Maaliskuun pulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Saigon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihania uutisia Jenni90, mahtavaa että kaikki on hyvin! emoticon

Mulla on alkanut nyt joku ihme pahoinvointikausi emoticon
Neuvolantäti kehotti pikku hiljaa aloittelemaan raudan syömistä, kun hempat on sen verta tässä laskeneet. No, viime viikolla sitten kävin apteekista rautaa hakemassa, ja yks aamu otin aamupalalla muiden vitamiinien kanssa. Illalla oli maha vähän löysällä, mutta ei muita oireita. Siitä jotenkin innostuneena otin sitten seuraavana aamuna pakkauksen ohjeen mukaan jo n. tuntia ennen aamupalaa, eli tyhjään vatsaan. Ei hyvä. Siinä sitten sen about tunnin päästä alkoi ihan järkyttävän huono olo, ja tuli ihan totaalityhjennys, molemmista päistä. Mikään ei pysynyt muutamaan tuntiin sisällä ja oli kyllä tän raskausajan pahin pahoinvointi emoticon

Toi oli siis viime viikolla keskiviikkona, sen jälkeen ei oo kauheesti napannut edes koittaa syödä sitä rautaa. Nyt sitten on tällä viikolla ollut semmosta semi-huonoa oloa, erityisesti työpaikalla ollessa ennen lounasta, vaikka aamupalan oon syöny ihan normaalisti.

Muutoinkin nyt on alkanut tää jokapäiväinen töissä istuminen puuduttaa. Siis tuntuu, ettei millään jaksais vaan istua officella koko päivää. Ja pahimmillaan mulla on ollut vielä iltaisinkin koulutuksia tai luentoja ja istuminen on siis jatkunut koko päivän. Eilisillan parin tunnin koulutuksessa tuli semmonen olo, että mä en vaan enää mitenkään jaksa istua täällä ja sama olo jatkuu nyt töissä emoticon .
No, enpä oikeestaan ole vielä saikulla ollenkaan ollutkaan, sillon viime viikon rautaoksentelun jälkeenkin raahauduin vielä muutamaksi tunniksi töihin iltapäivällä, kun oli "pakko" saada pari juttua tehtyä. Saas nähdä jos olo ei yhtään tästä ala paranemaan, että pitäiskö suosiolla huilailla kotosalla vähän aikaa...

No tulipas negatiivistä tekstiä. Oikeesti aika menee kyllä tosi nopsaan ja kohtahan on jo huhtikuu ja taas ollaan lähempänä kesää! Ilmat kun vielä tuosta alkaa lämpenemään (ehkä ensi viikolla?), niin avot, kyllä on kevättä rinnassa ja mieli varmaan taas korkealla. emoticon

Jigglypuff kannattaa kokeilla ton raudan kanssa niin, et ottaa sen illalla. Sillon pahoinvointi ei ainaka häiritse päivän toimia.

Juu, tarvii varmaan koittaa jotain muuta rautavalmistetta. Tää oli Obsidan Fe -merkkistä, apteekista sanoivat, että tätä oikein neuvolasta raskaanaoleville suositellaan. No, ton meidän lähiapteekin valikoimat tuntu muutenkin olevan aika rajalliset, ton lisäksi siellä oli ehkä 2-3 muuta vaihtoehtoa.

Nestemäistä rautaa on kans kovasti suositeltu, varmaan seuraavaks tarvis koittaa esim. semmosta. Kunhan tästä edellisestä koitoksesta toivun :-/ Ja kiitos vinkistä XeeenaZ, tarvii seuraavan kerran koittaa illalla, ja muutenkin ajoittaa kokeilu semmoseen iltaan, ettei oo seuraavana päivänä tiedossa mitään tärkeetä juttua töissä ainakaan heti aamusta...

Ihanaa Jenni90 kuulla että sinulla ja prinsessalla kaikki hyvin. Toivotaan nyt että se helpottaisi emoticon

Jigglypuff ; Minulla ainakin suositteli neuvolalääkäri rautavalmisteen ottamista ennen nukkumaan menoa,sillä tavalla vältytään sen aiheuttamilta haittavaikutuksilta. Koska suurimmat aineenvaihdunnat yms. tapahtuu kehossamme yöllä kun vauva eniten liikkeellä, jolloin rautakin imeytyy kehoomme parhaiten.

Ihan ekaksi, mahtava kuulla Jenni90, että saitte viimein tuohon tilanteeseen apua ja ennen kaikkea helpotusta! Ikävä homma, että kunnon hoitoa saadakseen pitää nykyään mennä yhä useammin (no ei onneksi aina!) yksityiselle, mutta näin siinä käy kun julkista th:ta ajetaan systemaattisesti alas.

Huh, mä ymmärrän ihan TÄYSIN sen, että monet eivät halua mennä isoihin keskussairaaloihin synnyttämään. Kuten nyt TAYS. Me muutetaan pois Pirkanmaalta, joten "vältyin" TAYSsilta onneksi. Juurikin kuulin aivan hirveän synnytystarinan sieltä. Äiti odotellut ruuhkan takia 3 päivää nukkumatta (supistuksia oli, mutta kukaan ei uskonut kun ei näkynyt käyrällä eikä asiaa tutkittu muutoin), ei vapaata synnytyssalissa, ei tutkittu äidin tilaa kunnolla, töykeitä kätilöitä, kun viimein tutkittiin huomattiin hoitovirhe. Lapsivettä tihkunut ulos, mutta kalvot puhjenneet vain osittain, olisi pitänyt puhkaista synnytyksen luonnollisen etenemisen edesauttamiseksi. Annettiin liikaa käynnistävää lääkettä ja synnytyskokemuksesta tuli aivan karmea. Lopulta äiti oli vain itkeskellyt ahdistusta ja pelkoa saamatta tukea mistään. Äidin ja lapsen hoidossa tehtiin 3 hoitovirhettä ja lapsi joutui vielä kotiutumisen jälkeen takaisin sairaalahoitoon. EI KIITOS MULLE TUOTA. Tiedän, että jokaisesta sairaalasta on monenlaisia kokemuksia, hyviä ja huonoja, mutta kyllähän se fakta on, että niitä huonoja on eniten ruuhkasairaaloissa. Jollainen siis on TAYS. Mulle TAYS olis ollut ihan ehdoton ei, varsinkin kun haluan sen luomusynnytyksen. Keskity siinä nyt rauhoittumiseen ja rentoutumiseen kun istut jossain käytävällä (kun saleissa/huoneissa ei ole tilaa), kuka tahansa saattaa tulla harjoittelijan kera huoneeseen ja käsketään riisumaan vaatteita kymmenenteen kertaan, ropeloidaan miten sattuu. Moni onkin mulle sanonut, että synnytyskokemuksesta päällimmäisenä mieleen on jäänyt olo, että oma keho muuttuu vain lihanpalaksi, jota käännellään ja väännellään eikä kunnioiteta ollenkaan. Sen ei todellakaan pitäisi mennä niin! Onneksi niitä ihaniakin kokemuksia sentään on, muuten alkaisi pelottamaan toi sairaalasynnytys ihan toden teolla! (Ehdottomaksi vinkiksi sain, että harjoittelijat kannattaa kieltää synnytyksessä. Se kuulema pahimmillaan tarkoittaa sitä, että kesken ponnistamisen joku yli-innokas harjoittelija haluaa tulla juttelemaan mukavia...)

Mutta em. kaltaiset karmeat synnytystarinat ovat entistä suurempi syy käydä allekirjoittamassa se adressi pienien yksiöiden puolesta. Tämä on tärkeä juttu mammat!

Meilläkään ei ole vielä juuri mitään vauvalle. Tarvikkeista muut paitsi sänky ja vaunut ovat jo olemassa, mutta saadaan ne käytettynä eli eivät ole vielä varsinaisesti meillä. Vaatteita saan just taas jätesäkillisen verran, käytettynä. :) Muuten on pari tuttipulloa ja pieniä vaippoja. Laitetaan sitten kaikki valmiiksi kun uusi koti on pintarempattu ja muuten laitettu kaikki paikalleen. Pesänrakennusinto alkakoot!!! emoticon

Ps. Mullakin on ollut noita osittaisia supistuksia, omituisen tuntuisia! Mä en vaan edelleenkään oikein tiedä miten toimia kun se supistus tulee, joskus vaan jatkan kävelemistä tai mitä sit puuhaankaan, ajatellen että kyllä se ohi menee! Niin se meneekin, mut en sitten tiedä oisko parempi mennä kuiteskin lepäämään hetkeksi! :)

Kiiiitos emoticon

aikamoinen tarina saigon !  noita tarinoita on niin laidasta laitaan.... Täälä SEKS on aika iso sairaala ja sinä päivänä kun esikoinen synty niin syntyi 14 lasta ja kaikki juoksi koko ajan johonkin; mutta joku kätilö oli aina mun kanssani ja mulle jäi tosi hyvä kuva paikasta ja itse synnytyksestä vaikka kätilön mukaan olikin tosi raju synnytys. Ainoostaan sitten meidät jätettiin yksin (kolmistaan) kun vauva oli syntynyt, mut ommeltu ja suihkussa käyty ym. Siinä me sitten syötiin ensimmäistä kertaa perheenä;kolmestaan emoticon ihan tippalinssissä saa muistella sitä ainutlaatuista kokemusta.... mmmmm..

Jigglypuff mulla ihan samaa rautaa jääny viime raskaudesta, nyt en toki oo vielä ottanut.... toivotaan, että helppais sun vointis raudan suhteen.

Jeps, käyn tänään töiden jälkeen toisessa apteekissa, jos niillä olis jotain vatsaystävällisempää rautaa, niin testailen sillä sitten...

Harjoittelijoista synnytyksessä: onhan se toki niin, että ikäväähän se on, jos omalle kohdalle sattuu jotain hankaluuksia harjoittelijan takia, mutta toisaalta asian voi ajatella niinkin päin, että mitäs jos kaikki synnyttäjät aina kieltäisivät harjoittelijoiden läsnäolon? Miten ne uudet kätilöt voisivat ikinä oppia miten sitä hommaa tehdään, jos eivät koskaan pääse paikalle näkemään ja kokeilemaan?

Ja juu, kyllä mullakin oli edellisessä synnytyksessä harjoittelija, joka vieläpä laittoi aquarakkuloita (varmaan elämänsä ekaa kertaa :-o) Ja voin sanoa, että sattui, oli yks isoimmista kivuista koko synnytyksessä se aquarakkuloiden laitto. Siis ihan kamalaa. Enkä varmasti aio ottaa aquarakkuloita tähän synnytykseen. Oonkin miehelle sanonut, että pitää huolen siitä, että vaikka sanoisin kivuissani mitä, niin aquarakkuloita mulle EI laiteta tällä kertaa emoticon . Mutta silti, mun synnytykseen saa ihan vapaasti tulla harjoittelijat katsomaan mitä siellä tapahtuu (itse asiassa kun ne kätilöt oli kovin kiireisiä, niin oli kiva, että edes se harjoittelija kävi siellä vähän useammin tsekkaamassa tilannetta). Musta on ollut ihan hauskaa kun neuvolassakin on ollut välillä harjoittelija yrittämässä kuunnella sydänääniä jne. mua ei sillai haittaa olla koekaniinina niin kauan kuin siitä ei koidu erityistä fyysistä haittaa.

Mutta siis toki ymmärrän, että erityisesti jos kemiat ei hoitohenkilökunnan kanssa natsaa tai on kovasti ruuhkaa. Ja siitä johtuen epätietoisuutta, jos asioita ei ehditä riittävästi selitämään, niin kyllähän se ahdistaa. Mä jotenkin luotan 100% mun mieheen tässä hommassa, se on semmonen tyyppi, että jos asiat lähtee meneen jotenkin pieleen (siis nimenomaan niin, että esim. kommunikaatiossa tai henkilökuntasuhteissa joku ei natsaa), niin se kyllä saa neuvoteltua tilanteen kuin tilanteen paremmaksi emoticon , tavalla tai toisella.

Kirjottelin kerran tuonne synnytysketjuun pitkän viestin aiheesta, mutta just ennen kuin ehdin lähettämään sen, mun koko kone kaatui, ja teksti meni tietty sen siljan tien emoticon . En sitten jaksanut alkaa kirjoittelemaan uudestaan... Mutta kiteyttäen: odotan synnytystä (TAYSissa) oikein innolla. emoticon

Jigglypuff: Minä syön nyt sitä Obsidania ja mulle sanoivat että kannattaa ottaa keskellä yötä jos käy esim. vessassa... ja hyvin on toiminnut ainakin mulla. Ei ole ollut maha pahemmin sekaisin vaikka yleensä en siedä rautalaakkeitä kovin hyvin. Mutta kannattaa tosiaan varmaan kokeilla nestemäistä rautaa...

Kukaan muu ei vissiin ole täältä pohjoisesta... No eipä se mitään. Ajattelin kuitenkin varata ylimääräisen synnytysvalmennuksen kun täällä Rovaniemellä ei kuulemma pääse tutustumaan sairaalaan muuten...emoticon Synnytys jännittää muutenkin ensikertalaista ja olisi kiva jos edes paikka olis etäisesti tuttu. Lisäksi mulla on alaselän kans ollu aina ongelmia; välilevy tyrä on kerran leikattu jonka jälkeen kuvissa näkyi kuinka välilevyt leikatun alapuolelta oli painuneet kasaan. Lääkäri totesi tähän vain että sulla luultavasti on välilevyn rappeumatauti.... joten esimerkiksi kivunlievityskeinot askarruttaa.
Eikä meillä mies ole edes vielä varma haluaako se tulla synnytykseen mukaan.... emoticon  En aio pakottaa ja onneksi mulla on kuitenki muitakin vaihtoehtoja....

Ja ihan uteliaisuudesta muuten: minkälaisia vaunuja olette hankineet/hankkimassa? Me hankitaan tutulla olleet Emmaljungan Duo Edge Combit... Muutkin tarvikkeet alkaa olla kasassa... Esimerkiksi sänky on minun vanha ja suurin osa muistakin tavaroista saadaan/saatiin käytettynä... Jopa niin paljon tavaraa että minun pitää välissä saada ostaa ihan itse jotain uutta...emoticon 

Tulipas pitkä sepustus... No, nyt lähden nautimaan ihanasta auringonpaisteesta ja odottamaan inolla huomista neuvolaa emoticon

Mulla myös alkoi rautakuuri tänään. Hb 116. Oon tähän asti syöny multivitan raskausvitamiinia joka sekin sisältää 20 mg rautaa mut ei näköjään riitä kun hb oli kuitenkin raskauden alussa yli 130. Obsidan Fe:tä syön nyt sit tästä eteenpäin ja sen on sanottu olevan kaikista vatsaystävällisin. No ei sovi mulle ainakaan, ei se eikä mikään muukaan, vatta on aina kuralla. Neuvolasta sanottiin että voi kokeilla syödä puolikkaan päivässä (50 mg) jos vatta sen edes kestäis. Se jää nähtäväksi..

Rautalisä mulle määrättin jo tammikuun alussa, vaikka Hb oli 120. Sen jälkeen ei oo Hb mitattukkaan. Itselleni ei ainakaan obsidan sopinut, ensin oli vatta ihan kovalla ja sen jälkeen kaamea ripuli. Apteekista suosittelivat Fexin poretbl, ne on sopineet kun keksin ottaa sen keskellä yötä wc-reissun yhteydessä.

Itseä tällä hetkellä mietityttää tai lähinnä odotuttaa mielenkiinnolla päsäisen jälkeinen viikko ja äpkl-käynti. Silloin niitten pitäs keksiä mitä tekevät protrombiini geenivirheelleni (tukosriski lisääntynyt, normi elämään ei vaikuta mitenkään), alkaako verenohennus lääkitys vaiko ei ja jos alkaa niin ennen vai jälkeen synnytyksen. Siitä on tällä hetkellä niin paljon ristiriitaista tietoa, että tiedän niitä kelle vastaava ei ole aiheuttanut mitään toimenpiteitä, joillekkin on ohennuslääkitys aloitettu ennen synnytystä toisille taas synnytyksen jälkeen, joten ota siitä sitten jotakin tolkkua!

Joo, noita tarinoita on niin monenlaisia. Mutta tän kuuleminen kyllä kauhistutti. Onneksi (TAYSistakin..) on niitä ihania tarinoita! Tulevasta synnytyssairaalastani löysin kaksi kammottavaa tarinaa kun kävin kokemuksia lukemassa, muuten pelkästään positiivisia. Kovasti ainakin henkilökuntaa ja puitteita kehuttu tuolla netissä! Tuttuja myös synnyttänyt siellä ja ovat tykänneet. Saan siis olla sen suhteen suht levollisin mielin.

Mutta ei syytä lie paniikkiin kenelläkään synnytyspaikan suhteen, kun toukokuun alustahan sen saa valita itse, siis sillä oman sairaanhoitopiirinsä alueella! Hyvä homma!

Mitähän muuta mun piti kommentoida...Niin, että mun synnytykseen saa kanssa tulla harjoittelija. Juurikin sen takia, että tarvitsevathan he sitä kokemusta työtänsä tehdäkseen. Jos harjoittelijasta on jotain haittaa niin osaan kyllä sanoa ja mieskin osaa. Mäkin luotan, että mies sit hoitaa mun puolesta jos joku mättää tai häiritsee. Mut tuossa ko. synnytyksessä harjoittelijoita oli vissiin käynyt useampia ja tämä yksi oli käyttäytynyt innostuksissaan aika...noh, tökerösti. Taisi olla huonoa tuuria vähän kaiken suhteen tässä tapauksessa!

rautalääkityksestä ja obsidanista.. Mulla on ollu parin viime neuvolakäynnin mitttauksissa hemoglobiiini 102, ja koko tän ajan oon syönyt Obsidania, jopa kahta päivässä. Mutta mulla tosin muutenkin on hemoglobiiini alhainen, ja joudun syömään rautaa aina silloin tällöin. Mutta muulloin se on noussut obsidanin myötä, nyt vaan ei millään. :(

Kiva kuulla että joillain on taysistä positiivisiakin kokemuksia, mutta mua pelottaa aina ku kuulen niitä kauhujuttuja. Pelkään  että mua kohdellaan epäinhimillisesti ja että saan traumoja synnytyksestä.. Kun ei muutenkaan oo kokemuksia sairaaloista ja potilaana olosta.. Mutta pakko yrittäää asennoitua, koska näyttää siltä että taysiin joudun kuitenkin..

mulla kavereilla ollut ongelmia raudan imeytymisessä raskauden aikana, johon ovat saaneet neuvon että kun ottaa sitä rautaa ni juo samalla lasillisen appelsiinimehua tms. c-vitamiinipitoista juomaa,et toi c-vit. auttais rautaa imeytymään paremmin ja jokaisella on toiminut.

mä sanoisin, että älkää lukeko synnytys tarinoita !  Kaikki tarinat on melkeimpä ääripäitä..... Se on sanomattakin selvää, että synnytys sattuu ja se sattuu ihan helvetisti; en osaa edes selittää; mutta  se on maailman ihani hetki. Kipu on ihan tois sijainen asia.  Menkää avoimin mielin ja luottakaa hoitohenkilökuntaan, ne tekevöt kaikkensa teidän ja vauvanne eteen. [:

Mä oon ite hoitoalalla; ja voin kertoa, että sitä työtä ei opi kun tekemällä ja harjoittelemalla....
Ja kätilöksi ei voi valmistua jos ei ole tiettyjä määriä synnytyksiä ite ollut hoitamassa. 

Katoin kun tulin tänne foorumiin äsken, niin tuola oli jo laskettuaika 2012 !  Eli aika todella menee eteen päin  ja lujaa !

t t: Meillä myös suvussa vissiin tuota samaa geenivikaa. Itselläni sitä ei kyllä ole, mutta muutamalla muulla perheenjäsenellä on. Siskoni taisi saada verenohennuslääkettä jo ennen synnytystä jos nyt oikein muistan. Mutta onneksi sinullakin on toi tiedossa ja ne varmasti osaa sitten siellä äippäpolilla kertoa mitä tehdä :)

Kylläpäs toi TAYS kuulostaa aikamoiselta paikalta.. Kertomuksiahan löytyy yhtäpaljon kun kertojiakin, mutta toivottavasti ainakin kaikille, jotka siellä synnyttää, jää paikasta ja synnytyksestä hyvä fiilis :)

Tänään toi vauva on heitelly sellasta volttia masussa että alkaa jo tulemaan sellanen olo et nyt loppu :D Nooh, voin vaan syyttää itteäni ku napostelen munkkeja sun muita mistä toinen saa energiaa :D

Mä kans klikkasin "vanhaan " kohtaan ja ihmettelin kuinka täältä on kadonnu omia kuukausia...joo-o vuosi oli väärä. Siis kamalaa kun aika todellakin menee nopeaa.

Meille ei oikeen tapahudu mitään erikoista tämän raskauden osalta, muuten kyllä,  joten mulla ei ole hirveesti raportoitavaa. Paitti että eilen oli taas aivan järisyttävä päänsärky, mut se on siitä tylsä ku se oli ihan itse aiheutettu. Olen huomannut, että räjähtää jos en syö kunnolla!!! Jos vois olla niin, ettei tarttis syödä niin mä olisin varmaan ensimmäisenä jonossa...
Tänään pitäis mennä kuuntelemaan miksi juuri meidän pitäisi  vaihtaa toiseen vakuutusyhtiöön...*huokaa* ne kun on niin vaikeita asioita päättää ja miettiä mikä tässä vakuutuksessa on hyvä ja mikä huonoa. Muutenkin alkaa olla "tiukka" aikataulu kun se vauvan vakuutus pitää hakea jos sitä mielii.

Tuli noista synnytystarinoista tuli mieleen vaan etten mä oikeesti osaa edes kuvitella millaista synnytystä mä haluaisin tai noh, että mä olisin tolkuissa ja toiminta valmiina synnytyksen jälkeen. Mutta jos tää synnytyskin olis niin erilainen kun ekasta...toivossa on hyvä elää emoticon .

Joo tääläkin riittää toimintaa; niin raskauden kun esikoisen kanssa.... Turo-Eemil päättänyt, että on mukava herätä joka aamu 6-7 aikana !  Toki nukkuu täydet yöt; etten siinä mielessä valita. . .  Ja sitte näin aamusta menee jo ekoille unille.... mammalla kivasti foorumi aikaa emoticon
Tänään aamulla Turo-Eemil päätti kun imuroin, että se auttaa äitiä siivoamaan ja repii eteisestä listoja.... huuh huh... meidän esikoisesta on tullu niiiiiiin m-a-h-d-o-t-o-n, että hiki meinaa tulla jo nyt, mitä sitten kun se kävelee ja pikkukakkonen on syntynyt?  Innolla vain odotan. emoticon

Täälläkin on kärsitty rautaääkityksen haitoista. Obsidania on syöty nyt nelisen viikkoa. Olen ottanut aamulla heti herättyäni ja siitä tunnin päästä syönyt aamupalan. Sama juttu eilen mutta sitten alkoi ihan järkyttävä vatsakipu. Ylävatsa oli ihan tulessa. Siinä kärvisteltyäni oksensin töissä ja lähdin kotiin potemaan. Ripuli oli koko päivän ja kipu alkoi helpottamaan joskus kuuden maissa illalla.Oli kyllä viimeinen nappi tota valmistetta! Aikaisemmin on tullut vähän etovaa oloa mutta ei mitään näin pahaa.
Kaiken kruunasi kun yritin soittaa neuvolaan, että miten kauan voi ripuloida näin pahasti raskaana ollessa ja ensin ei kukaan vastannut ja sitten vastasi kärttyinen täti, joka sanoi, että soittoaika on 12-13 ja löi luurin kiinni! Siis mitä ihmettä!?? Täytyy kysyä ensi käynnillä, että Jorviinko pitää soittaa jos ongelmia ei tule juuri tuon yhden tunnin aikana jolloin voi soittaa neuvolaan. Hohhoijaa!
No nyt on masu kunnossa taas ja nukkumispäivä kotona teki aika hyvää itseasiassa. Tänään ei ole väsyttänyt yhtään. emoticon
Mulla olis kamala hinku hankkia kanssa vauvalle jo vaikka mitä mutta mies on niin kiireinen ollut töissä ettei olla ehditty. Yhdessä halutaan vauvan juttuja laitella ja enpä enää viitsi kamalasti nostellakaan kun se tuottaa heti harjoitussuppareita niin ollaan varovasti. Lapsimessuilta varmaan tulee säkkikaupalla tavaraa sitten pienelle ihmeelle joka myllertää tuolla masussa aika kovaa jo emoticon

Takaisin