Maaliskuus mietteet

Meidän tyttö (reilu 10 kk) yrittää kiivetä joka paikkaan. Sohva on pikkuisen liian korkea, mutta tyttö kampeaa itsensä ylös heittämällä toisen jalan ylös sohvalle ja siitä ponnistaa. Pienellä avustuksella pääsee sitten sohvalle, mutta tuskin menee kauan, että pääsee itse. Käsittämättömät voimat on tytöllä kyllä. Muuten tyttö etenee hurjaa vauhtia kontaten, polvi-istunnassa hyppien ja polvikävelee lelulaatikkoa työntäen. Kävelyvaunua meillä ei vielä ole, mutta se on hankintalistalla. Sohvaa pitkin tyttö kävelee sivuttain, mutta ei halua kävellä tuetusti eteenpäin. Äitiä tyttö yrittää kovasti sanoa ja muutenkin ääntelee paljon. Aikaisemminhan ihmettelin, kun tyttö oli niin hiljainen, mutta ei ole enää. Tai on se välillä, mutta silloin sillä on joku tärkeä homma meneillään. Tyttö pudistelee päätään, kun sanotaan ei (tai hei :D) vilkuttaa ja yrittää taputtaa, mutta se näyttää siltä, kuin hän putsaisi käsiään toisiaan vasten. Ai niin ja tyttö riisuu sukkia ja hattuja. Löysin yhden ihanan hatun, mutta siinä ei ole naruja leuan alla, niin en usko, että se pysyisi kovin kauan päässä.

Me käydään nyt leikkipuistossa päivittäin. Tyttö on päässyt keinumaan, kiipeämään portaita, ihan vaan konttailemaan maassa ja laskemaan liukumäkeä tuetusti. Muiden lasten katseleminen on myös kivaa. Tänään annoin tytön olla ekaa kertaa ilman rukkasia ja voi, kun hänestä oli kiva tutkia hiekkaa. Yllättävän vähän yritti laittaa hiekkaa suuhun. Rukkasia olen tähän saakka pitänyt tytöllä lämpimälläkin säällä juurikin siitä syystä, että suuhun ei menisi maasta niin paljon ja nopeasti kaikkea. Kotimatkalla käytiin ostamassa hiekkaleluja. :)
 
Herranen aika, iltatähti! Siellähän hurjaa vauhtia kehitytään :) Kohta se kävelee aamulla vastaan, että moro! :joyful:
 
Sepäs vasta oliskin kun nurkalta kuuluis moi äiti ja töpöttelis minua kohti :grin Taitaa hänellä olla nyt kiire veljien perään luulen näin. Useamman kerran päivään nousee vaan yhtäkkiä seisomaan ja töpöttelee sen 3-6 askelta :happy: Sitten vielä katselee ympärilleen että, huomaako nyt kaikki, usein kaatuukin sitten pyllylleen koska niin levästi hymyilee ja kikattelee :joyful:
 
Jossain puhuttiin toisista lapsista. Mää niin haluan toisen lapsen. Mutta ne hemmetin paperit on pakko saada ulos yliopistolta ennen edes toisen raskauden yritystä. Tämä raskaus oli yhdellä sanalla kuvattuna kaamea, eikä gradusta tullu hevonpaskaa. Oon valvonu ku hullu ja vauva on ollu todella vaativa, mutta mun keho vaan sanoo mulle, että lisäänny ja täytä maa. Ehkä tällä on myös jotain tekemistä sen kanssa, että oon ite käytännössä ainoo lapsi. Mulla on parikymmentä vuotta vanhempi velipuoli, mutta käytännössä jouduin aina leikkiin yksin. En halua, että meiän lapsi joutuis aina oleen yksin niin kuin minä jouduin. Aina halusin pikkusisaruksen. Ainoana lapsena oleminen on syvältä.
 
Mites usein te vaihdatte tyypeiltä vaipan? Me käytetään öisin teippivaippaa ja päivisin housuvaippaa. Teippivaippa pitää koko yön hyvin, mitä nyt muutaman kerran on falskannut. Päiväkäytössä on ollut Pampersin housuvaippa oon ollut hirveän tyytyväinen ja ei oo falskannut, ainoa vaan, että 4 koon housuvaippa on vielä vyötäröstä löysä ja 3 koon huosuvaippoja on ollut vaikea löytää. Yleensä riittää, että vaihdan päivävaipan kerran päivässä plus kakkavaipan eli huosuvaippoja menee päivässä 2-3 kpl. Nyt iski hetkellinen saituus ja menin ostamaan Liberon housuvaippoja, kun oli tarjouksessa. Enpä osta enää, vaippa vuotaa läpi alta aikayksikön ja täytyy näköjään vaihtaa vaippaa huomattavasti useammin eli 4-6 vaippaa menisi päivässä Liberoita... :/
 
Me vaihdetaan päivisin silloin kun tarvii, kakan jälkeen ja silloin kun on pissien jälkeen vaihdon tarvetta. Öisin ei ole tarvinnut vaihtaa ikinä vaippaa. Meillä on käytössä Liberon teippivaipat ja just vaihdettiin vitoskokoon. Pari kertaa on kyllä falskannut kun on laitettu liian löysästi.
 
Huh, juoko meidän pimu sittenkin hurjan paljon? :D Päivisin Pampers 4-koon housuvaippoja menee 4-7 kpl (vaikka ei kakkoja tulisikaan) ja vaipat aina painavia ja pylly kostea. Joskus poikkeuspäivinä voi mennä enemmänkin, jos tulee useita kakkoja kuiviin vaippoihin. Yleensä siis vaihdan vaipan herätessä, ennen ekoja unia n. klo 9, lounaan jälkeen n. klo 12 ja iltapäivällä 1-3 krt.Yöllä Pampers 4 teippivaippa, joka on välillä täpötäysi ja välillä ihan tyhjä. Keskellä yötä en vaihda, ellei ole kakkaa vaipassa (harvoin).
 
No minäkin kyllä vaihdan noin 5-7 vaippaa päivän aikana. Siis heräämisestä iltaan, yöllä ei tarvitse vaihtaa ja aamulla on vaippa suht täys. Mutta hyvin harvoin on läpi tullut. Käytössä meillä on housuvaippa 4 tai 5 koon. Käytetään vaihtelevasti liberoa ja pampersia ja kummankaan en ole huomannut vuotavan tytön käytössä.
 
Meillä on pampersin teippivaipoista yhä koko 3 tai 3+ käytössä. Pampers baby dry pitää tosi hyvin, mutta meillä on ollut myös pampers active fittejä, niin niitä ei voi kyllä pitää yhtä kauan. Baby dry-vaippoja menee päivän aikana yleensä 4. Vaihdetaan aamulla, molempien päikkäreiden jälkeen ja illalla ennen nukkumaan menemistä (ja sit tietty, jos on kakka).
 
Meillä äitikausi jatkuu ja päätettiin nyt sitten kuitenkin, että minä laitan tytön yöunille. Isän nukuttaessa siis itketään edelleen ja se ei meistä nyt vaan jotenkin tuntunut järkevältä. Tyttö kyllä nukahtaa, mutta ei tunnu kivalta, että pitää jättää sänkyyn itkemään. Mun kanssa tyttö jää sänkyyn ilman huutoa ja nukahtaa sitten itsekseen. Täytyy katsoa sitten myöhemmin uudestaan. Kai näillä äitikausilla joku merkitys on, ni mennään nyt sitten sen mukaan. Tuskin voi mennä pahasti pieleen.
 
Noista vaipoista vielä niin reissuun lähtiessä olen pakannut vaippoja 6/päivä/lapsi kun kokemus on osoittanut että se on passeli määrä. Meillä siis tyttökin on edelleen vaipoissa, kiva olisi tietysti jos kävisi vaikka potalla mutta kun ei uskalla niin ei väkisin. Samalla sitä vaihtaa kahdelle vaipan kuin yhdellekin. Molemmilla on nyt samat vaipat käytössä.
 
Tiukuliisa, Lidlin housuvaipat on muuten hyvää mallia, kannattaa kokeilla, jos olisi tarvetta 3 koon housuvaipoille. Taitavat olla kokoa 4, mutta sellaista siroa mallia.

Meillä yön pitää muumien teippivaipat, ei tarvi vaihtaa. Päivällä onpi kestot tai sitten muumien housuvaipat, ovat vaan ruipelollemme hieman liian leveää mallia, eli falskaavat välillä, jos pippeli pääsee vaeltaan :p
 
Nyt hyppään vähän eri aiheeseen, mutta jossain vaiheessahan olin puhetta lakimuutoksesta kotihoidontukiajan jakamiseksi puoliksi vanhempien kesken. Onko se lakimuutos nyt kuopattu vai kuinka siinä kävi? Kelalta sain toki päätöksen kotihoidontuesta siihen asti, kun tuo vauva on 3-vuotias. Nyt vaan mietin, että olenko missannut jotakin, ja onko laki vielä mahdollisesti muuttumassa. Pitäisi varmaan seurata uutisia vähän enemmän... Näillä näkymin suunnittelen ainakin osa-aikaista töihin/opintoihin paluuta ensi syksynä, mutta mietin mahdollisuutta käyttää kotihoidontukea lisää sitten, kun esikoinen aloittaa koulun.
 
Jaahas, ja eilisen Hesarin pääkirjoituksen perusteella (
Suomen kotihoidon tuki on poikkeus – ”idioottimainen järjestelmä”, sanoo ruotsalaisministeri Ruotsin jo lakkauttamasta mallista) Suomen nykyinen hallitus ei ole ollut halukas koskemaan tähän "idioottimaiseen järjestelmään" :p. Näin se kotiäitikin sivistyy, kun lukee lehtiä :woot:.
 
Takaisin
Top