jos se oloa helpottaa niin ei kai siinä kannata ihmetellä mikä auttaa ja mikä ei.
Huomasin nimittäin, kun alavatsaa vihloi la iltana, niin yritin miettiä sen tuntuvankin hyvältä enkä keskittynyt kipuun. Pe-la yönä sängyssä maatessani jouduin tosin hieman hyräilemäänkin itselleni, koska kipu alaselässä oli todella ikävä. Hyräilykin auttoi ja kipu hälveni. Nämä konsteja, jotka ovat ainakin toimineet itselläni.[:)]

Täälläkin alkoi ihan selkeesti viime viikolla pehmeneen urakalla lantion seutu. Lonkat, nivuset, kaikki tosi kipeet ja istuminenkin onnistuu vain hetken kerrallaan. Makuullaan oikeen mikään asento ei oo mukava [:D] Viime perjantaina muutenki supistuksia tuli välillä 6min välein, melko koviakin. Välillä nippasuja tuntuu vehkeissä asti, onko muilla? Ei voi olla miettimättä meinaako tää Ötökkä tulla jo pian pihalle vai onko tää normaalia? Kävellessä melkeen joka askeleella jokin "tökkää" alapäätä niin että vihlasee, oiskohan tuo jo laskeutunut? 

durina puhuu taas nii mun suulla!
nippasuja (näin kauniisti sanottuna) on kyllä ollut, joskus muistan kuulleeni et vauva mukiloi virtsarakkoa ja siit johtuu sellaset ikävät tuikkasut tuolla ala-päässä, jotka tuntuu siltä ettei ne ikikuunapäivänä voi kuulua normaaliin raskauteen! mäkin kävin niiden takia lääkärillä kun luulin tulehdukseks (myös emätintulehdukseen kuuluu saman tuntoisia tuikkasuja.) mut ei löytyny sit tulehdusta kuitenkaan, onneks. eiköhän tuo yks riitä/raskaus [;)]

ja juu, mulla kans viime viikolla supisteli ihan parin minuutin välein! 20min/7 supistusta! aika kivuttomia mut viimenen oli kyllä kipee "selkäsupistus".
nyt on alkanu sitte alaselän polttelut, välillä on vähän aaltomaista ja valillä sitte "vaan" pistää koko aika ja polttaa niin hemmetisti!

kyllä mä luulen et se alkaa jo pikkuhiljaa laskeutumaan, mutta voi mennä vielä viikkojakin ennen ku kunnolla laskeutuu.
jokohan mulla olis alkanu kiinnittyyn ku tuntuu et vaan välillä puskee ja puskee alapäätä kohti ja alamasussa on vähän ahtaan tuntosta. no, näkee sitte parinviikon päästä ultrassa jos sinne asti päästään [:)]

tikru&naskali

Huhhuh, vointi ei oo nyt paras mahdollinen... ihan turvoksissa, en oo saanu kolmeen yöhön nukuttua kunnolla... mikään asento ei oo hyvä ja koko ajan saa olla kääntämässä kylkeä ja sepäs sattuukin nivusiin ihan mielettömästi, käveleminen iltaa kohden alkaa hankaloitumaan ja tähän aikaan illasta kävelen ku vanha ankka, joka olis pahasti rollaattorin tms. tarpeessa ja joka paikkaan vihloo ja sattuu... valivali, mut tää alkaa olla jo aika kamalaa ja vähän liikaakin... [:D] No mutta, positiivista ajattelua kehiin... 7 viikkoa vaan enää jäljellä [:D]

Täällä ekaa viikkoa lomalla, kun siirsin pari viikkoa kesälomaa ensivuoteen... Ihan hyvä näin, yöt ei ole enää ollenkaan mukavia, heräilen vähän väliä ja koitan saada nukuttua, poika masussa pitää melskettä, on täysin vastakohta kuin esikoinen. Potkut sattuu, niitä tulee kokoajan eikä mikään asento välttämättä ole hyvä kun kylkiluita painaa...
Nyt on iskenyt hirmu flunssa, mikä ei auta asiaa ollenkaan.

Kivuttomia suppareita on tullut niin kauan kun muistan, kivuliaat loppuivat kun 17viikolla jo lopetin yövuoron. Nyt kivuttomia paljon ja välillä vähän jo tuntuu, menkkamaista kipua on viikonaikana alkanut ilmetä kokoajan enemmän. Suuremman rasituksen jälkeen kierin 10-20min, kivuissa kun sattuu niin lujaa... Mutta näin täällä, viikkoja 32+5.
Torstaina taas neuvolaan, kotivaa'an mukaan paino laskenut pari kiloa, tosin lähtöpaino oli lievääylipainoa ja alkuun sitä kertyi kun oli huono olo ja söi, söi vaan.

JES!

Sain äsken sairaslomaa äitiysloman alkuun, nyt höllii![:)]

basin ja Elaisah, täällä sama homma tuon nukkumisen kanssa. Senpä takia ajattelinkin että nyt on parempi jäädä pois, käyn niin älyttömän hitaalla kun en nuku öisin ettei musta oo oikein töihin. Mutta lääkäri minulle sanoi että se on ihan tavallista, elimistö valmistautuu siihen valvomiseen ja unen tarvekin pikkuhiljaa vähenee. Viimesinä viikkoina kuulemma saattaa unettomuus helpottaa kun taas luonto järjestää vauvalle virkeen ja energisen äidin (?). Uskoo ken tahtoo...[:D] Mutta toivotaan näin.

Täälläkin on vaikeuksia nukkumisen kanssa. Oon tähän asti pystynyt jopa nukkumaan selällään mut se alkaa nyt tehdä kipeää joten kyljeltä toiselle sitten vaan ja kääntyminenkin on jo niin pirun vaikeaa [:D]

Mä toissapäivänä tein taas tosi fiksusti ja kävelin reippaasti bussipysäkille kun olin vähän myöhässä ja menin taas aivan jumiin siitä. Tosi petollista kun kävellessä ei ees tuntunu missään. En päässyt edes sohvalta jääkaapille sinä iltana [:D][:D]

ALKUPERÄINEN: camsu
En päässyt edes sohvalta jääkaapille sinä iltana [:D][:D]

Tuttu fiilis... mäkin joudun välillä huutelee iltaisin tuota miestäni apuun... [:D]

Onko täällä kellään kokemusta hepatoosista? Kuinka kovaa kutina on? Itselläni vatsa kutissut jo jonkun viikon, välillä enemmän ja välillä vähemmän, huomenna on neuvola, joten sielläkin voisin asiasta kysäistä. 

Takaisin