Maaliskuun pulinat

Kelan paperit pitää laittaa kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa eli ei kiire vielä. emoticon
Masuasukki potkaisi tänään ekan kerran niin kovaa, että näkyi masun päälle selvä kohouma. Ja taas kun olin palaverissa! Mua pidetään kohta varmaan hulluna kun hymyilen itsekseni palavereissa kesken kaiken. emoticon
Tosi tylsää toi 4d ja ei selvinnyt sukupuoli. Meinasin itsekin mennä vaikka hinta hirvittää mutta nyt en taida mennäkään. Meillä on kahden lääkärin veikkaus ja ne osui samaan molemmat. Varmaan mennään sillä tiedolla ja äidin vaistolla. Onpahan jotain jännättävää sitten heinäkuuksi. emoticon
 

oletteko jo käyneet allekirjoittamassa adressin pienten synnytysyksikköjen säilyttämistä koskien? osoitteessa  

http://www.adressit.com/pienet_synnytysyksikot_sailytettava

Itseäni tämä koskettaa kovastikin, sillä en haluasi synnyttää TAYSissä, vaan Vammalassa. Pelottaa valmiiksi, että joudun isoon sairaalaan,  jossa toiveitani ei ehditä kuulemaan, ja huomaamaan käänteitä tilassani yms, ja pelkään että tapahtuu jotain ikävää sen takia :(  Olen kuullut paljon pelottavia juttuja taysistä, ja sen liukuhihnamaisuudesta..

Vammalassa kuitenkin on kesäsulku, mikä osuu pahasti tuohon, kun laskettu aikani on 26.7.  ..jos en sit onnistu pitkittämään raskautta elokuulle, niin Vammala olisi taas auki. :P   Tai jos ei Vammala nyt sit olisikin auki, kun on olllut niin paljon julkista keskustelua asiasta, että jospa sinne saataisiinkin synnyttäjien ryntäys, ja se olisikin koko kesän auki..

Varsinkin kiinnostaa muiden pirkanmaalaisten mielipide tästä, ja että onko teillä ylipäätään tietoa Vammalan vaihtoehdosta?

 
Katskutti: Tamperelaisena oon mielenkiinnolla kyllä seurannut tätä Vammala - TAYS keskustelua.
Me asutaan Viinikassa, josta TAYSsiin ajaa vähän vuorokaudenajasta riippuen sen 5-10min ja Vammalaan sitten taas menis lähemmäs tunti, joten en oo edes harkinnut Vammalaa vaihtoehtona (en tiedä olisko se Tamperelaisille edes mahdollista?).

Mulla kyllä itellä ei ole TAYSsistä mitään kauheen negatiivisia kokemuksia, kyllä siellä asiansa osataan. Toki vuonna 1995 homma saattoi olla hieman erilaista kuin tänä päivänä, mutta silloin siellä oli ainakin ihan hyvä synnyttää ja neuvojakin sai ihan riittävästi ensikertalaiseksi emoticon . Tosin siihen aikaan oli vielä synnäritutustumiskäyntikin, joten ei ehkä täysin enää vertailtavissa tähän päivään.

Pikkusairaala kyllä varmaan olis kiva just sen toivottavasti rauhallisemman ympäristönsä ja henkilökohtaisemman otteensa takia, ja jos asuisin yhtä pitkän matkan päässä molemmista (Vammala + TAYS), niin harkitsisin kyllä Vammalaakin. Toisaalta en näe mitään peikkoja TAYSissä synnyttämisessä, joten menen sinne oikein hyvällä mielellä, enkä oikein osaa synnytystä kauheesti etukäteen edes stressata.
 

jigglypuff, itsekin siis asun Tampereella, Atalan lähellä, joten myös mulla on enemmän matkaa Vammalaan.  Toukokuusta 2011 alkaen Pirkanmaan sisällä saa valita itse synnytyspaikkansa, ja vuodesta 2014 alkaen  voi valita minkä hyvänsä paikan koko suomen sisällä. 

Siskoni synnytti viime syksynä Vammalassa, ja siellä oli erittäin lämmin ja kotoinen tunnelma, siellähän on mahdollista päästä myös perhehuoneeseen, joita ei käsittääkseni Taysissa ole..

 
Joo, sori tämä väärä hälyytys, mulla meni tämä asia  samaan syssyyn tuon työnantajalle ilmoittamisen kanssa...minun täytyy ilmoittaa työnantajalle /hakea työlomaa kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkua eli kun äitiysloma alkaa sen about 5 vkoa ennen laskettua aikaa(yht.n.3 kk) sen vuoksi meni tämä asia niin kiireiseksi ja sekaiseksi mulla. Aikasemmin myös työnantaja on hoitanut paperit sinne Kelaan (kun he maksavat 3 kk palkan siis mun työnantaja) ja itse olen saanut olla ihan rauhassa tämän asian kanssa.
 
annel;  niin niiin nimenomaaan. Ja jos pikkuinen ei halua, että hänen arvon sukupuolta etukäteen kerrotaan; niin minkäs tekee emoticon

Hipsuli82 oot ihana !  Mulla on täälä aika hauskaa kun mietin sua yksikseks jossain palaveris hihittelemässä ! emoticon Laittavat sut vielä johonkin mielentila tutkimuksiin; varo vaan emoticonemoticon

synnytys sairaaloista; Mä oon kuullu aivan ihania tarinoita/kokemuksia TAYS:sta ja myös niitä aika karujakin...
Mutta näin se on joka sairaalassa. Jokainen ihminen kokee kaiken eri tavalla ja kaikki riippuu henkiläkunnasta. Joidenkin kanssa synkkaa ja toisten kanssa ei. Sattuman kaupppaa.
Ite synnytin ja synnytän SEKS:ssä ja mulla oli aivan ihana kätilö! Todellakin toivon, että hän olisi myös nytkin.  Mulla oli tosi rankka synnytys; mutta ihana ja osaava kätilö teki kokemuksesta ihanan. emoticon

En muista mainnittinko; mutta mä tällä viikolla vein paperit KELA:an  ja päädyttiin nyt sitten pakkaukseen....

Tänne ei oikeestaan kummempia. Kivuista en jaksa edes enää kirjottaa kun samaa rataa mennään joka päivä; joten  ihan turhaan niistä valittaa joka kerta ...
Prinsessa kans potkii  mukavasti mahan  typerän näkööseksi... Maha jo nytkähtää kun neito monottaa. 
Me ollaan tänään k o k o päivä menty ! Lähdettiin kotoa jo puoli 9 aikana aamulla ja mentiin kattomaan meidän ihanaa pientä kummipoikaa, Turo-Eemilin mummaa ja isomummaa.  Sitten mentinkiin mun porukoille hakemaan mun pikkuveli meille viikonlopuksi;  menivät sitten miehen kanssa laskettelemaan Simpsiölle ja huomenna olisikin tarkootus mennä keilaamaan. emoticon

Aaaaa, ja niin mikä tärkeintä! Ostettiin prinsessalle  5 pussillista vaatteita; joita oonkin tänään pessyt ihan urakalla ! neljä koneellista jo tänään ja puolet vielä pesemättä. Pitää odottaa, että nuo kuivaa; ei riitä tila kuivattaaa kun on vielä Turo-Eemilinkin vaatteita muutama koneellinen pesty emoticon
 
Ompa tänne  tullut tekstiä reilun viikon aikana!

Äsken tuossa piti ruveta ihmettelemään kelan papereita ja pohtimaan vakuutus asioita, jos sen meinaa ottaa pitäs reilun viikon sisään saada paperit vakuutusyhtiöön. On se niin vaikea päättää ottaisko vaiko ei.

Laskeskelin ettei työpäiviä ole kuin 25 ennen kesäloman alkua, kun välissä on vielä pari päivää talvilomaakin jäljellä. Työmotivaatio on täysin hukassa, ei nappaa yhtään. Etenkään kun tämä viikko meni lomalla ja edellinen sairaslomalla kaameassa flunssassa. Eikä siitä flunssasta ota tolkkua, onko se loppu vieläkään vai alkaisko taas alusta.
 
Onko täällä ketään joka asuis Rovaniemen suunnalla? Olis kiva kuulla kokemuksia LKS:stä... Itse odotan esikoista ja kaikki on vielä uutta ja ihmeellistä.... :)

Osaisko joku kokeneempi muuten valottaa kun mulla tuntuu välissä olevan joku kohdun osa tavallaan krampissa... Eli siis ei sinänsä supistuksia vaan esimerkiksi vasen puoli tuntuu normaalin myötäävältä ja oikea onkin sitten ihan kova ja kohdun reunat tuntuu selvästi.... Ei käy kipeää, mutta tuntuu hieman kosketusaralta. Joskus vauva potkii samaan aikaan joten pikkuisella ei luulis  olevan hätää...
 
Hei tamperelaiset/pirkanmaalaiset! Oon menossa ens viikonloppuna Mammamuskariin (järjestää Pirkanmaan musiikkiopisto), lisätietoja: http://www.pmo.fi/musiikkileikkikoulu/mammamuskari
Ohjaaja ilmoitti, että ryhmässä olisi vielä hyvin tilaa, oikeestaan ilmottautuneita on vielä sen verran vähän, että miettivät ryhmän perustamista. Eli jos jotakuta kiinnostaa, niin sinne vaan! emoticon
 
Kiitoksia tiedosta Viirukhan :) Tästä taas näkee että odotan ensimmäistä vieraalla paikkakunnalla kaukana esimerkiksi omasta äiditäni! '
Sen lisäksi minulla ei juuri ole kontakteja muihin odottaviin tai jo äiteihin....

Onneksi minulla on kuitenkin neuvolan lääkäri ylihuomenna niin voin sen jälkeen taas hetkeksi rauhoittua emoticon Olen ollut hieman huolissani kun harjoitus supistukset alkoivat jo viikolla 20 ja tuntuivat aina kun kävelin. Sain sitten neuvolasta käskyn välttää kaikkea mikä aiheuttaa supistuksia.... Onneksi pikkuinen kuitenkin potkii lähes jatkuvasti joten voin sen suhteen olla aika rauhassa emoticon

Odotan siis viikolla 25+4 eli laskettu aika on heinäkuun 7... Eikä sinne ole enään pitkästi emoticon

Hauskaa kevättä vain kaikille emoticon
 
Tämäkin kuukausi pian jo ohi, hui kun aika menee nopeesti..Pian jo kesä ja saamma nyyttimme syliin.. emoticon

Tänne ei ihmeempiä kuulu, vauva potkii ja liikkuu hurjasti jokapäivä. Iltaisin ja kun menee makuuasentoon on ihana nähdä kun poika potkii ja liikkuu niin että masu menee ihan kummallisesti ja pintaan näkyy todella selvästi vauvan liikkeet :) 

Tänään sitten onkin ensimmäiset perhevalmennukset johon menemme illalla tulevan isukinkanssa. Pääsee sekin mukaan enemmän tähän raskaus/odotusaikaan. Itse en välttämättä menisi mutta kun miekkonen niin haluaa niin mennään nyt sitten :) 

Ulkona on niin ihana ilma taas että taidanpa mennä koirienkanssa ulkoilemaan metsään nyt kun tuo selkäkin antaa jo enemmän mahdollisuuksia liikkua/kävellä. Sairaslomalle tosin minut passitettiin synnytykseen saakka jonka olen tainnutkin täällä jo kertoa. Lääkäri oli sitä mieltä että jos selkä oikein menee vielä pahemmaksi niin kesäkuussa katsotaan jos vauva leikataan maailmaan ja jokatapauksessa leikkauksella synnytän vaikka selkä kestäisi heinäkuulle koska en pysty luultavastikkaan ponnistamaan vauvaa maailmaan.
 
Vitsit, aika menee kyllä tosissaan nopsaan! Tuntuu, että meillä on melkeen kaikki hankinnat vielä tekemättä... Eihän tässä kiire oo, mutta kuitenkin. Mä tykkään, että on kaikki hyvissä ajoin valmiina - esikoisesta tais olla kaikki hankinnat tässä vaiheessa tehty. ;)

Viirukhan sanoiko hoitsu, että mitä viikkoja vauva sitten vastasi?
 
Viirukhan: voi ihanaa, jos tekin pienen prinsessan saatte. emoticon Sanoi, että neuvolasta  LIIAN HERKÄSTI laitetaan äippäpolille tarkostukseen.... ei  voi mun mielestä ikinä laittaa liian herkästi; koska kyse on aina pienestä ihmisestä. Ja esim tää mun tilanne. Kuukauden verran tapellu näiden supistuksen kanssa; ja ainoo mitä neuvolasta on sanottu on " odotetaa ja katotaa, mee labraan tai tk:seen, ota särkylääkettä" eikä puhettakaan että SAIS mennä käymään äippäpollilla.....  ehkä täälä voi olla erilainen "tyyli"

Mira88 siinähän sulle syy! emoticon Jos on jo päätetty, että vauva maailmaan tulee sektiolla ja lääkäri vielä sanoo, että jos enemmin sitten leikataan maailmaan selän takia ; niin sähän voit sen voivottelun aloottaa jo siinä 35-36 viikolla niin että vauvan saisit syliin jo viikolla 37; jolloinka on täysiaikainen. [;

Shakira ihan sama juttu !  Hyvä etten ollu jo esikoiselle sängyn pedannu näille viikoille ja sairaala kassi valmiina. :D Nyt mulla on prinsessan vaatteet  ihan hujan hajan; toki oon saanu kaikki pestyä; onneksi.  Ja kaikki henk koht tavara leidille ostamatta mm. tutit ja pullot, vaipat jne... tokihan tässä on aikaa vielä se reilu 3kk mutta mitä jos syntyykin jo ennemmin....  :D
 
Moni tuntuu jo olevan sairauslomalla loppuun saakka. Tosi kurjaa, että on kremppoja mutta ihanaa, että saatte olla jo levossa ja keskittyä masun kasvatteluun. On se vaan hyvä, että neuvolat ja lääkärit pitää huolta, ettei töissä kukaan rasita itseään liikaa raskauden aikana. Vauva ja oma vointi menee nyt kaiken ohi ja niin pitääkin. Itse olen vielä töissä ja ei nappaa ei niin yhtään. Vointi on hyvä mutta alaselkä kyllä tuittuilee kun istuu koko päivän. Iltaisin vetää yleensä pakaraan asti kipua. Kävely ja jumppaaminen onneksi auttaa. Alaselkä ongelmia on ollut ennenkin niin raskauden myötä tämä oli vähän odotettavissa. Notkoselkä mikä notkoselkä! Ei kyllä haittaisi yhtään jäädä jo kotiin...

Kamalan vähän on ehditty mitään hankkiakaan vielä vauvalle. Lapsimessuille olen menossa ja veikkaan, että sieltä tullaankin aikamoisten kantamusten kanssa ulos. emoticon

Paljon tsemppiä kaikille. Kohta on jo huhtikuu ja silloin on jo ihan virallisesti kevät vaikka tänäänkin tuota lunta on täällä Espoossa sadellut enemmän kun tarpeeksi tuohon jääkerroksen päälle. Tekee ulkona liikkumisesta aika jännittävää. Onneksi on Icebug kengät, jotka on ihan huiput liukkaalla.
 
Jenni90 mulla on  vaatteet kyllä jo siististi pinossa - tosin pesemättä. Että uusiks menee nekin pinot kun jossain vaiheessa saan aikaiseksi ton normaalin pyykkirumban ohella pestä vauvan vaatteet. :D Ja mulla tais olla esikoisen odotusaikana IHAN OIKEASTI sairaalakassikin jo pakattuna näillä viikoilla. ;)

 
Jenni90 ; Aivan siksi meillä onki kamala tohina laittaa kaikki kuntoon vauvaa varten koska sitä ei tiedä koska leikataan kun leikataan. Olen muutenkin sellainen että kaikki pitää olla ajoissa valmiina. Meillä nyt onneksi on aika hyvin kaikki valmiina pikkuisen tuloon, vaatteita vielä ostaa lisää :)

 
Musta on aivan ihanaa kun te jotkut olette jo kattoneet ne vauvan tarvikkeet ja vaatteet valmiiksi emoticon  . Mulla ei oikeesti edes käyny mielessä, että niitä pitäis alkaa etsimään/miettimään tms. emoticon . Mutta onneksi on tämä foorumi, joka muistuttaa koska meidän vauvan tulo onkaan!!! Mulla on likkakaveri, joka sai eka lapsensa ja hän ei ollut tehnyt varusteille yhtään mitään ennen vauvan syntymää. Kun vauva synty hänen siskonsa haki auton peräkontista kehdon ja pesi vauvan vaatteet ennen kuin he tulivat sairaalasta kotiin... toivottavasti mulle ei ihan kuitenkaan noin käy, että pikkasen aikasemmin "heräisin" tekemään asioille jotain.
 
heips :)

Mullakin vielä vauvanvaatteet pesemättä ja kaikki hankkimatta.. Äiti on ostanut kirpparilta paljon vaatteita ja se on pessy ne ja siskolta sain kasan pieniä vaatteita eli pestävää ei olis edes paljon kun on vaan noi ostetut vaatteet ja niitä on (vielä) niin vähän ettei niistä tuu edes puolta koneellista...
Lapsimessuille käy omakin matka ja toivottavasti siellä sit tajuu että mitä kaikkee pitäs vielä ostaa :) voi tulla hieman kalliiks seki reissu :D

Mulla on nyt lähipäivinä liikkeitä tuntunu aika vähän, mikä välillä ihan huolestuttaa ja kauhea ummetuskin vaivaa... mutta selkäkivut hellitti kun ostin sellasen tukivyön :) nyt saa nukuttuakin ilman selkäkipua <3 :D
 
Hyvää alkanutta viikkoa mammoille ja masuasukeille!
Hurjaa lukea teidän muiden vaivoista ja harjotussupistuksista, kun mulla ei ole ollut juuri mitään vaivoja. Ainoastaan suonenveto, joka on aika pieni verrattuna koviin selkäkipuihin yms. Eikä mulla ole ollut edes harjotussupistuksia. Koko raskausajan oon ollut töissä, paitsi yhden päivän olin alkuraskaudessa saikulla oksentelun takia. Vielä enemmän mua tää ihmetyttää, koska mulla on fyysisesti tosi raskas työ. Mut viimeks eilen mä nostelin muutaman kaljakorin töissä, vaikka pitäis tietenkin muistaa olla varovainen, mutta on kai odottajat ennenvanhaaki nostellu painavia tavaroita! Kyllä mä siinä vaiheessa ku oikeesti alkaa tuntuu pahalta tai tulee kipua niin rajoitan töissä hommia, mut nyt on kaikki menny tosi hyvin tähän mennessä. Ihan jännittää, että kuin mulla loppuraskaus ja synnytys menee ku nyt on ollut näin helppoa. Onneksi jäänkin Toukokuussa äippälomalle, eli 50pv ennen laskettua niin saan sitten levätä ennen synnytystä rauhassa kotosalla. emoticon  Meillä on aika paljon tarvikkeita hommattuna, vaatteeita jopa pestynä. Eilen just saunassa miehen kans mietittiin, että vaikka nyt tuntuu että on jo hommattuna vaikka mitä niin paljon on vielä jäljellä mitä tarvii hommata kuten esim. vaipat, amme, tutit, pullot yms. emoticon  
 
nostelusta  esikoista odotellessa mä yksin raahasin sohvankin toisesta huoneesta toiseen huoneeseen viikolla 40+ mutta mulla ei kans silloin mitään vaivoja, kipuja,suppareita, ei mitään.... Nii en niin ymmärtänyt edes varoa sitä nostelua. Kun taas nyt mietin, että viittinkö nyt niitä raskaimpia ruoka kasseja kantaa....
Ja kaiken huippu oli eilen kun meille tuotiiin meidän uusi sänky ja tottakai sillon kun mies oli töissä. No se mies joka sen toi, kattoi mun mahaa ja kysyi, että saatko vielä nostella ja mä sanoin, että en saa nostaa mitään. Niin tämä mies vaan, että no jos sä ny kuitenkin vähä auttaisit kantamaan; ei tämä paina KUN 52kg !!! Halooo, mä sanoin, että en nosta ! Siinä mä sitten sitten sitä autoin nostamaan sänkyä sisälle.... huh huh.... Mutta lähinnä vaan vedin sitä maata pitkin.... oikeen taas tyypillinen mies, jolle ei sana mene perille....

No joo, nyt tääläkin taloudessa on hoitopöytä valmiina laitettuna, vaatteet laitettuna lasten huoneeseen koko järjestyksessä ja pestynä, vaippa roskis vietynä hoitopöydän viereen, ja olikohan muuta.... kesäkuussa saadaan ensisänky ja sitten laitan sen valmiiksi ja etin prinsessalle kotiutumis vaatteet.... joten muutaman kuukauden saan vielä olla emoticon

Eilen sitten oltiin illalla miehen kanssa sielä yktyisellä lääkärillä/gynellä.
Kanava ennallaan, ei lyhentynyt, paikat kiinni ja kiinteet. Tämä oli ennen kaikkea se jjuttu mitä toivoinkin ! Tyttö perätilassa edelleen, jes jes ! Eli ei prinsessa vielä syntymässä. emoticon tytön sydän terve ja kaikki mitat ok. Tyttö kasvaa hyvin.  Kerroin sitten, että kun viimeksi olin labrassa kuurin jälkeen ja kun tuloksista soittelin, niin leukkarit oli plussalla; mutta asialle ei mitään enään tehty. Tätä ihmetteli kovasti! Sanoi, että se tarkoittaa, että tulehdusta on. Ja sain virtsatie infektioon 7 päivän kuurin; kolme tablettia päivässä.  Supistuksiin sain nirto supistuksen ehkäisy läästatreita 30kpl 5mg.  Lääkäri myös määräsi, että soittaa neuvolaan, että ottavat edelleen streptokokki viljelyn ja lääkekuuri siihen. Sielä eivät voineet enää ottaa kun labra jo kiinni.... Lääkäri sanoi myös, että tälläisissä tapauksissa viikot 20-30 on ne pahimmat; ja kun koittaa viikot 30+ niin oireet, kivut ja supistukset  vähenee, katoaa jopa kokonaan... Kriittisimpiä vaiheita juuri nämä "väliviikot"  mutta lääkäri sanoi myös, että viikolla 26 syntynyt vauva selviää nyky ajan lääketieteen avulla. Mutta ei voi taata, että olisi täysin terve.  Eli me voidaan jo tuulettaa, että ollaaan voiton puolella ! Niin ja sitä lääkäri vielä sanoi, että kannattaa vielä  viikolla 30 mennä ultraan ja katsoa, että vauvalla kaikki ok .  Ja jos streptokokkia vielä  kanavassa niin tarkistaa ennen kaikkea vauvan sydämen toiminta....

Olo on nyt niiiiin huojentunut, etten voi edes sanoin kuvailla. 
 
Takaisin
Top